Gå til innhold

Gir dere panteflasker til folk som samler inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forleden dag fikk vi to jenter (og mødrene deres) på døra som samlet inn tomflasker til fotballaget deres. Vi sa vi nettopp hadde pantet flaskene..

Det var ikke sant. Men vi har nylig begynt å la 4-åringen få lov til å hjelpe til med panting av flasker så får han pengene. Disse har han i en lommebok og så sparer han til en liten leke, bok eller puslespill. Vi gjør dette for å la han lære litt om hvordan det fungerer med penger og dette er noe han gleder seg over.

Fikk litt dårlig samvittighet på vegne av jentene som ringte på 😝

Gir dere alltid bort tomflasker når noen ringer på og spør om en donasjon? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 441b3...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det gjør jeg. Digg å slippe å pante dem selv, og støtter noe som kommer barna/ungdommene til gode. Du har jo en god grunn til å beholde dem, da. :)

Anonymkode: fa9c7...25d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gjør det. Men i ditt tilfelle hvor du allerede har en avtale men en fireåring (de pleier å være veldig nøye på avtaler og at ting skal være rettferdig, er min erfaring), så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet😊

Kunne kanskje vippsa dem litt hvis jeg virkelig var i godt humør.

Anonymkode: 5cd10...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør jeg faktisk ikke. Jeg har betalt for dem på butikken og da er det min fulle rett til å beholde panten selv 🙈 mulig jeg er gjerrig, men da gir jeg heller kronene til 5 åringen sin lommebok.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gir ikke penger til tiggere. Kan være en sjelden gang hvis jeg sitter på t-banen og tilfeldigvis har en nyoppdrukket flaske akkurat når det går en rundt og samler flasker. At folk tigger på døra merker jeg ikke noe til siden jeg ikke åpner for ukjente. 

Anonymkode: 2e52b...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde på studentby tidligere og der var det virkelig lukrativt å samle inn tomgods. Noen hadde balkonger fulle med flasker og bokser.

Anonymkode: e2522...0a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del kommer det an på hva pengene går til. Jeg prioriterer å gi til ungdommer som skal på polentur fremfor fotballag og slikt. Og noen ganger beholder jeg panten selv.

Anonymkode: d60d6...3ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. selvfølgelig. De gjør en innsats, for å samle inn penger til et formål. Synes det er positivt i en verden der det har blitt stadig vanligere at "mamma og pappa vippser".  

Men du hadde et annet formål, så for deg er det helt greit med en liten hvit en. 

Anonymkode: 48a3a...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha dårlig samvittighet. Det de egentlig spør om er jo dine penger. Mange synes det er slitsomt eller tidskrevende og pante flasker, så da er jo dette en fin måte og bli kvitt det på, men det er jo ikke alle som har så mye penger til overs. Liker ikke tigging. De kunne heller hatt en avtale med og hente hos de som vil ha det hentet. 

Anonymkode: 90850...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen med å ta en "hvit en" er at de kanskje kommer tilbake senere, og så må man lyve på nytt. Bedre å si som sant er at man har en avtale med barnet sitt. Så kan de hoppe over den døren neste gang.

Anonymkode: 2e52b...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bodde på studentby tidligere og der var det virkelig lukrativt å samle inn tomgods. Noen hadde balkonger fulle med flasker og bokser.

Anonymkode: e2522...0a8

Fattige studenter 😅

Anonymkode: 90850...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjedd men hadde aldri gitt heller. Trenger hver krone selv. 😅

Anonymkode: 75318...828

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Er småpenger, og jeg slipper å pante selv. Men jeg skjønner godt at du ikke gjorde det :) 

Anonymkode: af773...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det gjør jeg. 
 

Har selv vært med på dugnad med egne barn der vi samler flasker til Polentur.

det er ikke alle foreldre som har råd å la barnet sitt reise, og da er slike dugnader genialt, for man kan få dekket tur til de som har mindre. 

Anonymkode: cab4d...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Aldri skjedd men hadde aldri gitt heller. Trenger hver krone selv. 😅

Anonymkode: 75318...828

Hvorfor kjøper du drikkevarer på flaske da? Når man har vann?

Anonymkode: 48a3a...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi gir. Digg å slippe å pante selv😊 Har selv vært med å samle inn flasker før jul, 10. klassingen samlet inn til klassetur (foreldrene var sjåfører og puttet i automater, barna ringte på dørene). Fikk inn 40.000,-😅

Anonymkode: 1daa8...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei. Her får fireåringen pantepengene. Blir gode summer over årene.

Anonymkode: 940ae...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, trenger pengene selv, og liker å pante 😄

Anonymkode: 764d3...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha dårlig samvittighet for å ikke ville donere bort flasker til bortskjemte unger som bare skal drive idrett i et idrettslag. Ilandsproblem. Selv gir jeg flasker til de som roter rundt i søppeldunken om nettene. 

Anonymkode: 6afe1...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...