Gå til innhold

8. mai burde avskaffes

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal man rive opp i gamle sår om og om igjen? Diskuter.

Anonymkode: ef5a4...ba1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg må bare kverulere litt.

8.mai kommer aldri til å bli avskaffet, for da blir det et hull mellom 7. og 9. mai.

Og hvorfor skulle vi avskaffe markeringen av en gledes-dag? 

Kanskje du blander med 9. April? 

Anonymkode: 207e5...e50

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ganske sikker på at fleste som levde 8 Mai 1945 så på det som en gledens dag.

Anonymkode: c487a...3e9

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ganske sikker på at fleste som levde 8 Mai 1945 så på det som en gledens dag.

Og det er en gledens dag for alle oss som er født etter det også!🇳🇴

Anonymkode: e5c67...e52

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og det er en gledens dag for alle oss som er født etter det også!🇳🇴

Nei siden 2020.2021 og 2022 er i følge folk de verste årene mennesker har opplevd i historien,

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Får nesten ta med 17. mai og 1.mai også da. For ikke å glemme 8. mars, sankthans, pinse, kunne det vært godt å bli kvitt

Anonymkode: 17409...e63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Nei siden 2020.2021 og 2022 er i følge folk de verste årene mennesker har opplevd i historien,

I følge hvilke folk? En pandemi som vi har hatt de to siste årene er ikke verre enn hva 1. og 2.verdenskrig var! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, synes det ville blitt for dumt å gå rett fra sjuende til niende mai. 

Anonymkode: 1aef0...9da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tuller nå? Begge mine foreldre levde under krigen. Og både de og jeg tar mye heller en pandemi, enn krig. Kjenner ingen som mener at pandemien var så grusom. 

Anonymkode: 7893f...44e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Du tuller nå? Begge mine foreldre levde under krigen. Og både de og jeg tar mye heller en pandemi, enn krig. Kjenner ingen som mener at pandemien var så grusom. 

Tror det var ironi..😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns forøvrig det er litt morsomt at vi fortsatt klamrer oss fast til feiringen av 1.mai TIL TROSS for at det var Vidkun Quisling som innførte denne dagen😅

Anonymkode: ca9a2...b7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AthenaRavenLuna skrev (9 timer siden):

Nei, det er en viktig dato.

0162946f630c068b1129fb3fc134fa45.jpg

Omg… Alle ansiktene og skikkelsene u bakgrunnen… hva er dette bildet fra? Hvilken situasjon var det, hendte det noe grusomt etter at dette bildet ble tatt?

Anonymkode: 94b85...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Omg… Alle ansiktene og skikkelsene u bakgrunnen… hva er dette bildet fra? Hvilken situasjon var det, hendte det noe grusomt etter at dette bildet ble tatt?

1. Det er et buskas du ser i bakgrunnen. Bildet er sannsynligvis en kopi av det originale fotografiet, eller enda verre, en kopi av en kopi.

2. Bildet er tatt under den amerikanske borgerkrigen, en eller annen gang mellom mai og september 1862, derfor ser bakgrunnen også veldig uklar ut, kameraene på den tiden krevde veldig lang lukkertid, i enkelte tilfeller så mye som en halvtimes tid. Det er også derfor så gamle bilder gjerne er stive portretter av folk som ikke smiler, hvor øynene ser sløret ut.

3. De to karene på bildet er fra venstre; Lieutenant James B. Washington fra Confederate Army (sørstatene), og General George A Custer fra Union Army (nordstatene)
De to hadde gått på samme militærskole, U.S. Military Academy West Point før konflikten mellom sør og nord oppstod.
Da Custer etter Battle of Seven Pines i mai 1862 hørte at en av krigsfangene tatt etter slaget var hans gamle klassekamerat, ba han om å få Washington som assistent mens han var per definisjon krigsfange.
Washington ble utvekslet tilbake sørstatshæren etter fire måneder og overlevde krigen.

Her er det originale bildet, med farger;
https://i.dailymail.co.uk/1s/2018/12/14/09/7420164-0-image-a-47_1544780829236.jpg

Edit; kildelink; https://www.dailymail.co.uk/news/article-6495649/A-relaxed-General-Custer-sits-Confederate-prisoner.html

Endret av Minya
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke avskaffe alt man synes er ubehagelig. Det er en del av livet. Voks opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er busker.

Når det gjelder historien og viktige datoer - nei, historien må huskes, læres av og aldri glemmes. Både det gode og det dårlige har sin rolle og plass. Man trenger ikke feire noe sårende, men huske må man.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet du hva ironi er for noe?

Folk oppfører seg som at de årene er de verste i historien.

Tror det var ironi..😊

Helt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I følge hvilke folk? En pandemi som vi har hatt de to siste årene er ikke verre enn hva 1. og 2.verdenskrig var! 

Vet du hva ironi er for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaaaa garantert det er veldig krenkende å være tysker!!!

Anonymkode: eb1db...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...