AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Er det noen her som kjenner til dette? Jeg har en ungdom som går første året på vgs og han får stort sett 1 og 2 i matte. Han har slitt med matte siden 6. klasse men aldri har jeg opplevd at han får noen oppfølging. Han har store hull i basiskunnskap. Han sier selv han glemmer alt han har lært om et emne når de begynner på noe nytt. Jeg har prøvd å hjelpe han hjemme men det blir det bare krangling av. Lærerne bare blankt avfeier meg når jeg nevner dyskalkuli. Jeg tenker det er mange som har dysleksi i dag. Så hvorfor vil de ikke høre om dyskalkuli? Jeg vil nå gå til rådgiver og kreve henvisning til pp tjenesten. Anonymkode: efb9d...a3c
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Broren min har både dysleksi og dyskalkuli. Han greide ikke få standpunktkarakter. Han er voksen nå og det går bra med ham, men han sleit nok en del med selvbildet knyttet til dette. Skaff sønnen din hjelp Anonymkode: 06335...6a6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #3 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det noen her som kjenner til dette? Jeg har en ungdom som går første året på vgs og han får stort sett 1 og 2 i matte. Han har slitt med matte siden 6. klasse men aldri har jeg opplevd at han får noen oppfølging. Han har store hull i basiskunnskap. Han sier selv han glemmer alt han har lært om et emne når de begynner på noe nytt. Jeg har prøvd å hjelpe han hjemme men det blir det bare krangling av. Lærerne bare blankt avfeier meg når jeg nevner dyskalkuli. Jeg tenker det er mange som har dysleksi i dag. Så hvorfor vil de ikke høre om dyskalkuli? Jeg vil nå gå til rådgiver og kreve henvisning til pp tjenesten. Anonymkode: efb9d...a3c Trenger ikke gå til rådgiver for henvisning til PPT. Ungdommen kan henvise seg selv uten å blande inn skolen, men PPT vil kontakte skolen for å få en funksjonsbeskrivelse fra mattelærer. Vær obs på at det ikke er foreldrene som henviser til PPT, men ungdommen selv (15-årsgrense, jf § 32 i barneloven). Anonymkode: b104a...2d4 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #4 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det noen her som kjenner til dette? Jeg har en ungdom som går første året på vgs og han får stort sett 1 og 2 i matte. Han har slitt med matte siden 6. klasse men aldri har jeg opplevd at han får noen oppfølging. Han har store hull i basiskunnskap. Han sier selv han glemmer alt han har lært om et emne når de begynner på noe nytt. Jeg har prøvd å hjelpe han hjemme men det blir det bare krangling av. Lærerne bare blankt avfeier meg når jeg nevner dyskalkuli. Jeg tenker det er mange som har dysleksi i dag. Så hvorfor vil de ikke høre om dyskalkuli? Jeg vil nå gå til rådgiver og kreve henvisning til pp tjenesten. Anonymkode: efb9d...a3c Studieforberedende eller yrkesfag? Spør fordi om det er yrkesfag, så er det matte kun første året. Anonymkode: b104a...2d4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #5 Skrevet 5. mai 2022 Jeg har både dyskalkuli og dysleksi og jeg fikk fritak fra karakter i matte og nynorsk både på ungdomsskolen og vgs. Jeg var heldig og fikk god oppfølging fra 6. klasse da jeg begynte ny skole. Jeg kunne ikke lese før i slutten av 6 klasse, så de 5 første årene på barneskolen var bare helt bortkastet og jeg lærte ingenting, selv om skolen viste om lærevanskene fra midten av første klasse. Så det er veldig forskjellig fra skole til skole desverre. Men om han har papirer fra ppt så skal det være tilrettelegging! Anonymkode: 36000...c97
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #6 Skrevet 5. mai 2022 Jeg har dyskalkuli. Var selv en lærer som nevnte det til meg da jeg gikk privatist som 20 åring. Tok en test som han hadde enten laget eller funnet og det viste ganske godt. Jeg sliter med små regnestykker, må ofte telle på fingrene selv de enkleste regnestykker. Er dårlig når det skal uttales høye beløp. Meget dårlig retningssans. Sliter ofte med klokken, beregne hvor lang tid ting tar, osv. Hadde mange krangler med foreldrene mine opp igjennom årene når jeg hadde mattelekser og fikk dårlige mattekarakterer. Fikk bare høre jeg øvde for lite osv. Fikk tilslutt matteangst og dårlig selvtillit på matte. Det ødela en del for videre utdannelse. Jeg unngikk all utdannelse som involverte matte. Føler meg fortsatt dum den dag i dag og folk har ofte lite forståelse for det fordi de dessverre ikke vet hva mattedyskalkuli er. Les mye god info på dysleksinorge.no Anonymkode: fd658...d3a 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #7 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har dyskalkuli. Var selv en lærer som nevnte det til meg da jeg gikk privatist som 20 åring. Tok en test som han hadde enten laget eller funnet og det viste ganske godt. Jeg sliter med små regnestykker, må ofte telle på fingrene selv de enkleste regnestykker. Er dårlig når det skal uttales høye beløp. Meget dårlig retningssans. Sliter ofte med klokken, beregne hvor lang tid ting tar, osv. Hadde mange krangler med foreldrene mine opp igjennom årene når jeg hadde mattelekser og fikk dårlige mattekarakterer. Fikk bare høre jeg øvde for lite osv. Fikk tilslutt matteangst og dårlig selvtillit på matte. Det ødela en del for videre utdannelse. Jeg unngikk all utdannelse som involverte matte. Føler meg fortsatt dum den dag i dag og folk har ofte lite forståelse for det fordi de dessverre ikke vet hva mattedyskalkuli er. Les mye god info på dysleksinorge.no Anonymkode: fd658...d3a Du har ikke fått bekreftet dyskalkuli hos en sakkyndig eller sertifisert utreder. Du har derimot tatt en test som indikerer dyskalkuli, men det er ikke "godt nok" om du skulle trenge dokumentasjon på det. Anbefaler at du får gjort det skikkelig slik at du får papirer på det om du skulle trenge det i en eller annen sammenheng. Anonymkode: b104a...2d4 2
yabbadoo Skrevet 5. mai 2022 #8 Skrevet 5. mai 2022 Jeg er ganske sikker på at jeg har dyskalkuli. Jeg falt helt av lasset i matten i 2 eller 3 klasse og slet skikkelig siden det. Kom opp i matte på eksamen i 8 klasse. Jobbet RÆVEN av meg og klarte med nød og neppe å få 3. Første prøven på vgs syns jeg gikk kjempebra, og trodde jeg for første gang hadde forstått alt. Fikk 1+. Plassen må ha vært for forsøket, jeg hadde jo svart noen lange regnestykker på alt 😅 etter den prøven fikk jeg komme i en liten matteklasse med en fantastisk lærer som virkelig visste hvordan han skulle lære dem som slet skikkelig, nok til å klare seg. Endte med å få 4+ på siste prøve. Det var sansynligjetsreging og han sa at HER kunne vi hevde oss, for det er ofte lettere for dem som sliter med tall. Han fikk rett, og jeg endte opp med 3 i standpunktkarakter. hvis ikke skolen klarer å følge ham opp på en tilsvarende måte, ville jeg forsøkt å sjekke om det finnes et privat tilbud som er god på de med dyskalkuli, mens du søker til ppt. Erfaringsmessig tar det lang tid å få hjelp av ppt, og vgs går fort. Det er forferdelig å ha det sånn som sønnen din. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #9 Skrevet 5. mai 2022 Jeg har dyskalkuli, men det var vanskelig å bli trodd av diverse lærere, de mente det var en unnskyldning. Når noen forklarte et regnestykke til meg, og hvorfor svaret ble som det er så forstod jeg det ikke, det gav meg absolutt ingen mening og jeg følte meg så dum. Etter flere samtaler der mamma måtte snakke med lærere så ble jeg tatt ut i en liten mattegruppe for de som slet, problemet var at de hadde den gruppen hver gang resten av klassen min hadde nynorsk undervisning. Så basically fikk jeg ikke én time i nynorsk men måtte likevel ta prøvene, dårlig opplegg.. Husker jeg jobbet meg ihjel og var overlykkelig bare å kunne bestå med en 2-er i matematikk. Tall generelt gir meg vondt i hodet.. Skal jeg bare betale en regning så bruker jeg en evighet bare for å få inn riktig KID nummer siden jeg glemmer tallene med en gang. Anonymkode: 49e14...776 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #10 Skrevet 5. mai 2022 Dere som sier dere har dyskalkuli, har dere blitt utredet og fått det bekreftet/diagnostisert slik at dere har papirer på det? Anonymkode: b104a...2d4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #11 Skrevet 5. mai 2022 yabbadoo skrev (4 minutter siden): Jeg er ganske sikker på at jeg har dyskalkuli. Jeg falt helt av lasset i matten i 2 eller 3 klasse og slet skikkelig siden det. Kom opp i matte på eksamen i 8 klasse. Jobbet RÆVEN av meg og klarte med nød og neppe å få 3. Første prøven på vgs syns jeg gikk kjempebra, og trodde jeg for første gang hadde forstått alt. Fikk 1+. Plassen må ha vært for forsøket, jeg hadde jo svart noen lange regnestykker på alt 😅 etter den prøven fikk jeg komme i en liten matteklasse med en fantastisk lærer som virkelig visste hvordan han skulle lære dem som slet skikkelig, nok til å klare seg. Endte med å få 4+ på siste prøve. Det var sansynligjetsreging og han sa at HER kunne vi hevde oss, for det er ofte lettere for dem som sliter med tall. Han fikk rett, og jeg endte opp med 3 i standpunktkarakter. hvis ikke skolen klarer å følge ham opp på en tilsvarende måte, ville jeg forsøkt å sjekke om det finnes et privat tilbud som er god på de med dyskalkuli, mens du søker til ppt. Erfaringsmessig tar det lang tid å få hjelp av ppt, og vgs går fort. Det er forferdelig å ha det sånn som sønnen din. Lykke til! Jeg håper du skjønner selv at du ikke har dyskalkuli? Folk med dyskalkuli jobber ræva av seg å klarer ikke få ståkarakter en gang.. Matteangst og hull i kunnskapen på grunn av dårlig/lite tilpasset undervisning er mye mer vanlig. Anonymkode: d81e7...6d6 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #12 Skrevet 5. mai 2022 Jeg ble fortalt av en lærer på vgs at jrg mest sannsynlig har dyskalkuli, det er 20 år siden og jeg hadde aldri hørt det ordet før. Ingenting med tall eller summer faller meg naturlig, jeg klarer ikke enkle regnestykker og bruker fingrene, folk synes det er søtt og modig, vel bra det da. Tidspunkt, klokker, summer, retninger, er et hardt strev. Jeg tok aldri noen test for det, fullførte ikke vgs da jeg strøk matte og fikk ikke vitnemål. Anonymkode: 09c4d...4d5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #13 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere som sier dere har dyskalkuli, har dere blitt utredet og fått det bekreftet/diagnostisert slik at dere har papirer på det? Anonymkode: b104a...2d4 Jeg ble utredet for dette på barneskolen og har det skriftlig på papir. Matte var et rent helvete for meg og knakk motivasjonen min helt. Fikk tilrettelegging på barneskolen, meb fra ungdomssskolen og videre var det null tilrettelegging… Anonymkode: d23d7...b0d
