Gå til innhold

Hvordan fikk dere råd til bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her kostet bryllupet 250 000. Vi sparte 5000 kr hver i mnd i ett år, tok litt utgifter underveis, og var heldige og få til sammen 50 000 av foreldrene våre.

Anonymkode: f7f18...625

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/2/2022 at 9:48 PM, AnonymBruker said:

Dersom jeg hadde vært dum nok til å betale 150-200 tusinger for en fest? Da hadde jeg flyttet det fra høyrentekonto over på konto. :vetikke: ikke noe bry det. Men fryktelig idiotisk. Du får en flott bil for de pengene. 
Så svaret er nok at jeg ville kjøpt meg den bilen. Og invitert på dugnads-party. :nigo: 

Anonymkode: a2f2e...978

Jeg ville virkelig slite med å finne entusiasmen for et dugnads-bryllup hvis bruden var så arrogant og nedlatende over for andres valg som dette. 

Anonymkode: fa93d...1bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 20.04):

Det er mye som koster når man arrangerer bryllup. Mat, drikke, lokale, kjole, fotograf, ringer, brudebukett, frisør, invitasjoner, takkekort, bryllupskake, bordkort, lys og servietter osv. Uansett om man prøver å gjøre mye selv og velge rimelige løsninger, så blir det dyrt for den ene dagen! 

Spørsmålet er, hvordan fikk DU råd? Sparte lenge, tok lån, foreldre betalte, brukte arv, hadde 100.000 ekstra stående på konto..? 

Anonymkode: c4323...51b

Fikset håret selv. Hadde ikke proff fotograf. Laget invitasjoner og bordkort selv. Sparte i forkant for å ha råd til kjole og ringer (dyre). Hadde en ganske billig kake (ca 600 kroner). 

Foreldre hjalp til med deler av utgiften til mat/drikke/lokale (de tre tingene kom på samme regning). Lys og servietter er heller ikke noe vi brukte penger på, restauranten ordner jo sånt.

Ser ikke at det hadde blitt så dyrt om vi hadde valgt billigere ringer og kjole. Mat/drikke/lokale/invitasjon/bordkort/takkekort/lys/servietter er jo det samme om festen er bryllup, dåp, konfirmasjon, 70-årslag etc?

Anonymkode: 6d0d7...cb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte maks 20.000. Hadde 38 gjester. 

Jeg kjøpte brudekjole til 2000. Altså ikke en sånn typisk brudekjole, men den var allikevel fin nok til å brukes som brudekjole. Hvit med blonder.

Jeg lagde alle bordkort og sånt selv. Lagde også karameller som jeg puttet på gamle tacosaus-glass som jeg hadde spart på over en lang periode. 

Til blomster, så plukket jeg og mammaen min blomster i hagen og i grøfter i nærområdet, og satte de i vaser jeg kjøpte for 10kr per stykk på bruktbutikk. Jeg malte innsiden av vasene i farger som passet. 

Vi hadde sommerbryllup, så vi kjørte sommertema på pynt. Både jeg og moren min hadde flere lyslenker fra før av som vi hang rundt i lokalet. 

Det dyreste for vår del ble maten, drikke og lokalet, som kom samlet på 15.000. Vi hadde koldtbord, fordi det er min favoritt, også bakte jeg en del kaker selv, pluss at en del av gjestene hadde med kaker for oss.

Og her kommer sikkert det som folk flest reagerer på, vi hadde alkoholfritt bryllup! Dun-dun-duuuun! Både jeg og mannen er avholds, så det var ikke naturlig for oss å skulle servere alkohol. Vi ønsket basically en familiesamling, ikke en typisk bryllupsfest, og det var helt perfekt for oss. 

Onkelen min var fotograf for dagen. Jeg brukte ikke frisør. Brudebukett byttet jeg ut med en hjemmesnekret blomsterkrans i håret. Takkekort lagde jeg selv også. En venn av mannen tilbød seg å lage en bryllupskake.

