Gå til innhold

foreldre som gir barna alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp med å se foreldrene mine nyte alkohol av og til. Altså ikke noe fyll. Har alltid syns det har vært koselig når de har tatt seg et glass vin eller likør. Og det er fordi jeg alltid visste at da hadde de det koselig. Selv fikk jeg vel smake litt alkohol da jeg var en 12-13, altså bare smake. Og da jeg var 15 fikk jeg lov å ta med meg, var ikke på fester da, men hvis jeg skulle med venninner ol. Det var fordi de stolte på meg.

I dag er jeg 19. Og mitt forhold til alkohol? har jo vært full noen ganger, men stort sett så drikker jeg meget sjelden. Er jeg på fest er det nesten alltid jeg som er mest edru. Så den statitikken stemmer ikke på meg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk tilbud om å smake alkohol hjemme og å ta med alkohol på fest fra jeg var 16 år. På den tiden var jeg helt avholds. Mine foreldre drakk øl til maten og tok seg gjerne noen flasker vin eller noen drinker i helgene. Hadde sett dem ganske brisne neon ganger (de har et normalt og sunt forhold til alkohol altså).

Jeg nektet å drikke før jeg var mellom 19 og 20 en gang. Før det hadde jeg bare drukket litt likør, men det vil jeg ikke si at teller med.

Har nå et avslappet forhold til alkohol. Drikker sjelden og aldri så mye at jeg blir mer enn pussa.

Dette med å sende med en 16-åring alkohol på fest var vanlig i mitt nærmiljø. Så godt som alle gjorde det. Men det er ingen av mine jevnaldrende som har fått alkoholproblemer (så vidt jeg vet) eller drakk seg sanseløse på fest i slutten av tenårene.

Så mine erfaringer sier at det ikke er skadelig å sende med en 16-åring litt alkohol på fest. Men dette kommer nok mye an på miljøet og tenåringen selv.

Skrevet

Ok Lea, men la meg omformulere litt... Er det noen GRUNNER til å GI en 16-åring alkohol med på fest?

Gjest Lottemor
Skrevet

Nå er jeg mer voken hær...var litt trøtt og kort i forgje innleg men hær kommer mine sterke meninger....

Barn har ingenting med alkohol og gjøre,når voksne gir barn alkohol mener jeg at de innviterer barna inn i den vosne verden...det er feil...Barn er barn og voksne er voksne

det blir også mindre skille mellom barn og vosne ...barna blir hevet til et venne nivå med foreldrene...

Er ikke rett foreldre skal være beskyttende og ansvars beviste og i fra mine syns punkt er det ikke ansvarlig og tilate at ban drikker (uansett hvor liten mengden er)

Så er det disse statistkkene som Lasse nevnte....det er vel en tanke vekker...selv om det har gått bra for dere som skriver hær så er dere av få tallet.....

jeg har ikke til dags dato gitt alkohol til mindreårige og ikke siggaretter heller......

det er jo en årsak til at alders grensen er der...

Og med allt som florer rundt i ungdoms miljøet no av dop så skal foreldrene gi barna alkohol slik at de kan drikke og miste de få holdningen de har.......

Nei det er å utfordre skjebnen,og uan sett hvor fæle barna syntes vi voksne er når vi ikke gir dem eller kjøper alkohol eller siggaretter til dem så vil de forstå tidsnokk at det var for deres eget beste.....

Min mor har flere ganger lurt på om jeg ikke skal være med henne og venninner og deres døtre på byn og feste,syntes det er forkastelig og utenkelig og jeg er hennes barn (selv om jeg er voksen no) det passer seg ikke.....

Hva er det for en forhold å ha,jeg vil ikke at min datter skal se på meg som en venninne og jeg vil ikke se på min mor som en venninne......skal ikke være sånn....

Foreldre skal være det tryggeste i hele verden,men de blir ikke det når barna føler at de er venner med sin mor eller far....

Hele forholdet blir ødelagt og respekten forsvinner......

Blir rett og slett kvalm av foreldre som gir sine barn alkohol inn holdige varer.....Uansett mengden......

Og sende med sin datter eller sønn på 16 vin eller øl på fest,vilken moral er det.....det er jo å lære barna at man kan ikke gå på fest uten å drikke....og barna vil vel få et inntrykk av at de ikke kan ha det gøyt uten alkohol.....

Å Lære sine barn å drikke er umodent og ansvars løst i min mening....

Skrevet

Tja.. Ikke for å tråkke noen på tærne her, men de fleste ungdommer får tak i alkohol hvis de vil ha. Og da syns jeg egnetlig det er best om de får med hjemmefra.

Denne drikkefasen er noe de fleste ungdommer må gjennom! Hva om de ender opp med å kjøpe dårlig HB eller metanol? HVA om de blir syke?

Nå sier jeg ikke at barn skal få lov til å drikke. Men alle har vært ung. Alle vet hvor lett det er å få tak i billig HB og ikke minst smuglersprit. Poenget her er. Hva er best? Å gi barnet litt "medbrakt" trygg alkohol eller å la barnet selv skaffe? For TRO meg. De får tak i. Alle unge kjenner en venn som kjenner en venn som får tak i sprit!

En ting til.

Det er lettere å få tak i hasj enn det er å få tak i sprit.
sitat fra venninnen min som selv røyker hasj.

Personlig kan jeg si at jeg har vokst opp med å se foreldrene mine drikke moderat. Jeg så aldri moren min full før jeg ble 16år.

Jeg fikk smake på alkohol når jeg var 16. Da var det greit at jeg fikk et glass vin til maten eller en liten flaske med champagne til nyttårsfeiringen.

Selv mener jeg at dere skal vise forståelse. For vi har alle vært ung. Vi vet hvordan det er med venner som drikker og nyskjerrighet.

Men! Jeg ville aldri gitt 13-14åringen min alkohol til å ta med på fest. Bare så det er sagt! :)

Skrevet

Alle har vært unge og alle veit hva det innebærer. MEN en skal ikke ufarliggjøre alkohol...Og dersom det blir sett på som uaksaptabelt å komme hjem full, da er det vel vanskeligere å drikke? Og dersom man får med alkohol, da er det vel ok at de kommer hjem drita... Blir litt feil å si at "du fikk lov å drikke, men ikke SÅ mye" til en ungdom...

Derfor mener jeg at en ikke skal gi dem alkohol. Og igjen: Forksning VISER at de som får hjemmefra drikker mest....!!!

Skrevet

Forskning? Dette er jo ikke snakk om statistikker og undersøkelser. Dette er snakk om barna våre!

De fleste foreldre er klar over at en gang kommer barnet mitt til å komme hjem full. Uansett hvor mye alkohol man får hjemme eller ikke.

Dette er jo rett og slett fordi det er spennende med alkohol. Det er ikke mange årene siden jeg drakk meg dritings for første gang.

MEN! Jeg er i mot at barn drikker HB og annen ukjent sprit! Dette kan få større konsikvenser enn å komme hjem full! Man må se på begge sider av en sak! Nei, det er ikke bra å gi barn alkohol. Nei, det er heller ikke bra at barnet skaffer selv. Skjønner du?

Vil bare nevne en ting til før jeg gir meg. Der jeg kommer i fra (en liten by der alle kjenner alle) var det en ungdomsgjeng som ikke hadde noe å drikke. Vet du hva de gjorde? De drakk tennvæske. Gjett hvor de havnet? PÅ SYKEHUSET fordi hjertet stoppet på dem. Hva er da alvorligst? Skumle statistikker eller døde barn?!

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er lett å få tak i HB. Ja, ungdommen får tak i alkohol uansett om de hjemme ikke gir dem!

Men som lasse sier, ved å sende med barnet alkohol, sier du jo rett ut at det er greit at barnet drikker! Når du gir med barnet en 6 pack, sier du da strengt til barnet at det ikke får lov til å drikke mer en akkurat det? Sier du klart ifra at barnet MÅ drikke akkurat det du sender med? Tror ikke så mange gjør det jeg!

Og som tidligere nevnt, etter min oppfatning (jeg husker også veldig godt når vi var tenåringer!!) så var det heller sjeldent at de som fikk med seg hjemmefra drakk dette selv! Ihvertfall at de nøyde seg med bare det di fikk med hjemmefra! Hvor spennende er 6 øl liksom, når det jo er klar beskjed hjemmefra at det er greit å drikke!?! Myyyye mer spennende å drikke seg full på sprit, "glemme" mye av det man gjør, og spy som noen tullinger fordi man ikke tåler det man får i seg!!

I min "gjeng", så gjorde de som fikk med hjemme fra dette HVER helg!!! Og ja, det var lett å få tak i drikke for meg som ikke fikk hjemmefra også, jeg kjøpte jo bare vinen eller ølen mine venninder FIKK, også kjøpte de sprit eller HB!!!

Mange foreldre lurer seg selv trill rundt når de tror de vet hva barna deres drikker om de bare sender med, eller "lærer dem opp" hjemme.

Skrevet

Du har mye rett i det du sier, Jordbær, jeg husker selv at det gikk en del i hjemmebrent i colaflasker , spesielt hos de som ikke fikk lov hjemmefra. Hvordan kvaliteten på denne var er jo ikke godt å si... Sånt sett, så forsvinner kanskje noe av spenningen også for de som får smake hjemme.

Jeg hadde en venninne som slet ikke fikk smake hjemme, og som heller ikke fikk med seg. Hun var dritings hver fest.. Ja ja, jeg hadde ihvertfall underholdning..

Jeg tror forresten det har endel å si hvor man bor, og hvordan kulturen er på det stedet forøvrig.

Skrevet
Nei, det er ikke bra å gi barn alkohol. Nei, det er heller ikke bra at barnet skaffer selv. Skjønner du?

Vil bare nevne en ting til før jeg gir meg. Der jeg kommer i fra (en liten by der alle kjenner alle) var det en ungdomsgjeng som ikke hadde noe å drikke. Vet du hva de gjorde? De drakk tennvæske. Gjett hvor de havnet? PÅ SYKEHUSET fordi hjertet stoppet på dem. Hva er da alvorligst? Skumle statistikker eller døde barn?!

Vel, det sier vel mest om barna her... Dersom de er LITT opplyst vil de vite at dette er FARLIG...

Derfor er det viktig å ha engod kommunikasjon med sine barn, og å kunne snakke saklig om slike ting....

Nei, det er ikke greit at barn drikker farlig sprit, og nei det er ikke bra at de drikker i det hele tatt.

Og: Kanskje mange drikekr fordi det er "lov", at de ikke ville ha gjort det om det ikke var det??? ALLE drikker ikke, deter ikke ALLE som får tak i hb...

Men ser poengene, men dettte gjelder vel like mye poenget om hvor mye de drikker, og hvor ofte som Aline skriver....

Ser begge sider, men ingen har overbevist meg om at en burde gi dem alkohol enda... :wink:

Skrevet
Men som lasse sier, ved å sende med barnet alkohol, sier du jo rett ut at det er greit at barnet drikker! Når du gir med barnet en 6 pack, sier du da strengt til barnet at det ikke får lov til å drikke mer en akkurat det?

Jeg har ingen barn, men jeg VET at de fleste ikke bryr seg om hva foreldrene sier. Det er jo det som er tøft!

Du kan godt si strengt i fra til en 14årin.. "Ikke få deg piercing, ikke drikk, ikke ha sex, ikke rør narkotika, ikke røyk, ikke gjør ditt ikke gjør datt"

Hvor mye av dette tror du 14-åringen kommer til å følge?

14åringer trenger å finne ut av livet selv. Selvfølgelig med GOD hjelp fra foreldrene. Men det er nesten nytteløst å si til en 14åring "Ikke gjør det og ikke gjør det." De er tenåringer og de liker å prøve ting.

Hvordan skal barna lære? Av våre feil?

Learning by doing. Ordtaket stemmer bra. Kanskje barnet drikker seg full en gang og tenker at "dette var ikke noe for meg"

Jeg fikk ikke lov til å drikke. Jeg brydde meg ikke. Jeg fikk husarrest når mamma fant ut at jeg røykte. (Og mamma var STRENG, tro meg) men jeg sluttet ikke av den grunnen. Dette er noe man må finne ut av selv.

DERFOR er det bedre å fortelle et barn konsikvensene i stedet for å vise det statistikk.

Når jeg var 16år dro jeg og kjæresten min til syden sammen med moren hans. Han fikk ikke lov til å drikke, fordi da ble han alkoholiker. Det sa moren rett ut til han. HVOR dumt tror du dette høres ut for en 16åring?

Nå har jeg kanskje skrevet litt rotete. Men jeg tror ikke det nytter å være streng og si ikke drikk. Hvis du forstår. Det har det iallefall ikke nyttet for foreldrene til mine venner. Kanskje nordlendinger har en annen holdning til foreldre også da. Veldig mulig.. :ler: (Mener det seriøst altså)

Skrevet
Kanskje nordlendinger har en annen holdning til foreldre også da. Veldig mulig..  (Mener det seriøst altså)

Det ser jeg pinadø ikke bort fra!! :lol:

Skrevet

Du kan godt si strengt i fra til en 14årin.. "Ikke få deg piercing, ikke drikk, ikke ha sex, ikke rør narkotika, ikke røyk, ikke gjør ditt ikke gjør datt"

Hvor mye av dette tror du 14-åringen kommer til å følge?)

Dersom man sier det sli er det ingen i pubertet som hører etter. Men dersom man setter seg ned, prater sammen, og forklarer, da kommer man lengre. Dessuten er livets skole noe man tar litt etterhvert, der man prater sammen og forklarer pø om pø ...

Skrevet

Det var ikke noe IMOT det du har skrevet jorbær, men bare utfyller litt... At holdninger mye kommer hjemmefra, det blir summene av alle verdier...

Skrevet

Heihallo! Jeg forsøker ikke å overbevise noen om at det er bedre at man gir barna alkohol. Jeg sier min mening. Og hvordan jeg oppfatter dette.

Om du vil gi barnet ditt alkohol må jo bli opp til deg, og ingen andre:D

Du gikk glipp av der jeg skrev at barna må lære selv, "MED GOD HJELP AV FORELDRE"

Selvfølgelig er det nødvendig med god kommunikasjon. Men jeg kan aldri huske at jeg ble advart mot å drikke noe annet en HB..

Jeg vet at det fins barn som aldri drikker før de "får lov".. Skal vi se.. Hos oss var det alle idrettsguttene. Fordi de ble fortalt at det ikke var bra for treningen.

Men som sagt. Drikkekulturen ER anneldes i nord. Det er jo noe alle vet.. Tror jeg.

(Jeg vet det fordi jeg bodde der i 16år før jeg flyttet sørover)

Her har alle mer respekt for voksne og tar skole på alvor osv.. Blablabla..

*hOpPe* jordbær i motvind... wooosjh:) Min egen feil. Forklarer vel ting litt feil. Fra mitt synspunkt.. Alle saker har tre sider. A-sin side, B-sin side og den rette. Ikke glem det da! Hihi

Skrevet

Fin debatt dette har blitt,med saklige meninger.

Jeg mener heller ikke at det generelt er greit å la barna få alkohol hjemme.

Jge kanbare snakke for meg selv,og jeg har ikke tatt skade av det.

95% likte jeg jo ikke likevel, og gjør det enda ikke.

Jeg drikker veldig sjeldent i det hele tatt.

Vet også hva alkohol kan gjøre med folk.

Min far vokste opp med en alkoholisert far, men som allikevel snill.

Kjæresten vokste opp med en voldelig far, som følge av alkoholen.

Disse har ganske så forskjellig drikkemønster(nå er jo alderen gansk eforskjellig og da)

Men faren min drikker til fest og litt til kos hjemme. Kjæresten drikker ikke i det hele tatt. Han er ikke avholds, men han er redd hva alkoholen kan gjøre med han.

Jeg har sett det,og han blir en ganske annen person.

Han har hatt en totalt blackout, og er skremt fra å drikke på en stund. Over et år siden..

Forholdet til alkohol har absolutt med hva slags opplevelser man har av det fra liten,altså å se sine foreldre.

At de som får drikke hejmmefra, drikker mer senere..?

Det kan godt være sant, det har ikke jeg noe grunnlag å svar efor.

Kan bare snakke fra egne erfaringer,som har vært positive. (kjenner jo mange som ikke fikk, det gikk i hb og det er veldig mye lettere for en tenåring å bli pære av det)

Fikk hjemmebrendt en gang, aldri mer.

