Gå til innhold

Derfor trenger vi PRIDE


Gjest Velvia

Anbefalte innlegg

Velvia skrev (12 minutter siden):

Hva mener du?

Toget er jo bare en dag? Hvor skal man gå ellers? Hverdagen er viktigere enn moralsk posering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Velvia
14 minutter siden, Michaelhe said:

Toget er jo bare en dag? Hvor skal man gå ellers? Hverdagen er viktigere enn moralsk posering.

Slik jeg har forstått pride-begrepet så handler det blant annet om mangfold og stolthet (i motsetning til skam) nettopp i hverdagen; på arbeidsplasser, butikker, osv... Selve toget blir kanskje en motstemme og et symbol på akkurat det?

Og all motstanden mot regnbuefargene ser jeg egentlig bare som et forsøk på å påføre skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (57 minutter siden):

Slik jeg har forstått pride-begrepet så handler det blant annet om mangfold og stolthet (i motsetning til skam) nettopp i hverdagen; på arbeidsplasser, butikker, osv... Selve toget blir kanskje en motstemme og et symbol på akkurat det?

Og all motstanden mot regnbuefargene ser jeg egentlig bare som et forsøk på å påføre skam.

Hvis man sitter alene i en by et eller annet sted 362 dager i året, så betyr ikke den ene festen så mye. Kunne de ikke sponse noen barer, eller redusere skattene for en viss type arrangement? Et slags nettverk av barer hadde vært bra. Mange homofile flykter fra byer som de egentlig ikke burde trenge å flykte fra. Folketallet er så stort at det burde være et lite marked. Likevel så rømmer de fra Halden, fra Tromsø, fra Bodø etc

Innvandrerne rømmer også ved første anledning. Men de er jo ikke vant til kulde. Mange kommer jo fra 40 grader pluss til mørketid. Er det rart de stikker.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAGEROST skrev (På 5.5.2022 den 19.20):

Dette beviser at vi ikke trenger pride og den aggresive bevegelsen det har utviklet seg til. Det går ikke lenger ann å snu seg uten å se regnbuepiss og homofobiske anklager om man ikke aktivt tar del i deres hyling.

Langt på vei enig. Hilsen tidligere pride-deltager. 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (56 minutter siden):

Og all motstanden mot regnbuefargene ser jeg egentlig bare som et forsøk på å påføre skam.

Nei. Noen synes kanskje bare at dette enorme fokuset vi har fått de siste årene virker mot sin hensikt. 

  • Liker 16
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (1 minutt siden):

Nei. Noen synes kanskje bare at dette enorme fokuset vi har fått de siste årene virker mot sin hensikt. 

Det er greit å se sexy folk i tanga. Men det kan godt skje innendørs. Trenger ikke være midt i gata, forran små barn. Uansett så mener jeg pengene man får på et budsjett bør spres utover året, slik at man ikke glemmer de andre dagene.

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Det er greit å se sexy folk i tanga. Men det kan godt skje innendørs. Trenger ikke være midt i gata, forran små barn. Uansett så mener jeg pengene man får på et budsjett bør spres utover året, slik at man ikke glemmer de andre dagene.

Ja, jeg er enig. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (3 timer siden):

Det forandrer egentlig ikke behovet for pride. I land som Romania, Ungarn, Polen, og Russland er det livsfarlig å være homo eller trans. Dette er land svært tett inn på Norge.

Fiffig. Først sier du ‘derfor trenger vi pride’. Når det så viser seg at det trolig ikke var hærverk men dårlig håndverk som gjorde at benkene løsnet var det plutselig ikke så viktig likevel. 
 

En må nesten bestemme seg. En kan ikke først bli hysterisk over en hendelse og hevde at den beviser alt en mener, for så å avskrive den som ikke viktig når det viser seg å trolig være oppspinn. I alle fall ikke uten å stå igjen relativt lettkledd. 

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (16 timer siden):

Det er greit å se sexy folk i tanga. Men det kan godt skje innendørs. Trenger ikke være midt i gata, forran små barn. Uansett så mener jeg pengene man får på et budsjett bør spres utover året, slik at man ikke glemmer de andre dagene.

Helt enig 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Natterangler
Callisto83 skrev (På 6.5.2022 den 10.22):

Jeg kunne ønske det var mer fokus på menneskene, enn symbolene. Når du leser om homofile som blir banket opp på bussen av gjenger, så burde man heller snakke om hvem disse avskummene som gjør sånt er, enn om noen benker med regnbuefarger er ramponert.

Ja, helt enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Velvia
18 hours ago, herzeleid said:

Fiffig. Først sier du ‘derfor trenger vi pride’. Når det så viser seg at det trolig ikke var hærverk men dårlig håndverk som gjorde at benkene løsnet var det plutselig ikke så viktig likevel. 
 

En må nesten bestemme seg. En kan ikke først bli hysterisk over en hendelse og hevde at den beviser alt en mener, for så å avskrive den som ikke viktig når det viser seg å trolig være oppspinn. I alle fall ikke uten å stå igjen relativt lettkledd. 

Ikke så fiffig egentlig. Behovet for pride viser seg godt i denne tråden og i alle andre tråder om temaet på KG som stort sett kan oppsummeres med at en del mener at folk som er en del av denne minorieteten helst ikke skal hverken sees, høres, driver med propanganda og er mer eller mindre syke. Det handler om å påføre andre mennekser skam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Velvia
20 hours ago, Michaelhe said:

Hvis man sitter alene i en by et eller annet sted 362 dager i året, så betyr ikke den ene festen så mye. Kunne de ikke sponse noen barer, eller redusere skattene for en viss type arrangement? Et slags nettverk av barer hadde vært bra. Mange homofile flykter fra byer som de egentlig ikke burde trenge å flykte fra. Folketallet er så stort at det burde være et lite marked. Likevel så rømmer de fra Halden, fra Tromsø, fra Bodø etc

Innvandrerne rømmer også ved første anledning. Men de er jo ikke vant til kulde. Mange kommer jo fra 40 grader pluss til mørketid. Er det rart de stikker.

Ser poenget ditt med at den ene dagen (antar at du mener paraden i Oslo) kanskje ikke betyr så mye for enkelte grunnet omstendigheter, men samtidig så kan det gi noen håp eller motet til å gjøre de valgene som gjør livet bra.

Et nettverk av barer hadde kanskje vært bra, men også løfte det ut i dagliglivet slik at folk i størst mulig kan leve fullverdige liv uten diskriminering. Sosiale møteplasser uten alkohol tror jeg er best på sikt, men at mange har historier som gjør at man har et behov for det man kan finne på barer.

Mørketiden kan sikkert være vanskelig for søringer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man
Velvia skrev (14 minutter siden):

Ikke så fiffig egentlig. Behovet for pride viser seg godt i denne tråden og i alle andre tråder om temaet på KG som stort sett kan oppsummeres med at en del mener at folk som er en del av denne minorieteten helst ikke skal hverken sees, høres, driver med propanganda og er mer eller mindre syke. Det handler om å påføre andre mennekser skam.

Å bekjempe de som påfører andre skam med skam i retur ville kun polarisere konflikten ytterligere. Føler dessverre dette er tendensene jeg ser når det kommer til disse sakene.  Når det kommer til markeringer rundt pride er tanken fin. Har du noen gang tenkt på hva slags effekt dette har på personer med homofobiske holdninger? Bygger det broer og skaper forståelse eller trigger det mer aggresjon?

Det blir liksom veldig svart/hvitt å tenke at slike problemer kan løses så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Callisto83 skrev (På 6.5.2022 den 10.22):

Jeg kunne ønske det var mer fokus på menneskene, enn symbolene. Når du leser om homofile som blir banket opp på bussen av gjenger, så burde man heller snakke om hvem disse avskummene som gjør sånt er, enn om noen benker med regnbuefarger er ramponert.

Det er jeg 100% enig i.

Av forskjellige grunner er jeg redd dette ikke vil bli snakket mye om, med mindre situasjonen blir enda verre ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (1 time siden):

Ikke så fiffig egentlig. Behovet for pride viser seg godt i denne tråden og i alle andre tråder om temaet på KG som stort sett kan oppsummeres med at en del mener at folk som er en del av denne minorieteten helst ikke skal hverken sees, høres, driver med propanganda og er mer eller mindre syke. Det handler om å påføre andre mennekser skam.

Dette er stråmenn og fri fantasi fra din side.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du tiden da Tone Damli var i avisene hver eneste dag Ts? Husker du alle disse hersens bloggerne som konstant skulle krangle om oppmerksomheten i media? Da overeksponerer man seg og folk går lei. Til slutt blir man så lei eksponeringen at man bare vil grave et hull i bakken og forsvinne!

Slik føler nok folk flest det, når det kommer til Pride sirkuset. Vi er lei! Vi hater ikke homofile. Vi har ingenting imot homofiles rettigheter! Vi er bare lei maset rundt legning, sex, kjærlighet og politikk rundt dette.

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det beste med PRIDE er at konservative blir provosert. Det elsker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvia skrev (4 timer siden):

Ser poenget ditt med at den ene dagen (antar at du mener paraden i Oslo) kanskje ikke betyr så mye for enkelte grunnet omstendigheter, men samtidig så kan det gi noen håp eller motet til å gjøre de valgene som gjør livet bra.

Et nettverk av barer hadde kanskje vært bra, men også løfte det ut i dagliglivet slik at folk i størst mulig kan leve fullverdige liv uten diskriminering. Sosiale møteplasser uten alkohol tror jeg er best på sikt, men at mange har historier som gjør at man har et behov for det man kan finne på barer.

Mørketiden kan sikkert være vanskelig for søringer;)

Det er klart at det beste hadde vært uten alkohol, men hvorfor skal homofile bli pålagt en edruelighet som ikke straighte blir pålagt? For de yngste er det selvsagt best med fullstendig rusfrie arrangementer. Helt enig.

Men jeg er 48, har 8 års universitetsutdanning eller noe slikt. Man kan ikke fortelle eller diktere meg slike ting. Det må da være grenser for banaliteter? Homsebarer er en helt egen greie. De er for homofile hva de er for fotballsfans i UK :)

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stonegiant skrev (1 time siden):

Det beste med PRIDE er at konservative blir provosert. Det elsker jeg.

Tror egentlig ikke de er provosert, bare sliten av maset. På samme måte som musikkelskere synes Melodi Grand Prix er både harry, og får altfor mye oppmerksomhet.

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (2 timer siden):

Husker du tiden da Tone Damli var i avisene hver eneste dag Ts? Husker du alle disse hersens bloggerne som konstant skulle krangle om oppmerksomheten i media? Da overeksponerer man seg og folk går lei. Til slutt blir man så lei eksponeringen at man bare vil grave et hull i bakken og forsvinne!

Slik føler nok folk flest det, når det kommer til Pride sirkuset. Vi er lei! Vi hater ikke homofile. Vi har ingenting imot homofiles rettigheter! Vi er bare lei maset rundt legning, sex, kjærlighet og politikk rundt dette.

Tusen ganger dette. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...