Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Selv om jeg vet at prinsippet for vektnedgang er kjempeenkelt - kalorier inn, kalorier ut, så får jeg det bare ikke til. Jeg er kjempeflink å trene + gå/sykle turer i perioder, men så faller jeg av og spiser masse dritt, synes synd på meg selv, legger på meg og blir nesten helt inaktiv.

Kjæresten min trener sikkert 6 dager i uka i gjennomsnitt og spiser relativt sunt og variert. Dette burde jo smitte over på meg, men nei. Vekta mi går bare sakte men sikkert opp, opp og opp. Jeg blir så skuffa over meg selv som ikke får til å bare bestemme meg for livsstilsendring og jobbe strukturert mot et mål. Jeg er nok en såkalt trøstespiser. Spiser følelsene mine som jeg kaller det. Jeg vet at han også blir skuffa over meg. Han vet at jeg ønsker å gå ned en del i vekt og ønsker å hjelpe meg. 

Jeg har gått/går gjennom en dyp sorg etter tap av et veldig nært familiemedlem, og har hatt nok med å bare holde meg gående. Skal ikke skylde på dette, men tror nok det er en av grunnene til at jeg sluttet å bry meg. Nå må jeg ta meg sammen før jeg bikker over og blir håpløst overvektig og forsvinner..

Jeg er en jente på ca 166cm høy og veier nå 86kg. Kjenner jeg vil grine når jeg deler dette......... Jeg vil ned iallfall 20 kg.

Hvordan gjør jeg dette? Hvor starter jeg? Hvordan finner man motivasjon til livsstilsendring? Og hvordan finner jeg troen på meg selv? Har ikke så godt selvbilde/selvtillit og er redd for kommentarer om hva jeg spiser og hvordan jeg ser ut.

Håper noen har noen gode råd de ønsker å dele

Hilsen ei som vet at hun egentlig kan, men bare står helt bom fast.

Anonymkode: d970e...b94

• Liker 1
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søk hjelp hos fastlegen din, kanskje han/hun vet i hvilken ende det er lurt å begynne. Jeg ville nok sagt at en kombinasjon av psykolog og vektregulerende medisin kunne vært lurt. Eventuelt noen å snakke med lavterskel i kommunen, pluss hjelp av en ernæringsfysiolog/noen som kan hjelpe deg å legge en plan og følge den opp i forhold til mat og trening. Men det vil ikke hjelpe om du ikke samtidig får noen å snakke med, om alt du har inni deg. 

Anonymkode: f5de6...26c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke lett å slite med overspising, jeg vet godt hvordan det er.

Jeg er like høy som deg og var oppe i 110 kg, er nå nede i 84 og skal ned ti kilo til.

Det som hjalp for meg psykisk var å tenke over hvor ulykkelig jeg var over vekten min hver gang jeg ville overspise/spise usunt.

Praktisk sett så begynte jeg å forsyne meg på små frokosttallerkner istedenfor de store og begynte å delfaste med kun ett åtte timers vindu hver dag.

Jeg spiste da tre måltider og holdt meg på under 1300 kalorier.

Drakk masse sitronvann og te utenom.

I tillegg vil jeg anbefale deg å gå i terapi både for sorgen sin del men også for å komme til bunns i hvorfor du bruker mat følelsesmessig og for å få styrket selvfølelsen din.

En god klem til deg ❤️ Jeg vet så godt hvordan du har det og det handler langt ifra kun om dårlig viljestyrke, det er mye mer komplekst enn det.

Når man begynner å verdsette seg selv mer, blir man mye mer motivert til å ta gode valg både når det kommer til helse og andre ting i livet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta alle blodprøver du kan og spør å gå hjelp av en eneringsfysiolog:)

Og du er vakker. Om du har litt ekstra så er du vakker. Kg har ingen ting med utseendet å gjøre.

Dette klare du ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Fokuser på maten, ikke på treningen. Trening kan komme etterhvert, men maten er viktigst.

Anonymkode: 810d9...6f5

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Litt usikker på om dette får stå, men jeg tar sjansen fordi jeg tror du trenger å høre dette.
Jeg har vært i samme situasjon som deg og har endelig fått noe som hjelper. Snakk med fastlegen din om muligheten til å prøve Ozempic. Den har hjulpet meg utrolig mye  med søtsuget. 

Håper inderlig at du kan få samme hjelp av den som jeg har hatt. Uansett ønsker jeg deg alt godt og masse lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Motivasjonen kommer når du begynner. 
Lag deg en plan og hold deg til den. Set deg små overkommelige mål i starten så du oppnår mestringsfølelsen. 

Anonymkode: 86e48...3f9

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror bare du må lese deg litt opp på hva som fungerer for å gå ned i vekt, og prøve deg litt fram. Det er vanskelig, og det vanskelige består av at du bestemmer deg for å gå ned i vekt, så går det noen dager og du sprekker. Da må du finne et opplegg som fungerer. Det meste av vektnedgangen skjer i hodet ditt, og det har med forberedelser å gjøre. 

Jeg tenkte på dette i en måned før jeg begynte å slanke meg. Det var en kraftig forberedning mentalt og der jeg virkelig ville ha en endring, og planla for det. DVS, alt fra hvilket opplegg du kjører, til hvilke matvarer du kjøper inn. Hva er lov å ha i huset ditt? 

Du må rett og slett bestemme deg og du må lese deg litt opp. Du må ha en plan for "snop". Som feks kesam med vanilje og bær, slik at når du får helt hetta, så kan du ha sunt snop. Du må tåle å ha "cravings" vite at det går over, og klappe deg selv på skulderen når du har tålt det. Ditt belønningssystem i hjernen er nå skrudd inn på at maten er kos, og du trøster deg med det. Du må finne annen trøst og annen belønning og være bevisst. Da vil du omjustere hjernen din. 

Anonymkode: 3a920...12f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Men for å forsøke å snu på det:

Er det 20 kg mindre som skal til for at du får bedre livskvalitet og styrke til å stå i tøffe livsperioder?

Det høres ut som du legger nivået på et usunt sted.

80% av alle kvinner ønsker å være tynnere, og ved fylte 40 år har overveldende mange gjennomført et høyt antall slankekurer.

Hva tenker du om det? 🤷‍♀️

Jeg vet overspising er vanskelig, men OED kan ofte bli verre av slanking fordi man nettopp i disse periodene ikke spiser nok. 
Som fører til at ALLE mekanismer trigges = overspising. 

Sett deg sunne mål som hjelper deg psykisk. Du vet at bra mat, nok mat og et avslappet forhold til mat er psykisk best.

Og du vet normal fysisk aktivitet er bra. 

Hva tenker du - om du ser bort fra ønsket vekt - at et godt og helsefremmende liv og hverdag er for deg? 

Hva mener du konkret med at kjæresten din «ønsker å hjelpe deg ned i vekt og blir skuffet»? 

Endret av Fløff
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Marleah said:

Litt usikker på om dette får stå, men jeg tar sjansen fordi jeg tror du trenger å høre dette.
Jeg har vært i samme situasjon som deg og har endelig fått noe som hjelper. Snakk med fastlegen din om muligheten til å prøve Ozempic. Den har hjulpet meg utrolig mye  med søtsuget. 

Håper inderlig at du kan få samme hjelp av den som jeg har hatt. Uansett ønsker jeg deg alt godt og masse lykke til!

Med mindre TS har diabetes, blir det off label bruk, og kan være vanskelig å få

Anonymkode: 86e48...3f9

Skrevet

Det er ikke lett med livsstilsendring og det er heller ikke noe som er gjort på en dag. Jeg tror mange feiler fordi de prøver å bite over for mye på en gang. 

Først av alt, så er kostholdet der du skal starte. Du behøver ikke å tenke på trening akkurat nå. Når du er kommet så langt at kostholdet går på automatikk kan du begynne å fokusere på trening i tillegg.

1. Kutt ut sukker og snacks fra hverdagen. Du kan fortsatt spise godteri en kveld i uka (for eksempel lørdag) men begrens deg gjerne (for eksempel ikke mere enn 200 gram). Ikke ha godteri liggende i huset, det er en altfor stor fristelse selv for de meste rutinerte av oss 😅

2. Pass på at hvert måltid er sammensatt av en god proteinkilde og rikelig med fiber. Grønnsaker er lav på kalorier, fyller mye i magen og masse fiber. Fyll gjerne halve tallerkene med grønnsaker først, så tar du resten av maten på.

3. På nett finner du mange kalkulatorer hvor du kan estimere hvor mange kalorier du forbrenner iløpet av en dag, og hvor mye du bør få i deg for å nå idealvekten. Sett deg ned å finn ut av hvor mye kalorier du bør ha på en dag.

4. I starten bruker du en app (LifeSum eller My Fitness Pal) hvor all mat registerers. Dette er ingen måte å leve på på lang sikt men en veldig viktig måte for å få øynene opp på hvordan kaloriene ser ut i maten man spiser. Det er viktig for å lære seg å vite hva man bør spise mer av og hva man bør spise mindre av.

5. Hverdagsaktivitet er viktig. Gå en liten tur, gå av bussen ett stopp tidligere, ta trappa i stedet for heisen osv. 

6. Vei deg en gang i uka og mål midje med målebånd. Samme dag hver uke på morgenen. Ta også formbilder av deg selv. Det er utrolig vanskelig å se at det skjer noe i speilet fordi det går så gradvis, så å kunne sammenligne bilder kan gi en skikkelig motivasjonsboost.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Marleah skrev (3 minutter siden):

Usikker på om noe får stå - meeeeen du poster om rimelig heftige medisiner for ei jente i sorg? 

Det tror jeg ikke er klokt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (6 minutter siden):

Ta alle blodprøver du kan og spør å gå hjelp av en eneringsfysiolog:)

Og du er vakker. Om du har litt ekstra så er du vakker. Kg har ingen ting med utseendet å gjøre.

Dette klare du ❤️

Kan man bare gå til fastlege å si at man vil ha de og de blodprøvene ? 

Anonymkode: 71c10...5d3

Skrevet
14 minutter siden, moroklompen said:

Det er ikke lett å slite med overspising, jeg vet godt hvordan det er.

Jeg er like høy som deg og var oppe i 110 kg, er nå nede i 84 og skal ned ti kilo til.

Det som hjalp for meg psykisk var å tenke over hvor ulykkelig jeg var over vekten min hver gang jeg ville overspise/spise usunt.

Praktisk sett så begynte jeg å forsyne meg på små frokosttallerkner istedenfor de store og begynte å delfaste med kun ett åtte timers vindu hver dag.

Jeg spiste da tre måltider og holdt meg på under 1300 kalorier.

Drakk masse sitronvann og te utenom.

I tillegg vil jeg anbefale deg å gå i terapi både for sorgen sin del men også for å komme til bunns i hvorfor du bruker mat følelsesmessig og for å få styrket selvfølelsen din.

En god klem til deg ❤️ Jeg vet så godt hvordan du har det og det handler langt ifra kun om dårlig viljestyrke, det er mye mer komplekst enn det.

Når man begynner å verdsette seg selv mer, blir man mye mer motivert til å ta gode valg både når det kommer til helse og andre ting i livet.

Takk - jeg er på et mye bedre sted mentalt sett nå og har fått litt tid til sorgprosessen.  ❤️ 

Jeg takker for tipsene! Noterer meg hva du har gjort. 

Bare lurer, hva er greia med sitronvann? Hvorfor funker dette? Har hørt det flere ganger

Skrevet
Just now, Godjul said:

Takk - jeg er på et mye bedre sted mentalt sett nå og har fått litt tid til sorgprosessen.  ❤️ 

Bare lurer, hva er greia med sitronvann? Hvorfor funker dette? Har hørt det flere ganger

Utrolig flink du har vært forresten! Stolt av deg! Stå på ! 😄 

• Hjerte 1
Skrevet
9 minutter siden, Fløff said:

Usikker på om noe får stå - meeeeen du poster om rimelig heftige medisiner for ei jente i sorg? 

Det tror jeg ikke er klokt. 

Hehe - jeg kommer ikke til å gå på noe slags medisin for å oppnå målene mine her, men takk for tips. Leste likevel litt i Felleskatalogen om bruksområde for medikamentet. For diabetikere står det. Jeg har ikke diabetes, men kanskje noen får bruke dette til hjelp? Aldri hørt om.. Holder meg så langt vekk fra medisiner så langt det lar seg gjøre 🙂 

• Nyttig 1
Skrevet
13 minutter siden, snurk said:

Det er ikke lett med livsstilsendring og det er heller ikke noe som er gjort på en dag. Jeg tror mange feiler fordi de prøver å bite over for mye på en gang. 

Først av alt, så er kostholdet der du skal starte. Du behøver ikke å tenke på trening akkurat nå. Når du er kommet så langt at kostholdet går på automatikk kan du begynne å fokusere på trening i tillegg.

1. Kutt ut sukker og snacks fra hverdagen. Du kan fortsatt spise godteri en kveld i uka (for eksempel lørdag) men begrens deg gjerne (for eksempel ikke mere enn 200 gram). Ikke ha godteri liggende i huset, det er en altfor stor fristelse selv for de meste rutinerte av oss 😅

2. Pass på at hvert måltid er sammensatt av en god proteinkilde og rikelig med fiber. Grønnsaker er lav på kalorier, fyller mye i magen og masse fiber. Fyll gjerne halve tallerkene med grønnsaker først, så tar du resten av maten på.

3. På nett finner du mange kalkulatorer hvor du kan estimere hvor mange kalorier du forbrenner iløpet av en dag, og hvor mye du bør få i deg for å nå idealvekten. Sett deg ned å finn ut av hvor mye kalorier du bør ha på en dag.

4. I starten bruker du en app (LifeSum eller My Fitness Pal) hvor all mat registerers. Dette er ingen måte å leve på på lang sikt men en veldig viktig måte for å få øynene opp på hvordan kaloriene ser ut i maten man spiser. Det er viktig for å lære seg å vite hva man bør spise mer av og hva man bør spise mindre av.

5. Hverdagsaktivitet er viktig. Gå en liten tur, gå av bussen ett stopp tidligere, ta trappa i stedet for heisen osv. 

6. Vei deg en gang i uka og mål midje med målebånd. Samme dag hver uke på morgenen. Ta også formbilder av deg selv. Det er utrolig vanskelig å se at det skjer noe i speilet fordi det går så gradvis, så å kunne sammenligne bilder kan gi en skikkelig motivasjonsboost.

Mange gode tips her som jeg skal bruke i planleggingen min! Takk takk :) 

Jeg kommer til å prøve å trene litt i tillegg, siden jeg er medlem i SATS. Men skal ikke bli skuffa over meg selv om det kun blir en økt i uka i starten

TS

Skrevet
Godjul skrev (4 minutter siden):

For min del ble det noe litt bedre enn å bare drikke vann men har i tillegg visse helsefordeler:

https://costume.no/sunnhet/8-gode-grunner-til-a-drikke-sitronvann

Jeg koker opp en liter varmt vann på kvelden med saften fra 1-2 sitroner og har ett par suketter i og setter det i kjøleskapet til morgenen etter.

Godt å høre at du har det bedre mentalt ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er omtrent like høy som deg og veide 95 kilo for noen mnd siden. Hadde akkurat de samme tankene og følelsene rundt det som deg. Å begynne denne livsstilsendringer var syyyykt vanskelig og det krevde selvdisiplin ganger tusen, men vet du hva?

Nå er det lekende lett!

Jeg har gått ned nesten 10 kilo (er altså omtrent der du er nå) og mat er ikke lenger noe jeg tenker på 24/7. Når man først kommer inn i en god rytme, så er det faktisk veldig greit og den stadige vektnedgangen vil motivere deg underveis. Du må bare komme i gang. Lettere sagt enn gjort, men sånn er det. 

Anonymkode: 810d9...6f5

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Selv om jeg vet at prinsippet for vektnedgang er kjempeenkelt - kalorier inn, kalorier ut, så får jeg det bare ikke til. Jeg er kjempeflink å trene + gå/sykle turer i perioder, men så faller jeg av og spiser masse dritt, synes synd på meg selv, legger på meg og blir nesten helt inaktiv.

Kjæresten min trener sikkert 6 dager i uka i gjennomsnitt og spiser relativt sunt og variert. Dette burde jo smitte over på meg, men nei. Vekta mi går bare sakte men sikkert opp, opp og opp. Jeg blir så skuffa over meg selv som ikke får til å bare bestemme meg for livsstilsendring og jobbe strukturert mot et mål. Jeg er nok en såkalt trøstespiser. Spiser følelsene mine som jeg kaller det. Jeg vet at han også blir skuffa over meg. Han vet at jeg ønsker å gå ned en del i vekt og ønsker å hjelpe meg. 

Jeg har gått/går gjennom en dyp sorg etter tap av et veldig nært familiemedlem, og har hatt nok med å bare holde meg gående. Skal ikke skylde på dette, men tror nok det er en av grunnene til at jeg sluttet å bry meg. Nå må jeg ta meg sammen før jeg bikker over og blir håpløst overvektig og forsvinner..

Jeg er en jente på ca 166cm høy og veier nå 86kg. Kjenner jeg vil grine når jeg deler dette......... Jeg vil ned iallfall 20 kg.

Hvordan gjør jeg dette? Hvor starter jeg? Hvordan finner man motivasjon til livsstilsendring? Og hvordan finner jeg troen på meg selv? Har ikke så godt selvbilde/selvtillit og er redd for kommentarer om hva jeg spiser og hvordan jeg ser ut.

Håper noen har noen gode råd de ønsker å dele

Hilsen ei som vet at hun egentlig kan, men bare står helt bom fast.

Anonymkode: d970e...b94

Det er da ikke alle verdens overvekt. Ikke depp kjære deg. Dette klarer du😊 Jeg er like høy som deg og veide 125kg. Og nå bare ved å holde meg til maks xxx antall kalorier pr dag har jeg kommet ned til 95 kg. Er kjempe gla. Føler meg som en modell. Når jeg veier like mye som deg ,altså 85 føler jeg meg sikkert som en Victoria Secret modell😂😂 Så mitt neste mål er 8-tallet nå. De første 5 kiloen er tøffe. Da vil jeg anbefale 21 dagers detox. Minst mulig sukker,hvetemel,karbs. Slutt å spise når du er halvmett. Bare pin deg gjennom de 3 ukene😅 Og vipps så er minst 5 kg borte. Og da starter moroa. Da vil du se forskjell for hver kilo du går ned. Og det vil motiverer deg. Den lykkefølsen blir mere heftig ennå spise usunt. Bare prøv. Lykke til👊🏼

Anonymkode: 61aa2...e2d

• Liker 9
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...