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #14 Skrevet 5. mai 2022 Jeg ble selv "testet" for dyskalkuli for 15 år siden, da jeg jobbet mye, men aldri fikk mer enn 2-3 på prøver. På vgs slet jeg noe helt ekstremt med den enkleste matten. Damen som testet meg sa at hvis jeg klarte å lese av termostat, hadde koll på liter og desiliter, kunne klokka, forsto et helt enkelt kart; ja, da hadde jeg ikke dysleksi. Jeg fikk likevel et skriv på at jeg hadde huller i kunnskapen, og at vanskene ikke skyldtes lave kognitive evner ellers. I ettertid har jeg skjønt at matteangst er min diagnose. Jeg er livredd matte. Blir helt låst hvis jeg må regne, særlig hvis noen ser på. I voksen alder har jeg heldigvis klart meg bra. Tatt høyere utdanning uten mattefag og det har gått bra Anonymkode: d81e7...6d6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #15 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det noen her som kjenner til dette? Jeg har en ungdom som går første året på vgs og han får stort sett 1 og 2 i matte. Han har slitt med matte siden 6. klasse men aldri har jeg opplevd at han får noen oppfølging. Han har store hull i basiskunnskap. Han sier selv han glemmer alt han har lært om et emne når de begynner på noe nytt. Jeg har prøvd å hjelpe han hjemme men det blir det bare krangling av. Lærerne bare blankt avfeier meg når jeg nevner dyskalkuli. Jeg tenker det er mange som har dysleksi i dag. Så hvorfor vil de ikke høre om dyskalkuli? Jeg vil nå gå til rådgiver og kreve henvisning til pp tjenesten. Anonymkode: efb9d...a3c Først bør du henvises til PPT ja. Det er det mest riktige. Jeg har selv dyskalkuli og klarer meg utrolig bra. Men på videregående slet jeg masse, var et halvt poeng unna eksamen fra å stå. Og det fikk jeg. Den stolteste karakteren min er den 2 ern på hele vitnemålet. Jeg traff selv mye motstand, lærere som ikke trodde meg, følte meg dum blant andre da jeg alltid måtte spørre om hjelp. Skjønte noe i 10 så var det glemt. Det er et tegn på dyskalkuli. Har også slitt med retningsanser, det er typisk tegn osv. En ting du må fortelle barnet ditt er at du må stå idet. Hev deg over de andre fordi den dagen du er ferdig med den bedrinte matten, vil du kjenne på en frihet du aldri opplever maken til. Tro meg, du kommer til å blomstre i andre fag når den ene holder deg tilbake. Masse kkemmer til deg. ❤️ Anonymkode: 624bc...e97
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #16 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg håper du skjønner selv at du ikke har dyskalkuli? Folk med dyskalkuli jobber ræva av seg å klarer ikke få ståkarakter en gang.. Matteangst og hull i kunnskapen på grunn av dårlig/lite tilpasset undervisning er mye mer vanlig. Anonymkode: d81e7...6d6 Dette. Matte har ødelagt så sykt mye for meg. Fikk en 2er i matte på videregående i ren sympati fra læreren…Den dag i dag sliter jeg med å hjelpe mine barn med matte. Helt grusomt… Anonymkode: d23d7...b0d
yabbadoo Skrevet 5. mai 2022 #17 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg håper du skjønner selv at du ikke har dyskalkuli? Folk med dyskalkuli jobber ræva av seg å klarer ikke få ståkarakter en gang.. Matteangst og hull i kunnskapen på grunn av dårlig/lite tilpasset undervisning er mye mer vanlig. Anonymkode: d81e7...6d6 Nei, altså jeg tror jo åpenbart at jeg har det, siden jeg skriver det. Jeg har alltid regnet med at det finnes ulik grad her også? Jeg er åpen for at jeg ikke har det, siden jeg klarer meg greit i det daglige, men jeg tror jeg har det. Jeg sliter også veldig med retningssans. Det er påfallende at alle andre enn jeg alltid vet hvis vi skal når vi er på nye steder. Jeg måtte slutte i korpset da jeg ikke lengre kunne pugge sangene, fordi jeg aldri klarte å lære med noter, til tross for iherdig innsats. begge deler er knyttet til dyskalkuli har jeg funnet ut senere. jeg har også store problemer med tallrekker. Å skulle taste et telefonnummer er vanskelig da jeg ofte bytter om på tallene flere ganger før jeg får det rett, til tross for at jeg har nummerer rett foran meg mens jeg taster. men jeg VET jo ikke, siden det aldri er utredet. Det bare rimer ikke med at jeg alltid har fått veldig gode karakterer i alle andre fag. Til tross for at jeg jobbet desidert mest med matten. Samt de