Gå til innhold

Hvordan fikk dere råd til bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Pappa betalte mye, vi betalte resten. 100 gjester, ca. 150.000kr for 10 år siden. 

Anonymkode: e5c43...917

Vi sto på gata og sang og dansa og fikk penger i en kopp eller hatt. 

Anonymkode: ad441...570

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er mye som koster når man arrangerer bryllup. Mat, drikke, lokale, kjole, fotograf, ringer, brudebukett, frisør, invitasjoner, takkekort, bryllupskake, bordkort, lys og servietter osv. Uansett om man prøver å gjøre mye selv og velge rimelige løsninger, så blir det dyrt for den ene dagen! 

Spørsmålet er, hvordan fikk DU råd? Sparte lenge, tok lån, foreldre betalte, brukte arv, hadde 100.000 ekstra stående på konto..? 

Anonymkode: c4323...51b

Hvorfor det? Kjole har jeg i skapet. Jeg er ikke en 14 åring i 1859 som blir gitt vekk av min far, så hvit kjole utgår selvsagt. 
Saks og krølltang (om jeg skulle orke bryet, uklart hvorfor) har jeg på badet. Lokale koster ikke mer å leie til bryllup enn til andre dager. Bordkort, lys og servietter har de sammen med bestikk, fat og annen pynt på bruktbutikken (de har kjoler også, om jeg skulle ønske meg en ny en).

En venn eller slektning som kan ta bilder har jeg. (Til og med kamera og helt grunnleggende foto-erfaring har jeg, så jeg skulle klart å sette opp et stativ og ta en bildeserie som ville resultert i et bilde som overgår 90% av alt jeg har sett folk betale penger for)

Kake har de på bakeren. Koster ikke mye penger for en kake jeg synes er god. Om den er pen er helt uvesentlig for meg.

Jeg har en bekjent som ville leget bukett, men hadde jeg ikke det? Du får mer enn flotte nok buketter for 350 kroner. Skal du ha mange av dem? Hva med å bare plukke selv? Jeg evner plukke både kvister av rogn og tornekratt. Begge deler blir kult.

Så er vi ved det som er vesentlig: mat og drikke. Påregnelig ryker det 1000 kroner per hode i mat om du skal kjøpe råvarene, og det samme i god drikke. Inviter så få at du har råd. Eller gå for grillmat. Jeg har både jegere og fiskere i familien og slipper unna med å betale kostpris. Altså kjører vi grillet kreps til foret og hjortemedaljonger eller noe til hovedrett. Med posjerte pærer i brandy til dessert. Alle er happy. Maten er billig.


Halvparten av gjestene slipper å tenke på gave fordi gaven deres er «hjort» eller «kreps» eller «blomster» eller «foto». Jeg slipper å lage ønskeliste.

Dersom jeg hadde vært dum nok til å betale 150-200 tusinger for en fest? Da hadde jeg flyttet det fra høyrentekonto over på konto. :vetikke: ikke noe bry det. Men fryktelig idiotisk. Du får en flott bil for de pengene. 
Så svaret er nok at jeg ville kjøpt meg den bilen. Og invitert på dugnads-party. :nigo: 

Anonymkode: a2f2e...978

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde avdragsfrihet på boliglånet i  6 måneder, inkl. bryllupsreise 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 200 000 kr. Tar fra begges sparekonto samt generøse gaver fra foreldre.

Anonymkode: b1585...971

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte også bare utgiftene fortløpende. Siden vi lever relativt billig i hverdagen var det ikke noe problem for oss. Eneste er at det ble satt mindre inn på sparekontoene våre året før bryllupet. Skal nevnes at vi fikk noen vennetjenester, slik at vi sparte inn litt på noen av postene.

Regnet aldri ut hvor mye vi betalte totalt, men vil tippe rundt 120K. Det inkluderte kjole til 25k, fotograf til 30k, 3-retters middag, åpen bar og overnatting til de tilreisende gjestene. Vi hadde rundt 40 gjester. Synes forsåvidt det er "teit" å bruke så mye penger på en fest, men det er nok den ene store festen vi kommer til å arrangere så da ble det sånn.

Anonymkode: 1afde...65e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 100k. Mannens hjemland så hans mor betalte mesteparten, men vi brukte vel 30k selv. 

Anonymkode: 56ce0...e3f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betalte litt fortløpende men hadde alle penger selv og tilgjengelig, ca 120 000kr 🙂

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjole fra Ebay, laget kaker og dessert selv. Min søster fikset hår og sminke. Ringene kjøpte vi på salg og leide et billig lokale. Sparte opp penger selv og brukte vel kanskje 30 000 totalt på rubbel og bit og hadde 70 gjester. Sparte opp noe, solgte en del ting vi ikke trengte og ønsket oss penger til bursdager og jul. Vi har ikke så store lønninger at vi kunne sette av mer enn 2-3000 pr. måned. 

