Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, Karma91 said:

Du får ikke bedøvelse i 1trimester. Så må vente til 2 trimester :)

Dette er ikke sant. Om man kan vente med behandlingen gjør man gjerne det, men xylocain er veldokumentert og utgjør ingen fare for foster eller svangerskapsforløp. Om mor trenger tannbehandling som krever bedøvelse er dette uproblematisk. 

Anonymkode: 42bfd...980

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (12 timer siden):

Det er jo helt feil. Hvorfor svarer du på ting du ikke kan? 

Anonymkode: 750d9...a18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Karma91 said:

Trengs det så får man også da.

Anonymkode: 813ec...c5c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke sant. Om man kan vente med behandlingen gjør man gjerne det, men xylocain er veldokumentert og utgjør ingen fare for foster eller svangerskapsforløp. Om mor trenger tannbehandling som krever bedøvelse er dette uproblematisk. 

Anonymkode: 42bfd...980

I følge tannlegen retningslinjer skal man ikke bruke bedøvelse i første trimester. Snakket med legen og tannlegen om dette da jeg knakk 2 fortenner i løpet av første trimester får ca 5mnd siden. Begge bekreftet at det stemmer... hvor vidt det faktisk er farlig eller ikke er en annen sak. Men dette er retningslinjene de har.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo helt feil. Hvorfor svarer du på ting du ikke kan? 

Jeg svarer ikke på ting jeg ikke kan.. det er retningslinjer tannlegen har... har jo akkurat hatt dilemmaet selv ble bekreftet av både tannlege OG lege...

AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (Akkurat nå):

I følge tannlegen retningslinjer skal man ikke bruke bedøvelse i første trimester. Snakket med legen og tannlegen om dette da jeg knakk 2 fortenner i løpet av første trimester får ca 5mnd siden. Begge bekreftet at det stemmer... hvor vidt det faktisk er farlig eller ikke er en annen sak. Men dette er retningslinjene de har.

Mens jeg nettop kommer fra tannlegen, og har bedøvelse i ene siden. Så lenge de holdt seg unna en viss bedøvelse så var det ikke noe problem. Er 8 uker 

Anonymkode: b3eb0...4d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (1 minutt siden):

Så hva skal en gjør om en har tannverk og vondt??? Er vell farligere å gå med infeksjon(om det er det)  når en er gravid?? 

Anonymkode: 10627...c99

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Trengs det så får man også da.

Om det er helt nøden og krise så er det sikkert mulig. Mette vet jeg ikke. Jeg måtte sette inn midlertidige tenner etter jeg knakk mine uten bedøvelse 😛

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mens jeg nettop kommer fra tannlegen, og har bedøvelse i ene siden. Så lenge de holdt seg unna en viss bedøvelse så var det ikke noe problem. Er 8 uker 

Hvilken bedøvelse da? Vet du hva den heter? ☺️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken bedøvelse da? Vet du hva den heter? ☺️

Det aner jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (12 timer siden):

Skal store mengder stråling fra røntgen til får at det tar skade. Leste 100 får at det skal være en risk og selv da er risken lav. Ved vanlig røntgen ligger målingen ca på 20 😛 leste meg en del opp på da siden jeg brakk foten under graviditeten. Måtte ta røntgen 3 ganger pluss CT scan 😮

Virker ikke som du helt vet hva du snakker om. Man måler stråle og dose med enheten sievert (Sv), eller i tusendeler av dette – en millisievert (mSv). Er det det du prøver å snakke om? En røntgenundersøkelse av lungene gir en dose på rundt 0,10 mSv, så forstår ikke hvor du tar tallet 20 fra? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Karma91 said:

Jeg svarer ikke på ting jeg ikke kan.. det er retningslinjer tannlegen har... har jo akkurat hatt dilemmaet selv ble bekreftet av både tannlege OG lege...

Jeg søkte nå og finner ingen kilder som støtter deg

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Karma91 said:

Skal store mengder stråling fra røntgen til får at det tar skade. Leste 100 får at det skal være en risk og selv da er risken lav. Ved vanlig røntgen ligger målingen ca på 20 😛 leste meg en del opp på da siden jeg brakk foten under graviditeten. Måtte ta røntgen 3 ganger pluss CT scan 😮

Ct scan er garantert farligere for fosteret enn bedøvelse hos tannlegen. 😅

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Virker ikke som du helt vet hva du snakker om. Man måler stråle og dose med enheten sievert (Sv), eller i tusendeler av dette – en millisievert (mSv). Er det det du prøver å snakke om? En røntgenundersøkelse av lungene gir en dose på rundt 0,10 mSv, så forstår ikke hvor du tar tallet 20 fra? 

Var en artikkel en røntgenlege fra Akershus sykehus hadde skrevet 😛

AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (9 minutter siden):

Ingen, du vet faktisk ikke hva du snakker om. Det beste er at du slutter å uttale deg, før det kommer mer feilinformasjon ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (Akkurat nå):

Var en artikkel en røntgenlege fra Akershus sykehus hadde skrevet 😛

Så du bare slenger ut litt tall fra en artikkel du ikke har kunnskap nok til å forstå innholdet av? Skjønner. 

• Liker 1
Skrevet

Ct scan er garantert farligere for fosteret enn bedøvelse hos tannlegen. 😅

Det har jeg ikke sakt noe om :p kun oppgitt informasjon jeg har fått fra leger. MEN de vurderte om de skulle ta risken på CT scan eller ikke pga jeg var gravid. Ble visstnok tatt opp på konferanse møte før le oppringt å bedt om å komme på CT scan :p

Skrevet

Ingen, du vet faktisk ikke hva du snakker om. Det beste er at du slutter å uttale deg, før det kommer mer feilinformasjon ut. 

Regner med tannlegen og legen vet hva de snakker om, da det var de som ga meg informasjonen. De vet nok helt sikkert mer en deg... 

AnonymBruker
Skrevet
Karma91 skrev (1 minutt siden):

Regner med tannlegen og legen vet hva de snakker om, da det var de som ga meg informasjonen. De vet nok helt sikkert mer en deg... 

Du aner ikke hva mitt yrke er 😉 Vis gjerne til kilder på disse såkalte retningslinjene. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...