problemene jeg har den dag i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #18 Skrevet 5. mai 2022 Elever med dysleksi kan få gode karakterer i norsk med god tilrettelegging, og elever med dyskalkuli kan få gode karakterer i matte med god tilrettelegging. Har ingen grunn for å tvile på den over meg her. Anonymkode: 803c4...40a 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #19 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har dyskalkuli, men det var vanskelig å bli trodd av diverse lærere, de mente det var en unnskyldning. Når noen forklarte et regnestykke til meg, og hvorfor svaret ble som det er så forstod jeg det ikke, det gav meg absolutt ingen mening og jeg følte meg så dum. Etter flere samtaler der mamma måtte snakke med lærere så ble jeg tatt ut i en liten mattegruppe for de som slet, problemet var at de hadde den gruppen hver gang resten av klassen min hadde nynorsk undervisning. Så basically fikk jeg ikke én time i nynorsk men måtte likevel ta prøvene, dårlig opplegg.. Husker jeg jobbet meg ihjel og var overlykkelig bare å kunne bestå med en 2-er i matematikk. Tall generelt gir meg vondt i hodet.. Skal jeg bare betale en regning så bruker jeg en evighet bare for å få inn riktig KID nummer siden jeg glemmer tallene med en gang. Anonymkode: 49e14...776 Det som hjelper meg med lange kid nummer,er å holde på rekken med tall så bare de første vises. Så flytter jeg fingeren etterhvert som rekken med tall går bortover. Her fikk jeg påvist dyskalkuli i forbindelse med arbeidsutprøving. Anonymkode: d4820...565
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #20 Skrevet 5. mai 2022 yabbadoo skrev (5 minutter siden): Nei, altså jeg tror jo åpenbart at jeg har det, siden jeg skriver det. Jeg har alltid regnet med at det finnes ulik grad her også? Jeg er åpen for at jeg ikke har det, siden jeg klarer meg greit i det daglige, men jeg tror jeg har det. Jeg sliter også veldig med retningssans. Det er påfallende at alle andre enn jeg alltid vet hvis vi skal når vi er på nye steder. Jeg måtte slutte i korpset da jeg ikke lengre kunne pugge sangene, fordi jeg aldri klarte å lære med noter, til tross for iherdig innsats. begge deler er knyttet til dyskalkuli har jeg funnet ut senere. jeg har også store problemer med tallrekker. Å skulle taste et telefonnummer er vanskelig da jeg ofte bytter om på tallene flere ganger før jeg får det rett, til tross for at jeg har nummerer rett foran meg mens jeg taster. men jeg VET jo ikke, siden det aldri er utredet. Det bare rimer ikke med at jeg alltid har fått veldig gode karakterer i alle andre fag. Til tross for at jeg jobbet desidert mest med matten. Samt de problemene jeg har den dag i dag. Ok. Hvor gammel er du? Jeg slet også med å huske tall og tallrekker. Dette løste seg for meg da jeg bikket 27/28 år. Noter sliter jeg også med, og jeg hadde svært dårlig retningssans. I tillegg hadde jeg store problemer med å visualisere hvor i 2.etasje soverommet lå i forhold til stua nede osv... Har også lest at dette er knyttet til dyskalkuli. Likevel klarer jeg såpass mye matematikk (med iherdig innsats). Klarer pluss, minus, gange, dele, prosent, enkel algebra, enkel geometri, enkel sannsynlighet. Tror derfor ikke jeg er tilstrekkelig "rammet" til å få en eventuell diagnose.. Mye løser seg med alder og erfaring som feks. arbeidsminne/hukommelse, visualisering og retningssans. Hvis det ikke blir noe bedring på noen av disse områdene heller jeg mer mot å tenke dyskalkuli. Tror fortsatt vi skal være veldig forsiktig med å blande de som sliter med matte (veldig vanlig!), de som er redd matte (veldig vanlig!) sammen med de som faktisk har dyskalkuli da det på sikt kan undergrave diagnosen. Anonymkode: d81e7...6d6
Fremhevede innlegg