Anonymkode: c80f8...672

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Takk for svar til dere som svarer på spørsmålet 😄 

Jeg vet selvfølgelig at man ikke MÅ ha brudekjole eller gjester eller noe som helst. Jeg ba heller ikke om tips til hvordan gjøre bryllup på budsjett. 

Anonymkode: c4323...51b

Vi sparte opp 20.000 på et år, men svigers kjøpte inn all alkohol og min mor betalte alt av blomster. 

Vi har 20 års bryllupsdag i august. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Vi sparte, og hadde dårlig råd når vi giftet oss. Hadde et lite bryllup, som vi planla nøye og lenge. Fikk også en god del praktisk hjelp av familie og venner, som meldte seg frivillig og syntes det var stas å bidra. Vi bestilte inn mat, men kakene ble laget av nettverk og alkoholen var en gave. Vi kjøpte kjole og dress nytt, men på salg. Dressen ble brukt i årevis og kjolen ble solgt rett etterpå. Vi kjøpte en del pynt billig på nett, og holdt det enkelt. Fikk låne sølvtøy og vaser. Fotograf var en venn, så fikk god pris. Ordnet sminke og hår selv. Vi var heldige som fikk låne lokale billig (tips: tenk litt utav boksen). Vi ønsket oss også penger og en del praktiske gaver (kjøkkenutstyr, turutstyr etc.), så vi slapp å bruke penger på det vi trengte uansett. 

Var en nydelig dag! Kostet oss kanskje 20k til sammen for ca. 12 år siden. Hadde kanskje kostet 35k om vi fikk mindre hjelp.. 

Anonymkode: 9d2d5...614

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det aller meste selv. 
 

-kjøpte meg kjole fra Kina (kopi av en ekte kjole, sydd på mål til meg. Betalte 2000kr for den, inkludert frakt. 
-Mannen hadde fin dress fra før, vi kjøpte ny skjorte og leide vest.

-Sønnen vår kjøpte jeg dress til på tilbud fra en brudebutikk, datteren vår fikk brudepikekjole kjøpt på nettet.

-Brudebukett fikk vi av mine foreldre

-Søstera mi fiksa hår, sminke og negler (hun er frisør)

-To tanter av meg driver med catering (begge er utdannet kokk) så de fiksa maten. 
-Vi leide lokale langt fra byen, da ble prisen billigere. Leide stoltrekk og gjorde alt av pynting selv. 
-leide inn et fotballlag (jenter på ca 16 år) til å servere
-ønska oss hotellrom i gave fra kompisene til mannen min, så da overnatta vi der etter bryllupet. 
-Valgte fotograf som ikke er profesjonell, fikk hundrevis av utradisjonelle (og tradisjonelle) bilder som vi kunne gjøre akkurat hva vi ville med. 
-bryllupskakene ble laget av venner og kjente.
 

Det er vel i grove trekk hvordan vi gjorde det. Hadde treretters middag med svært høy standard på maten, samt fri bar hele kvelden. Vi var 85 personer. 
Totalen kom på 90 000kr. Vi brukte det meste av budsjettet på mat og drikke. 

Vi satte oss ned et år før bryllupet og lagde oss sparemål. Vi droppa å dra på ferie året før, og hadde generell ‘kjøpestopp’ mens vi sparte opp pengene.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er noen, selv på KG, som syns det er gøy med stort bryllup, mange gjester og stor stas. 😊❤️ Men ja, TS, alt koster! Vi brukte ca 200 000. Sparte ekstra i 1 år, tok utgiftene underveis (det vi kunne), og tok ca halvparten fra overskuddet av salg av leilighetene da vi solgte to og kjøpte sammen. 

Anonymkode: b4d81...9c0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Det er mye som koster når man arrangerer bryllup. Mat, drikke, lokale, kjole, fotograf, ringer, brudebukett, frisør, invitasjoner, takkekort, bryllupskake, bordkort, lys og servietter osv. Uansett om man prøver å gjøre mye selv og velge rimelige løsninger, så blir det dyrt for den ene dagen! 

Spørsmålet er, hvordan fikk DU råd? Sparte lenge, tok lån, foreldre betalte, brukte arv, hadde 100.000 ekstra stående på konto..? 

Anonymkode: c4323...51b

Hos oss var det kombo av: Hadde på konto+sparte lenge+foreldre betalte+smarte løsninger

Ting vi ikke betalte en krone for: Kjole til meg og pingvindress til mannen (arv), ringer til begge (arv), kirke og vielse, lokaler til fest, fotograf, sminke/hår, blomster. Forskjellige grunner (vi hadde alt dette fortsatt med i bryllupet da).

Drikke kunne vi ta med til lokale selv, så i 2 år handlet vi og alle venner/bekjente på taxfree/sverige og vi samlet opp. Drikke kostet oss totalt ca. 10 000,- for 100 gjester. Åpen bar. Mat var 70 000,- (4 retter). Alt av papirarbeid var nesten gratis (bekjent driver trykkeri) og kom vel på ca. 1000,- totalt. Annet nipsnaps som kake og stæsj til baderomskurver endte på rundt 9000,- så totalt  ca. 90 000,- for 100 pers og en fantastisk dag som vi aldri vil glemme. Angrer ingenting.  

