Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å begynne å bake surdeigsbrød men må innrømme at jeg blir litt skremt av alt som må gjøres 😅 Typ mate surdeigsstarteren hver dag etc. 

Noen som har erfaring her? Tips og triks? Og er det så stress som det ser ut til eller kommer man inn i det? 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Surdeigen må mates ofte til den er blitt sterk.  Hvis du får starter fra noen som allerede har en sterk starter holder det at du mater den en gang i uka.  Jeg mater den opp ca 8 timer før jeg skal bake, har alltid vellykket bakst.  

Anonymkode: 3acbd...21e

AnonymBruker
Skrevet

Du mater den bare hver dag når du bygger starteren, dette tar vel en 7-10 dager? Når den er etablert kan man vente mange uker mellom hver mating. Det er iallfall min erfaring, laget starteren sent i 2019 og den har overlevd til nå uten problemer 😊 Det enkleste er nok å spørre noen om å få litt av deres starter. Du kan få av meg om du tilfeldigvis bor i Rogaland. Eventuelt kan du spørre i gruppen Surdeig på Facebook.

Når det kommer til bakingen er det jo også en del mer arbeid enn man er vant til med gjærdeiger - det tar lang tid, det er mange begreper å lære seg, man må lære seg å håndtere deigen (bretting og forming) og hvordan deigen oppfører seg i forskjellige steg av prosessen. Men det er veldig spennende, syns jeg, og resultatet blir kjempebra 😄

Anonymkode: 23a8b...4e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...