jaeols Skrevet 27. april 2022 #1 Del Skrevet 27. april 2022 Jeg har en ekstern harddisk som ikke lenger fungerer, den ligger ikke på lista, og det lyser ikke. Har prøvd å trekke ut kabel og sette inn på nytt, men det fungerer ikke. Hvordan skal jeg fikse dette og eventuelt redde innholdet på disken? Dette er utrolig uheldig. Håper noen kan hjelpe meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
proghodet Skrevet 27. april 2022 #2 Del Skrevet 27. april 2022 Stor gammel type (HDD), eller flat nyere type (SSD)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 27. april 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 27. april 2022 proghodet skrev (36 minutter siden): Stor gammel type (HDD), eller flat nyere type (SSD)? En flat type. BUFFALO. Modell: HD-PV500U2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 27. april 2022 #4 Del Skrevet 27. april 2022 Dette er en harddisk hvis modellnavn er riktig. Legg øret nedpå og hør om den spinner. Forutsatt at den ikke er helt død ville jeg prøvd den på en annen maskin. Gjerne annet operativsystem PC/Mac. Spør venner og kjente. Hvis du får kontakt på en annen maskin har du en disk klar for å kopiere den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 27. april 2022 #5 Del Skrevet 27. april 2022 Du kan kjøpe en SSD eller HDD adapter alt etter hvilken type du har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 27. april 2022 #6 Del Skrevet 27. april 2022 Prøv å bytte kabel. Om det ikke hjelper, og det overhode ikke er noe respons i den, ville jeg tro det er strømforsyningen eller USB-kontrolleren som er gåen. Hvis det hadde vært selve disken burde du fått en respons i form av LED-lys og kanskje noe hakking og skraping. Det du kan gjøre, er å demontere kabinettet og ta ut disken. Du får kjøpt eksterne kabinetter du kan putte disken i, og hvis den fungerer fortsatt burde det gå fint å kopiere innholdet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 27. april 2022 Forfatter #7 Del Skrevet 27. april 2022 Okapi skrev (6 minutter siden): Prøv å bytte kabel. Om det ikke hjelper, og det overhode ikke er noe respons i den, ville jeg tro det er strømforsyningen eller USB-kontrolleren som er gåen. Hvis det hadde vært selve disken burde du fått en respons i form av LED-lys og kanskje noe hakking og skraping. Det du kan gjøre, er å demontere kabinettet og ta ut disken. Du får kjøpt eksterne kabinetter du kan putte disken i, og hvis den fungerer fortsatt burde det gå fint å kopiere innholdet. Det er en rar lyd når jeg setter inn kabelen igjen, men det blå lyset lyser ikke. Får prøve å bytte kabel. Å kopiere innhold ligger over min kunnskap om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 27. april 2022 Forfatter #8 Del Skrevet 27. april 2022 Byttet nå kabel, uten att jeg fikk liv i disken. Virker helt død. Dette er ikke bra, hadde mye viktig der som dokumenter og bilder, et stort tap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 27. april 2022 #9 Del Skrevet 27. april 2022 jaeols skrev (1 time siden): Byttet nå kabel, uten att jeg fikk liv i disken. Virker helt død. Dette er ikke bra, hadde mye viktig der som dokumenter og bilder, et stort tap. Du kan få det ut med en HDD eller SSD adapter. Fikk selv ut alt med en HDD adapter 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #10 Del Skrevet 27. april 2022 jaeols skrev (1 time siden): Byttet nå kabel, uten att jeg fikk liv i disken. Virker helt død. Dette er ikke bra, hadde mye viktig der som dokumenter og bilder, et stort tap. Kanskje du skulle sjekke IT-support på feks Elkjøp? Eller vil er det firmaer som gjenskaper dataene for deg med stor sannsynlighet, men det kan fort koste en del. Anonymkode: 2fcb5...450 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #11 Del Skrevet 27. april 2022 21 minutter siden, trøndermann38 said: Du kan få det ut med en HDD eller SSD adapter. Fikk selv ut alt med en HDD adapter Jeg har en ekstern harddisk som er vannskader, tror du dette kan fungere på den også? Unnskyld TS, ikke meningen å kuppe tråden, fikk bare et lite håp om å kunne få tilbake