Gå til innhold

hvis Norge blir utsatt for invasjon, kommer nordmenn til å slåss?

StinkySocks

Anbefalte innlegg

hvis for eksempel Trygve Slagsvold Vedum / Jonas Gahr Støre / Erna Solberg hadde vært statsminister, og sittet i en hemmelig bunker en eller annen plass (eventuelt stukket av til f.eks. Storbritannia eller what ever, sammen med konge-familien) og så holdt taler til resten av folket om å holde motet oppe, omtrent sånn som Ukrainas president forsøker å gjøre.

hvor mange nordmenn ville egentlig valgt å slåss aktivt? eller hadde de aller fleste også forsøkt å reise sin vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest O.G.
StinkySocks skrev (3 minutter siden):

hvis for eksempel Trygve Slagsvold Vedum / Jonas Gahr Støre / Erna Solberg hadde vært statsminister, og sittet i en hemmelig bunker en eller annen plass (eventuelt stukket av til f.eks. Storbritannia eller what ever, sammen med konge-familien) og så holdt taler til resten av folket om å holde motet oppe, omtrent sånn som Ukrainas president forsøker å gjøre.

hvor mange nordmenn ville egentlig valgt å slåss aktivt? eller hadde de aller fleste også forsøkt å reise sin vei?

Sikkert ikke mange.

Ellers da så er jeg ikke sikker på om jeg ville godtatt at kongefamilie og regjering hadde kommet tilbake for å innta sine gamle posisjoner etter utfeiging og flukt til London, det var sikkert mange som tenkte kongefamilie og regjering var feige i 1940 også, men de visste de ville bli halshugget hvis de sa noe. Ukrainas president viser oss hva en leder er. Han leder fra fronten. Det er akkurat slikt det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Ukrainas befolkning lar seg inspirere til å gå i krigen av en tidligere komiker, så hvorfor ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Når Ukrainas befolkning lar seg inspirere til å gå i krigen av en tidligere komiker, så hvorfor ikke?

Vi har ikke den type politikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (Akkurat nå):

nå er det slik at mange av de politikerene som er på stortinget pr idag faktisk har en ganske lang og god militær bakgrunn, så jo  - vi har den type politikere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (6 minutter siden):

Ville f.eks Jon Øigarden som statsminister hatt lettere for å inspirere oss til forsvarskrig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det tror jeg egentlig. I alle fall i en del områder, avhengig av hvor velfungerende heimevernet er. Jeg tenker at noen steder vil heimevernet kunne drive ganske effektiv geriljakrig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.
Klossmajor skrev (Akkurat nå):

Ville f.eks Jon Øigarden som statsminister hatt lettere for å inspirere oss til forsvarskrig?

Man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (1 minutt siden):

Man vet aldri.

Så lenge vi slipper Thomas Giertsen. Da hadde bare vært å ta årene fatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper nei. En viss prosentandel av oss ville nok forsvart fedrelandet med nebb og klør, men tviler på at det hadde vært i det omfanget vi ser i Ukraina. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (11 timer siden):

Sikkert ikke mange.

Ellers da så er jeg ikke sikker på om jeg ville godtatt at kongefamilie og regjering hadde kommet tilbake for å innta sine gamle posisjoner etter utfeiging og flukt til London, det var sikkert mange som tenkte kongefamilie og regjering var feige i 1940 også, men de visste de ville bli halshugget hvis de sa noe. Ukrainas president viser oss hva en leder er. Han leder fra fronten. Det er akkurat slikt det skal være.

Merkelig nok så hjalp krigen på kongens popularitet, før krigen var det mye diskusjoner om å fjerne kongehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.G.
Fru Uperfekt skrev (3 timer siden):

Merkelig nok så hjalp krigen på kongens popularitet, før krigen var det mye diskusjoner om å fjerne kongehuset.

Stemmer det, men de som kom etter ham er ikke av samme kaliber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lunarstone skrev (6 timer siden):

Jeg tipper nei. En viss prosentandel av oss ville nok forsvart fedrelandet med nebb og klør, men tviler på at det hadde vært i det omfanget vi ser i Ukraina. 

Ukrainerne, dvs den voksne mannlige delen av befolkningen, får jo ikke akkurat velge selv.
Med mindre de klarer å snike seg ut av landet inniblant køene av kvinner, barn og gamle.
Mon tro om transbevegelsens popularitet har økt kraftig i Ukraina i det siste....

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (6 timer siden):

Stemmer det, men de som kom etter ham er ikke av samme kaliber.

Han ble bare hypet opp til bedre enn han var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Ja det er jeg sikker på. Hvor mange vet jeg ikke. Jeg hadde i alle fall vært igjen for å forsvare Norge.

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde flyktet så fort som mulig. 

Jeg skal aldri slåss for en nasjon. Ikke engang Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MuggenKanari

Så pysete, survete og dassete nordmenn bare blir flere og flere av så ville vi ikke sloss nei. Vi ville sutret masse, og så dødd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laycee skrev (På 4.5.2022 den 2.04):

Jeg hadde flyktet med min mann og barna.

Mannen din hadde kanskje måttet bli igjen. Hvis han er over 18 og under 55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...