AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #81 Del Skrevet 24. april 2022 Tinka71 skrev (16 timer siden): For snart 6 år siden hadde jeg et usunt alkoholforbruk og gjorde noe jeg normalt sett er veldig imot, altså kjørte i påvirket tilstand og blir da tatt av politiet. For noen år siden gjennomgikk jeg et promilleprogram før jeg sone etter §B12 (rusbehandling for å få avskrevet boten) og har for lengst gått ut den tiden jeg fikk i straff. Jeg har levd et sunt og fornuftig liv i flere år nå, men står fullstendig fastlåst på flere livsområder fordi jeg mangler lappen. Da jeg kom for å få helseattesten for ca 9 mnd siden, fikk jeg nærmest sjokk da legen min sa jeg måtte ta månedlige tester i 6 mnd (uten at dett var et krav fra politiet) BÅDE av blod OG urin, før hun utskrev en helseattest. Ingen informasjon om dette var gitt meg i forkant og det var 'KUN' alkohol jeg var påvirket av da jeg ble stoppet og har aldri hatt noen utfordring til narkotiske midler. Jeg hadde først noen mnd med 'moderat bruk' (noe det blir kalt om en ila en hel måned tester over 0,03%!!) men det var altså ikke godt nok fordi jeg fikk ikke ha NOE utslag... Jeg holdt meg da helt unna % i 4 mnd og synes nå jeg bør få attesten. Det er altså ca 9 mnd siden jeg hadde EN test med 'høyt forbruk' (definer 'høyt!') og kun 0 eller så vidt innforbi 'moderat' frem til nå og jeg er da over 18! Jeg, min sønn, mine syke foreldre og flere andre rundt meg har nå et skrikende behov for at jeg skal kunne kjøre bil, men fordi jeg hadde 0,02% for mye for 4 mnd siden må jeg altså vente ytterlige to måneder til før hun skriver ut en attest. Jeg har prøvd Volvat to ganger og den siste gangen hadde jeg med hele journalen på 45 sider inkl. testresultatene. Jeg tok så negative blod- og urinprøver, samt synstest, men ble allikevel henvist tilbake til fastlegen. Jeg skjønner bedre og bedre hvorfor hun ikke er særlig populær på legekontoret, der hun vikarierer for en langt mer likt lege og har grunner til å tro at hun motarbeider meg. Jeg har en dialog med hun på Helsenorge der hun unngår å svare på direkte spørsmål, ikke kan dokumenterer det hun påstår (en løgn kan aldri dokumenteres...) og kommenterer ikke mine dokumentasjoner når jeg har gjennomskuet hun. Lurer nå på om det er noen som har noen forslag til meg?? Privat lege? Fylkeslegen? Tur til Sverige, eller hva som helst bare jeg slipper vente lengre?? Vil sette stor pris på saklige svar! Hilsen fortvilt mor. Er vell ikke være enn å være rustfri i 6 måneder det og teste 0.00. Du har også mulighet til å bytte fastlege om du har dårlig kjemi med nåværende, men du må fortsatt teste negativt. Når man først ha krysset den terskelen det er å kjøre i ruspåvirket tilstand skjønner jeg så godt dette kravet eksisterer, det har absolutt ingenting med at din fastlege motarbeider deg men er en direkte konsekvens av egen handling som skal sikre sikkerheten til alle som ferdes på og rundt veier. Anonymkode: 7d11b...c6d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #82 Del Skrevet 24. april 2022 Tinka71 skrev (14 timer siden): Om du ikke 'evner' å lese det jeg skriver og i tillegg går ut ifa antakelser det ikke er grunnlag for, burde du holdt deg for god til å svare! Det er nå over 4 år siden jeg endret livsstil totalt og mener jeg kan ta meg en fest i godt lag jeg som alle andre, innimellom uten at det burde satt en stopper for å kunne kjøre bil. 'Hvis jeg ikke evner...' Skrev ikke jeg at jeg tok tester nettopp fordi jeg 'evner' å holde meg unna %?? Jeg ser nå at jeg skulle fortsatt med testing etter at jeg for ett par år siden begynte i full jobb også, men da jeg hadde en streng sjef ble det vanskelig, derfor har jeg hatt en pause med testene. Det er jo nettopp pga helsen min (både fysisk og psykisk) jeg endret livsstil for 4 år siden, men ut i fra måten du formulerer deg på virker det som om du oppfordrer meg til å slutte å drikke NÅ og da har du virkelig ikke lest hva jeg skrev! 'Snike meg unna??' De fleste som kjenner denne saken mener jeg har hatt rett på en legeattest i snart 1 år nå, så mye tyder på at du svarer meg fordi du har et behov for å kritisere meg og prøver samtidig å ydmyke meg... Gir du meg flere 'svar' håper jeg du klarer å gi meg noe saklig! Nja, og ikke ta seg en fest med alkohol i godt lag på 6 måneder eller mer for den saks skyld burde jo ikke være noe problem om man har et greit forhold til alkohol, spesielt ikke om dette med lappen gjør hverdagen så vanskelig som du beskriver. Det er jo rett og slett en ting du må besvise for samfunnet at du klarer. Litt spørsmål på siden her til den som måtte vite; benyttes alko lås på biler i Norge? Anonymkode: 7d11b...c6d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #83 Del Skrevet 24. april 2022 Tinka71 skrev (10 timer siden): Jo, det er det, men mitt behov har altså eskalert både ift min sønn og mine syke foreldre nå helt de siste få ukene og jeg ser overhode ingen grunn til ikke å gi meg en helseattest. Hadde jeg ikke trengt å ta månedlige tester med både blod og urin månedlig i hele to år etterpå, hadde saken vært en annen. Heheh kravet for deg har vell hele veien vært 6 måneder, at du sluttet og levere eller tok pause slik at du nå er på ditt andre år uten å klart å levere 6 måneder med sammenhengende prøver. Well thats on you Anonymkode: 7d11b...c6d 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #84 Del Skrevet 24. april 2022 Tinka71 skrev (8 timer siden): Hvor høy promille jeg hadde klarer jeg ikke huske da det er noen år siden. Jeg skrev jo at jeg søkte helseattesten for 9 mnd siden og grunnen for at jeg ikke gjorde det før var jo fordi jeg ikke hadde gått tiden ut før det. Dette du skriver her får meg også til å stusse litt, du klarer ikke huske hvor høy promille du hadde når førerkortet ble inndratt. På tross av at det åpenbart er en "stor sak" i ditt liv som har fått og fortsatt har konsekvenser for deg i ditt daglige liv. Jeg har fått en bot i mine 20 år med lappen, dette da jeg ikke hadde sett at fartsgrensene jeg kjørte i hadde blitt opphevet og at jeg kjørte inn i et område med lavere fartsgrensen. Noe som førte til at jeg dundret igjennom med foregående fart. Poenget er; jeg fikk høyeste bot man kan få uten og miste førerkortet. Jeg husker presis farten jeg kjørte i, selvom det er 12 år siden i dag. Hvorfor? Jo fordi det var den gangen jeg holdt på og miste lappen. Det er en enestående hendelsen som verken har skjedd før eller siden, og som kunne gitt meg stygge konsekvenser. Tror du presenterer din sannhet til oss, uten at det nødvendigvis er sannheten i det store bilde. Anonymkode: 7d11b...c6d 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #85 Del Skrevet 24. april 2022 Tinka71 skrev (9 timer siden): Takker for link. Det er nettopp dette skrivet jeg har vist legen min som krever 2 år med månedlige tester etter at en har fått lappen tilbake og ikke kvartalsvis som er det som er vanlig å praktisere. Når helsekravet igjen er oppfylt Når helsekravet igjen er oppfylt, kan helseattest gis med begrenset varighet iht. forskriften, forutsatt at kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk. Hyppigere kontroller avtales der legen vurderer at dette er nødvendig for å sikre at helsekravet fortsatt er oppfylt. Jeg merket at hun ble noe stresset, da jeg viste henne hele skrivet med understrek bla på dette skrivet og mye annet også tyder på at hun motarbeider meg. Dessverre ser hennes frynsete rykte ut til å stemme... Legen din finner grunn til hyppigere kontroller, ergo er hun godt innafor regelverket. Måling av promille/peth er kun en indikator på om forbruket er høyt, det kan være andre tilstander og symptomer som tilsier hyppigere målinger. Slik du kverulerer og viser null innsikt, null anger og null forståelse i denne tråden skjønner jeg godt at legen vil utføre hyppigere kontroller, rett og slett fordi du har det flere av oss har beskrevet som "misbrukeratferd". Hvis du er så avholdende og ordentlig som du hevder bør det være null problemer for deg med månedlige prøver. Tinka71 skrev (8 timer siden): Hvor høy promille jeg hadde klarer jeg ikke huske da det er noen år siden. Jeg skrev jo at jeg søkte helseattesten for 9 mnd siden og grunnen for at jeg ikke gjorde det før var jo fordi jeg ikke hadde gått tiden ut før det. Dette finner jeg veldig merkelig, det er litt i samme "husker ikke" kategori som da Tajik ikke huset husleien til foreldrene. "Husker ikke" blir bruk i steden for "vil ikke si". Jeg har blitt tatt i fartskontroll et par ganger, husker veldig godt om jeg har kjørt 4km/t for fort eller 12km/t for fort. Hvis man mister førerkortet pga promille så husker man selvfølgelig hvilken promille man hadde. Ettersom du har fått bot, mistet førerretten og er blitt dømt til rusbehandling har nok promillen vært ganske høy, da er det merkelig at du ikke husker det som har vært så relevant for straffen. Iflg startinnlegget ditt skjedde dette for 6 år siden, hvis du ikke hadde gått tiden ut før for 9 mnd siden så har du vært kanakas dritings når du kjørte bil, og det er åpenbart av hele denne tråden at du ikke forstår farene du utgjorde for hverken deg selv eller andre i trafikken. Tinka71 skrev (6 timer siden): Kraftige kontrollmekanismer er det og de bør rette seg etter der det er behov og ikke til folk som for har levd et sunt liv i flere år og knapt nok har et 'moderat bruk' som de fleste over 18 år! Jeg må virkelig få lov å spør hvem 'dere som har satt andres liv i fare' er, da det i mitt tilfelle ikke var en eneste sjel på veien?? Jeg har nå avkreftet det du hentydet til og håper du er moden nok til å beklage et såpass urettmessig utsagn, men må si jeg har mine tvil da du fremstår som en som er mer opptatt av å kritisere enn å svare på det jeg faktisk spør om... ' Hvis det ikke hadde vært en vei med trafikk hadde ikke politiet stått der heller. For øvrig er det helt irrelevant at du mener det ikke var en sjel på veien, det er ganske mange saker der den ene sjelen som er på veien bli meid ned av en full idiot bak rattet, spesielt i litt grisgrendte strøk. Du viser ingen innsikt i hvorfor det du gjorde var farlig, og det i seg selv tilsier at du ikke bør kjøre bil igjen. Det tilsier også at legen din kan ha god grunn til hyppige kontroller. Når man har et alkoholproblem stort nok til å kreve behandling kan man heller ikke ha et moderat forbruk i etterkant, da må man legge seg på et nullforbruk. Her blinker alle varsellamper, både for de fleste på KG, men også de som møter deg og holdningene dine IRL. Anonymkode: 907b5...d72 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #86 Del Skrevet 24. april 2022 Tinka71 skrev (10 timer siden): Rart du synes det 'skinner igjennom' at jeg har et alkoholproblem nå, men virker ikke som om at du har lest alt for da hadde du fått det med deg at det var et forbilagt kapittel. Ja, nettopp der sier du det; 'Hvorfor skal jeg ha andre regler enn alle andre??' Hvorfor må jeg da ta begge testene i 6 mnd, da det ikke foreligger noen krav fra politiet? Da jeg snakket med de sa de at jeg for lengst hadde tilfredsstilt deres krav og at det 'bare' var å ta en synstest hos legen for å få attesten. Det som er vanlig, i følge Fylkeslegen, er å teste seg for det som utgjorde at en mistet lappen, i 6 mnd ETTER at jeg har fått lappen tilbake og deretter kvartalsvis. Igjen får jeg ikke samme alts ikke samme behandling som andre - men verre... Hvilke to tester må du ta? Anonymkode: f1c78...875 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #87 Del Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det må uansett søkes til fylkesmannen om å få igjen førerkortet når det er inndratt av forskjellige årsaker. Legen kan dermed ikke skrive ny attest og voila er førerkortet i boks. Biltilsynet har også dette i sitt register, så uten godkjenning av fylkesmann så intern førerkort. Lurer på om fylkesmann heter noe annet nå, at de har byttet navn eller liknende. Er iallfall den veien det må gå. Anonymkode: d4254...119 Statsforvalteren - og dette stemmer. Ny lege som evt skriver ut for å være snill vil få tilsynssak og risikerer reaksjon etter helsepersonelloven .. disse sakene logges og sjekkes - til beste for trafikksikkerheten for oss andre på veiene Anonymkode: 0374c...19a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #88 Del Skrevet 24. april 2022 Tinka71 skrev (14 timer siden): Som jeg skrev, så var jeg altså ikke klar over at jeg måtte ta noen tester, da det kun er politiet som har myndighet til å kreve det - noe de IKKE har gjort i mitt tilfelle. Det stemmer ikke, hvor har du dette fra egentlig? Anonymkode: 51d2e...491 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april 2022 #89 Del Skrevet 24. april 2022 Tinka71 skrev (10 timer siden): Kraftige kontrollmekanismer er det og de bør rette seg etter der det er behov og ikke til folk som for har levd et sunt liv i flere år og knapt nok har et 'moderat bruk' som de fleste over 18 år! Jeg må virkelig få lov å spør hvem 'dere som har satt andres liv i fare' er, da det i mitt tilfelle ikke var en eneste sjel på veien?? Jeg har nå avkreftet det du hentydet til og håper du er moden nok til å beklage et såpass urettmessig utsagn, men må si jeg har mine tvil da du fremstår som en som er mer opptatt av å kritisere enn å svare på det jeg faktisk spør om... ' Så du visste, med 100% sikkerhet, at det ikke kom til å være noen på veien da du satt deg inn i bilen beruset? Kom igjen a. "Det var tilfeldigvis ingen på parkeringsplassen da jeg skjøt rundt meg med maskingevær, så jeg har ikke gjort noe galt!" Du VALGTE å sette deg inn i den bilen og du VISSTE at muligheten for å skade noen var der. Du kunne drept noen, ødelagt en familie. Bare det at du viser såpass lite anger gjør meg svært mistenksom mtp gjentagelsesfare, og at du ikke anerkjenner ditt ansvar denne situasjonen er skremmende. Jeg beklager ingenting, det er ikke jeg som har risikert å kjøre ned uskyldige mennesker. Anonymkode: 3a42e...e9f 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Raven.Writingdesk Skrevet 24. april 2022 #90 Del Skrevet 24. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kom igjen a. "Det var tilfeldigvis ingen på parkeringsplassen da jeg skjøt rundt meg med maskingevær, så jeg har ikke gjort noe galt!" Anonymkode: 3a42e...e9f 😂😂😂LoL da jeg leste denne! Men veldig enig med deg ja 👏🏼👏🏼😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 24. april 2022 #91 Del Skrevet 24. april 2022 Dette skjønte jeg lite av. Det er jo bare å holde seg helt edru i noen måneder så får du helseattesten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #92 Del Skrevet 25. april 2022 On 4/24/2022 at 8:26 AM, AnonymBruker said: Dette du skriver her får meg også til å stusse litt, du klarer ikke huske hvor høy promille du hadde når førerkortet ble inndratt. På tross av at det åpenbart er en "stor sak" i ditt liv som har fått og fortsatt har konsekvenser for deg i ditt daglige liv. Jeg har fått en bot i mine 20 år med lappen, dette da jeg ikke hadde sett at fartsgrensene jeg kjørte i hadde blitt opphevet og at jeg kjørte inn i et område med lavere fartsgrensen. Noe som førte til at jeg dundret igjennom med foregående fart. Poenget er; jeg fikk høyeste bot man kan få uten og miste førerkortet. Jeg husker presis farten jeg kjørte i, selvom det er 12 år siden i dag. Hvorfor? Jo fordi det var den gangen jeg holdt på og miste lappen. Det er en enestående hendelsen som verken har skjedd før eller siden, og som kunne gitt meg stygge konsekvenser. Tror du presenterer din sannhet til oss, uten at det nødvendigvis er sannheten i det store bilde. Anonymkode: 7d11b...c6d Enig i dette. Eksen min ble tatt for fyllekjøring før jeg møtte ham, og jeg husker fortsatt promillen han hadde over ti år senere. TS mangler virkelig selvinnsikt her. Anonymkode: eb083...6e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #93 Del Skrevet 25. april 2022 Tinka71 skrev (På 23.4.2022 den 18.44): Om du ikke 'evner' å lese det jeg skriver og i tillegg går ut ifa antakelser det ikke er grunnlag for, burde du holdt deg for god til å svare! Det er nå over 4 år siden jeg endret livsstil totalt og mener jeg kan ta meg en fest i godt lag jeg som alle andre, innimellom uten at det burde satt en stopper for å kunne kjøre bil. gi meg noe saklig! Vel, en person som har alkoholproblemer, eller er alkoholiker vil aldri kunne "ta seg en festi godt lag som alle andre" fordi denne personen ikke er som alle andre, alle andre har ikke problemer med alkohol.. Og den som er alkoholiker eller har et alkoholproblem er alltid den siste til å innse det - og til å ta innover seg at verden ikke er urettferdig, at ikke legen er vanskelig eller at det er alle andre som er problemet fordi de har kontroll.. Det er ganske enkelt TS, hold deg unna alkohol og gjør so du får beskejd om og du får kjøre bil, klarer du det ikke har du ikke noe på veien å gjøre - helt opp til deg. du får bruke så mange år som du trenger, det er kun du som kan følge opp dette. Jeg er bare glad legen din ikke gir seg. Anonymkode: fd8de...ee3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #94 Del Skrevet 25. april 2022 JaVel skrev (18 timer siden): Dette skjønte jeg lite av. Det er jo bare å holde seg helt edru i noen måneder så får du helseattesten. TS spør fordi hun trenger lappen nå, ikke om noen måneder. Anonymkode: f6c76...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #95 Del Skrevet 25. april 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: TS spør fordi hun trenger lappen nå, ikke om noen måneder. Anonymkode: f6c76...91b Sånt må man tenke på før man setter seg bak rattet i beruset tilstand. Anonymkode: c590d...0e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #96 Del Skrevet 25. april 2022 Her har du jo hatt lang tid på deg til å tilpasse deg et liv uten bil. Kjenner mange som har mistet muligheten til å kjøre i perioder, og noen livet ut. De har alle enten måttet ta nødvendige grep for å fikse situasjonen, eller akseptert at de må klare seg som fotgjenger. Det virker som du verken vil gjøre det første eller det siste, og heller venter at legen skal fikse det for deg. Anonymkode: 0d0bf...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 25. april 2022 #97 Del Skrevet 25. april 2022 TS, du tok et VALG om å kjøre i fylla. Nå må du ta konsekvensen av det. Du tok også et VALG om å ikke holde deg helt edru i rustestperioden. Tror du fremdeles at det er legen som er problemet her? Det er ikke det, skjønner du. Lover og regler eksisterer for en grunn - både når det kommer til hva som er konsekvensen av å bli tatt for fyllekjøring, og hva som skal til for å få tilbake førerretten etterpå. Å få ha førerkort er ikke en gudegitt rett - det er et privilegium du får om du evner å følge noen forholdsvis enkle og lettfattelige regler, som f.eks. denne: IKKE.SETT.DEG.BAK.RATTET.I.RUSPÅVIRKET.TILSTAND. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #98 Del Skrevet 25. april 2022 Sitat Jeg, min sønn, mine syke foreldre og flere andre rundt meg har nå et skrikende behov for at jeg skal kunne kjøre bil, men fordi jeg hadde 0,02% for mye for 4 mnd siden må jeg altså vente ytterlige to måneder til før hun skriver ut en attest. Så om du følger legens krav, får du altså helseattest om 2 måneder? Det er da ikke så fryktelig lenge til at det er grunn til å klage så voldsomt som du gjør her. Reglene er der av en grunn. Håper du har tatt lærdom av dette, og holder deg unna %. Du later til å ha liten selvinnsikt og lav impulskontroll. Anonymkode: d4025...8ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JaVel Skrevet 25. april 2022 #99 Del Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS spør fordi hun trenger lappen nå, ikke om noen måneder. Anonymkode: f6c76...91b Men hvis hun trenger lappen NÅ, burde hun jo holdt seg helt edru slik at hun fikk helseattesten. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #100 Del Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så om du følger legens krav, får du altså helseattest om 2 måneder? Det er da ikke så fryktelig lenge til at det er grunn til å klage så voldsomt som du gjør her. Reglene er der av en grunn. Håper du har tatt lærdom av dette, og holder deg unna %. Du later til å ha liten selvinnsikt og lav impulskontroll. Anonymkode: d4025...8ad Hun har sikkert planer om å drikke en del nå som det er vår, lyse netter og mye som skjer. Så da blir 2 mnd lenge... Men like greit sikkert. Anonymkode: 54f91...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå