Gå til innhold

Hjelp, legen vil ikke gi meg helseattest!

Tinka71

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men du har jo hatt utslag på testen i løpet av testperioden og du har 2 mnd igjen. Hvis du ikke fullførte testperioden sist pga vrang sjef (?), så er det helt riktig at du må ha 6 mnd uten utslag på tester.

Det er heldigvis ikke opp til deg å bestemme hva vilkårene er.

Anonymkode: 6b98f...acb

Som jeg skrev tidligere, hadde jeg ingen anelse om at en ikke kunne drikke moderat og det burde sagt seg selv at siden det er fullt mulig har jeg ikke rare alkoholproblemet... Hadde det vært et krav om måtehold, burde legen informert om dette i forkant.

Ja - heldigvis for de som drikker mer eller mindre DAGLIG, er det ikke jeg som bestemmer! Jeg mener nemlig at enhver sjåfør måtte ha tatt en 'stikkprøver' med jevne mellomrom, altså en enkel blodprøve som viser verdiene en måned bak i tid. Dette fordi jeg mener det er mange skap-drinkere, som ikke blir oppdaget og som heller ikke burde hatt lov å kjøre bil.

Folk som derimot hadde fått orden på livet sitt og for lengst hadde fått et moderat bruk, ville jeg selvfølgelig gitt en helseattest, da vi alle ønsker trygge trafikanter på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tinka71 skrev (3 minutter siden):

Som jeg skrev tidligere, hadde jeg ingen anelse om at en ikke kunne drikke moderat og det burde sagt seg selv at siden det er fullt mulig har jeg ikke rare alkoholproblemet... Hadde det vært et krav om måtehold, burde legen informert om dette i forkant.

Ja - heldigvis for de som drikker mer eller mindre DAGLIG, er det ikke jeg som bestemmer! Jeg mener nemlig at enhver sjåfør måtte ha tatt en 'stikkprøver' med jevne mellomrom, altså en enkel blodprøve som viser verdiene en måned bak i tid. Dette fordi jeg mener det er mange skap-drinkere, som ikke blir oppdaget og som heller ikke burde hatt lov å kjøre bil.

Folk som derimot hadde fått orden på livet sitt og for lengst hadde fått et moderat bruk, ville jeg selvfølgelig gitt en helseattest, da vi alle ønsker trygge trafikanter på veiene.

Ehh…. 🙈🫣

Anonymkode: 70a62...fca

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men da er det jo såre enkelt da. Hold deg alkoholfri og kjør testperioden ut. Du kommer ikke unna det. 
DU valgte å kjøre påvirket, et fryktelig dårlig valg.  DU må ta konsekvensen av det. Hjelper ikke at hele familien trenger deg som sjåfør.

En hver normalt oppegående person ville forstått at dd skulle holde seg unna alkohol i en testperiode.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tinka71 skrev (4 minutter siden):

Det et lov å ha lappen, det er lov å drikke alkohol men ikke sammen. Forskjellen på deg og de er at de ikke har satt seg dritings inn i en bil og vært til fare for alle på ens ferd. 

Anonymkode: c1702...803

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man er da ikke pålagt å ta med journalen til ny lege. 

Å finne ut hvorfor førerkortet er inndratt er kanskje noe de finner ut ja, men om legen kun har edru-inntrykk av TS så skal vel ikke det være noe problem. 

Anonymkode: cd14e...2a8

Det må uansett søkes til fylkesmannen om å få igjen førerkortet når det er inndratt av forskjellige årsaker. Legen kan dermed ikke skrive ny attest og voila er førerkortet i boks. Biltilsynet har også dette i sitt register, så uten godkjenning av fylkesmann så intern førerkort.

Lurer på om fylkesmann heter noe annet nå, at de har byttet navn eller liknende. Er iallfall den veien det må gå.

Anonymkode: d4254...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Tinka71 skrev (1 time siden):

Jeg må be deg faktisk om å lese hva jeg skriver, FØR du svarer! Du fikk jo ikke en gang med deg at jeg har hatt et normalt forhold til alkohol i årevis, så stiller meg dermed et stort spørsmål til kommandoen din: 'Hold deg totalt unna alkohol da, for pokker' Les da, for pokker!

Jeg har skrevet det akkurat slik det er, så må spør deg hva du tror jeg ikke nevner? (Om jeg hadde unnlatt å nevne noe som kunne vært vesentlig ift legens avgjørelse, hadde jeg ikke kunnet gått ut i fra noen av svarene jeg fikk)

Men hvordan kan legene vite at du har hatt et normalt forhold til alkohol i årevis om du ikke er blitt testet iløpet av de årene?

Mener du at alle som har kjørt ruspåvirket bare skal få helseattest om de sier de er edru og tar en forhøyet og noen rene prøver?

Om du mener grensa for rene prøver er for høy må du nesten ikk i politikken.  Der slikt fastsettes av direktorat. 

Anonymkode: 0794f...880

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Applaus til legen som følger regelverket! Du må være avholdende i 6 mnd, så enkelt er det. Når du ikke klarer noe så lite kan førerkortet umulig være så viktig heller. Personlig syns jeg folk som blir tatt i promillekjøring aldri skulle fått lappen igjen, men det er faktisk et minimum å kreve avhold i skarve 6 mnd. Og legen skal tross alt gå god for at du ikke er noen fare igjen, klart hun vil være sikker. Ellers er det typisk misbrukeradferd å kverulere på regelverk, mene at "bare jeg" kan slippe de samme reglene som andre, og shoppe rundt hos ulike leger for å få det man ikke får hos fastlegen. Ringer en bjelle hos alt av helsepersonell det der. 

Anonymkode: 907b5...d72

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uenig med flertallet her. Å kjøre i fylla har ikke noe med sertifikat eller ikke å gjøre, man kan fint kjøre i fylla uten sertifikat, det er jo da uansett ulovlig.

Jeg synes det er en uting  med slik testing i denne settingen. Du burde få kjøre bil, så sant du ikke er påvirket mens du faktisk kjører bil.

Anonymkode: 6e09e...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tinka71 skrev (12 minutter siden):

Nå kjenner jeg flere skap drankere. 

INGEN av disse drikker og kjører bil. De parkerer alltid bilen først. Skal virkelig folk som aldri kjører ruspåvirket miste lappen mener du?

Anonymkode: 0794f...880

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uenig med flertallet her. Å kjøre i fylla har ikke noe med sertifikat eller ikke å gjøre, man kan fint kjøre i fylla uten sertifikat, det er jo da uansett ulovlig.

Jeg synes det er en uting  med slik testing i denne settingen. Du burde få kjøre bil, så sant du ikke er påvirket mens du faktisk kjører bil.

Anonymkode: 6e09e...bc9

Nå har ts fyllekjørt og mistet førerkortet og privilegiet til å kjøre bil. Det et ts som dreit seg ut, og må jobbe seg til samfunnets tillitt igjen.

Anonymkode: c1702...803

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får ikke utslag på en test hvis du drikker moderat - dvs et par glass vin på en fredag eller lørdag. Testene blir gjennomført i ukedagene, og utslag vil si at du må ha drukket dagen før evt vanvittig mye dagen før der igjen. Det er ikke moderat drikking.

Selv har jeg ikke drukket alkohol siden før korona og aldri tenkt over at jeg «ikke drikker». Har ikke behov for det. Så får de som vil drikke hva de vil, men ikke mens de prøver å få lappen tilbake.

Håper jeg aldri møter deg i trafikken.

Anonymkode: f5abf...0fb

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det må uansett søkes til fylkesmannen om å få igjen førerkortet når det er inndratt av forskjellige årsaker. Legen kan dermed ikke skrive ny attest og voila er førerkortet i boks. Biltilsynet har også dette i sitt register, så uten godkjenning av fylkesmann så intern førerkort.

Lurer på om fylkesmann heter noe annet nå, at de har byttet navn eller liknende. Er iallfall den veien det må gå.

Anonymkode: d4254...119

Nei, man må ikke søke fylkesmannen dersom legen fyller ut helseattest der det fremgår at helsekrav til førerkort er oppfylt. Fylkesmannen heter Statsforvalteren nå. Leger har imidlertid meldeplikt til Statsforvalteren når helsekrav IKKE er oppfylt, og Statsforvalteren sender da en anmodning til politiet om inndragning av førerkort. Regelverket rundt førerkort er ganske komplisert, og kan involvere flere instanser (politi, helsevesen, Statsforvalteren, vegvesenet) så man kan lett bli forvirret. 

Anonymkode: a3f02...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett vinglass fredag kveld gir ikke utslag hos legen.

En legetest kan tas tidligst mandags morgen.

Har man utslag på alkohol en mandag, drikker man unormalt.

Du er alkoholiker, og fortjener overhodet ikke å drikke på fest.

Du bør være avholds resten av livet, og ha førerkortet på prøve. Om du i det hele tatt burde få det igjen....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takker for link. Det er nettopp dette skrivet jeg har vist legen min som krever 2 år med månedlige tester etter at en har fått lappen tilbake og ikke kvartalsvis som er det som er vanlig å praktisere. 

