Gå til innhold

Naboene liker oss ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når du har fått beskjed fra mer enn bare EN nabo, så bør du tenke at de kanskje har et poeng. At du selv opplever dine unger som ikke bråkete, betyr ikke at ingen andre gjør det. Veldig mange er blinde når det gjelder egne unger. 

Og dette at det skal være stille etter 23 betyr ikke at det skal være fritt fram hver dag fram til det. Det er faktisk sånn at også de uten skrikende unger skal kunne nyte å ha døra åpen, eller sitte ute og kose seg, uten å måtte skrike til hverandre. Det er faktisk slitsomt med timesvis med skråling og hyling hver eneste dag, året gjennom. 

Anonymkode: 17fe1...566

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS ber om råd…. I stedet så velter det inn svar om at den og den har opplevd sånne og sånne naboer, og at TS med familie må roe seg ned!?! Hva er det med folk? Hvorfor kan dere ikke gå ut fra det TS forteller og svare ut fra den casen, og ikke konkludere med å lage egne sannheter og fortelle hvor fæle naboer dere har…. 🙄🙄

Anonymkode: 34d91...272

Hva mener du vi skal svare da? 
Drit i naboene? 

Anonymkode: 6828c...941

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnowBells skrev (1 time siden):

Det er helt normalt at barn løper rundt på boligfelt og leker og koser seg. Hele poenget med boligfelt er at det er masse folk i nærheten som man kan sosialisere med. Og hvis barna ikke får ha utestemme ute engang, hvor skal de ha det da?? Skal alle barn bures inne kl 16 og sitte krumrygget med nettbrett og innestemme til det er leggetid? (Og man lurer på hvorfor så mange gutter faller ut av skolesystemet...)

Dette! Barn skal visst bare sitte inne med iPad tror jeg. Folk som klager på at barn er høylytte når de leker UTE kan ta seg en bolle! 

Anonymkode: d5636...fbb

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men når du får klage fra flere hold så er det kanskje litt greit med selvinnsikt. Folk klager ikke på pur F.

Anonymkode: d0912...b68

Nei, for de andre barna er ikke ute å leker noe særlig… det er forskjellen. Folk er ikke vant til støy lenger.

Anonymkode: dcb8c...114

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er greit.

Men ikke hyling, hvining, brøling og roping. 

Anonymkode: 7b729...aa3

Jo , vet du hva DET er også en del av det å være et lite barn. De må beherske seg inne, men de må da få lov til å både hyle og brøle litt når de er ute. De går inn i sin egen verden, glemmer alle rundt deg, og det er faktisk både sunt og normalt. Mye mer bekymret for at barn leker forblitt, er for passive og hele tiden skal tilpasse seg de voksne. Om man ikke tåler at barn er høylytte utendørs, så får man flytte langt ut på landet og bo langt fra nærmeste nabo. 

Anonymkode: d5636...fbb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette! Barn skal visst bare sitte inne med iPad tror jeg. Folk som klager på at barn er høylytte når de leker UTE kan ta seg en bolle! 

Anonymkode: d5636...fbb

... Eventuelt flytte et sted hvor de ikke er omringet av barnefamilier, slik som man ofte er når man bor på boligfelt 🤷

Anonymkode: b0b6c...8d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er greit.

Men ikke hyling, hvining, brøling og roping. 

Anonymkode: 7b729...aa3

Men herregud da! Skal de sitte pent med hendene foldet, beina i kors og bibelen i baklomma også? Eller i en mørk stue og spille playstation? Alt for at du kan få ha det stille i hagen til enhver tid selv om du er omringet av andres hus og hager? 

Anonymkode: b0b6c...8d0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei, stemmene er helt vanlige.. og det er snille barn - når de ikke krangler om lekene 🥹

Anonymkode: dcb8c...114

 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men barna våre har ikke en unormal skrikende stemme, da kunne jo jeg (ts) også skjønt det litt. 

Anonymkode: dcb8c...114

Nå er det nå engang sånn at foreldre er så vant til sine egne barn at de ikke nødvendigvis er de beste til å avgjøre hvordan de oppleves av andre. Dine unger er din normal, resten av verden kan ha en annen oppfatning...

Å forvente og forlange ro klokka 17.30 er fullstendig absurd og urimelig. Men når man får klager fra flere hold på det samme, kan det være lurt å se på om det faktisk kan være noe i det. For de fleste vil terskelen for å klage være relativt høy, og når flere har nådd denne terskelen er det sannsynligvis ikke tatt helt ut av lufta og mer enn en enkelthendelse.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo tydelig ganske mange her som har fått til å la barn være barn ute, uten at de har måttet vræle av full hals i timesvis hver dag. Så å si at det ikke finnes noen mellomting mellom ipad og konstant sirene ute, det blir for dumt. Det er ingen her som sier at barna bare skal sitte inne og holde kjeft. Men at de må lage så høy lyd de bare får til hvert sekund de er ute, det er faktisk ikke nødvendig.

Anonymkode: 4c353...514

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I høst flyttet vi (to voksne, 2 barn) inn i et nytt hus. Det er et ganske etablert nabolag, og snittinntekten er median høy. Variert baby, skolealder og tidlig pensjonister.. I høst virket alle imøtekommende, og inviterte oss over på kaffe og slikt. Men etter at våren nå kom, og barna leker ute får vi plutselig masse klager på bråk! Den ene naboen sa at det måtte være stille etter 17:30 fordi da skulle deres baby sove. En annen sa veldig bastant at utestemme ikke behøvde å være skriking og roping. 
Barna våre hopper på trampoline, sykler og koser seg. Blir helt forfjamset.. er det for mye bråk å leke helt normalt som barn?!? Kan jeg si noe? Dette er ikke en blokk eller rekkehus, men eneboliger i et nabolag. 

Anonymkode: dcb8c...114

Du skriver de ikke liker DERE men så skriver du at de ikke liker BRÅKET deres. Hvilken av delene er det tror du? 🤪🤪

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

... Eventuelt flytte et sted hvor de ikke er omringet av barnefamilier, slik som man ofte er når man bor på boligfelt 🤷

Anonymkode: b0b6c...8d0

Nå sa ikke ts at de bor på et boligfelt, men i et etablert nabolag med eneboliger.

Men kanskje dere burde flytte til et barnevennlig boligfelt i stedet?

Anonymkode: bd81c...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan deres er, men noen barn har helt forferdelig skjingrende stemme. Vi hadde en tidligere nabo som hadde en jente på ca 5. Søt jente og egentlig ikke bråkete, men stemmen hennes... Som negler på tavle!  Hun på trampoline var grusomt 

Anonymkode: 96210...36e

ja men man kan jo ikke klage på bråk av det. Man må jo få lov å snakke

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo , vet du hva DET er også en del av det å være et lite barn. De må beherske seg inne, men de må da få lov til å både hyle og brøle litt når de er ute. De går inn i sin egen verden, glemmer alle rundt deg, og det er faktisk både sunt og normalt. Mye mer bekymret for at barn leker forblitt, er for passive og hele tiden skal tilpasse seg de voksne. Om man ikke tåler at barn er høylytte utendørs, så får man flytte langt ut på landet og bo langt fra nærmeste nabo. 

Anonymkode: d5636...fbb

Faktisk bør det være omvendt. De får ta seg av skrålingen innendørs hos sine egne som faktisk har valgt å få barn. Og barn SKAL faktisk lære seg å tilpasse seg voksne, ikke omvendt. I dag skal alt foregå på ungenes premisser. Det er ikke lenger grenser for hva unger skal få lov til. Jeg har selv vært barn, og alle i gata der jeg vokste opp lærte seg fort at det er de voksne som bestemmer, og vi oppfører oss som folk. Det går faktisk fint an å leke uten å måtte skrike og hyle av full hals i time etter time.

Anonymkode: 17fe1...566

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det mange ikke er klare over er at de faktisk ikke har retten på sin side. Det er ikke sånn at man skal bråke så mye man bare vil til 23:00. 

Anonymkode: d0912...b68

Tviler på at naboene til TS har noen «sak» når de klager på at små barn bråker utendørs i et villaområde. 

Anonymkode: d5636...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Faktisk bør det være omvendt. De får ta seg av skrålingen innendørs hos sine egne som faktisk har valgt å få barn. Og barn SKAL faktisk lære seg å tilpasse seg voksne, ikke omvendt. I dag skal alt foregå på ungenes premisser. Det er ikke lenger grenser for hva unger skal få lov til. Jeg har selv vært barn, og alle i gata der jeg vokste opp lærte seg fort at det er de voksne som bestemmer, og vi oppfører oss som folk. Det går faktisk fint an å leke uten å måtte skrike og hyle av full hals i time etter time.

Anonymkode: 17fe1...566

😂😂😂

Anonymkode: d5636...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bosetter seg i områder med barnefamilier må tåle litt lyd! Det er faktisk helt innafor at barn leker ute!

Jeg tenker at å leke og kose seg, med latter hyl og rop er en del av barndommen. Det er vanskelig å legge munnkurv på barn!

Og så lenge det ikke er konstant brøling og hylskriking,slik som barnet på den åtte timer lange flyturen til USA,så er det innenfor!

Ikke bry dere!

Anonymkode: ec66f...634

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Stille etter 23:00 ja, men det betyr ikke at man skal herje som et helvete frem til da heller. 

Anonymkode: d0912...b68

Strengt tatt kan man det. Om banan bør er jo noe annet, men om ungene vil leke så kan de det. Prøv å ring politiet og klag på lekende unger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venninne klagde noe voldsomt over noen unger i byggefeltet. Jeg tenkte mitt og at hun nok var ganske prippen, at barn må få være barn osv. 

Jeg besøkte henne en ettermiddag og det levenet de ungene holdt var altså helt hinsides! Det var roping og skriking konstant. Selv om de bodde noen hus bortenfor var det som å ha en flyalarm rett ved hushjørnet.

DET er faktisk ikke nødvendig! Det er flere andre barnefamilier i samme felt og resten av ungene bråkte også, men ikke noe i nærheten av hva disse gjorde! Jeg tåler en del altså, men jeg ble faktisk sliten av å sitte noen timer på verandaen hennes. Det endte med at vi satt oss inn for det var ikke til å føre en normal samtale.

Så jo, noen unger er faktisk en plage for nabolaget!

Men å kreve fullstendig stillhet når babyen skal sove er helt urimelig.

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Strengt tatt kan man det. Om banan bør er jo noe annet, men om ungene vil leke så kan de det. Prøv å ring politiet og klag på lekende unger. 

Det er strengt tatt også en del naboene kan gjøre i retur for å gjøre det mindre hyggelig for ungene til ts å leke ute.

Ofte lurt å ta hensyn til hverandre, og av min erfaring sitter det langt inne å klage så regner med de har gått over streken.

Anonymkode: bd81c...00e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker overskriften "Naboene liker oss ikke", hvordan vet du det egentlig?

At du har fått mange klager på at ungene dine bråker trenger vel ikke å bety at naboene ikke liker dere? Jeg hadde prøvd å gå i meg selv og vurdert om ungene bråker unormalt mye. Man har lett for å tolerere det meste fra "sine egne". Jeg tenker det er lurt å ta hensyn til hverandre, uansett hvor man bor. Ungene har ikke vondt av å lære seg det i fra tidlig alder. Men at det skal være helt stille i fra kl 17.30 er jo helt latterlig.

Anonymkode: b1738...3e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...