Gå til innhold

totalt hudkaos

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I dag er jegknallrød. Er så lei. aner jo ikke hva slags kremer som er best å smøre på. det er et hav der ute. Bør jeg bruke med parfyme ? for alle fra avene er med parfyme. det er så mange slags kremer. serum, lotion. jeg aner jo ikke. 

Men har egentlig bestemt meg for å holde meg til apotek og ikke bli lurt av hudklinikker osv. 

skal i en konfirmasjon snart og gruer meg fælt. heldigvis i egen familie, så jeg kan si ifra til søster om bord plassering. Jeg blir så stressa av å ha folk tett opp i fjeset. hater det ! 

så misunnelig på folk som bare kan stå opp, gå rett ut av huset . Mens jeg må drive med et fryktelig styr . Ingen sminke sitter bra heller. Blir så fet og blank etterhvert. faen ta.  6 mnd etter jeg sluttet med p piller fikk jeg en eksplosjon av akne , både i fjeset og på ryggen.  så det har nok en medvikende årsak til dette her. det roer seg ikke heller . skal aldri mer bruke hormonell prevensjonell. det har virkelig skapt trøbbel for meg. 

Anonymkode: b40a9...821

Ville ikke brukt med parfyme nei😬 

La roche posay har mye bra, synes jeg! :) Kanskje spør hva de tenker på apotek? Hvis du har stram hud, så er det viktig å gi nok fukt i hvert fall. Jeg synes Vichy sitt 89 serum er kjempe bra! Bruker 2 dråper av det etter rens(2 ganger om dagen), før jeg tar på fuktighetskrem, og da ser huden min mye sunnere ut.

Cicaplast baume b5(tykkere krem)fra La roche posay, er fin for rosacea. Den bruker jeg på kvelden. Også bruker jeg vanligvis fuktighetskrem fra la roche posay, en mild rens, og spf. Det er alt jeg bruker. 

Alle produktene jeg bruker, er jo for å behandle et hudproblem jeg har. Så det er ikke sånn at jeg bruker masse ting som jeg tror at jeg «burde ha», fordi så mange andre bruker det. Jeg prøver å gjøre det så enkelt som mulig, selv om jeg ikke har en så veldig samarbeidsvillig hud.

Når du skal bruke sminke, så er det i hvert fall viktig at du gir huden godt med fukt, slik at den sitter fint. Vær forsiktig med hva du bruker av primer osv, når du har sensitiv hud, og fjern med oljerens på kvelden. Setting powder, kan hjelpe for oljete hud, også en setting spray etterpå. 

Anonymkode: 54fea...1cb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor bor du? Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan jeg tipse deg om en ekstremt løsningsorientert og kompetent hudlege. 

Anonymkode: a79b0...dcd

AnonymBruker
Skrevet

Bruker du settingpudder over sminken din? Jeg følte selv at alt av fondations var så innmari oljete på huden min, helt til jeg oppdaget dette hvite pudderet. Det gjør huden matt igjen med en gang! Finnes mange typer, også de som gir mer fukt. Jeg har veldig fuktfattig hud og har strevd i årevis med at jeg har oljete og flassete hud samtidig. Trodde det var pga seboreeksemen min, men hos apoteket tok de en analyse og fant ut at jeg manglet fukt i huden. Har blitt så mye bedre nå som jeg vet at jeg må bruke ansiktskremer med ekstra fukt i. 

Så til oljete fondations anbefaler jeg et lag med settingpudder over. Til hudkrem anbefaler jeg å ta analyse på apotek om de har en hudpleier der. 😊

Anonymkode: 4f380...db6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I dag er jegknallrød. Er så lei. aner jo ikke hva slags kremer som er best å smøre på. det er et hav der ute. Bør jeg bruke med parfyme ? for alle fra avene er med parfyme. det er så mange slags kremer. serum, lotion. jeg aner jo ikke. 

