AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #41 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 6.34): Vi har to utekatter som får orm innimellom. Vi er anbefalt av veterinærer (ikke bare av en men flere forskjellige) å gi ormekur ca 3 - 4 ganger i året. Ofte så ser jeg at den/de har orm når jeg gir dem kur. Det er bra at en er forsiktig med å ikke gi for mye ormekur, men folk overdriver litt dette med at dem blir resistente. Skal gi mye ormekur til for at det skjer. Det er det jeg har blitt fortalt. Skader ikke å gi katten kur feks 4 ganger i året, men selvfølgelig unødvendig og dyrt dersom ikke katten fanger mye mus osv. Men har du en liten jeger, så ikke vær redd for å gi katten kur noen ganger i året. Anonymkode: 8f607...563 Hvor mye skal til før det blir resistens da? Hva har du blitt fortalt? Jeg stusser også på at du mener "det ikke skader å gi katten kur 4 ganger i året". Nei, det skader vel ikke direkte katten med fire kurer i året, men hvorfor i alle dager gi katta unødvendige doser gift? Man tar jo ikke unødvendige medisiner selv, så hvorfor tar man så lett på det å gi katten litt ekstra medisin bare sånn fordi det sikker ikke skader så veldig? Anonymkode: 2f3a7...005 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #42 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor mye skal til før det blir resistens da? Hva har du blitt fortalt? Jeg stusser også på at du mener "det ikke skader å gi katten kur 4 ganger i året". Nei, det skader vel ikke direkte katten med fire kurer i året, men hvorfor i alle dager gi katta unødvendige doser gift? Man tar jo ikke unødvendige medisiner selv, så hvorfor tar man så lett på det å gi katten litt ekstra medisin bare sånn fordi det sikker ikke skader så veldig? Anonymkode: 2f3a7...005 Det vet jeg ikke svaret på, men det var et spørsmål jeg stilte en gang i forbindelse med at jeg ga katten ormekur grunnet påvist orm. Det gikk bare 1 måneds tid før han fikk påvist igjen. Jeg hadde allerede resept og spurte på apoteket om det var skadelig og dette med resistens å gi kur så tett. Og at jeg hadde blitt fortalt at en ikke bør gi ormekur for ofte gjennom året. Da ble jeg bare fortalt at det skal litt til for resistens. Jeg skrev forresten også at det er bra å være forsiktig med å ikke gi for mye ormekur og at det unødvendig om ikke katten er en ivrig jeger. Skulle skrevet «eller har påvist». Men den setningen uteble ser jeg. Anonymkode: 8f607...563
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #43 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du skjønte tydeligvis ikke det. Nei man MÅ ikke det, man tar katten (eller bare avføringen) med til veterinær om man MISTENKER orm i form av atferd, symptomer osv, altså ved behov, som alle oppegående mennesker klarer. Mitt innlegg var rettet til de som mener katten har orm 3-4 ganger i året og derfor MÅ gi den ormekur så ofte. Fordi at de ikke gidder å se etter tegn og besøke veterinær. Og de som sier at «katten viser aldri tegn på orm»… Da tenker veterinærene at det er bedre at de får resept på ormekur fordi eierene ikke hadde kommet inn på klinikken for å sjekke det uansett. Men hvis man mener at katten har behov for 3-4 ormekurer i året så BØR man heller sende inn avføring å få det bekreftet istedenfor å bare gi ormekur. Anonymkode: 65b1d...16d Hvorfor skal noen ta katten eller avføring med til veterinær dersom katten ikke viser noe form for tegn? Ingen symptomer på noe vis? Mener du da at en likevel bør ta en random sjekk hos vet? Aldri fått noen slik beskjed… Det er kanskje forskjellig fra klinikk til klinikk. Jeg skrev i et annet innlegg her i tråden at jeg ble anbefalt av veterinær å gi katten kur 3-4 ganger i året. Jeg bare fortalte her hva jeg var blitt informert om. Veterinær har absolutt ikke trengt å si det til meg som eier fordi dem tror at jeg ikke hadde giddet å komme inn med dem. Jeg tar kontakt med dem fordi jeg ser lett på ene katten når han har orm og beskriver tegnet. Da har jeg fått resept uten å måtte komme inn med verken avføring eller katt. Den andre katten har jeg aldri sett noe tegn på orm, men de anbefaler meg å gi begge kattene kur siden den andre har synlig orm. Men det er fast dyreklinikk vi går til for vaksinering, sykdom eller evt annet. Så de kjenner til meg og kattene. Og vet at jeg bryr meg om dyrene og ikke er en som ikke gidder å bestille time og ta kontakt når det er noe. Anonymkode: 8f607...563
AnonymBruker Skrevet 25. april 2022 #44 Skrevet 25. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal noen ta katten eller avføring med til veterinær dersom katten ikke viser noe form for tegn? Ingen symptomer på noe vis? Mener du da at en likevel bør ta en random sjekk hos vet? Aldri fått noen slik beskjed… Det er kanskje forskjellig fra klinikk til klinikk. Jeg skrev i et annet innlegg her i tråden at jeg ble anbefalt av veterinær å gi katten kur 3-4 ganger i året. Jeg bare fortalte her hva jeg var blitt informert om. Veterinær har absolutt ikke trengt å si det til meg som eier fordi dem tror at jeg ikke hadde giddet å komme inn med dem. Jeg tar kontakt med dem fordi jeg ser lett på ene katten når han har orm og beskriver tegnet. Da har jeg fått resept uten å måtte komme inn med verken avføring eller katt. Den andre katten har jeg aldri sett noe tegn på orm, men de anbefaler meg å gi begge kattene kur siden den andre har synlig orm. Men det er fast dyreklinikk vi går til for vaksinering, sykdom eller evt annet. Så de kjenner til meg og kattene. Og vet at jeg bryr meg om dyrene og ikke er en som ikke gidder å bestille time og ta kontakt når det er noe. Anonymkode: 8f607...563 Jeg mener ikke at man skal det. Jeg mener at man skal vente til man mistenker det og så ta en sjekk og så gi ormekur når det er påvist. Men HVIS man selv mener at katten sin får orm uten å noen tegn i det hele tatt så bør man heller sjekke det enn å gi ormekur helt uten grunn, mistanke eller bevis og i tilfelle. Men jeg er enig med deg at hvis man vet at ene katten har orm så gir man til resten da det er sannsynlig at de har de også da. Anonymkode: 65b1d...16d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå