Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde egentlig tenkt å ringe legekontoret mitt i morgen tidlig, men nå er tilstanden forverret, så er litt desperat. 

Saken er at jeg ødelagte ryggen onsdag forrige uke. Har ikke vært ute av huset siden, fordi jeg ikke kan sitte, stå eller gå. Med store smerter klarer jeg å gå med museskritt til toalettet. Kan ikke åpne skuffer, dolokk eller smøre meg en skive. Spiser frukt. Kan ikke ta ut laderen av veggen. Føles som det er noe veldig feil i korsryggen. Bruker 10 minutter på å legge meg i senga når jeg sitter på sengekanten. 

Jeg klarer ikke sitte, så blir umulig å kjøre eller gå til legen. Nærmeste legevakt er 50 minutter unna, i bil. 

Jeg kjenner ingen her. Er det for dramatisk å ringe 113? 

Anonymkode: f5769...45c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer legevakten. 

Anonymkode: e5778...6c8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer legevakten og hører med dem.

Anonymkode: 53928...940

• Liker 1
Skrevet

Ring legevakten. Om det er transporten som er utfordringen, så kan de gi deg konkrete råd om det per telefon - og om nødvendig ordne ambulanse. 

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Ring legevakten så vurdere de om ambulansen skal hente deg. Eller om de sender en taxi til deg.

Når skal du ringe 113? Ring medisinsk nødnummer 113 når du trenger akutt helsehjelp og det kan stå om liv og helse. Det kan for eksempel  være ved ulykker, alvorlig sykdom/hendelser eller livstruende situasjoner knyttet til psykisk helse eller selvmordstanker.

Endret av AthenaRavenLuna
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis ber de deg om at noen må kjøre deg til legevakt. Jeg lå med kvestet arm, har ikke lappen og var helt blakk (lørdag, AAP utbet mandagen) og fikk den beskjeden. 

armen var totalknust, albuebenet delt i fem med overarm og underarmsbrudd. 

Anonymkode: a3205...1d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har nevroligiske utfall som kraftsvikt i beina (klarer ikke gå), nummenhet i skrittet/innside lår, eller ikke får tisse eller at det lekker avføring kan du ringe 113. Ellers ringer dublegevakt

Anonymkode: 60be1...a13

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legevakten er veldig safe å ringe. De kan gi deg råd om hva du bør gjøre.

Jeg ville nok ikke ringt 113 her og nå, fordi det høres ikke ut for meg som om du er i akutt fare selv om du har det vanvittig vondt. Men som sagt, legevakten kan gi deg råd. Bedre råd enn vi kan her.

Anonymkode: e6de0...30f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde egentlig tenkt å ringe legekontoret mitt i morgen tidlig, men nå er tilstanden forverret, så er litt desperat. 

Saken er at jeg ødelagte ryggen onsdag forrige uke. Har ikke vært ute av huset siden, fordi jeg ikke kan sitte, stå eller gå. Med store smerter klarer jeg å gå med museskritt til toalettet. Kan ikke åpne skuffer, dolokk eller smøre meg en skive. Spiser frukt. Kan ikke ta ut laderen av veggen. Føles som det er noe veldig feil i korsryggen. Bruker 10 minutter på å legge meg i senga når jeg sitter på sengekanten. 

Jeg klarer ikke sitte, så blir umulig å kjøre eller gå til legen. Nærmeste legevakt er 50 minutter unna, i bil. 

Jeg kjenner ingen her. Er det for dramatisk å ringe 113? 

Anonymkode: f5769...45c

Du skulle ringte på onsdag og sagt ifra. Det kan hende ryggen har låst seg. Du må ha hjelp. 

De kan sende en ambulanse og hente det. Du kan jo ikke leve sånn når du sliter såpass mye. 

Anonymkode: 1dbff...843

AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Mente at du kunne ringt legevakten og si at du ikke klarer å kjøre, og at ryggen har låst seg og du klarer ingenting. De sender da en ambulanse, for du trenger jo hjelp. 

Anonymkode: 1dbff...843

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som meg da jeg hadde stort prolaps i ryggen. Ble hasteoperert og var 24 timer unna full lammelse. Ville ringt 113 og hørt med AMK

Anonymkode: 3206a...288

AnonymBruker
Skrevet

Du ringer ikke 113. Du ringer legevakten.

Anonymkode: fb3e3...b0f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høres ut som meg da jeg hadde stort prolaps i ryggen. Ble hasteoperert og var 24 timer unna full lammelse. Ville ringt 113 og hørt med AMK

Nei man ringer ikke 113. Man ringer legevakta.

Anonymkode: 23c96...3fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte legevakta en gang, partner mente det var unødvendig  10 min senere stod ambulansen på døra mi. Så de sender ambulanse hvis de vurderer det som nødvendig. Og det kan det være de gjør selv om du/andre tenker det ikke er nødvendig

Anonymkode: 841c4...1c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen som vet om eller når du hadde blitt lam da. Herregud. 

Anonymkode: 64444...5e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ring 113 heller en gang for mye enn en gang for lite. De er der for å hjelpe og de hjelper deg til rett instans om de ikke rykker ut. Dette har jeg fra mange som jobber innen bransjen. Vi skal ikke være redd for å bruke dem. 

Anonymkode: 219d5...174

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du ringer enten 113 eller legevakt. Begge steder er der for å hjelpe deg i akutte helsesituasjoner du ikke selv vet hva du skal gjøre. 

Det er ikke sånn at du bestille ambulanse selv om du ringer 113, det avgjør de der. 

Anonymkode: eda6d...c64

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du ringer enten 113 eller legevakt. Begge steder er der for å hjelpe deg i akutte helsesituasjoner du ikke selv vet hva du skal gjøre. 

Det er ikke sånn at du bestille ambulanse selv om du ringer 113, det avgjør de der. 

Ser det nye er 8 timer siden... Hvordan går det? Hvem ringte du?

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen som vet om eller når du hadde blitt lam da. Herregud. 

Neinei. En nevrokirurg aner jo ikke hva han snakker om. Var 24 timer unna uførhet og lammelser. Men så klart, du på KG vet jo det enn en spesialist. Dumt av meg å tro noe annet

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neinei. En nevrokirurg aner jo ikke hva han snakker om. Var 24 timer unna uførhet og lammelser. Men så klart, du på KG vet jo det enn en spesialist. Dumt av meg å tro noe annet

De aller fleste steder blir prolapser operert av ortopeder, ikke nevrokirurger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...