Og vi er også såpass utradisjonelle at vi gikk for en liten tatovering hver, istedet for ringer. Kostet 500 per stk. 

Jeg er veldig fornøyd med å ha brukt så "lite". For oss var 20k mye penger, da mannen var student. Vi fikk akkurat en sånn dag vi ønsket oss, og slapp å totalt blakke oss selv.

Endret av jaromei
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt bryllupsdato 2 år frem i tid, så har vi spart 4000,- i mnd i to år+ satt av alt ekstra penger vi har fått (julegave,bursdagsgaver,litt av feriepengene, litt av det vi fikk igjen på skatten, solgte babyutstyr vi ikke trengte lengre og satte pengene på bryllupskonto) osv

 å etter 2 år har vi 125.000,- på sparekontoen, skal gifte oss i sommer

Har ønsket oss kun penger i bryllupsgaver så kanskje de dekker opp det siste vi evt mangler for å dekke hele bryllupet

Anonymkode: 916da...530

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60 gjester, ca 50K.   Sparte i ca 1 år, fikk god hjelp fra venner og familie. laget mye selv (inkludert bordkort, inbydelser, dekorasjoner)

Anonymkode: 427bb...fd1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 20.04):

Det er mye som koster når man arrangerer bryllup. Mat, drikke, lokale, kjole, fotograf, ringer, brudebukett, frisør, invitasjoner, takkekort, bryllupskake, bordkort, lys og servietter osv. Uansett om man prøver å gjøre mye selv og velge rimelige løsninger, så blir det dyrt for den ene dagen! 

Spørsmålet er, hvordan fikk DU råd? Sparte lenge, tok lån, foreldre betalte, brukte arv, hadde 100.000 ekstra stående på konto..? 

Anonymkode: c4323...51b

Fikk vel ca 30.000 av foreldrene mine, og betalte resten selv. Var i 2013 med 50 gjester på hotell i Holmenkollen og hele festen med mat, drikke, kaker, bryllupskake, blomster fra Finn Schjøll (vi hadde ikke med egen pynt utenom navnekort) betjening, bryllupssuite, osv osv kom på 57.000. Vi giftet oss på "ukurant dato" og fikk rabatt. 

Min mor betalte brudekjolen, vi betalte resten selv. Vi har en kamerat som er fotograf så fikk bildene som bryllupsgave. Invitasjoner og takkekort ordnet jeg på nettet optimalprint, veldig lettvint. Jeg kjøpte giftering på tilbud på Thune til 12.000 og mannen min når vi var på ferie utenlands. Svigerfar kjørte oss i ny sort suv 😜🤭

Vi ønsket oss penger til bryllupsreise, og alt i alt satt vi "i pluss" etter bryllupet og bryllupsreisen. 

Vi var kjempeheldige som fikk et drømmebryllup til en fantastisk pris. 

Anonymkode: ede53...bf0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35000 kr i 2008

Fotograf til bilder og takkekort

Mat og drikke

Kjole og dress

Blomster

Mat og drikke

Anonymkode: 3ce98...550

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi både sparer samt at vi får en del sponset av foreldrene våre.

Jeg er student, så ikke alltid like lett å spare, men får til noe hver måned! I tillegg til skattepenger og feriepenger. Forloveden tjener også ganske bra.

Anonymkode: 1535d...0ab

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre betalt det meste. Tror

bryllupet kom på ca 100k. Men vi prøvde i tillegg å ha litt rimelige løsninger. Vi hadde låvefest privat. Leide inn kokk da, men fikk jo gratis lokale. 
Mannens familie har kontakter slik at vi kunne kjøpe øl og vin rimelig. 
Forloveren min er fotograf og tok bildene. 
 

Ca 50 gjester.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Butter said:

Mine foreldre betalt det meste. Tror

bryllupet kom på ca 100k. Men vi prøvde i tillegg å ha litt rimelige løsninger. Vi hadde låvefest privat. Leide inn kokk da, men fikk jo gratis lokale. 
Mannens familie har kontakter slik at vi kunne kjøpe øl og vin rimelig. 
Forloveren min er fotograf og tok bildene. 
 