Når helsekravet igjen er oppfylt 

Når helsekravet igjen er oppfylt, kan helseattest gis med begrenset varighet iht. forskriften, forutsatt at kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk. Hyppigere kontroller avtales der legen vurderer at dette er nødvendig for å sikre at helsekravet fortsatt er oppfylt. 

Jeg merket at hun ble noe stresset, da jeg viste henne hele skrivet med understrek bla på dette skrivet og mye annet også tyder på at hun motarbeider meg. Dessverre ser hennes frynsete rykte ut til å stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ATLAS6
Tinka71 skrev (2 minutter siden):

Takker for link. Det er nettopp dette skrivet jeg har vist legen min som krever 2 år med månedlige tester etter at en har fått lappen tilbake og ikke kvartalsvis som er det som er vanlig å praktisere. 

Når helsekravet igjen er oppfylt 

Når helsekravet igjen er oppfylt, kan helseattest gis med begrenset varighet iht. forskriften, forutsatt at kvartalsvis oppfølging viser kontrollert bruk. Hyppigere kontroller avtales der legen vurderer at dette er nødvendig for å sikre at helsekravet fortsatt er oppfylt

Jeg merket at hun ble noe stresset, da jeg viste henne hele skrivet med understrek bla på dette skrivet og mye annet også tyder på at hun motarbeider meg. Dessverre ser hennes frynsete rykte ut til å stemme...

Legen din anser deg tydeligvis som en kandidat til hyppigere kontroller. Hvor høy promille hadde du egentlig når du ble tatt? Hvorfor har du ikke søkt helseattest tidligere?

Endret av ATLAS6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, man må ikke søke fylkesmannen dersom legen fyller ut helseattest der det fremgår at helsekrav til førerkort er oppfylt. Fylkesmannen heter Statsforvalteren nå. Leger har imidlertid meldeplikt til Statsforvalteren når helsekrav IKKE er oppfylt, og Statsforvalteren sender da en anmodning til politiet om inndragning av førerkort. Regelverket rundt førerkort er ganske komplisert, og kan involvere flere instanser (politi, helsevesen, Statsforvalteren, vegvesenet) så man kan lett bli forvirret. 

For å utfylle litt mer: det er riktig at man må søke om å få tilbake førerkortet, men ikke til Statsforvalteren. Man må sende søknaden til politiet, vedlagt helseattest der det fremgår at helsekrav er oppfylt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Applaus til legen som følger regelverket! Du må være avholdende i 6 mnd, så enkelt er det. Når du ikke klarer noe så lite kan førerkortet umulig være så viktig heller. Personlig syns jeg folk som blir tatt i promillekjøring aldri skulle fått lappen igjen, men det er faktisk et minimum å kreve avhold i skarve 6 mnd. 

Anonymkode: 907b5...d72

Helt enig i dette. Hvis man kjører i fylla fortjener man egentlig aldri å få førerkortet tilbake. Og man er bare utrolig heldig hvis man ikke ender som drapsmann, utfallet av fyllekjøringen burde være irrelevant. 

Anonymkode: c590d...0e8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men da er det jo såre enkelt da. Hold deg alkoholfri og kjør testperioden ut. Du kommer ikke unna det. 
DU valgte å kjøre påvirket, et fryktelig dårlig valg.  DU må ta konsekvensen av det. Hjelper ikke at hele familien trenger deg som sjåfør.

En hver normalt oppegående person ville forstått at dd skulle holde seg unna alkohol i en testperiode.

Kanskje ikke helt innafor det en kaller normal høflighet å hinte om at en person du overhode ikke kjenne ikke er oppegående, eller synes du?! At jeg hadde måttet tatt testene OM det var problem med % som gjorde at jeg var i behandling, så kanskje, men jeg var der altså på grunnlag av å avskrive boten (§B12) og burde ikke fått negativ særbehandling ut i fra det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen vil forsikre seg om at du ikke gjør det igjen, noe jeg har full forståelse for. Skjønner veldig godt at det er kjipt, men syns du bør jobbe med legen å ikke rundt legen.hen vil jo bare forsikre seg om at du, familien din og de du møter i trafikken er trygge. Det er ikke for å straffe deg, men for å passe på at trygt for deg og andre.  Siden du har hatt et usunt forhold til alkohol, så er nok også legen mer forsiktig siden du forsatt drikker alkohol i stede for å kutte det ut.  Mener å ha hørt  en plass at man må ha 6 måneder uten utslag. Dette er  såfall ikke noe legen bestemmer selv, men må følge. Ellers risikerer hen å bli tatt for dette. Selv om du klarer å ikke gjøre det igjen, så er det mange som ikke hadde klart det. Reglene er der for en grunn. 

Håper det ordner seg for deg etterhvert. Masse lykke til 💐

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...