en haug av bilder selv 😬 Anonymkode: 8294c...7a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trøndermann38 Skrevet 27. april 2022 #12 Del Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en ekstern harddisk som er vannskader, tror du dette kan fungere på den også? Unnskyld TS, ikke meningen å kuppe tråden, fikk bare et lite håp om å kunne få tilbake en haug av bilder selv 😬 Anonymkode: 8294c...7a8 Ja, det kan funke. Mulig du må få de gjenopprettet i tilligg(det kan du også gjøre selv). Bare pass på å kjøpe riktig adapter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 27. april 2022 #13 Del Skrevet 27. april 2022 (endret) Det er stort sett alltid selve boxen som hardisken ligger i som går, strøm eller USB link. Jeg har en slik som har berget med på et par eksterne kabinetter som har tatt kvelden. https://www.komplett.no/product/1162237/datautstyr/lagring/harddiskerssd/dokkingstasjoner/icy-box-2-bay-docking-for-25-or-35-sata?q=icy box docking Fungerer for alle formater av disk som er SATA Endret 27. april 2022 av NakenPanda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Devilheart Skrevet 27. april 2022 #14 Del Skrevet 27. april 2022 Om du ikke har imot å skade dekslet litt, kan du åpne dekslet og ta ut HDDen og sette direkte inn i en PC. Som nevnt over hender tilkoblingen inne i boksen kan bli ødelagt uten at disken er det. Prøvde å lete litt men fant dessverre ikke noe video som viser hvordan man åpner boksen, så må se etter spor og bruke små verktøy for å pirke og åpne boksen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 28. april 2022 Forfatter #15 Del Skrevet 28. april 2022 Okapi skrev (22 timer siden): Prøv å bytte kabel. Om det ikke hjelper, og det overhode ikke er noe respons i den, ville jeg tro det er strømforsyningen eller USB-kontrolleren som er gåen. Hvis det hadde vært selve disken burde du fått en respons i form av LED-lys og kanskje noe hakking og skraping. Det du kan gjøre, er å demontere kabinettet og ta ut disken. Du får kjøpt eksterne kabinetter du kan putte disken i, og hvis den fungerer fortsatt burde det gå fint å kopiere innholdet. Det er en rar lyd når jeg setter inn kabelen igjen, men det blå lyset lyser ikke. Får prøve å bytte kabel. Å kopiere innhold ligger over min kunnskap om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 28. april 2022 Forfatter #16 Del Skrevet 28. april 2022 Den er nå levert på Power, de skulle prøve å berge innholdet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
origin Skrevet 2. august 2022 #17 Del Skrevet 2. august 2022 Jeg hadde tilsvarende problem og hos meg hjalp det å bytte kabelen. Ta gjerne skylagring også som backup Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 18. august 2022 Forfatter #18 Del Skrevet 18. august 2022 origin skrev (På 2.8.2022 den 21.14): Jeg hadde tilsvarende problem og hos meg hjalp det å bytte kabelen. Ta gjerne skylagring også som backup Skylagring?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #19 Del Skrevet 18. august 2022 Power for å redde innholdet til en disk? Uffda. De som jobber der har generelt like lite kunnskap om IT som de fleste andre random folk på gata. Men, håper de fikk fikset det. IBAS er stedet å sende til, hvis innholdet er verdt det for deg. En del ganger er det kabinettet som har gått i stykker, og ikke selve disken. Med andre ord kan man ta ut disken, koble den til på en annen måte (adapter, sette inn i selve maskinen eller annet) og likevel redde ut noe. Hvis det er en del dårlige sektorer på disken, så er det fremdeles muligheter for å redde noe, men det vil kreve en del innsikt, samt de rette programmene eller til og med andre operativsystem. Med andre ord, det kan være mange løsninger på problemet, helt avhengig av hva problemet faktisk er (noe som ikke går å vurdere basert på informasjonen i denne tråden). Anonymkode: e9a86...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2022 #20 Del Skrevet 18. august 2022 5 hours ago, jaeols said: Skylagring?? Dropbox. onedrive Anonymkode: c925e...903 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå