Gå til innhold

Hvor ofte skal en katt ha ormekur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lol. Det kan du tro hjelper 

Anonymkode: cd692...71f

Brukeren bare troller om alt mulig, bare å ignorere. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her

Så egentlig bør man kikke katten i baken innimellom og se om det er noe ormer som stikker ut, og legge merke til om den har diaré, kaster opp osv?

Anonymkode: 13df6...730

Ja, du ser det også om katten blir tynn, men fortsatt spiser mye/normalt. 

Anonymkode: ea62d...a9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har to utekatter som får orm innimellom. Vi er anbefalt av veterinærer (ikke bare av en men flere forskjellige) å gi ormekur ca 3 - 4 ganger i året. Ofte så ser jeg at den/de har orm når jeg gir dem kur. 
Det er bra at en er forsiktig med å ikke gi for mye ormekur, men folk overdriver litt dette med at dem blir resistente. Skal gi mye ormekur til for at det skjer. Det er det jeg har blitt fortalt. Skader ikke å gi katten kur feks 4 ganger i året, men selvfølgelig unødvendig og dyrt dersom ikke katten fanger mye mus osv. Men har du en liten jeger, så ikke vær redd for å gi katten kur noen ganger i året.

Anonymkode: 8f607...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har to utekatter som får orm innimellom. Vi er anbefalt av veterinærer (ikke bare av en men flere forskjellige) å gi ormekur ca 3 - 4 ganger i året. Ofte så ser jeg at den/de har orm når jeg gir dem kur. 
Det er bra at en er forsiktig med å ikke gi for mye ormekur, men folk overdriver litt dette med at dem blir resistente. Skal gi mye ormekur til for at det skjer. Det er det jeg har blitt fortalt. Skader ikke å gi katten kur feks 4 ganger i året, men selvfølgelig unødvendig og dyrt dersom ikke katten fanger mye mus osv. Men har du en liten jeger, så ikke vær redd for å gi katten kur noen ganger i året.

Det er en del år siden de gikk bort i fra at man skal gi ormekur 3-4 ganger i året, husker han eldste katten fikk det før. Og hvor er kildene dine på dette med resistens? Vi har et stooort problem dersom ormen blir resistent. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts her

Så egentlig bør man kikke katten i baken innimellom og se om det er noe ormer som stikker ut, og legge merke til om den har diaré, kaster opp osv?

Det titter ikke mark ut fra baken på katten om den har litt mark. Du ser det på avføring, at det er mark i det katten gulper opp/spyr ut eller om pelsen blir matt, katten blir 'magrere' 

Som de fleste skriver så skal en være tilbakeholden med å gi markkur i tide og utide, om katten er en god jeger så ville jeg gitt årlig om katten ikke hadde tilgang på kattedo inne så jeg kunne fulgt med på avføringen, katter viser deg hvor flink jeger den har vært ved å vise frem byttet sitt. Avføringsprøver ved mistanke er det beste, for da får du medisinen som tar den best og minsker faren for at marken overlever og utvikler resistens.

Om noen gjør slik som Granfrue og kjøper store pakninger i Spania (eller andre land) så øker de sjansen for resistens hos mark, i hvertfall om de ikke får en annen type fra veterinæren innimellom.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg gir ca 1 g i året.  Aldri sett orm i avføring men så er det sjelden hun bruker kasse og jeg får sett det.  Hun er en aktiv jeger men kan være det har dabbet litt av iom at hun nærmer seg 15 år.  Lurt å kjøpe i Spania, det skal jeg huske på.  Kjøper hos vetrinær og det er jo litt dyrt. 

Anonymkode: 6c40e...3ec

Det er ikke lov til å ta med medisiner til dyr fra utlandet, selv ikke om du har resept. Så det er ikke så veldig lurt... Det er en grunn til at ormekur er reseptbelagt i Norge...

Anonymkode: 12e5b...d88

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Greia er jo at ormekur ikke virker forebyggende. Så hvis du gir katten din ormekur i dag, selv om den ikke har orm, så kan den allikevel få orm i nærmeste fremtid... Og hvis den da ikke bruker do inne (eller kaster opp orm), så vil den gå med orm til du gir om 3-4 måneder igjen... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Greia er jo at ormekur ikke virker forebyggende. Så hvis du gir katten din ormekur i dag, selv om den ikke har orm, så kan den allikevel få orm i nærmeste fremtid... Og hvis den da ikke bruker do inne (eller kaster opp orm), så vil den gå med orm til du gir om 3-4 måneder igjen... 

Nå er det ikke alltid en kan se på katten om den har orm… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er en del år siden de gikk bort i fra at man skal gi ormekur 3-4 ganger i året, husker han eldste katten fikk det før. Og hvor er kildene dine på dette med resistens? Vi har et stooort problem dersom ormen blir resistent. 

Det er ikke lenge siden jeg ble anbefalt å gi mine katter ormekur 3-4 ganger i året. Senest i høst ble det nevnt. Året før også hos annen veterinær. Det er jo nettopp pga resistens at mange ikke anbefaler å gi for ofte ormekur. Jeg bare gjentar det som jeg stadig hører kattefolk forteller meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke lenge siden jeg ble anbefalt å gi mine katter ormekur 3-4 ganger i året. Senest i høst ble det nevnt. Året før også hos annen veterinær. Det er jo nettopp pga resistens at mange ikke anbefaler å gi for ofte ormekur. Jeg bare gjentar det som jeg stadig hører kattefolk forteller meg. 

Det et egentlig en ganske stor enighet om at man bør begrense mengden ormekur som gis uten at det er påvist orm pga den kan blir resistent. Derfor kan det skade å gi katten ormkur 4 ganger i året om den ikke har orm. Det er ikke spesielt vanskelig å finne ut av, bare å holde pus inne en dag med kattedo og grave litt i møkka etterpå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det ikke alltid en kan se på katten om den har orm… 

Men det får man jo alltids sjekket hos dyrlege. Istedenfor å gi 4 ganger i året kan du sende inn avføring 4 ganger i året. Årlig helsesjekk, obs på symptomer, det viser seg uansett tilslutt. Så gir du ormekur NÅR det er påvist. 

Spiller ingen rolle om katten din går av ormekur idag og får orm imorgen, da går jo katten din flere mnd med orm, og risikerer å ble ressistent så når du faktisk trenger det så funker ikke det… og hva hvis du gir 4 ganger og SÅ ser du at katten din har fått orm, da må den få en til og da har den plutselig fått 5 ganger i året.

Anonymkode: 65b1d...16d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte faktisk om dette på et apotek forrige uke. Ormkur skal kun brukes om du ser katten har orm.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det et egentlig en ganske stor enighet om at man bør begrense mengden ormekur som gis uten at det er påvist orm pga den kan blir resistent. Derfor kan det skade å gi katten ormkur 4 ganger i året om den ikke har orm. Det er ikke spesielt vanskelig å finne ut av, bare å holde pus inne en dag med kattedo og grave litt i møkka etterpå. 

Men hvorfor får jeg da beskjed om fra flere forskjellige veterinærer om å gi dem kur 3-4 ganger i året? Har hatt katt nå i 6 år. Og det har vært hos flere forskjellige veterinærer i disse årene. Nå er det faktisk slik at vi har to katter og jeg pleier ikke gi dem kur uten at jeg ser at kattene har orm. Dvs jeg oppdager det iblant på den ene katten, på den andre aldri. Men jeg gir begge kur når den ene har orm. Selv om jeg gjør som du/dere skriver, så blir jeg likevel rådet av vet å gi noen ganger i året.

Spurte på et apotek en gang om dette og om det er fare for resistent, da fikk jeg svar at det skal nok litt mer til for at det skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men hvorfor får jeg da beskjed om fra flere forskjellige veterinærer om å gi dem kur 3-4 ganger i året? Har hatt katt nå i 6 år. Og det har vært hos flere forskjellige veterinærer i disse årene. Nå er det faktisk slik at vi har to katter og jeg pleier ikke gi dem kur uten at jeg ser at kattene har orm. Dvs jeg oppdager det iblant på den ene katten, på den andre aldri. Men jeg gir begge kur når den ene har orm. Selv om jeg gjør som du/dere skriver, så blir jeg likevel rådet av vet å gi noen ganger i året.

Spurte på et apotek en gang om dette og om det er fare for resistent, da fikk jeg svar at det skal nok litt mer til for at det skulle skje.

Da er det noen veterinærer som er gammeldagse, totalt unødvendig å gi ormekur med mindre man ser katten har orm.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da er det noen veterinærer som er gammeldagse, totalt unødvendig å gi ormekur med mindre man ser katten har orm.

Finnes nok av de veterinærene dessverre. Så er det noen som ser an eierene veldig, hvis de mistenker at man som eier ikke gidder å komme inn flere ganger i året med mistanke og at katten derfor lider av orm uten resept så vil de nok gi selv om. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Finnes nok av de veterinærene dessverre. Så er det noen som ser an eierene veldig, hvis de mistenker at man som eier ikke gidder å komme inn flere ganger i året med mistanke og at katten derfor lider av orm uten resept så vil de nok gi selv om. 

Må en komme inn med katten flere ganger i året pga orm? Da skjønner jeg hvorfor noen veterinærer har gått vekk fra dette med at eier kan gi katten kur 3-4 ganger pr år. Da blir det mer penger i kassen til veterinæren med oftere besøk. Vi går til veterinær 1 gang pr år for vaksinering. Og så hvis det er behov for det ved evt sykdom eller skade. Som heldigvis skjer sjeldent. 😻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/23/2022 at 4:03 PM, AnonymBruker said:

Vår lillepus ble kastrert og fikk vaksiner og ormekur da han var 5 måneder gammel.

Nå er han 10 måneder og å har begynt å være mer ute.

Tenker at han må ha påfyll med ormekur eller?

Hvis han fanger mus eller fugl er jo de full av parasitter og virus

Pus har aldri fått en ormekur, og vi bor langt uti skauen - fange mus er dagligdags for han.

Han er sunn, frisk og særdeles rask. Han spiser sjeldent musa dog, det er mest gøy å fange den for å leke og herje med den til den enten spiller dau, eller har daua.

Musa leker nok ikke (den har vel dødsangst under hele sesjonen), men pus bare leker med den (og livets dens).

Så min erfaring er at ormekur trenger vi ikke, før vi trenger det.

Anonymkode: 968e1...dd0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har to katter. Den ene er tjukk og lat, og trenger aldri kur. Den andre er en urolig jeger, og får typisk oppkast eller diare når den får parasitter. Da får den kur, og plagene forsvinner. 

Anonymkode: b9d7c...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gir ormekur hver tredje måned etter råd fra vetrinær. Katten går inn og ut som han selv vil og tar enormt med mus og en del fugler. Hvordan avføringen ser ut har jeg ingen aning om ettersom katta gjør i fra seg ute.

Anonymkode: 65c0b...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Må en komme inn med katten flere ganger i året pga orm? Da skjønner jeg hvorfor noen veterinærer har gått vekk fra dette med at eier kan gi katten kur 3-4 ganger pr år. Da blir det mer penger i kassen til veterinæren med oftere besøk. Vi går til veterinær 1 gang pr år for vaksinering. Og så hvis det er behov for det ved evt sykdom eller skade. Som heldigvis skjer sjeldent. 😻

Du skjønte tydeligvis ikke det. Nei man MÅ ikke det, man tar katten (eller bare avføringen) med til veterinær om man MISTENKER orm i form av atferd, symptomer osv, altså ved behov, som alle oppegående mennesker klarer. Mitt innlegg var rettet til de som mener katten har orm 3-4 ganger i året og derfor MÅ gi den ormekur så ofte. Fordi at de ikke gidder å se etter tegn og besøke veterinær. Og de som sier at «katten viser aldri tegn på orm»… Da tenker veterinærene at det er bedre at de får resept på ormekur fordi eierene ikke hadde kommet inn på klinikken for å sjekke det uansett. Men hvis man mener at katten har behov for 3-4 ormekurer i året så BØR man heller sende inn avføring å få det bekreftet istedenfor å bare gi ormekur. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Granfrue skrev (På 23.4.2022 den 19.05):

Da gir man bare dobbel dose

Folk overdriver sånn

Dobbel dose gir enda større risk for resistens. Det finnes dessuten ulike typer orm som fjernes av ulike typer medisin, så hvis man gir feil type medisin er man like langt. Pluss at man gir katta unødvendig medisin.

Det er sannelig å overdrive å gi ormekur i tide og utide også. For det første kan man ikke forebygge orm ved å gi ormekur, og for det andre er det ikke sånn at man gir ormekur for å holde katta 100% ormefri til enhver tid. Går katten ute og spiser byttedyr, vil den stort sett alltid ha litt orm i systemet, så poenget med ormekur er å holde ormebestanden i kroppen nede så det ikke går ut over kattens helse og velvære.

Anonymkode: 2f3a7...005

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...