Gå til innhold

Hvor lenge sovner unger i bilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Endelig sover ungene godt om natten.. tvillinger på 2 år.

MEN! vi kan ikke dra ut noe sted på ettermiddag fordi de sovner så raskt i bilen. Siden vi har 2 kan heller ikke en av oss sitte bak med de (er bare 20 cm mellom bilstolene deres). Hvor lenge varer dette? Om de sovner i bilen vil de ikke legge seg, eller legger seg men våkner flere ganger - så vi har droppet å dra ut å handle eller finne på noe utenfor gangavstand :(

Anonymkode: 7a790...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Unger slutter aldri å sove i bilen. 

Anonymkode: 117f3...0be

Dette... 

Men ved 3 års alder blir det litt bedre 

Anonymkode: 19e85...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eldste er snart fire, sluttet å sove på dagtid like før treårsdagen. Kan fremdeles ikke reise noe sted på ettermiddagen som innebærer mer kjøring enn 10-15 min....

Anonymkode: 0c29f...300

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sett den ene i passasjersetet. 

Anonymkode: f8f46...50b

NEI!!!!!

Anonymkode: 61bf9...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Endelig sover ungene godt om natten.. tvillinger på 2 år.

MEN! vi kan ikke dra ut noe sted på ettermiddag fordi de sovner så raskt i bilen. Siden vi har 2 kan heller ikke en av oss sitte bak med de (er bare 20 cm mellom bilstolene deres). Hvor lenge varer dette? Om de sovner i bilen vil de ikke legge seg, eller legger seg men våkner flere ganger - så vi har droppet å dra ut å handle eller finne på noe utenfor gangavstand :(

Om dere skal handle holder det vel at en går? Så sover de ikke. Og sovner de så er de trøtt og trenger det.Er liten enda. Ungdommene her sovner i bilen på langtur enda. Det er helt ok! Det er ikke godt for dere når det blir tull med søvnen forstår det. Men vekk de etter 10-15min? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tante på 63 sovner fortsatt hver eneste gang hun er passasjer...

Anonymkode: aba4c...d98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Sett den ene i passasjersetet. 

Anonymkode: f8f46...50b

Det går ikke da passasjersetet ikke har riktig feste til bilstolen dessverre :( Er kun i baksetet ved hvert vindu det går i vår bil. Ellers hadde det vært en knallgod ide.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min eldste er snart fire, sluttet å sove på dagtid like før treårsdagen. Kan fremdeles ikke reise noe sted på ettermiddagen som innebærer mer kjøring enn 10-15 min....

Anonymkode: 0c29f...300

Mine sover ikke på dagtid (da våkner de bare masse om natta og har null interesse av å legge seg uten en masse styr), går vi hjem fra barnehagen er de i topp humør og fulle av energi til ca 18:30, men 2 min i bilen og begge slukner 😛 Men da vet jeg at jeg må regne med at de kommer til å sovne i mange år fremover. Fryktelig kjedelig, sånn egentlig, synes det er koselig å dra på kjøpesenter, lekepark, stranda o.l. etter barnehagen! Nå blir det mest hjemme i hagen og inne, eller rusle en tur i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Om dere skal handle holder det vel at en går? Så sover de ikke. Og sovner de så er de trøtt og trenger det.Er liten enda. Ungdommene her sovner i bilen på langtur enda. Det er helt ok! Det er ikke godt for dere når det blir tull med søvnen forstår det. Men vekk de etter 10-15min? 

Ja det er slik vi gjør det nå, en voksen drar ut alene. Men jeg synes dette begynner å bli litt kjedelig og kunne tenkt meg at vi gjør mer sammen, uansett om det er å handle på matbutikk, kjøpesenter, eller annet. Du vet du er småbarnsmamma når drømmen er å dra ut alle 4 og kjøpe noen planter til hagen, og fortsatt overleve legging 😛

Nytter ikke å vekke de i bilen før vi er hjemme igjen, dvs. jeg prøver å strekke meg bak og holde de underholdt, prate og dytte forsiktig på de men de sovner uansett. De sov ikke godt om natten før de sluttet å sove på dagtid, og føler meg ikke heeeelt enig i at om de sovner i bil, og kun i bil, så trenger de det. Om de ikke er i bil er humøret godt og energien på topp frem til kveldsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde dette problemet også lenge så vår løsning ble at de fikk noe å spise på. Da sovnet de ikke. Oppkuttet eple, kjeks osv. Blir fryktelig kjedelig i lengden å bare være hjemme på ettermiddagen.

Anonymkode: 52221...455

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går ikke da passasjersetet ikke har riktig feste til bilstolen dessverre :( Er kun i baksetet ved hvert vindu det går i vår bil. Ellers hadde det vært en knallgod ide.

Mine sover ikke på dagtid (da våkner de bare masse om natta og har null interesse av å legge seg uten en masse styr), går vi hjem fra barnehagen er de i topp humør og fulle av energi til ca 18:30, men 2 min i bilen og begge slukner 😛 Men da vet jeg at jeg må regne med at de kommer til å sovne i mange år fremover. Fryktelig kjedelig, sånn egentlig, synes det er koselig å dra på kjøpesenter, lekepark, stranda o.l. etter barnehagen! Nå blir det mest hjemme i hagen og inne, eller rusle en tur i nabolaget.

Det kan jo være like greit at tempoet er roet helt ned akkurat nå når de er så små? Synes det er litt deilig å gi barna tid til å slappe av og bare være. Kjøret med aktiviteter og lekser begynner fort nok 😊

Dette er forøvrig et helt typisk fenomen når de slutter å sove på dagtid 😊 Om de virker slitne kan de feks sove annenhver dag e.l. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så ille er det ikke, når de blir litt større nå så sovner de gjerne ikke like fort i bilen. Min yngste er 3,5 nå og sovner nå først etter vi har kjørt en stund. Slik har det vært en del måneder nå. 

Anonymkode: 52094...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min ene sovnet alltid, hvis vi henta henne på skolen og dro avgårde, sovnet hun og det skjedde til hun var 8-9 i hvertfall. Ikke småturer på butikken, da. Nummer to sovnet aldri i bilen. Om vi så kjørte i timesvis 1.nyttårsdag etter å ha lagt seg kl.24, våknet 07.00- ikke snakk om. 
Sååå, når kommer dine barn til å slutte med det…? 

Anonymkode: 9373c...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en bilstol uten isofix da, så setter du den i forsetet. Isofix varer uansett ikke ut bakovervendt perioden.

Anonymkode: 0f7fa...d22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ha det skikkelig kaldt i bilen, ikke like lett å sovne da.  Gi noe mat å knaske på, gulrot f.eks og noe å drikke. 

Har en 15-åring som fortsatt sovner om vi kjører mer enn 1 time siden han kjeder seg.

Jeg har alltid sett på det som fordeler at ungene sover bra i bilen, vi har kunnet dra på skikkelig lange turer uten overnatting pga det. Vi har kunnet kjøre i 12-13 timer en vei kun med litt stopp fra de var under 1 år og så har de sovet mye og så har det vært vanlig dagen etter.   Vi gjorde det t/r 4 ganger i året i mange år. 

Anonymkode: 8bd04...f04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

NEI!!!!!

Eh, jo.. 

Anonymkode: 5d18b...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig individuelt. Jeg sovner fortsatt i bil, og gjorde det under hele oppveksten også. :P Sønnen min sluttet helt med det da han var 4. Ingen sjanse for at han sovnet, selv om det var langt over leggetid. Kan være upraktisk det og. ;)

Anonymkode: ae349...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...