Gå til innhold

Hjelp, legen vil ikke gi meg helseattest!

Tinka71

Anbefalte innlegg

ATLAS6 skrev (8 minutter siden):

Legen din anser deg tydeligvis som en kandidat til hyppigere kontroller. Hvor høy promille hadde du egentlig når du ble tatt? Hvorfor har du ikke søkt helseattest tidligere?

Hvor høy promille jeg hadde klarer jeg ikke huske da det er noen år siden. Jeg skrev jo at jeg søkte helseattesten for 9 mnd siden og grunnen for at jeg ikke gjorde det før var jo fordi jeg ikke hadde gått tiden ut før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Tinka71 skrev (40 minutter siden):

Folk som derimot hadde fått orden på livet sitt og for lengst hadde fått et moderat bruk, ville jeg selvfølgelig gitt en helseattest, da vi alle ønsker trygge trafikanter på veiene.

Nettopp. Vi ønsker alle trygge trafikanter. Det er derfor det skal være kraftige kontrollmekanismer på plass før dere som har satt andres liv i fare får førerkortet tilbake.

Anonymkode: 3a42e...e9f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nå kjenner jeg flere skap drankere. 

INGEN av disse drikker og kjører bil. De parkerer alltid bilen først. Skal virkelig folk som aldri kjører ruspåvirket miste lappen mener du?

Anonymkode: 0794f...880

Ingen av de du kjenner men jeg kjenner en som skjulte sine drinker godt og det er min far, han kjører jo. Han mistet lappen på en tirsdag ettermiddag, kunne kjenne lukten av alkohol av han. Er det noen som burde blitt testet så er det han men han fikk lappen tilbake før de begynte med pet.

Anonymkode: e9057...ea2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette løser man enkelt. TS tar en tur til en jurist, så får TS vite hvem som har rett på hva. Det er tross alt snakk om juridiske regler. En jurist vet dette. Da får man vite hvem som har rett. 

Anonymkode: a2d2a...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For å utfylle litt mer: det er riktig at man må søke om å få tilbake førerkortet, men ikke til Statsforvalteren. Man må sende søknaden til politiet, vedlagt helseattest der det fremgår at helsekrav er oppfylt. 

Anonymkode: a3f02...c3c

Nei, det stemmer at det burde vært unødvendig å måtte søke til Statsforvalteren, men det har altså legen min foreslått at jeg kan gjøre for å få attesten - noe som sannsynligvis vil ta lang tid å få svar på.  Det sier seg jo selv at legen kan videreformidle om jeg tester 'høyt forbruk' etter at jeg har fått lappen og da er det i såfall min egen feil og fullstendig berettighet fra legen's side. Søknaden blir sendt rett til politiet men jeg må først ha attesten først. Alle deres krav er for lengst tilfredsstilt, bortsett fra en helseattest som inneholder en synstest. De har altså INGEN krav til noen testresultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tinka71 skrev (6 minutter siden):

Nei, det stemmer at det burde vært unødvendig å måtte søke til Statsforvalteren, men det har altså legen min foreslått at jeg kan gjøre for å få attesten - noe som sannsynligvis vil ta lang tid å få svar på.  Det sier seg jo selv at legen kan videreformidle om jeg tester 'høyt forbruk' etter at jeg har fått lappen og da er det i såfall min egen feil og fullstendig berettighet fra legen's side. Søknaden blir sendt rett til politiet men jeg må først ha attesten først. Alle deres krav er for lengst tilfredsstilt, bortsett fra en helseattest som inneholder en synstest. De har altså INGEN krav til noen testresultater.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveilederen/helseundersokelse-helseattest-rollen-som-sakkyndig-plikt-til-a-gi-informasjon-dispensasjon-mv-4-8-helsekrav-til-forerkort/helseattest-helsekrav-til-forerkort/_/attachment/download/661710e2-a13e-4591-8a29-3c6dc2fe9fd2:051bc49cd8af2d7aba25f9c2c13d6ea601328d36/Helseattest førerett.pdf
Her ser du helseattesten. Legen skal vurdere om ALLE helsekrav til førerkort er oppfylt, ikke kun syn. Herunder også bruk av alkohol/midler som kan påvirke kjøreevnen. 
Forøvrig litt merkelig at legen din vil søke Statsforvalterne angående helseattesten. Kanskje legen din skal ringe Statsforvalterne for litt råd og veiledning?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, det du viser i denne tråden er klassisk rusatferd. Honnør til legen som faktisk gjør jobben sin slik vedkommende skal. 

Det er faktisk så enkelt som så: For å få den attesten så må du være AVHOLDENDE i minst 6 mnd. Sånn er reglene. De gjør ikke unntak for deg bare fordi du synes de burde. Det er ikke synd på deg.

Jeg for min del synes fyllekjørere bør miste lappen på livstid og aldri noensinne få muligheten til å sette seg bak et ratt igjen. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så utrolig naivt av deg å si «jeg var KUN påvirket av alkohol». Du brøt loven og det er faktisk ikke bare «KUN». Du har satt deg selv i denne situasjonen. Og da får du ta konsekvensene av det.

Anonymkode: ea6c0...ce4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ingen av de du kjenner men jeg kjenner en som skjulte sine drinker godt og det er min far, han kjører jo. Han mistet lappen på en tirsdag ettermiddag, kunne kjenne lukten av alkohol av han. Er det noen som burde blitt testet så er det han men han fikk lappen tilbake før de begynte med pet.

Nei, jeg er ikke av de som mener lappen bør fratas om en har et høyt forbruk og IKKE kjører påvirket - det blir jo som et justismord. Ser nå at det kan virke som jeg mente det ut i fra det jeg skrev, men det er det altså ikke. Det jeg mener er at i mitt tilfelle er det ikke berettiget å holde igjen en attest, mens i din far's tilfelle burde det absolutt blitt krevd 6 mnd med moderat bruk, i det minste, før han fikk lappen tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka71 skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg er ikke av de som mener lappen bør fratas om en har et høyt forbruk og IKKE kjører påvirket - det blir jo som et justismord. Ser nå at det kan virke som jeg mente det ut i fra det jeg skrev, men det er det altså ikke. Det jeg mener er at i mitt tilfelle er det ikke berettiget å holde igjen en attest, mens i din far's tilfelle burde det absolutt blitt krevd 6 mnd med moderat bruk, i det minste, før han fikk lappen tilbake.

Det er så absolutt berettiget å holde tilbake attest i ditt tilfelle, da du hverken har klart å oppfylle kravet om negative rustester eller har sluttet med rusatferd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/forerkortveilederen/helseundersokelse-helseattest-rollen-som-sakkyndig-plikt-til-a-gi-informasjon-dispensasjon-mv-4-8-helsekrav-til-forerkort/helseattest-helsekrav-til-forerkort/_/attachment/download/661710e2-a13e-4591-8a29-3c6dc2fe9fd2:051bc49cd8af2d7aba25f9c2c13d6ea601328d36/Helseattest førerett.pdf
Her ser du helseattesten. Legen skal vurdere om ALLE helsekrav til førerkort er oppfylt, ikke kun syn. Herunder også bruk av alkohol/midler som kan påvirke kjøreevnen. 
Forøvrig litt merkelig at legen din vil søke Statsforvalterne angående helseattesten. Kanskje legen din skal ringe Statsforvalterne for litt råd og veiledning?

Det er altså over 4 år siden jeg hadde et alkoholforbruk som kunne påvirke kjøringen, som det står, men det gjelder absolutt ikke i dag. Legen min SIER hun har vært i kontakt med politiet og Statsforvalteren, men påstår at de sa noe HELT annet enn det de sa til meg, altså at siden det ikke forelå noe krav fra politiet (det er kun de som kan kreve testresultater) var det en skjønnsvurdering fra legen's side. 

Da jeg nå står en helt annen plass enn jeg gjorde da det skjedde for snart 6 år siden, burde den vurderingen gått i min favør. Jeg er nå i fast jobb, tar håndverker-jobber fra Mittanbud, går rettens veg for hoved omsorgen til min sønn, trener fast og skal begynne å holde foredrag om mobbing (på grunnlag av en barnebok jeg har gitt ut) så BØR dette være en sterk indikasjon om at dette hadde vært UMULIG å fått til om jeg overdrev alkoholforbruket - nok til å gi meg attesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka71 skrev (4 minutter siden):

Jeg er nå i fast jobb, tar håndverker-jobber fra Mittanbud, går rettens veg for hoved omsorgen til min sønn, trener fast og skal begynne å holde foredrag om mobbing (på grunnlag av en barnebok jeg har gitt ut) så BØR dette være en sterk indikasjon om at dette hadde vært UMULIG å fått til om jeg overdrev alkoholforbruket - nok til å gi meg attesten.

Kunne du ikke gjort dette selv om du drakk hver dag? Sånn for å sette det på spissen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men var du ikke klar over hva kravet ville være mtp. en slik helseattest før du begynte prosessen? Eller hadde du ikke satt deg inn i hvordan en PEth-test fungerer og slår ut? 

Anonymkode: bc456...f68

Jeg fikk ingen informasjon om det og jeg regnet med at legen ville forsikre seg om at jeg hadde et kontrollert bruk av alkohol - noe jeg hadde, men regnet med at det var innforbi med 'moderat forbruk' og spesielt så lenge det var akkurat på grensen til 0 i flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nordlending skrev (3 minutter siden):

Kunne du ikke gjort dette selv om du drakk hver dag? Sånn for å sette det på spissen. 

Tja, kanskje om jeg var supermann, eller hadde en usedvanlig høy viljestyrke, for det MÅTTE jeg hatt om jeg skulle mestret bare en brøkdel av det jeg gjør i dag, mens jeg overdrev alkohol og i tillegg åt mye usunt og heller ikke trente. Jeg hadde ikke hatt en sjans i havet til å være så aktiv og da dette i tillegg kan dokumenteres mener jeg det burde holdt i massevis for å kunne gi meg en attest 'etter sjønn'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nettopp. Vi ønsker alle trygge trafikanter. Det er derfor det skal være kraftige kontrollmekanismer på plass før dere som har satt andres liv i fare får førerkortet tilbake.

Anonymkode: 3a42e...e9f

Kraftige kontrollmekanismer er det og de bør rette seg etter der det er behov og ikke til folk som for har levd et sunt liv i flere år og knapt nok har et 'moderat bruk' som de fleste over 18 år!

Jeg må virkelig få lov å spør hvem 'dere som har satt andres liv i fare' er, da det i mitt tilfelle ikke var en eneste sjel på veien??

Jeg har nå avkreftet det du hentydet til og håper du er moden nok til å beklage et såpass urettmessig utsagn, men må si jeg har mine tvil da du fremstår som en som er mer opptatt av å kritisere enn å svare på det jeg faktisk spør om...  

'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Tinka71 said:

Jeg må virkelig få lov å spør hvem 'dere som har satt andres liv i fare' er, da det i mitt tilfelle ikke var en eneste sjel på veien??

Politiet var tydeligvis der, siden du ble tatt? Hadde de promillekontroll på en vei der det kun var du og dem tilstede? Da tok de jamen jackpoten. Gjør som alle her sier, hold deg edru så får du førerkortet tilbake. Selv om du neppe burde hatt det. Du bagatelliserer fyllekjøring. At du skriver en barnebok har virkelig ingenting med saken å gjøre.

Anonymkode: c590d...0e8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Tinka71 skrev (1 time siden):

Han kom ikke inn under den ordningen den gangen, er noen år tilbake i tid. Han mistet lappen for ett år da. Han er nå veldig dårleg til beins og har skjerpet seg pga han ikke kommer seg ut uten bil (har rullator og krykker men sliter allikevel med å gå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må nok ts spille på lag med legen. Ikke anklage og kreve den helseattesten. Kritisere legen. Legen vet at alkoholikere er noen mestere i å lyve. Det ble målt alkohol i kroppen din og da mistet du all troverdighet. Alkoholikere kan strengt tatt aldri mer drikke en dråpe alkohol. 

Anonymkode: 0f7df...2f5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka71 skrev (5 timer siden):

Tja, kanskje om jeg var supermann, eller hadde en usedvanlig høy viljestyrke, for det MÅTTE jeg hatt om jeg skulle mestret bare en brøkdel av det jeg gjør i dag, mens jeg overdrev alkohol og i tillegg åt mye usunt og heller ikke trente. Jeg hadde ikke hatt en sjans i havet til å være så aktiv og da dette i tillegg kan dokumenteres mener jeg det burde holdt i massevis for å kunne gi meg en attest 'etter sjønn'

Det finnes mange høytfungerende alkoholikere. Jeg vil tro man lett kan snike inn et glass vin eller to før man legger seg hver kveld, selv om man både har jobbet, trent, og gjort masse annet hver ettermiddag. 

Nå kjenner ikke jeg ikke reglene det er skrevet om fra før, men poenget var at det finnes folk som får i seg alkohol flere ganger ukentlig uten problem, på tross av jobb, trening etc. Man kan drikke en øl/cider/vin hver dag uten å måtte feste. Undersøkte du før du fikk i deg hva enn du fikk i deg da du fikk utslag? Hvis førerkortet var så viktig, ville jeg personlig vært skråsikker på hva som var greit før jeg rørte noe som helst i en testperiode. 

Mulig du har skrevet det tidligere, og at jeg har oversett det, men hvorfor ventet du så lenge med å prøve å få tilbake førerkortet? Når slike ting tydeligvis tar lang tid, er det greit å sette i gang prosessen så raskt som mulig, hvis man faktisk har endret livet sitt. Da unngår man å plutselig komme i ei knipe. Antar kollektivtransporten ikke er veldig bra der du bor, siden det er krise at ikke andre kan kjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er kjipt for deg men når legen har vært helt klar på sitt krav så er det 100% ditt problem om du ikke klarer det.

Å ha 6mnd med 0 i promille bør ikke være ett problem om du virkelig ønsker å få denne legeattesten så du kan få lappen igjen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...