Men har egentlig bestemt meg for å holde meg til apotek og ikke bli lurt av hudklinikker osv. 

skal i en konfirmasjon snart og gruer meg fælt. heldigvis i egen familie, så jeg kan si ifra til søster om bord plassering. Jeg blir så stressa av å ha folk tett opp i fjeset. hater det ! 

så misunnelig på folk som bare kan stå opp, gå rett ut av huset . Mens jeg må drive med et fryktelig styr . Ingen sminke sitter bra heller. Blir så fet og blank etterhvert. faen ta.  6 mnd etter jeg sluttet med p piller fikk jeg en eksplosjon av akne , både i fjeset og på ryggen.  så det har nok en medvikende årsak til dette her. det roer seg ikke heller . skal aldri mer bruke hormonell prevensjonell. det har virkelig skapt trøbbel for meg. 

Hei! Ta kontakt med maja: https://www.maja.no/hud 

En venninne av meg fikk veldig god hjelp der ifra.

Ellers bruker jeg nesten utelukkende koreansk hudpleie uten parfyme. Bestiller fra skinsecret.no , de kan kanskje også hjelpe.

Lykke til!

Anonymkode: f1c91...12f

AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS: Ikke ta imot noen av rådene om produkter og rutiner her, du kommer til å gjøre vondt verre. Snakk med en profesjonell igjen. Og med profesjonell mener jeg ikke en hudpleier eller apotekansatt, du må til hudlege.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor bor du? Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan jeg tipse deg om en ekstremt løsningsorientert og kompetent hudlege. 

hvem da ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hvem da ?

Jeg er ikke helt komfortabel med å anbefale en lege på et åpent forum. (Jeg vet ikke om det er lov her heller?) Send meg en PM, så skal du få navn og klinikk. H*n har perfekte skussmål på legelisten.no også, forresten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke helt komfortabel med å anbefale en lege på et åpent forum. (Jeg vet ikke om det er lov her heller?) Send meg en PM, så skal du få navn og klinikk. H*n har perfekte skussmål på legelisten.no også, forresten.

Kom til å trykke på anonymknappen av gammel vane. :rolleyes:

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes hudlege på nettet. Man sender inn bilder/video og får svar innen 24 timer. Det koster 595,- for bildekonsultasjon og 995,- for videokonsultasjon. Vi prøvde dette og fikk veldig god hjelp der. Slipper også å vente i lang tid på time hos fysisk hudlege. 
www.askin.no 

Anonymkode: 2db8c...418

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 14.18):

Nei, alle avene sine kremer er ikke med parfyme. For øyeblikket benytter jeg avene soothing eye contour crème til øyepartiet. Den er beregnet for eksem. I ansiktet bruker jeg avene toleranse extreme emulsion til ansiktet. Denne er beregnet på hud som blant annet er behandlet med laser og har en steril innpakning. Jeg har fått veldig god hjelp på apotek 1 for dette.

Om du har mye kviser finnes det medisiner man kan gå på. Ikke alle kan spise eller smøre seg til kvisefri hud. Hormoner kan påvirke kviser og fett i huden. Stress kan påvirke huden negativt. Blodsukkerstabilt kosthold KAN bedre det noe. Skrive huddagbok med matvarer og notat kan gjøre det enklere å luke ut enkelte matvarer som forverrer plagene. Sitrus, tomat, jordbær og sjokolade kan være ille for de med eksem. Men vi er alle forskjellige og derfor må du selv finne ut dette. Det finnes dessverre ikke en blodprøve for alt :(

Anonymkode: ff124...860

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 15.59):

Det finnes hudlege på nettet. Man sender inn bilder/video og får svar innen 24 timer. Det koster 595,- for bildekonsultasjon og 995,- for videokonsultasjon. Vi prøvde dette og fikk veldig god hjelp der. Slipper også å vente i lang tid på time hos fysisk hudlege. 
www.askin.no 

Anonymkode: 2db8c...418

prøvde. fikk i retur at han kunne ikke hjelpe 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 19.04):

Vet ikke hva jeg skal gjøre med huden min lengre... den er bare i et totalt kaos. 

huden er så ekstremt tørr. Men samtidig ekstremt fet. Har seboreisk eksem, men har også rosacea. får kviser, både betente og bare sånne småe talgkviser. 

jeg reagerer på alt. alle medisiner jeg får mot rosacea. jeg får flere kviser av kremen .så reagerer jeg på fuktighetskremen som jeg får kviser av. det er bare kaos. ingen fagpersoner kan hjelpe . føler ingen bryr seg. hudleger ser på huden i 2 sekunder liksom. thats it. ingen klarer se helheten av dette . orker snart ikke mer av livet og denne huden. er lei av å se porselens dukker alle steder . blir bare bagatelisert av , er så lei. 

Har du vært hos medisinsk hudpleier?

Anonymkode: 6aebf...07b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

prøvde. fikk i retur at han kunne ikke hjelpe 

Har du prøvd på maja.no? Hvis de ikke kan hjelpe så koster det ingenting! :) 

Skjønner godt at dette er frustrerende for deg!❤️ Hudproblemer kan påvirke det psykiske skikkelig 😕

Anonymkode: 54fea...1cb

AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi opp TS ❤️ Hudproblemer kan virke gjøre en alvorlig deprimert, snakker av erfaring. Hadde atopisk eksem i ansiktet i 1,5 år ca. og det var den verste tiden i mitt liv...

Støtter forslag om oljerens. For de fleste er det nok å rense én gang om dagen (på kvelden), da først med oljerens og så med en vannbasert rens (vannbasert rens = rens med vann som første ingrediens på ingredienslisten). Bruk milde produkter uten parfyme. Men viktigst av alt: Du må få hjelp av lege. Anbefaler også å forsøke maja.no (og som hun over skriver, du betaler ikke om de ikke kan hjelpe deg!). Men også å gå til hudlege igjen eller fastlege, vær tydelig på hvor belastende dette er for deg og hva du ønsker hjelp til. Har også vært borti leger/hudleger som ikke prøver å hjelpe engang, en gjorde til og med narr av huden min og flirte (en fastlege) 😮  Jeg var tenåring og ble så satt ut at jeg ikke turte å si noe tilbake. Men det finnes gode leger der ute som kan og vil hjelpe deg!

Anonymkode: 5f285...c7a

AnonymBruker
Skrevet

Aj aj dette hørtes ikke bra ut TS. Det første jeg tenker er at du må få eksemen under kontroll og deretter få hudbarrieren din i orden. Det kan tenkes den er svekket etter eksem og sterke produkter. En hud med svekket barriere blir fortere betent og mer utsatt for kviser.

Mange som prøver å reparere hudbarrieren velger å bruke ingen eller få produkter i overgangsfasen. Så ingenting med parfyme eller syrer eller aktive ingredienser. Alt skal være så mildt som mulig og helst skal man bare vaske med vann. Jeg vet ikke om det er det rette å gjøre i ditt tilfelle. Ville bare si det så du kan vurdere det på egenhånd. 

Men må understreke at dette tror jeg kun en lege kan få orden på. Kanskje bør du også se litt på kostholdet ditt? Jeg har hørt om flere tilfeller av umulighets-hud som har blitt bedre med vitamintilskudd. Særlig d vitamin. Kanskje noe du kan spørre din lege om?

Så vil jeg ellers tipse deg om et forum på Reddit som heter Skincareaddiction. Det er et svært aktivt forum med masse brukere med alle slags hudtilstander. Kanskje et sted hvor du kan få noen tips?

Anonymkode: e0e69...c6a

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å si det, min hudlege anbefaler oljebaserte renseprodukter (og nei, du skal ikke bruke noen annen rens etterpå, da er poenget borte...). De er milde og tørker ikke ut huden, så den stramme tørre følelsen forsvinner. Du finner helt sikker på apoteket. Avene har en som jeg bruker til kroppen, men som også fint kan brukes i ansiktet. Jeg foretrekker en annen i ansiktet, den har parfyme, men siden det er rens som skylles vekk er det ikke et problem for meg heldigvis. Mild fuktighetskrem, ingen peeling og andre produkter som skader hudbarrierern. Om du føler du trenger "skrubb" er slike tynne babykluter i musselin en god løsning. 

Ta kontakt med en hudlege. Bytt om du ikke er fornøyd. Du finner noen som hjelper deg!

Anonymkode: 6f5c8...d6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare for å si det, min hudlege anbefaler oljebaserte renseprodukter (og nei, du skal ikke bruke noen annen rens etterpå, da er poenget borte...). De er milde og tørker ikke ut huden, så den stramme tørre følelsen forsvinner. Du finner helt sikker på apoteket. Avene har en som jeg bruker til kroppen, men som også fint kan brukes i ansiktet. Jeg foretrekker en annen i ansiktet, den har parfyme, men siden det er rens som skylles vekk er det ikke et problem for meg heldigvis. Mild fuktighetskrem, ingen peeling og andre produkter som skader hudbarrierern. Om du føler du trenger "skrubb" er slike tynne babykluter i musselin en god løsning. 

Ta kontakt med en hudlege. Bytt om du ikke er fornøyd. Du finner noen som hjelper deg!

Dette stemmer ikke. Oljebasert rens først og deretter vannbasert rens, dette kalles dobbeltrensing og anbefales av de fleste hudleger og hudpleiere. Se f.eks. Dr. Dray på YouTube. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Oljebasert rens først og deretter vannbasert rens, dette kalles dobbeltrensing og anbefales av de fleste hudleger og hudpleiere. Se f.eks. Dr. Dray på YouTube. 

Ja, de selger sikkert produkter også, så det er jo fint om kunden kjøper dobbelt så mye som de trenger.

Seriøst, jeg gidder ikke forholde meg til hva selgere på YouTube anbefaler, jeg bare forholder meg til irl hudleger anbefaler meg og hvorfor. Har heller aldri møtt en hudpleier som anbefaler dobbeltrensing, bortsett fra om man bruker MYE sminke. 

Uansett gjør nok ts best i å igjen gå til hudlege (og gjerne privat, mindre venting) og i mellomtiden gå for så mildt pleieregime som mulig. 

Skrevet

Som mange andre her, vil jeg anbefale å gå til en kompetent hudlege. I mellomtiden, fordi du bruker spf ville jeg ha brukt en oljerens og deretter en vannbasert rens. Oljebasert rens renser huden mer i dybden og får vekk restene etter solkremen som har rykte på seg til å legge seg i porer, for å så tette igjen, når porene tettes blir også huden hissig fordi den ikke klarer å kvitte seg med den naturlige oljen som huden produserer. Dette kan resultere i kviser, tørr hud, fet hud etc. 

• Jeg har vært i samme posisjon som deg, ingen hudlege ville omtrent se opp fra skjermen og hver eneste ting jeg fikk utskrevet gjorde ting verre. (Bortsett fra Zalna, men det tok lang tid. For øvrig er Zalna en kombinasjonskrem for akne som inneholder tretinoin og klindamycin)  Denne vil gjøre at huden flasser og føles ekstremt tørr, men kan være et alternativ dersom Roccutane ikke går. 
  • Dersom du ikke er keen på en oljerens, hadde jeg helt klart gått for denne fra LRP: Effaclar rensegel, den er mild mot huden, men fjerner det den skal. Den er ph-nøytral, inneholder parfyme, men har ikke reagert på denne selv. Denne er den eneste rensen jeg kan bruke dersom jeg ikke bruker dobbeltrens. 
  • For fuktighetskrem er det viktig å gi nok fukt, men også fett. Effaclar serien igjen fra LRP var min livredder. Denne LRP Cicaplast gel har også vært en viktig del av min rutine da huden føltes rå. 

Hadde jeg vært deg nå, så hadde jeg gjort minst mulig men samtidig også byttet ut de produktene du bruker. Begynn en eliminerings prosess. 1 uke hvor du kun bruker 1 ting. Først ville jeg har kjøpt en god oljerens, disse får du på apoteket, deretter når den rutinen er i boks begynner du prosessen som jeg nevnte, fjern alt det andre. Begynn med produktet du er godt kjent med, som du vet du ikke reagerer på, før du introduserer et nytt. 

Det viktigste her nå er at du kommer deg til en hudlege, de som har blitt anbefalt over her er gode leger som bryr seg. Over internett konsultasjon har aldri gitt meg noe annet enn fortvilelse, så dropp de med en gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...