Gå til innhold

Er det ok å komme på flyplassen 45 minutter før avgang? 🤔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg hadde en halvtime på meg sist gang pga forsinkelser av transport til flyplassen, men det gikk bra. Jeg gikk rett gjennom sikkerhetskontrollen. 

Men anbefaller en time, men 45 minutter burde gå greit. Men da har du 15 minutter på deg før boarding. 

Anonymkode: 83cf5...cfb

Jeg vet nesten ikke lenger. Ble så skremt av kommentarene her 😁

Anonymkode: 38b23...27f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ble stuck bak en asfaltbil som brukte begge feltene på E6 mot Gardermoen en gang kl. 4 om natten. Det er for så vidt et fint tidspunkt for dem å gjøre slike arbeider, men gud det var stressende. Jeg hadde beregnet to timer og rakk flyet akkurat.

Mannen min reiste fra OSL nå i påsken og da funket ikke innsjekkingsautomatene og han fikk ikke sjekket inn online. Også veldig pes. 

Jeg reiser ofte og beregner god tid hvis det er dyre billetter og/eller pes å booke nye (steder det går fly bare én gang om dagen f.eks.) og mindre tid hvis det er billige billetter og/eller jobbreise. 

Anonymkode: 247bd...571

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ble stuck bak en asfaltbil som brukte begge feltene på E6 mot Gardermoen en gang kl. 4 om natten. Det er for så vidt et fint tidspunkt for dem å gjøre slike arbeider, men gud det var stressende. Jeg hadde beregnet to timer og rakk flyet akkurat.

Mannen min reiste fra OSL nå i påsken og da funket ikke innsjekkingsautomatene og han fikk ikke sjekket inn online. Også veldig pes. 

Jeg reiser ofte og beregner god tid hvis det er dyre billetter og/eller pes å booke nye (steder det går fly bare én gang om dagen f.eks.) og mindre tid hvis det er billige billetter og/eller jobbreise. 

Anonymkode: 247bd...571

Sjekker man ikke inn online 24 timer før avreise? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde uten tvil valgt alternativet med 1 t og 45 min, for som andre her nevner kan det skje noe forsinkelser på veien og da kan hele reisen din gå i vasken. Vet ikke hvor du skal, men enkelte land krever også passkontroll før du reiser, og da har du enda en tidstyv der i tillegg til sikkerhetskontrollen som tidligere nevnt. 

Anonymkode: b04f0...641

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har flydd MYE og jeg hadde aldri gjort det. En gang kom jeg på Gardermoen og 2-3 sydenfly skulle ta av innen et par timer, det var kø ut i hallen pga mengden folk i sikkerhetskontrollen. Mange familien og mye å ta frem. Så reagerte de på noe i håndbagasjen min og den ble lagt til siden, jeg måtte vente i 10-15 min mens den stod i kø til sjekk, så var det å finne min terminal og kave rundt mellom masse mennesker. Jeg brukte ca 50 min fra jeg kom til jeg satt meg der jeg skulle, selvsagt måtte jeg ned i enden av hele flyplassen til flyet mitt.

45 min, aldri i verden. Kom 35 min før et Widerøe fly skulle lette, jeg spurte pent hele sikkerhetskontrollen om jeg kunne gå foran pga nødstilfelle, og jeg løp så jeg nesten kastet opp, rakk likevel flyet bare med 6 minutter. 

Anonymkode: 3884b...f8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sjekker man ikke inn online 24 timer før avreise? 

Det er faktisk ikke alle flyselskaper som har innsjekk på nett. Noen land krever også innsjekk via skranke for å verifisere koronavaksine, innreisedokumenter osv. 

Du har uansett bestemt deg, så det er ikke vits å skrive noe mer. Synd at folk har brukt masse tid og kommer med gode råd når du er så lite motakkelig uansett.

Anonymkode: 4d18c...2c8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for forherligelse av lovbrudd, tulleinnlegg, innlegg kun bestående av lenker, brudd på opphavsrett, latterliggjøring, avsporing, brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg.
- Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er faktisk ikke alle flyselskaper som har innsjekk på nett. Noen land krever også innsjekk via skranke for å verifisere koronavaksine, innreisedokumenter osv. 

Du har uansett bestemt deg, så det er ikke vits å skrive noe mer. Synd at folk har brukt masse tid og kommer med gode råd når du er så lite motakkelig uansett.

Anonymkode: 4d18c...2c8

Hvor står det at jeg "har bestemt meg"? Projiserer du tankene dine på andre mennesker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
reiseglad skrev (9 timer siden):

Hva velger/valgte du å gjøre, ts?

Må nok ta flytoget 1 time tidligere 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 21.38):

Ja, men akkurat på den tiden går bussen en gang per time, så det er enten 45 min eller 1 time 45 min. 

Jeg er der alltid et par timer før. Skjønner ikke at du vurderer å være der 45 min før en gang 😬

Anonymkode: eeb89...191

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 22.43):

Jeg reiste utenlands nå nettopp, grytidlig på morgenen. Takk og lov for at jeg var ute i god tid, selv om jeg ikke hadde baggasje. Deler av innsjekkingssystemet fingerte ikke slik det skulle, slik at alt tok mye lengre tid. Jeg var på Gardermoen 04:15, og var ikke på «riktig» side av sikkerhetskontrollen før 05:30, 20 minutt før avgang, og da er det snaut med tid! Spesielt om du skal igjennom neste kontroll i tillegg!!! Men- om du vil gamble på at 45 minutt er nok så ønsker jeg deg lykke til!

Anonymkode: eb055...b1d

Ting kan fort skje ja. Da vi skulle til Nice i 2017 dro vi til sentrum for å ta Flytoget 3,5 timer før flighten vår. Da vi kom til Oslo S viste det seg at togene ikke gikk i det hele tatt, var ikke mulig å få plass på flybuss eller taxi. Milelange taxikøer. Ringte min mor i panikk(😂) og hun rådet oss til å ta banen til Haugerud. Da vi endelig kom oss dit stod det 1 taxi der (takk og lov!), og selv om han kjørte så fort han hadde lov til var det såvidt at vi rakk flyet. Har aldri vært så stressa før tror jeg 😂 Og vi var ute i god tid! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri tatt sjansen på å ta bussen slik at du var der 45 min før på Gardermoen så lenge du skal fly utenlands. Jeg kommer nok selv til å være der 45 min før på en tur jeg skal ta senere, men det er innenlands, ikke fra Gardermoen og jeg kjører selv ut til flyplassen. Det er eneste gang jeg tør å ta sjansen på å være så sent ute. Ellers beregner jeg som regel å være på flyplassen rundt 1.5 time før på utenlandsreiser, og 2 timer på større flyplasser, som Heathrow, Kbh osv. Som regel er det plenty av tid, men har opplevd nok ganger at selv dette kan være knapt (da av spesielle grunner. Enten fordi innsjekkingen ikke fungerer som det skal, og det derfor er milevis av kø fordi de kun har en skranke åpen osv). For min del tenker jeg i alle fall at det er bedre å heller være ute i god tid fremfor å risikere å miste flyet og gjerne måtte betale i dyre dommer for å få kjøpt ny billett. Men jeg ser selvsagt det med at det er tidlig. Jeg hadde nok heller vurdert å betale for overnatting på hotell med Gardermoen, så kan du uansett sove lenger..

Anonymkode: c5c1b...940

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det går oftest bra, men som så mange skriver her er den ene gangen du ikke rekket flyet en veldig dårlig opplevelse, dyrt blir det og. Du kan heller ta et glass vin nær gaten og nyte litt stillhet i god tid før flyet går selvom det er tidlig. Er mest bekymret for at bussen ikke er i tide, men det kan skje rare ting i kontrollen eller gaten også. 

Anonymkode: 9177a...f5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

tok fly tidlig på morgenen for noen uker siden, brukte 10 min på å sjekke inn bagasje og gå gjennom sikkerhetskontrollen, OG ta meg god tid med mat og drikke. Dette rakk jeg både tur og retur. Hadde ikke satt av 1t45min selv, men hadde vært superstressa for å ikke rekke flyet. 

Jeg pleier å sette av 1t

Anonymkode: d6ed4...f93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 21.40):

Sikkerhetskontroll maks 15 min og da har jeg 15-20 min til å finne avgangsplatformen. Er det for lite? 

Ja, har du kjempeflaks og det er lite trafikk kan det gå, men nå som det er flere som reiser igjen etter pandemien og det går mot sommer, gambler du i overkant mye ved å sette av så lite tid hvis du skal utenlands.  Men flyr du innad i landet og fra en mindre flyplass, kan det kanskje holde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.4.2022 den 14.46):

I Billund? 

Jepp. De sjekket alt både to og tre ganger hos nesten samtlige passasjerer, så det var lang kø. Mulig det ikke er sånn til vanlig altså, det kan jo ha vært en spesiell grunn.

Anonymkode: a31a8...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg reiser endel til København med et fly som går kl 06 fra Bergen. Da er jeg der aldri før 5, stort sett er jeg på plass ca 50 min før. Det har aldri vært noe problem. Mulig det er helt andre forhold på Gardermoen, men i Bergen går det iallefall få fly så tidlig på hverdager. 

Anonymkode: 8c97c...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.4.2022 den 21.40):

Sikkerhetskontroll maks 15 min og da har jeg 15-20 min til å finne avgangsplatformen. Er det for lite? 

Nei, du rekker det mest sannsynlig. MEN det kan jo oppstå uventet situasjon, derfor det er anbefalf 1t før avgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg reiser endel til København med et fly som går kl 06 fra Bergen. Da er jeg der aldri før 5, stort sett er jeg på plass ca 50 min før. Det har aldri vært noe problem. Mulig det er helt andre forhold på Gardermoen, men i Bergen går det iallefall få fly så tidlig på hverdager. 

Anonymkode: 8c97c...73c

Poenget er vel at du er vant til reisen og vet hvordan flyplassen ser ut og kan nesten gå i blinde. Du vet hvor god/dårlig tid du har hvis det skulle oppstå problemer. De som ikke er rutinerte på fly- eller turer generelt har ikke disse kunnskapene. Dessuten er København en by der det går flere fly til samme dag, så totalt krise er det ikke om du skulle miste ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...