Gå til innhold

Private meldinger


Lana01
Gå til løsning Løst av TSP,

Anbefalte innlegg

@TSP

Hei jeg hadde noen spørsmål angående innsyn i  pm, og du ga meg noen utfyllende svar på dette. Nå finner jeg ikke igjen dette? Vet du om  dette har blitt fjernet?  

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Jeg kan svare når det gjelder om det har blitt fjernet og det har det. Ser ut til at det var en del av en lengre avsporing og ble derfor fjernet. 

Elaine Marley, mod. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Det skjønner jeg ikke.? Fordi det var et direkte spørsmål ang private meldinger og innsyn. Kunne fint stått alene, Jeg skulle gjerne hatt svarende til @TSP fordi de  var oppklarende om hvordan dette fungerte. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er lov å spørre på nytt :) Jeg kan sikkert svare om det er ting jeg vet eller så kan TSP eller andre sikkert også svare på ting rundt det. 

Elaine Marley, mod. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :)  Da spør jeg igjen. Kan du oppklare hvordan dette var @TSP?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan altså ikke huske at jeg har samtykket til at det er greit at private meldinger kan leses av moderatorteamet da jeg meldte meg inn som bruker på KG? Hvor står egentlig dette og hva er hjemmelen?

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Natron skrev (55 minutter siden):

Jeg kan altså ikke huske at jeg har samtykket til at det er greit at private meldinger kan leses av moderatorteamet da jeg meldte meg inn som bruker på KG? Hvor står egentlig dette og hva er hjemmelen?

Hei, 

Moderatorer kan ikke lese private meldinger med mindre pm'en blir rapportert inn eller vi blir lagt til i samtalen. Det skjer stort sett ved kontaktannonser, spammere eller tilfeller med trakassering av andre brukere. 

Administratorer har en mulighet til å kunne lese, men ettersom jeg husker så skrev @TSP at den funksjonen aldri har blitt brukt. 

Elaine Marley, mod. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TSP kan du bekrefte at administratorer har mulighet til å lese private meldinger? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (58 minutter siden):

Jeg kan altså ikke huske at jeg har samtykket til at det er greit at private meldinger kan leses av moderatorteamet da jeg meldte meg inn som bruker på KG? Hvor står egentlig dette og hva er hjemmelen?

Det er jo helt sprøtt at de kan lese "private" meldinger. I hvilken grad brukes dette? Om det bare brukes i tilfeller hvor noen anklages for å f.eks. ha sendt ufine meldinger og moderatorer kan kontrollere at anklager faktisk har mottatt meldingene så er det én ting siden de har tillatelse fra en av partene. Om de bruker dette til "overvåkning" er det noe helt annet.

Som du sier er det heller ingen steder det er klart opplyst som jeg kan huske, og noe jeg kun ble klar over etter å ha lest noen andre kommentarer her...

Kan jeg risikere at f.eks. mine private meldinger har blitt gjennomgått?

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elaine Marley skrev (1 time siden):

Hei, 

Jeg kan svare når det gjelder om det har blitt fjernet og det har det. Ser ut til at det var en del av en lengre avsporing og ble derfor fjernet. 

Elaine Marley, mod. 

Merkelig. Et informativt innlegg fra en av kg sine ansatte blir slettet som avsporing. Slett jobb av moderator som tok den avgjørelsen. 

Endret av Travel-edderkopp
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elaine Marley skrev (12 minutter siden):

Hei, 

Moderatorer kan ikke lese private meldinger med mindre pm'en blir rapportert inn eller vi blir lagt til i samtalen. Det skjer stort sett ved kontaktannonser, spammere eller tilfeller med trakassering av andre brukere. 

Administratorer har en mulighet til å kunne lese, men ettersom jeg husker så skrev @TSP at den funksjonen aldri har blitt brukt. 

Elaine Marley, mod. 

Er dette systemet kun basert på tillit? Hvordan kan en vite dette om funksjonen for varsel er slått av. Med andre ord kan dette sjekkes opp av TPS? 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bendie skrev (3 minutter siden):

Er dette systemet kun basert på tillit? Hvordan kan en vite dette om funksjonen for varsel er slått av. Med andre ord kan dette sjekkes opp av TPS? 

Jeg har ikke tilgang til den delen av forumet så akkurat det kan jeg ikke svare på. 

Elaine Marley, mod. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elaine Marley skrev (1 time siden):

Hei, 

Moderatorer kan ikke lese private meldinger med mindre pm'en blir rapportert inn eller vi blir lagt til i samtalen. Det skjer stort sett ved kontaktannonser, spammere eller tilfeller med trakassering av andre brukere. 

Administratorer har en mulighet til å kunne lese, men ettersom jeg husker så skrev @TSP at den funksjonen aldri har blitt brukt. 

Elaine Marley, mod. 

Jeg har lagt merke til at utestengte brukere har vært vist aktiv nylig, så kanskje det blir brukt av og til? Ellers skjønner jeg ingenting, jeg vet at om man logger seg på som utestengt så vises ikke det på profilen så da må noen ha vært innom profilen 🧐

Endret av Cid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

likestilling skrev (1 time siden):

Det er jo helt sprøtt at de kan lese "private" meldinger. I hvilken grad brukes dette? Om det bare brukes i tilfeller hvor noen anklages for å f.eks. ha sendt ufine meldinger og moderatorer kan kontrollere at anklager faktisk har mottatt meldingene så er det én ting siden de har tillatelse fra en av partene. Om de bruker dette til "overvåkning" er det noe helt annet.

Som du sier er det heller ingen steder det er klart opplyst som jeg kan huske, og noe jeg kun ble klar over etter å ha lest noen andre kommentarer her...

Kan jeg risikere at f.eks. mine private meldinger har blitt gjennomgått?

Det er ikke greit om det er tillatelse fra en av partene, heller. La si at jeg har en PM-utveksling der jeg skriver private ting, skal det kunne leses av admins eller andre her hvis den andre parten rapporterer det inn (av uante årsaker)? Nei! Da har man brutt personvernlovgivningen. 
 

«En virksomhet skal ikke utlevere personopplysninger om kunder eller brukere uten at vedkommende som spør har en rettslig kjennelse eller hjemmel i lov for utleveringen. Du bør be om å få dette skriftlig.»

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/Utlevering-av-personopplysninger/

Endret av Kollontaj
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (12 minutter siden):

Jeg har lagt merke til at utestengte brukere har vært visst aktiv nylig, så kanskje det blir brukt av og til? Ellers skjønner jeg ingenting, jeg vet at om man logger seg på som utestengt så vises ikke det på profilen så da må noen ha vært innom profilen 🧐

Nei, det tror jeg ikke, men akkurat det tror jeg TSP har svart på før og kan sikkert svare på det igjen om hvorfor noen vises som pålogget selv om de er utestengt. 

Elaine Marley, mod. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (12 minutter siden):

Det er ikke greit om det er tillatelse fra en av partene, heller. La si at jeg har en PM-utveksling der jeg skriver private ting, skal det kunne leses av admins eller andre her hvis den andre parten rapporterer det inn (av uante årsaker)? Nei! Da har man brutt personvernlovgivningen. 
 

«En virksomhet skal ikke utlevere personopplysninger om kunder eller brukere uten at vedkommende som spør har en rettslig kjennelse eller hjemmel i lov for utleveringen. Du bør be om å få dette skriftlig.»

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/Utlevering-av-personopplysninger/

Ja dette går vel sannsynlig under § 205.Krenkelse av retten til privat kommunikasjon?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-6#§209

Endret av Lana01
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Elaine Marley skrev (19 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke, men akkurat det tror jeg TSP har svart på før og kan sikkert svare på det igjen om hvorfor noen vises som pålogget selv om de er utestengt. 

Elaine Marley, mod. 

Kan ikke huske svaret hans så hadde vært kjekt om @TSP kan det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elaine Marley skrev (27 minutter siden):

Nei, det tror jeg ikke, men akkurat det tror jeg TSP har svart på før og kan sikkert svare på det igjen om hvorfor noen vises som pålogget selv om de er utestengt. 

Elaine Marley, mod. 

Stemmer, det har han svart på, men også det innlegget ser det ut til at noen overivrige moderatorer har slettet 🤷‍♀️

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (9 minutter siden):

Kan ikke huske svaret hans så hadde vært kjekt om @TSP kan det :)

Da blir han vel moderert for avsporing 😉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (37 minutter siden):

Det er ikke greit om det er tillatelse fra en av partene, heller. La si at jeg har en PM-utveksling der jeg skriver private ting, skal det kunne leses av admins eller andre her hvis den andre parten rapporterer det inn (av uante årsaker)? Nei! Da har man brutt personvernlovgivningen. 
 

«En virksomhet skal ikke utlevere personopplysninger om kunder eller brukere uten at vedkommende som spør har en rettslig kjennelse eller hjemmel i lov for utleveringen. Du bør be om å få dette skriftlig.»

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/Utlevering-av-personopplysninger/

Jeg mener å huske at noen forholdsvis nylig skrev i en tråd at Datatilsynet regelrett sitter klare og venter på flere grunner til å etterkontrollere KG med hensyn til ivaretakelse av personvern etter de sakene som skjedde med brukere for et par år siden.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...