Vi brukte 10 000,- hver fra sparekonto (=20 000,-), Så sparte vi 1000,- hver i mnd (=40 000,-) og begge foreldreparene var så rause at de ga 15 000,- hver (=30 000,-). Vi hadde absolutt hatt økonomi til å bruke mer, men i hodet mitt hadde jeg en liten grense rundt 100 000,- av eget prinsipp. 

Anonymkode: f001a...fa4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilpasset bryllupet det vi tjente og fikk inn på konto, uten at det gikk ut over andre ting. Så svaret blir vel at vi hadde en del "ekstra" på konto som uansett ikke var øremerket noe annet. 

I min verden er det ikke aktuelt å spinkle og spare for en enkelt dag. Og i alle fall ikke ta opp lån for noe slikt. 

Anonymkode: 71121...0d9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Dreams appen og spart siden vi ble forlovet (snart 2 år siden). Den har vært helt genial! Og nå har jeg snart spart opp 150 000 uten å ha"merket" noe. Eller, for all del, det blir mindre penger på brukskonto til shopping, kafebesøk og fjas, men det er helt greit. 

Vi har også fått tak i mye ganske billig. Brudekjole på finn til 1000 kr. Dress til mannen på Dressmann (kjøpte nå så vi fikk 30% 17.mai rabatt). Har bestilt brudebuketter og knapphullblomster på etsy av papirblomster, så det blir et fint minne. Vi har ikke tenkt å svi av mangel mange tusen på fotograf, men vi har leid lokaler inkl 3 retters middag med drikke, drikkebonger og mineralvann til ca 60, og det er vel det som kommer til å koste mest. Heldigvis er lokalet inkl lys, servietter, bordekking og rydding, og vi får ha med egne kaker. 

Anonymkode: c5b50...417

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som ikke svarer på det tråden spør om... 

Vi begynte å spare tidlig, sparte 3000 hver i 2 år (=144.000) og så får vi 60.000 i bidrag fra svigers. Uaktuelt for oss å ta opp lån eller bruke pengegaver for å dekke inn bryllupet, med mindre det kommer en stor, uventet budsjettsprekk nå på slutten.

Vi har underveis diskutert å bruke feks 100k av pengene på reising, men kom til at vi heller ville bruke det på bryllup. Kjenner også flere som har brukt deler av pengegavene på bryllupet, feks hatt bryllup for 150.000 og fått 70.000 i gaver (men ville ikke gjort det selv). 

Anonymkode: 81524...8d9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ab over her: selv om vi sparte 3000 i mnd så har vi greit betalte jobber, så det gikk bare ut over feriesparing. Blir deilig å kunne bruke de 3000 på noe annet! 

Anonymkode: 81524...8d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mange her som ikke svarer på det tråden spør om... 

Vi begynte å spare tidlig, sparte 3000 hver i 2 år (=144.000) og så får vi 60.000 i bidrag fra svigers. Uaktuelt for oss å ta opp lån eller bruke pengegaver for å dekke inn bryllupet, med mindre det kommer en stor, uventet budsjettsprekk nå på slutten.

Vi har underveis diskutert å bruke feks 100k av pengene på reising, men kom til at vi heller ville bruke det på bryllup. Kjenner også flere som har brukt deler av pengegavene på bryllupet, feks hatt bryllup for 150.000 og fått 70.000 i gaver (men ville ikke gjort det selv). 

Anonymkode: 81524...8d9

 

I motsetning til hvordan det vanligvis er på KG har jo alle svart på det tråden spør om...;

Hvordan man fikk råd til bryllupet. 

Anonymkode: 71121...0d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planla og giftet oss i løpet av  3 mnd. Forlovet oss i april og gift juni. Vi kjøpte drikkevarer ved lønninger, samt at vi valgt enkle ringer, vi hadde 28 til middag, og 134 til sammen etterpå. vi brukte 14000 på lokalet og middag, vi hadde bekjente som  sto i baren, blomster var enkle roser og orikdeer i vaser, brudepikene hadde hortensia avklippte  og brudebuketten min ble bestilt som en vanlig fin bukett.  Totalt kom alt på 21000. 

Anonymkode: b466b...a5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av oss hadde behov for stort bryllup. Jeg følte at vi måtte ha det, men gruet meg til det, og min kjære klarte å nå gjennom til meg angående at man ikke har plikt til stort bryllup for andres skyld. 

Vi brukte rundt 10000 kr totalt. Laget maten selv, hadde bare noen nære venner tilstede, og det var en fantastisk dag jeg minnes med glede. 

Min søster hadde stort bryllup. Begge foreldrepar var generøse, så det var ikke en vanvittig sum de måtte ut med selv. 

Uansett fornuftige å legge seg på et nivå man selv/familie har råd til. Jeg har vært i to vanvittig dyre bryllup, men kan ikke si at de var bedre enn bryllup der man ikke slo på stortromma på samme måte. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...