AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #1 Del Skrevet 1. mai 2022 Ja som tittelen sier: Hvor er det vanlig å si/skrive dette? Det virker som det har dukket opp i den senere tid? Anonymkode: 5f502...b49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #2 Del Skrevet 1. mai 2022 Der jeg kommer fra på Nordmøre sier vi "han har gebursdag til tirsdagen ". (Hainn ha' jebbersdag te tirsda'n) Men jeg har aldri hørt "han bor til mor". Vi sier "hainn bor åt mora". Anonymkode: 5f9e4...572 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #3 Del Skrevet 1. mai 2022 Det første eksempelet aner jeg ikke. Nord-norge et sted? Det andre eksempelet tror jeg er vanlig i flere dialekter. Det er jo mer passende bruk, for "til" peker på noe som ligger fram i tid. Anonymkode: 144cf...ce3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #4 Del Skrevet 1. mai 2022 Bor til mor - sier de vel på sørlandet Bursdag til tirsdag - sier de overalt, det heter jo det Anonymkode: 75280...629 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #5 Del Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Bor til mor - sier de vel på sørlandet Bursdag til tirsdag - sier de overalt, det heter jo det Anonymkode: 75280...629 Heter det det? Det er iallfall ikke vanlig å si her jeg bor. Bursdag PÅ tirsdag, ikke TIL tirsdag? Anonymkode: 5f502...b49 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 2. mai 2022 #6 Del Skrevet 2. mai 2022 (endret) Det er ikke vanlig å si på nordnorsk, nei. Trøndere sier vel gjerne at "Per bor til mor og har bursdag til tirsdag". Andre søringer (østlendinger) sier "jeg skal på kino til torsdag" og jeg tenker oi, skal du sitte der så lenge, det er bare mandag idag. Per bor hos mor og har bursdag på tirsdag. Vi skal på kino på torsdag. Endret 2. mai 2022 av Snipa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #7 Del Skrevet 2. mai 2022 Snipa skrev (3 minutter siden): Trøndere sier vel gjerne at "Per bor til mor og har bursdag til tirsdag". Du uttaler deg om ting du virkelig ikke har greie på. Anonymkode: 657ce...354 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snipa Skrevet 2. mai 2022 #8 Del Skrevet 2. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men jeg har aldri hørt "han bor til mor". Vi sier "hainn bor åt mora". Anonymkode: 5f9e4...572 Men det er jo det samme, "åt" betyr til. Jeg kan f.eks. "gje boka åt'an" = gi boka til han. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineS Skrevet 3. mai 2022 #9 Del Skrevet 3. mai 2022 Snipa skrev (14 timer siden): Men det er jo det samme, "åt" betyr til. Jeg kan f.eks. "gje boka åt'an" = gi boka til han. Tja. Slik jeg (også nordmøring) bruker "åt" så kan det oversettes med både "til" og "hos". Så i eksempelet du siterte vil det bli "han bor hos mora", mens det også kan brukes som "til" som i eksempelet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #10 Del Skrevet 3. mai 2022 Snipa skrev (14 timer siden): Men det er jo det samme, "åt" betyr til. Jeg kan f.eks. "gje boka åt'an" = gi boka til han. "Åt" kan i noen tilfeller bety "til", men ikke nødvendigvis, for vi har også ordet "te" som betyr "til". Det er ingen som med min dialekt ville sagt "han bor te mora". I ditt eksempel ville jeg sagt "gi boka te'n" (Gi boka til ham), der ville jeg ikke brukt "åt". For å eksemplifisere bruken av "åt" vs "te". "Æ skal te dokter'n", og " æ ha vårre åt dokter'n". (Jeg skal til legen, og jeg har vært hos legen) Anonymkode: 5f9e4...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #11 Del Skrevet 3. mai 2022 Å bo til noen er vanlig nordpå. Åt kunne også gått an. Men å ha bursdag til tirsdagen (eller kino til torsdagen). Ville her brukt om eller på. Derimot å ha bursdag, til helga, eller å skulle på kino, til helga. Kunne gått an. Anonymkode: 38301...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #12 Del Skrevet 23. mai 2022 Jeg har vokst opp i Trøndelag, og der snakker folk akkurat sånn. Riktignok "te" i stedet for "til". Anonymkode: c766a...e93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #13 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 1.5.2022 den 21.44): Bursdag til tirsdag - sier de overalt, det heter jo det Anonymkode: 75280...629 Overhodet ikke. For meg høres det ut som man har bursdag fra nå og til tirsdag (altså over en periode) når man sier det. Som nordlending sier jeg på tirsdag. Og jeg bor hos, ikke til. Anonymkode: 4c37b...e73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #14 Del Skrevet 23. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Overhodet ikke. For meg høres det ut som man har bursdag fra nå og til tirsdag (altså over en periode) når man sier det. Som nordlending sier jeg på tirsdag. Og jeg bor hos, ikke til. Anonymkode: 4c37b...e73 Som østlending sier jeg "guttungen har bursdag til tirsdag". Det er helt vanlig alle steder jeg har bodd (rundtom på Østlandet). Anonymkode: e4b56...cf4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #15 Del Skrevet 23. mai 2022 Jeg er vestlending og sier:"Han har bursdag på tirsdag" ." Til tirsdag "har jeg aldri hørt noen si her. Og vi sier: "Han bor hos mor". "Han bor til mor" høres rart ut.. Anonymkode: c8fef...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2022 #16 Del Skrevet 23. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som østlending sier jeg "guttungen har bursdag til tirsdag". Det er helt vanlig alle steder jeg har bodd (rundtom på Østlandet). Anonymkode: e4b56...cf4 Jeg har aldri hørt noen bruke "til" på denne måten. Er født og oppvokst i Lillestrøm. Her sier man "hun har bursdag på tirsdag". Anonymkode: a974e...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #17 Del Skrevet 24. mai 2022 Jeg er fra Trondheim og vi sier "Han bor te mora si" og "Han har bursdag på tirsdag". Vi sier også "Æ har vært på besøk te'a Hanna" (Jeg har vært på besøk til Hanna), hvor det egentlig er riktig å bruke "hos Hanna". Anonymkode: 27722...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #18 Del Skrevet 24. mai 2022 Glemte å skrive at nå bor jeg på østlandet, og mange her sier jo "Han har bursda til tirsdan" eller "Jeg skal på jobb igjen til mandan".. Anonymkode: 27722...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2022 #19 Del Skrevet 24. mai 2022 Bursdag til tirsdag sier jeg, Sørlandet. Bor til mor? Aldri hørt. Anonymkode: afbd3...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå