AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #61 Del Skrevet 22. juli 2022 Ofte ser jeg at mennesker som ikke tror på gud, og til og med fordømmer de kristne og religiøse fordi de har følt seg fordømt av dem, - de døper barna i kirken.. Står i statskirken tilogmed.. Jeg kan se at det kan være av tradisjonelle og kulturelle grunner, men blir det ikke veldig dobbeltmoralsk? Sett med litt strenge øyne? Selv er jeg ikke døpt, står ikke i statskirken Ble barnevelsignet som baby, og vokste opp med en mor som er pinsevenn. Tilogmed konfirmert i pinsemenighet. Jeg har tatt avstand fra hele pinsemenighetsspetakkelet. Dels pga jeg føler jeg ikke hadde noe valg i disse situasjonene, og dels pga jeg synes de kan virke fordømmende og ensrettet og trangsynte og litt skremmende, rett og slett. Jeg har selv 2 barn. De er ikke døpt. Jeg synes de kan få velge selv. Anonymkode: 1387b...578 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 22. juli 2022 #62 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 20.26): Jeg er ganske sikker på at Markusevangeliet skriver om dåp som inngang til den kristne tro. Og enda er jeg ikke kristen. Anonymkode: 2d8e2...01a Kristendommen er fundert på dåpen, men barnedåpen kom ca 200 år etter Kristus : i utgangspunktet var det voksendåp. Jeg husker ikke helt hvilken pest som etablerte barnedåpen, men den vokste opp som kirkens reaksjon på en tid med høy barnedødelighet. Barnet skulle være døpt hvis det døde, det vasket vekk arvesynden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ghostface Skrevet 22. juli 2022 #63 Del Skrevet 22. juli 2022 Det er jo åpenbart og noen gjør det kanskje på grunn av tradisjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2022 #64 Del Skrevet 22. juli 2022 https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/hva-er-dap/ Anonymkode: 21a4a...8d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 22. juli 2022 Forfatter #65 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.jw.org/no/hva-bibelen-laerer/sporsmal/hva-er-dap/ Anonymkode: 21a4a...8d3 Du har rett det er det som står i Bibelen, men Jehovas vitner har så mye vranglære å tror ikke på treenigheten engang så er dumt å linke til de. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. juli 2022 #66 Del Skrevet 22. juli 2022 Sommer2464 skrev (På 30.4.2022 den 19.58): Hvorfor? Det står jo ingen steder i Bibelen at barn må døpes. jeg lurer mer på hvorfor de som ikke er kristne har barnedåp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. juli 2022 #67 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 20.07): Står ikke at han døpte barn. Bare voksne så vidt vi vet. Anonymkode: 807be...f9a er mange kristne menigheter som døper voksne. Tror babtistkirken døper voksne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. juli 2022 #68 Del Skrevet 22. juli 2022 tussi84 skrev (På 30.4.2022 den 20.09): Lukas 18:16 N11BM Men Jesus kalte dem til seg og sa: «La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem .. Bakgrunn i hvorfor mange døper barna som babyer. litt ulogisk at barna må døpes for å få komme til jesus. Han sier jo at alle barn skal få komme til han. Står ingentig om at de må døpes først 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. juli 2022 #69 Del Skrevet 22. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 20.35): Dåp er ikke for babyer i seg selv. Dåp er for alle. Selv ble jeg døpt i en alder av 14 år. Men barndåp skjer som en skikk for å være Guds barn. Dette kan du lese mer om her: https://noreapastoren.no/article/article/102396 Anonymkode: 2d8e2...01a alle barn er da guds barn uansett står det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 22. juli 2022 Forfatter #70 Del Skrevet 22. juli 2022 Maleficenta skrev (30 minutter siden): jeg lurer mer på hvorfor de som ikke er kristne har barnedåp Ja det kan man lure på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 22. juli 2022 #71 Del Skrevet 22. juli 2022 Noen gjør det fordi det er tradisjon, eller at barnet skal slippe å bli døpt når det velger å konfirmere seg. Ganske mange gjør det av seriøs kristen tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå