Gå til innhold

Er det ok å komme på flyplassen 45 minutter før avgang? 🤔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bedre med 15 min og en kaffe kopp på Gardermoen, etter sikkerhetskontroll og pass kontroll, en ikke å rekke en flight. Jeg regner 2 timer+ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det er innenfor Schengen, du sjekker inn på en app i forkant og ikke skal sjekke inn bagasje, så rekker du det kjempefint. Null stress i min mening, jeg kjører alltid 45 min på Gardermoen og det er når jeg skal sjekke inn bagasje

Men det er meg, som er vant med å fly. Du virker ikke å være det, så da er det litt mer risky - du kan jo slite med å finne frem, være en sinke i sikkerhetskontrollen som ikke har pakket ting i poser, finne ut først ved gaten at håndbagasjen din er for stor og må sjekkes inn som vanlig bagasje osv. Så jeg vil anbefale deg en buffer. Deiligere å starte reisen med lave skuldre, selv om det koster en time mindre søvn. 

Anonymkode: bb0a8...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, men akkurat på den tiden går bussen en gang per time, så det er enten 45 min eller 1 time 45 min. 

Anonymkode: 38b23...27f

Hadde aldri i verden tatt sjansen på at bussen er 100 % i rute

Anonymkode: eec18...9ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

49 av 50 ganger holder det i massevis med 45 min på Gardermoen. Følelsen av å gå rett på flyet trumfer den lille risikoen for å komme for sent

Anonymkode: 00861...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være det er nok. Men det kan også være det ikke er det. Vil du gamble på det?

Siden du skal så tidlig - er det charter? Da hadde jeg definitivt kommet tidligere. Da er det massevis av folk og kø overalt.

Anonymkode: a891e...b85

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

49 av 50 ganger holder det i massevis med 45 min på Gardermoen. Følelsen av å gå rett på flyet trumfer den lille risikoen for å komme for sent

Anonymkode: 00861...547

Det kan godt være at det holder i så mange tilfeller med 45 minutter. Men i mange av de tilfellene vil også de 45 minuttene bli langt færre innen man kommer frem til flyplassen, det må man også ta med i betraktningen. Om man er villig til å ta risikoen og kostnaden ved å komme for sent vil være opp til hver enkelt. I noen tilfeller kan det være relativt enkelt å booke seg om til et senere fly om behovet skulle komme, mens på andre reisemål kan løpet være kjørt den dagen om man ikke kommer med det første flyet. 

Anonymkode: 53067...8f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at i tillegg til deg, er det et helt fly som også skal ut å reise på samme tid. Kanskje det til og med er flere fly som går akkurat på den tiden. Da MÅ du beregne ekstra tid. Du kan være så reisevant som du vil, men om det står en kjempesinke foran deg akkurat i sikkerhetskontrollen, kan du bli stående en stund. Vekterne ser det nok og vinker deg forbi om de ser at du har alt på stell, men du må ha det med i beregningen. Beregn 5 minutter for hver ting som kan gå feil og som er relativt vanlig, så ser du hvor lang tid du bør ha.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å være på flyplassen to timer før en utenlandsreise.  Deilig å ha god tid og ta en kaffe eller et glass vin før flyet, samt gå på do, handle i taxfree og evnt kjøpe med mat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På Gardemoen og utenlands flyvning så kommer jeg 1,5 time før. Du kan rekke det, men da er du jo avhengig av at det ikke er forsinkelser, noe sted. Jeg hadde ikke turt det. 

Anonymkode: 228b4...e18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg ville helt klart tatt den første av de bussene, selv om det var veldig tidlig. Evt overnattet tett på flyplassen. Jeg fløy fra Billund til Oslo for et par uker siden og kom i gooood tid (2 timer før avgang). Pga. lang tid i sikkerhtskontrollen (flere folk hadde baggasje som måtte sjekkes grundig) var de to timene akkurat passe. Hadde jeg kommet en halv time senere hadde jeg ikke rukket flyet. 

Anonymkode: d0572...63d

Ikke for å avspore men, jeg reiste fra Billund til Oslo i går. Fy fasan så nøye de går igjennom alt i den sikkerhetskontrollen der 😅

Anonymkode: a31a8...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sikkerhetskontroll maks 15 min og da har jeg 15-20 min til å finne avgangsplatformen. Er det for lite? 

Boardingen avsluttes 20 min før avgang på Norwegian

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke for å avspore men, jeg reiste fra Billund til Oslo i går. Fy fasan så nøye de går igjennom alt i den sikkerhetskontrollen der 😅

Anonymkode: a31a8...8a6

I Billund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vel, jeg var uheldig en gang og feilberegnet fullstendig tiden. Jeg var der "i tide" - dvs. før flyet gikk, men måtte pent se på at flyet gikk uten meg fordi de var ferdig boardet når jeg - etter ekstra kontroll i en allerede j... lang kø i sikkerhetskontrollen kom "akkurat i tide".

Du har ikke sagt noe om hvilket europeisk land du skal reise til eller om det er rutefly eller charter. Uansett: det står i billettbetingelsene til ditt reiseselskap eller flyselskap hvor lenge du må møte frem og du har også fått grei informasjon om hva de forventer av deg på OSL. Så da er det ikke noe mer å lure på - du må ta den tidlige bussen/toget eller taxi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

….så går brannalarmen når du står i sikkerhetskontrollen og det blir evakuering. Flyet står ute på en av pirene, og er ikke berørt av alarmen som går i bare deler av bygget. Da sliter du.

Anonymkode: 20514...5f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blondie65 skrev (35 minutter siden):

Vel, jeg var uheldig en gang og feilberegnet fullstendig tiden. Jeg var der "i tide" - dvs. før flyet gikk, men måtte pent se på at flyet gikk uten meg fordi de var ferdig boardet når jeg - etter ekstra kontroll i en allerede j... lang kø i sikkerhetskontrollen kom "akkurat i tide".

Du har ikke sagt noe om hvilket europeisk land du skal reise til eller om det er rutefly eller charter. Uansett: det står i billettbetingelsene til ditt reiseselskap eller flyselskap hvor lenge du må møte frem og du har også fått grei informasjon om hva de forventer av deg på OSL. Så da er det ikke noe mer å lure på - du må ta den tidlige bussen/toget eller taxi.

Det har jeg opplevd noen ganger.

Er bare å si fra. Så slipper de deg frem, eller gjennom familieluka eller fast-track. 

Anonymkode: 50371...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det har jeg opplevd noen ganger.

Er bare å si fra. Så slipper de deg frem, eller gjennom familieluka eller fast-track. 

Anonymkode: 50371...a68

Det var ikke sjanse i havet på tross av at jeg pekte på høyttaleren og sa at det var mitt navn de ropte opp. Gamle sikkerhetskontrollen på Bergen Lufthavn var ikke for lettskremte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er jo ikke riktig heller sånn egentlig at folk skal slippe foran i køen fordi de er sent ute. Selv om det i noen tilfeller er uforskyldt. 

Anonymkode: 53067...8f2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det Gardermoen sa du? Og utlandet? 

Da gidder man ikke gamble på 45 min. Flybussen kan plutselig være forsinket. Det opplevde jeg. Den var 18 min forsinket en gang. Heldigvis hadde jeg lagt inn 30 min ekstra i ruta mi.

Det kan være langt å gå til gaten også...

Anonymkode: 53edc...c7d

Det er en del bilulykker til Gardermoen og på veiene rundt. 

Anonymkode: a41a2...3ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en del bilulykker til Gardermoen og på veiene rundt. 

Anonymkode: a41a2...3ca

Helt riktig, og et godt poeng. Selv om det er midt på natta og lite trafikk, kan det skje ting. Jeg skulle fly med avgang 06.30, og trodde jeg hadde goooood tid da jeg beregnet ankomst 05.30. Men så kom det en elg ut i veibanen, og bussen kjørte på elgen så det smalt. 

Jeg rakk ikke flyet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en halvtime på meg sist gang pga forsinkelser av transport til flyplassen, men det gikk bra. Jeg gikk rett gjennom sikkerhetskontrollen. 

Men anbefaller en time, men 45 minutter burde gå greit. Men da har du 15 minutter på deg før boarding. 

Anonymkode: 83cf5...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...