Man lærer av feil også da..

Skrevet

Jordbær: Jeg så det, og er ikke uenig i alt, bare kompeterte litt.. :wink:

Ang nordlendinger, så er jeg vel ike mye nordlending som søring jeg... Og drikkekulturen ER anderledes, fordi det er mer akseptert....

Ang respekt, så har ikke jeg sett den.. Men det er en annen diskusjon.. :D

Skrevet

At barn skal lære av sine egne feil, er jeg tildels enig med deg i! MEN, fra det, til å si "værså god, du kommer jo til å gjøre det uansett" er for meg ett hav av forskjell!

Min mor forklarte meg mulige farer ved bruk av alkohol, hun prøvde også i forhold til tobakk å forklare grunnene til å holde seg unna, hun forklarte at sex var bedre om man ventet til man var litt eldre, og hun forklarte meg farene ved narkotika. Hun lærte meg også å respektere henne i den forstand at jeg aldri ville funnet på å komme hjem til hennes hus dritings! og dermed tok man jo sine forhåndsregler når man drakk.

Man må prøve, som voksen, å guide barna sine rett vei. Om man gir barna alkohol, mener jeg man gir signal om at det å drikke alkohol (selv om man ikke er gammel nok) er ok! Dersom man ikke ønsker å gi barna dette inntrykket, bør man i mine øyne ikke gi dem alkohol heller.

Men at jeg kanskje er litt vel "snever" pga min egen oppvekst er kanskje sant.

Kjenner mange som ikke synes det er galt at barna drikker litt, men jeg forstår det alllikevel ikke. :)

Virker for meg som om mange tar for lett på det!

Skrevet

Du har lov til å mene at det er feil Aline :D mange her er jo enig med deg.

Mine syns det var bedre at jeg fikk smake i kontrollerte former, selv om jeg selvfølgelig drakk på fest likevel.

Det gjorde de fleste, og det var med den ene gangen at det ble for mye.

p.s. jeg har aldri aldri sett mine foreldre fulle, bare så det også er sagt :D

Skrevet

Hei....

Interessant tema. Jeg er vel i utgangspunktet imot og at foreldre gi barn alkohol. Men jeg sitter her og lurer litt på hvorfor. Hvorfor fikk dere alkohol av foreldrene deres? Ba dere om det direkte? Ble dere tatt på fersken før dere fikk det??? Jeg kan liksom ikke se for meg at mamma skulle komme til meg da jeg var 16, og spør om hun skulle kjøpe vin for meg.....

Jeg mener at når foreldre forsyner barn med alkohol, så gjør de først og fremst noe ulovelig. Det er ikke lov å selge dette til noen under 18 år, det er opplest og vedtatt, og noe alle vet.

For det andre mener jeg at med å godta at poden inntar alkohol, økes forbruket. Hos oss var det ikke akseptert å nyte alkohol før fylte 18 år. Tror nok at de visst at det foregikk, men mine foreldre var ikke dumme. Nei, tvert imot. De satt opp og ventet på meg, og ville gjerne at jeg satt meg ned litt med dem, og pratet. Dette var ikke noe jeg var nødt til, men et tilbud.

Hvis jeg var på fest og drakk, sørget jeg alltid for å begynne tidlig, slik at jeg var noenlunde edru til jeg skulle hjem. Selvfølgelig så mine foreldre på meg at jeg hadde drukket, men det visste ikke jeg da. Konsekvensen ble jo da at jeg iallefall ikke drakk meg fra sans og samling, og hadde alltid kontroll.

Min vennine derimot, som rett nok ikke fikk drikke hjemmefra, men der ingen sjekket, og ingen sa noe når hun kom hjem snydens for n`te gang. Drakk seg snydens nokså ofte.

Jeg tror svært få foreldre klarer å snakke barna sine til totalavhold, det er noe de må bestemme selv, men jeg mener målet må være å utsette den eventuelle flatfylla til de har såpass vett i toppen, at de kansje lar være.

Vårt mål, for våre to gutter (som heldigvis ennå er små), vil være å modere inntaket slik at de til enhver tid vet hva de foretar seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...