Gå til innhold

Tjukk av å spise for lite?

BobbySocks

Anbefalte innlegg

Jeg ser stadig på diverse slankegrupper at folk som ikke går ned i vekt får beskjed om å spise mer, fordi vektnedgangen stopper opp om man spiser for lite. Folk som ikke går ned i vekt  og sier de spiser 600-700 kcal per dag, og folk som sier at legen mener manglende vektnedgangen skyldes for lite kcal-inntak over tid. Disse menneskene har ofte en BMI på godt over 30.

Er dette mulig? Regnskap inn og ut tilsier jo at dersom man ikke spiser går man ned. Superenkel forskning fra sultkatastrofer viser at dersom man ikke spiser blir man underernært og MAGER. 

Hvordan har det da seg at et menneske på 100 kilo ikke går ned når man «spiser for lite» hver dag? 

Endret av BobbySocks
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er bare tull. Da hadde ikke hverken anoreksi eller sultekatastrofer skjedd.  Problemet er at de ikke regner med alt de spiser, spiser kanskje lite, men næringstett mat.

De aller fleste overvektige lyver til seg selv om matinntak.

Hadde det vært sånn at man gikk opp på for lite mat hadde det vært en sensasjon.

Anonymkode: 5c92f...b2f

• Liker 36
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare tull. At vektnedgang kan stagnere i en kort tid etter å ha holdt på en stund, det er ikke unormalt. Men det hjelper ikke å spise mer. 

Jeg har gått ned på svært lite kalorier, og tro meg, man går ned og ganske fort også. Problemer for de fleste er å holde seg nede. 

Veldig mange registrerer ikke alt de spiser og drikker, alt av kalorier må tas med. Også tror mange at sunt = kalorifattig, og det er det virkelig ikke.

Anonymkode: 37e7a...21e

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er rart hvordan mange mennesker tror at deres kropper ikke følger fysikkens lover. 

Mange undervurderer hvor mye de spiser, og overvurderer treningen. 

Anonymkode: 2f2c6...2ff

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å spise 600-700 kcal til dagen er jo oppskrift på å mislykkes. Håper ikke helsepersonell støtter dette og det er derfor de har fått beskjed av legen å spise mer.

Anonymkode: ec1d0...67d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De underestimerer. ALLE gjør det om de ikke veier maten nøyaktig, selv profesjonelle fitness-folk. Det er umulig å vite nøyaktig uten å veie det, og de glemmer nok å ta med en neve nøtter, smak fra barnas tallerken etc etc

Anonymkode: f1367...c48

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å spise 600-700 kcal til dagen er jo oppskrift på å mislykkes. Håper ikke helsepersonell støtter dette og det er derfor de har fått beskjed av legen å spise mer.

Anonymkode: ec1d0...67d

Du aner ikke hvor mange leger som anbefaler den typen kaloriinntak...

Anonymkode: 6d069...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du aner ikke hvor mange leger som anbefaler den typen kaloriinntak...

Anonymkode: 6d069...1bf

Enig!

Og du verden hvor mange leger som ikke eier en dritt av kunnskap om kosthold. 

Anonymkode: 00814...57e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter veldig med å gå ned i vekt, grunnet mage og tarm plager. Og må spise veldig lite, skal jeg gå ned i vekt. Men spiser jeg 600-700 kalorier om dagen, går jeg selvfølgelig ned i vekt. 

Anonymkode: 76216...882

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis de skal spise så lite, hvor stor blir binginga om noen dager da? 

Det er lov å være realistisk.. 

Anonymkode: 3c032...de1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse som sier de nesten ikke spiser, regner ikke med flytende kalorier, snacks og mat mellom måltider. De underrapporterer mengder til de måltidene de loggfører. Godteri, is og mange av disse kaffedrikkene med sirup og krem er kaloritette, og tipper budsjettet heftig. Ta en titt på secret eaters på YouTube, gode eksempler på akkurat dette. Ingen spiser noe, alle er kraftig overvektige. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blir selvsagt ikke det. Og ikke slutter man å gå ned i vekt heller som mange påstår.  Det er ofte et samme folka som sier man blir feit av lettbrus. 

Anonymkode: 08acb...fcf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer når man spiser altfor lite over en lengre periode er at kroppen prøver å ta av reserverne sine. Kroppen begynner å jobbe i mot deg, fordi i kroppen som ropes det ut på en måte: fare! Kroppen trenger mat! Den trenger mat bare for å holde cellene i gang.

Det er hverken sunt eller helsemessig bra å spise så lite som 800 kalorier om dagen over tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvsagt spiser de overvektige for mye. Det er en selvfølge og jeg er der selv. Forstår jo at om jeg kutter ned på sjokolade og lignende vil det hjelpe. Det er rett og slett kalorioverskudd som er årsaken. Jeg koser meg med alt mulig for mye men begynner å merke at det går utover rygg, hofter og ben når det er 30 kilo for mye å dra på. I tillegg til høyt blodtrykk, høyt kolesterol etc. Men det verste er at den fysiske kroppen gjør vondt å bevege. Det blir faktisk for dumt når man er forholdsvis ung.

Anonymkode: 0fc34...2df

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En mulig forklaring på hvorfor folk stagnerer er at når du spiser lite så orker du mindre, treningen din blir dårligere (du brenner da mindre kalorier gjennom trening) og de ubevisste bevegelsene minsker. Derfor blir underskuddet mindre en hva det hadde vært hvis du hadde litt mer energi. Men ja, over tid burde man bli skikkelig tynn på 700 kalorier hvis man klarer det. Det er dog ikke sunt i det hele tatt. Hvis du skal gå på en vlcd (very low calorie diet) så skal det alltid gjøres i samråd med din lege. 

Anonymkode: 2bf5f...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg legger faktisk på meg 1-2 kg om jeg går ei uke uten mye mat. Da kan jeg spise 2 brødskiver og kveldsmat. 

Men dei dagene jeg spiser som en hest, da går jeg ned i kg 🤷🏻‍♀️ 

Jeg er 58 kg og ikke overvektig tilfelle dere skulle ta meg no 😅

Anonymkode: 59fa8...a2f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg legger faktisk på meg 1-2 kg om jeg går ei uke uten mye mat. Da kan jeg spise 2 brødskiver og kveldsmat. 

Men dei dagene jeg spiser som en hest, da går jeg ned i kg 🤷🏻‍♀️ 

Jeg er 58 kg og ikke overvektig tilfelle dere skulle ta meg no 😅

2 brødskiver og kveldsmat hver dag altså 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
BobbySocks skrev (14 timer siden):

Jeg ser stadig på diverse slankegrupper at folk som ikke går ned i vekt får beskjed om å spise mer, fordi vektnedgangen stopper opp om man spiser for lite. Folk som ikke går ned i vekt  og sier de spiser 600-700 kcal per dag, og folk som sier at legen mener manglende vektnedgangen skyldes for lite kcal-inntak over tid. Disse menneskene har ofte en BMI på godt over 30.

Er dette mulig? Regnskap inn og ut tilsier jo at dersom man ikke spiser går man ned. Superenkel forskning fra sultkatastrofer viser at dersom man ikke spiser blir man underernært og MAGER. 

Hvordan har det da seg at et menneske på 100 kilo ikke går ned når man «spiser for lite» hver dag? 

De lyver så de tror det selv, i 99% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er klart du går ned av å spise 6-700 kcal dagen, men kroppen kommer i forsvarsmodus og lukker ned funksjoner for å opprettholde manglende drivstoff. Lik en elbil en vinterdag, så må du skru av varmen, musikken, og alt uviktig for å komme noen mil lenger. Det er seigere å nå mål og det går på bekostning av indre organer. Folk sulter ihjel fordi de spiser for lite, ikke fordi de spiste for mye. Til eksempel barna i Afrika. 

For å faktisk gå ned i vekt på en grei måte  må du over minst 1200 kcal. 

Så var det regnestykket da. Jeg slanket meg og gikk ned i vekt. Kjenner flere som slanker seg og var på middag med ei. Hun sa hun ikke spiste mer enn 800 kcal dagen men ikke gikk ned i vekt. Og at hun denne dagen hadde spist omelett til frokost men skippet lunsj for å kunne spise middag uten å overstige de 800. Men... jeg sa ikke noe for hva skal man  vel si. Jeg vet at hennes middag + dessert var minst 1500 kcal. 

Anonymkode: 43043...a04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...