Gå til innhold

Hva skulle du ønske at du visste om før IVF?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er henvist til IVF nå, noe jeg har veldig blandede følelser om. Ønsker å gjøre det beste ut av situasjonen og tar imot alle tips, råd og erfaringer jeg kan få. 

Anonymkode: 7ae65...9ce

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Chroma

Mitt råd er bare husk å ta vare på dere selv og hverandre som par. Man blir utrolig sårbar og opphengt i «prosjektet» og det er lett å glemme alt annet rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er mye giftig positivitet, fks "aldri gi opp, de fleste lykkes til slutt", som selvsagt er godt ment, men langt fra sant.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk å leve. Ha avtaler med venner. Reis på en helgetur. Tren. Vær mye ute. Spis gode middager, del en flaske vin (ikke etter innsett). Gå på jobb som vanlig. 

La dette være en del av livet, ikke livet. 

Anonymkode: b58b2...fbf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og: vurder nøye hvem du deler hva med. 

Jeg er glad jeg delte med leder, da fikk jeg den fleksibiliteten og tilpasningen jeg trengte. Jeg er glad jeg ikke delte med kollegaer, da det er mange merkelige meninger om IVF der ute. Jeg måtte etterhvert droppe å dele datoer med mor og svigermor, da de følte mer på alt enn hva jeg gjorde selv, og ble for invaderende (selv om det var godt ment). To-tre gode venninner er viktig å ha som nære samtalepartnere, men velg de som har nær kjennskap til dette selv, ikke av typen som popper ut unger, og typisk kan lire av seg "det er bare å slappe av" (satt på spissen). 

Ta også hensyn til at du og mannen mulig er ulike i hvor mye dere ønsker å prate. Det at han ikke vil prate så mye betyr ikke nødvendigvis at han ikke bryr seg (derfor tipset om venninner), men ofte er det sårt også for dem, samtidig som det er vi som må føle det mest på kroppen, og da blir balansen vanskelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Først i etterkant har jeg forstått hvor utbredt IVF er. Følte meg som verdens mest mislykkede person som ikke klarte å bli gravid. Men nå i ettertid ser jeg at veldig mange rundt meg har gått gjennom det samme.

Anonymkode: f23d3...218

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta også tegn på at venninner og andre etterhvert mister interessen. Dette er ofte spennende i begynnelsen, så dabber det av. Viktig å ikke være for pågående, da vil de jo bare trekke seg ytterligere unna. Dette gjelder også din partner, sannsynligvis vil også han etterhvert bli lei av prat om dette. Og ikke skyld på hormoner for din eventuelle ubrukelige oppførsel etterhvert

Anonymkode: 4dcf3...6a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At det er mer vanlig enn man tror, og det er sikkert flere i nær omkrets som har gått gjennom det. Derfor har jeg valgt og være veldig åpen om det, så andre skal få noen og prate med og spørre om de ønsker det :) 

Anonymkode: 93ecd...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Neutral90 skrev (På 26.4.2022 den 16.15):

At det er ca 30% av de som gjør ivf som ikke får biologiske barn. 

Seriøst? 😱😢😨

Anonymkode: cc0d0...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uff.. Liker ikke den utviklingen

Anonymkode: 18dc4...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Seriøst? 😱😢😨

Anonymkode: cc0d0...1f9

Jeg var en av dem, det gikk aldri. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ta også tegn på at venninner og andre etterhvert mister interessen. Dette er ofte spennende i begynnelsen, så dabber det av. Viktig å ikke være for pågående, da vil de jo bare trekke seg ytterligere unna. Dette gjelder også din partner, sannsynligvis vil også han etterhvert bli lei av prat om dette. Og ikke skyld på hormoner for din eventuelle ubrukelige oppførsel etterhvert

Anonymkode: 4dcf3...6a8

Enig. Man kan styre seg selv tross hormoner. Men det betyr ikke at man trenger å dekke helt over hvordan man har det. 

Jeg slet en del, også fysisk da jeg var så oppblåst at det ga smerter i mageregionen. Det er lov å si til partneren at man har en dårlig dag, og så være litt stille, eller få en ekstra klem eller to. Det er ikke lov å kjefte og smelle, og kanalisere følelsene ved å ta de ut mot partner. 

Mannen min ble ikke lei, forresten, han stod jo like mye i det som meg, og hadde sitt behov for å prate. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville likt å visst at man la på seg av hormonene.

Jeg har hatt en stabil vekt i 15 år, men la på meg 5 kilo i løpet av 5 uker! 

Tror kanskje det var Synarela nesesprayen (nedregulering) som gjorde det. Man settes jo i kunstig overgangsalder 😆

Hadde jeg visst det hadde jeg spist mindre. Nå føler jeg meg tjukk, og det virker meningsløst siden forsøket var mislykket.

Anonymkode: 56f81...90b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At enkelte skal ha meninger om prosessen, at dem sier at jeg vil miste ved dette fryseforsøket og pga alder og vekt, er 38 år, 78 kg, og enkelte som mener private klinikker bare vil hjelpe for å tjene penger 

Anonymkode: e1406...06e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor har du lest det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor har du lest det? 

Fra blant annet her https://forskning.no/biologi-hormoner-informatikk/hvorfor-mislykkes-sa-mange-ivf-forsok/1672148

Sitat

Etter 2–3 behandlinger er det omtrent 60 prosent av parene som får med seg barn hjem. Det har vært jevnt i mange år.

Når man justerer opp litt for å få med de som har en del ekstra forsøk privat etter de tre offentlige, ligger man på ca 75% sier Spiren.

https://nhi.no/familie/graviditet/andre-relaterte-tema/assistert-befruktning-det-du-trenger-a-vite/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At enkelte skal ha meninger om prosessen, at dem sier at jeg vil miste ved dette fryseforsøket og pga alder og vekt, er 38 år, 78 kg, og enkelte som mener private klinikker bare vil hjelpe for å tjene penger 

At enkelte ikke tåler å høre sannheten 👆

Anonymkode: 3dc39...8ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At enkelte ikke tåler å høre sannheten 👆

Sannhet at jeg er gammel når jeg er 38? Skal jeg bare sitte å ta imot dritt prat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sannhet at jeg er gammel når jeg er 38? Skal jeg bare sitte å ta imot dritt prat? 

Nei, men å høre på fakta som sier at det er under 30 % sjanse for vellykket graviditet, det er greit å ta til seg uten å bli fornærmet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å tenke ar du skal bli gravid på ett av tre forsøk (og evt fryseforsøk). Husk at for mange er det ikke første eller andre runde som virker best. Ikke legg deg opp i antall egg og befruktningen og andre detaljer som  man som prøver forsøker å beregne sannsynlighet for suksess på. Mange blir gravide på dårlige sykluser og med embryo som ikke ser perfekt ut.

Vi fikk en perfekt unge på forsøk nr 3, det forsøket hvor 2 beste embryo var B-vare, og 9 av 11 hadde kjernefeil som er markør for kromosommavik. 

Selve prosessen var lett fysisk i mitt tilfelle, bare angsten for å ikke lykkes som var krevende. 

Lykke til, jeg skulle gjerne gjort det igjen:-)

Anonymkode: 24350...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...