Gå til innhold

KaBom rydder


KaBom

Anbefalte innlegg

Siden treningsdagbok fungerte fint så tenker jeg at jeg like gjerne kan prøve meg på en ryddedagbok også. 😄 

Problembeskrivelsen er som følger: 

På overflaten har vi det stort sett ganske ryddig og greit hjemme, men det er ganske fullt i skuffer og skap, og vi mangler et system som gjør det lett å legge alt rett på plass. Særlig etter at vi får barn og er mer hjemme ser jeg at vi har gått mer over til å ha et slags skippertakbasert ryddesystem, og det passer grunn ganske dårlig. Da ser huset bomba ut hvis det går noen dager mellom hver gang vi finner tid til en 2-timers ryddeøkt.

I tillegg så er det mange små prosjekter som venter hjemme. En bod jeg har lyst til å rydde skikkelig i, en balkong som trenger litt kjærlighet og bilder og lamper som har ventet i to år for å bli hengt opp også videre. 

Målet er egentlig ikke så veldig storslagent: jeg ønsker egentlig bare å finne noen bedre rutiner og systemer enn de vi har hjemme nå, samt kvitte oss med ting vi ikke trenger/få bedre oversikt over det vi har. Godt mulig at jeg må teste ut litt forskjellige ting før vi finner ut av det også. 

Jeg kommer nok også til å ta det stegvis. Et raskt blikk på kalenderen for mai og juni forteller meg at familien er tilnærmet fullbooket og at vi ikke kommer til å ha tid til store prosjekter der huset står på hodet i fem timer før alt ryddes møysommelig på plass. I stedet har jeg lyst til å finne smarte måter jeg kan gjennomføre større prosjekter på ved å arbeide jevnt og i små bolker av gangen. Tenkte å teste dagboka som et verktøy for å loggføre fremgang slik at jeg letter kan se hva jeg får til. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rett etter at jeg skrev første innlegg for noen dager siden så slo det meg at dette antakelig blir den minst interessante dagboka noen sinne. 😂 Dame i 30-åra som prøver å rydde opp i hjemmet sitt, liksom. 

I helgen opplevde jeg noe som dessverre har blitt ganske typisk: jeg krasjlandet i sofaen etter at ungen var i seng på fredag og tok bare det aller nødvendigste, altså oppvasken, før jeg gikk og la meg. Våknet lørdag morgen til et hus som ellers var litt i uorden: fulle skittentøyskurver, mye småting og leker rundt omkring på stue og kjøkken og et inngangsparti der både knagger og skoskap var fulle og rotete. Brukte nesten hele formiddagen på å rydde, men kom liksom ikke helt i mål siden toåringen strødde rundt seg i samme tempo som jeg ryddet, og det var så vidt at jeg rakk å rydde etter frokosten før det var lunsjtid. 

Føles litt overveldende å ta tak i alt på en gang, men har funnet et par steder å starte for å unngå at neste helg blir helt lik. Tenkte å sette meg noen små mål for uka: 

- Ta med 3-åringen på "ryddetid" siste 15 minutter før vi spiser kveldsmat hver kveld hvor vi avslutter leken og legger alle lekene på plass. 

- Prøve å ta en rask runde i gangen og rydde i sko og yttertøy. Legge vekk vintertøy og klær som ikke er i daglig bruk. På sikt ønsker jeg også en ny garderobeløsning, men det står dessverre ikke i budsjettet akkurat nå. 

Uka er ganske travel, så tenker at det er bedre å sette små og gjennomførbare mål enn å tygge over for mye og gi opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den siste tiden har vært travel, og ryddeprosjektet har stått litt på is. Forsøket med "ryddetid" klokka 18 på hverdager har funket fint for å holde stua fri for leker og flyt de dagene vi har husket det, men med sykdom, besteforeldre på besøk og en del annerledesdager i det siste så har det sklidd litt bort fra meg. I tillegg har vi hatt litt problemer med vaskemaskinen og dermed havnet langt bakpå med klesvasken. 

Men den gode nyheten er at mikroryddingen funker veldig bra, særlig når vi får gjennomført det flere dager på rad. At stua er fri for leker og andre ting som flyter til leggetid frigjør litt mer tid til annet husarbeid etter leggetid og i tillegg så merker jeg at 3-åringen har blitt mye flinkere til å rydde nå som vi har gjort det til en fast og felles greie. Hun husker hvilke ting som skal hvor og synes det er stas å hjelpe til. Vi har jo prøvd å inkludere i husarbeid tidligere også, men hun har vært av typen som elsker å rase rundt og dra ting ut når hun ser at vi begynner å åpne skuffer og skap. Særlig leker har vært vanskelige å legge bort fordi hun alltid vil leke med akkurat det jeg rydder på plass.  🙈 Men nå er hun jo større og skjønner nok mer av hva som skjer, og jeg ser tydelig at det hjelper å ha en fast rutine på det. Så her må jeg bare bite tennene sammen og kjøre på med ryddetid, selv om jeg innerst inne synes det er hakket bedre å rydde alene uten barn. 😄 

Akkurat nå driver jeg og titter litt på ulike tips for organisering av baderom. Et stort vegghengt skap på badet er ødelagt og vi får håndverkere inn i morgen for å henge opp et nytt, så nå ser jeg mitt snitt til å organisere det litt bedre. Mitt store problem på badet er at skuffer og skap er innmari fulle av produkter og diverse utstyr og ting, noe som igjen gjør det vanskeligere å holde badet ryddig. Jeg har en tendens til å la ting bli liggende fremme på servanten fordi jeg er travel, lat og ikke har en fast plass til alt. 

Jeg bruker ikke så mye kosmetikk og hud-/hårpleie i det daglige, men har likevel utrolig mye forskjellig liggende. Kjøper gjerne litt her og der fordi det er tilbud, en spesiell anledning, på taxfree eller lignende. Noe bruker jeg daglig, noe aldri, mens noe er "kjekt å ha" selv om det ofte bare støves ned. Jeg må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig å skille mellom hva jeg trenger og ikke. Det er jo dyrt å kjøpe en ny hårspray, liksom, selv om jeg ikke bruker det ofte, og en badehette er jo alltids kjekt å ha på lur, eller...? 😬 Mye av det er jo gammelt også, så jeg tror jeg skal prøve å kaste så mye som mulig av det jeg ikke bruker til daglig og heller prøve å være strengere på hva jeg kjøper inn igjen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har håndverker montert nytt skap på badet og badet har fått seg en skikkelig "deep clean" hvor jeg endevendte alt og fikk ryddet og sortert grundig. En del gamle neglelakker, kosmetikk jeg aldri bruker og annet diverse som har hopet seg opp har blitt kastet, alle oppbevaringsbokser har fått seg en vask og jeg må innrømme at jeg er veldig fornøyd med resultatet. :) 

Jeg hadde på forhånd kjøpt inn oppbevaringsbokser som passer inn i skuffene og skapet, slik at alt er seksjonsdelt, og resultatet ble faktisk veldig bra. 😄 Tror det skal være lett å holde orden nå som alt har sitt område, og ikke minst blir det enklere å finne det jeg skal ha. Nå må jeg bare passe på at jeg gjør den virkelige jobben som er å overholde systemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 8 måneder senere...

😂Haha, nei, men takk som spør @Lurven 

Ble gravid en måneds tid etter at siste innlegg ble skrevet (med en unge som snart fyller ett år, så det sier sitt om hvor lenge denne dagboka har støvet ned). Har fortsatt på ryddeprosjektet i mellomtiden, altså, men ikke hatt tankekapasitet til å skrive ned så mye. Noen hindre har vi møtt på veien også i form av en vannlekkasje fra naboen over, som endte med at vårt bad måtte delvis renoveres med alt det rotet og kaoset som hører med. Men nå er vi tilbake til en mer normal hverdag, så får vi se om jeg husker å skrive inn her. 

Har siden i høst hatt et lite miniprosjekt der vi prøver å kvitte oss med ting vi ikke bruker/trenger. Siden vi har barn som vokser og er i utvikling og ikke har planer om flere barn er det naturlig nok mye barneutstyr som går i omløp her, og i tillegg har både jeg og samboer også en del ting og tang og klær liggende. 

Det meste jeg selger er for småbeløp. Klær fra kjedebutikker, pakker med babyutstyr og litt diverse. Selger først og fremst fordi det er mer motiverende å forlenge brukstiden enn å kaste, men det er litt gøy å notere seg salgene for å se. Har satt meg som mål å selge for 2000 i måneden. Det blir jo en god sum til slutt og ikke minst så får jeg jo mer plass i skuffer og skap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo en kjempe spennende dagbok! Blir du å forsette å dele prosessen din? 

Vurderer en slik dagbok selv nå. 

Jeg vil anbefale podcast som heter the minimalists.  De har mange episoder om rydding og organisering, samt mye annet. 

De har også en film på YouTube.  Veldig inspirerende! 

 

Jeg er selv i en prosess med mye salg og kasting nå. Solgte for 400 i går, så det er gøy. 

Hadde loppemarked for 4-5 år siden og da solgte jeg ting for 30-50 kr stykke og tjente 15.000 på to dager! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (1 time siden):

Ble gravid en måneds tid etter at siste innlegg ble skrevet

Dette er for meg god nok grunn til å la det være litt "folkelig flytende" i mitt hjem, for en slik situasjon henger tydeligvis sammen med graviditet og det kan vi ikke ha noe av. Takk for advarselen. :tommelopp2: Make Hoppeheimen dusty again! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du drev å ble gravid å sånn skjønner jeg at du ikke gadd å rydde.

Mye morsommere å bli gravid enn å rydde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil følge med her😄 Det skal ryddes her også😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (8 minutter siden):

Hvis du drev å ble gravid å sånn skjønner jeg at du ikke gadd å rydde.

Mye morsommere å bli gravid enn å rydde

...og det har @Lurven blitt personlig i sin fysikk opptil flere ganger? Hæ? :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (Akkurat nå):

...og det har @Lurven blitt personlig i sin fysikk opptil flere ganger? Hæ? :fnise: 

Jeg har vært med på prosessen😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (6 timer siden):

Dette er jo en kjempe spennende dagbok! Blir du å forsette å dele prosessen din? 

Vurderer en slik dagbok selv nå. 

Jeg vil anbefale podcast som heter the minimalists.  De har mange episoder om rydding og organisering, samt mye annet. 

De har også en film på YouTube.  Veldig inspirerende! 

 

Jeg er selv i en prosess med mye salg og kasting nå. Solgte for 400 i går, så det er gøy. 

Hadde loppemarked for 4-5 år siden og da solgte jeg ting for 30-50 kr stykke og tjente 15.000 på to dager! 

Tusen takk for fine ord! Håper jeg klarer å fortsette å oppdatere her inne. Hvis du og flere henger seg på blir det sikkert enda lettere også! :) 

Og tusen takk for tips om podkast/video, det skal jeg notere meg. Fint å ha litt inspirasjon på øret. 

Hoppetaujenta skrev (4 timer siden):

Dette er for meg god nok grunn til å la det være litt "folkelig flytende" i mitt hjem, for en slik situasjon henger tydeligvis sammen med graviditet og det kan vi ikke ha noe av. Takk for advarselen. :tommelopp2: Make Hoppeheimen dusty again! 

Haha. :D Ser jo nå at den setningen kunne mistolkes. Jeg tror (og håper) at graviditet og ryddeprosjekt ikke henger sammen. Nå vil jeg nemlig ha færre baby-greier i boden fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdaget tidligere i dag at jeg ligger litt bakpå med målet mitt om å selge for 2000 i februar. Tok derfor en rask runde der jeg fikk tatt bilder og lagt ut annonse til et par ting som jeg har tenkt på å legge ut til salg og jaggu fikk jeg ikke solgt tre av de i løpet av et par timer (pluss at jeg fikk solgt en annen annonse som har ligget ute litt lengre). 300 kroner totalt, så ikke store summen, men flere av annonsene var pakker med barneleker som det flyter over av her, så veldig deilig å bli kvitt litt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (2 timer siden):

Tusen takk for fine ord! Håper jeg klarer å fortsette å oppdatere her inne. Hvis du og flere henger seg på blir det sikkert enda lettere også! :) 

Og tusen takk for tips om podkast/video, det skal jeg notere meg. Fint å ha litt inspirasjon på øret. 

Haha. :D Ser jo nå at den setningen kunne mistolkes. Jeg tror (og håper) at graviditet og ryddeprosjekt ikke henger sammen. Nå vil jeg nemlig ha færre baby-greier i boden fremover. 

Jeg er selv hjemme i permisjon,  så blir litt vanskeligere å stor rydde og organisere med en på 2 mnd på armen 💪

Men jeg gir ikke opp, får heller ta litt av gangen hver dag er min plan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (9 timer siden):

Jeg tror (og håper) at graviditet og ryddeprosjekt ikke henger sammen.
Nå vil jeg nemlig ha færre baby-greier i boden fremover. 

Hihi...du lukker ikke døra helt altså. Vil bare ha "færre ting" stående? :fnise: 
              Vel, lykke til med det....og jeg følger tråden med spenning. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

KaBom skrev (13 timer siden):

Oppdaget tidligere i dag at jeg ligger litt bakpå med målet mitt om å selge for 2000 i februar. Tok derfor en rask runde der jeg fikk tatt bilder og lagt ut annonse til et par ting som jeg har tenkt på å legge ut til salg og jaggu fikk jeg ikke solgt tre av de i løpet av et par timer (pluss at jeg fikk solgt en annen annonse som har ligget ute litt lengre). 300 kroner totalt, så ikke store summen, men flere av annonsene var pakker med barneleker som det flyter over av her, så veldig deilig å bli kvitt litt. 

 

Så fint med et mål om å selge for 2000kr! Det er jo alltid fint å få inn litt ekstra penger, også må man faktisk få lagt ut ting for salg også😅 Her har det en tendens til å samle seg opp, men ofte går jo ting raskt om man bare legger det ut litt billig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loboto skrev (På 22.2.2024 den 23.33):

Jeg er selv hjemme i permisjon,  så blir litt vanskeligere å stor rydde og organisere med en på 2 mnd på armen 💪

Men jeg gir ikke opp, får heller ta litt av gangen hver dag er min plan. 

Akkurat sånn tenker jeg også. Ettåringen min skal krabbe på alt, smake på alt og klatre i alt, så det er få muligheter til å tømme et rom eller møbel for å få sortert ut, så her blir det heller skuff for skuff. 

Men ser at det aller viktigste tiltaket for fremtidig orden er å kutte kraftig ned på innkjøp. Hvis vi hele tiden drar inn mer nytt enn vi selger/kaster/gir vekk vil jo vinninga gå i spinninga. Heldigvis er samboeren min med på laget. Han er også lei av at det er fullt overalt. 

Diamant20 skrev (På 23.2.2024 den 11.02):

Så fint med et mål om å selge for 2000kr! Det er jo alltid fint å få inn litt ekstra penger, også må man faktisk få lagt ut ting for salg også😅 Her har det en tendens til å samle seg opp, men ofte går jo ting raskt om man bare legger det ut litt billig

Ja, jeg har faktisk fått mange positive overraskelser når det kommer til salg. 😀 Selv om jeg selger det meste til under 100 kr og sikkert under 70% av innkjøpspris, så blir det jo litt penger av det til slutt. 

Også må jeg legge til at jeg også gir vekk mye. Ikke så glad å avtale henting hjemme (vinduet mellom middagstid og legging av barn er lite, og jeg har dessverre dårlige erfaringer med å sitte hjemme og vente på folk som ikke dukker opp som avtalt), men har heldigvis en gjenbruksstasjon rett ved der vi bor. De tar ikke imot klær, men barneleker, bøker og småting til interiør ol. kan settes igjen der. Jeg er også medlem av noen hjelpegrupper på facebook der folk søker ting de trenger og før jul var det en dame som fikk tilsendt nesten alt jeg har fått i gaver av diverse kosmetikk (jeg er sensitiv/allergisk mot diverse, så får mye såper, kremer og ting som jeg ikke får brukt selv). Føles bedre enn å bare kaste, men er også mer tidkrevende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (2 timer siden):

Også må jeg legge til at jeg også gir vekk mye. Ikke så glad å avtale henting hjemme (vinduet mellom middagstid og legging av barn er lite, og jeg har dessverre dårlige erfaringer med å sitte hjemme og vente på folk som ikke dukker opp som avtalt), men har heldigvis en gjenbruksstasjon rett ved der vi bor. De tar ikke imot klær, men barneleker, bøker og småting til interiør ol. kan settes igjen der. Jeg er også medlem av noen hjelpegrupper på facebook der folk søker ting de trenger og før jul var det en dame som fikk tilsendt nesten alt jeg har fått i gaver av diverse kosmetikk (jeg er sensitiv/allergisk mot diverse, så får mye såper, kremer og ting som jeg ikke får brukt selv). Føles bedre enn å bare kaste, men er også mer tidkrevende.

Hvis jeg selger ting og kjøper vil hente så ber jeg om penger på vipps i forkant og legger varen ut i postkassa😅 Det forutsetter jo at varen ikke er for stor, men da kan kjøper hente akkurat når hen ønsker og jeg slipper å være klar i en evighet. 
 

Vi har også en bruktbutikk i nærheten å levere ting til, de tar klær også så på torsdag gikk et lite lass dit. Digg med alt man får ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig smart ut å kunne sette ting ut @Diamant20! Jeg bor dessverre ikke slik til da vi bor i blokk, uten noe naturlig sted å sette fra seg ting uten at det blir i veien for andre. 

Men har veldig lyst til å teste bruktbutikk der man leier stand. Ganske billig å leie standen, og selv om butikken tar en viss prosent av alt du selger så virker det som en ganske enkel måte å selge på. Jeg må da eventuelt samle opp en del sånn at man faktisk får fylt standen. 

Skal prøve å få gått gjennom klesskapet mitt i løpet av de neste ukene og legge til sides alt jeg ikke bruker mer for å se hvor mye det faktisk er. Kvier meg litt til det, da det er en omfattende jobb. Jeg har gått mye opp og ned i vekt i og mellom to svangerskap, så har mye ulike størrelser liggende på grunn av det.

Noe er klær jeg har tatt vare på i håp om at se skulle passe igjen, men som jeg av ulike grunner kanskje ikke kommer til å bruke igjen. Annet er klær jeg har spart til en eller annen anledning som lar vente på seg, mens jeg også har en stor samling klær som jeg liker å bruke, men er tilnærmet duplikater. Oppdaget for eksempel at jeg eier den samme jeans-modellen i tre eksemplarer fordelt på ulike farger og størrelser. Så det er kanskje den den mentale delen der man må ta noen valg og skjære gjennom som er tøffest. Jeg vet i alle fall at jeg må bli kvitt litt for å få bedre orden og oversikt og på den måten kunne få brukt mer av garderoben, og det innebærer å våge å tømme de litt for fulle skuffene, selv om jeg vet at det kommer til å bli rot og kaos når jeg gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...