Ca 50 gjester.

Hvordan klarte dere å bruke 100k når dere hadde gratis lokale og fotograf, og bare 50 gjester?!🤯 

Anonymkode: 56891...0fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan klarte dere å bruke 100k når dere hadde gratis lokale og fotograf, og bare 50 gjester?!🤯 

Anonymkode: 56891...0fd

Inkludert brudekjole og innleid kokk. Tror maten kom på ganske mye, men husker ikke akkurat hvor mye. Men tror vel maten var på sånn rundt 1000 kr pr pers., om ikke mer. Husker ikke helt regnestykket. Men selv om vi også hadde billig alkohol blir det jo endel med velkomstdrikk, vin til mat og fri bar etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte 40k inkludert dress til ham og ringer til oss. Jeg brukte en hvit kjole fra Zalando. 28 gjester på restaurant, og det var egentlig der mesteparten av pengene gikk. Vi brukte ingen penger på pynt, fotograf, musikk og så videre.

For min del var det viktigste å bli gift, men mannen ønsket en fest med de nærmeste, så det ble et kompromiss.

Anonymkode: 703d1...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Butter said:

Inkludert brudekjole og innleid kokk. Tror maten kom på ganske mye, men husker ikke akkurat hvor mye. Men tror vel maten var på sånn rundt 1000 kr pr pers., om ikke mer. Husker ikke helt regnestykket. Men selv om vi også hadde billig alkohol blir det jo endel med velkomstdrikk, vin til mat og fri bar etterpå. 

Aah, det gir jo mening :)

Anonymkode: 56891...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ca 150 000,- 90 gjester. Vi tjener begge godt så vi sparte et halvt år.

Anonymkode: 7f529...e6d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gift. Foreldre og svigerforeldre betalte gildet. Ble som vel 50% andre skilt, og har egentlig dårlig samvittighet den dag i dag for alle pengene de brukte. Om jeg noen gang skal gifte meg igjen, så blir det på en ambassade i utlandet, kun med forlovere. Jeg syns at man bør betale bryllupet sitt selv, for da har man ikke blandet inn andre økonomisk om det skulle gå galt. 

Anonymkode: d0369...65d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen min betalte bryllupet, han tjener veldig godt og hadde ingen problemer med å betale gildet. 

Anonymkode: e0a99...c5e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Aah, det gir jo mening :)

Anonymkode: 56891...0fd

Hvis jeg husker rett inngikk også endel utstyr i disse pengene. Vi trengte bla flere glass samt bestikk o.l. Måtte også kjøpe et lite anlegg. Dette er jo ting vi kunne bruke videre senere, men som inngår i summen fordi det ble kjøpt i anledning bryllupet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparte det året vi var forlovet. Foreldrene mine bidro med lokalet inkl. mat. Og foreldrene hans bidro med alkoholen.

Vi endte opp med å bruke mye på bryllupet. Og sto over bryllupsreisen for å spare inn. Bryllupet er "bare" en dag. Men minnene av dagen har du resten av livet. Og dagen huskes som perfekt for oss begge.

Anonymkode: a83ac...5a3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers insisterte og ønsket det så veldig.  Selv ønsket vi oss et borgerlig bryllup med bare de aller nærmeste tilstede.  Vi hadde kjøpt tomt, og sparte til å bygge hus.  Syntes ikke at et stort bryllup var viktig.  

Det ble et bryllup med nærmere 100 gjester.  Svigers inviterte og ordnet absolutt alt.  Det betydde mye for dem, og vi måtte svelge noen kameler.  F.eks. hadde jeg INGEN ønsker om å gifte meg i hvit kjole.  Men svigermor ba så pent, og for meg betydde det jo ingenting hvilken kjole jeg hadde på meg.  

Jeg synes det legges altfor mye både av følelser og penger i et bryllup.  Det er hverdagene i samliv som er viktige og gir minner - ikke en enkelt dag.  

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...