Gå til innhold

Naboene liker oss ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts her. Barna våre roper kanskje litt når de er på trampolinen, men mest ler og koser de seg! Når vi vokste opp var det helt greit med litt støy, men nå føler jeg at folk liksom skal bure seg inne og være stille mens de ser på tven. Vi er kanskje mer aktive enn mange andre, og det ser jeg på som sunt. Er også sjokkert - spesielt over de eldste som har hatt små barn en gang i tida… 

Anonymkode: dcb8c...114

Jo, men det er forskjell på lek og hyl/brøl.

Ved et tilfelle stod min og en annens unge og ropte konsekvent til hverandre - og da fikk vi foreldre et oppgitt blikk av naboen. All forståelse for det, man trenger ikke BRØLE. 

Men stillhet 17.30 er jo 👀

Anonymkode: 28c58...c81

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er litt delt her. For selvsagt hører man at det bor barn i gata, og selvsagt skal ikke alle andre være stille etter kl.17.30. Men hvis deres barn faktisk bråker slik at babyen noen hus bortenfor ikke får sove, er det jo noe galt med støynivået uansett tid på døgnet? Roper og hoier de bare for å rope og hoie? Det bør hysjes ned. Vanlig lek i en hage forstyrrer ikke naboer. 

Anonymkode: 3768e...370

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I høst flyttet vi (to voksne, 2 barn) inn i et nytt hus. Det er et ganske etablert nabolag, og snittinntekten er median høy. Variert baby, skolealder og tidlig pensjonister.. I høst virket alle imøtekommende, og inviterte oss over på kaffe og slikt. Men etter at våren nå kom, og barna leker ute får vi plutselig masse klager på bråk! Den ene naboen sa at det måtte være stille etter 17:30 fordi da skulle deres baby sove. En annen sa veldig bastant at utestemme ikke behøvde å være skriking og roping. 
Barna våre hopper på trampoline, sykler og koser seg. Blir helt forfjamset.. er det for mye bråk å leke helt normalt som barn?!? Kan jeg si noe? Dette er ikke en blokk eller rekkehus, men eneboliger i et nabolag. 

Har du ringt på dørene og introdusert deg i nabolaget?

Det er vanlig kotyme i finere nabolag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Granfrue skrev (21 minutter siden):

Hæ? Leste du hi mittt? Vi ble godt mottatt i høst, er først nå når det har blitt vår at klagene har kommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men barna våre har ikke en unormal skrikende stemme, da kunne jo jeg (ts) også skjønt det litt. 

Hørt om Myrsnipa? Du fremstår veldig som en sånn en. Her må du nok innse at det du ser på som søt "koser jeg jo bare" støy er skingrende uleven for naboene. 

Anonymkode: 901ea...776

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granfrue skrev (39 minutter siden):

Kommer helt Ann på hvor du befinner deg i landet det ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirah skrev (1 time siden):

En god venninne klagde noe voldsomt over noen unger i byggefeltet. Jeg tenkte mitt og at hun nok var ganske prippen, at barn må få være barn osv. 

Jeg besøkte henne en ettermiddag og det levenet de ungene holdt var altså helt hinsides! Det var roping og skriking konstant. Selv om de bodde noen hus bortenfor var det som å ha en flyalarm rett ved hushjørnet.

DET er faktisk ikke nødvendig! Det er flere andre barnefamilier i samme felt og resten av ungene bråkte også, men ikke noe i nærheten av hva disse gjorde! Jeg tåler en del altså, men jeg ble faktisk sliten av å sitte noen timer på verandaen hennes. Det endte med at vi satt oss inn for det var ikke til å føre en normal samtale.

Så jo, noen unger er faktisk en plage for nabolaget!

Men å kreve fullstendig stillhet når babyen skal sove er helt urimelig.

Akkurat sånn! Det var det jeg prøvde å formidle i mitt svar her også.... Nesten "godt" å høre at det er flere som opplever det sånn....

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker det selvsagt er greit å fortelle barn at man kan ha det gøy uten å hyle. Men normal latter og prat må man da tåle når man bor rundt folk. 

De med babyen må flytte langt ut på landet uten noen naboer hvis de forventer total stillhet rundt 17:30. Sånt kan man ikke kreve når man har naboer! 

Anonymkode: 5d4c9...869

De krever jo ikke totalt stillhet. Men litt hensyn må man ta og kunne lære barna at det ligger et lite barn å sover. Samme dersom noen har behov for å sove etter nattevakt. Man viser jo hensyn 😊 litt med mennesker må vi kunne være

Anonymkode: b1907...f5c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrikke skrev (2 minutter siden):

Akkurat sånn! Det var det jeg prøvde å formidle i mitt svar her også.... Nesten "godt" å høre at det er flere som opplever det sånn....

Ja jeg ble helt satt ut over lydnivået! Jeg har mye kontakt med barn på jobb så "barnebråk" vil jeg si at jeg er rimelig godt på å "stenge ute". Min venninne er ikke overdrevent glad i barn i utgangspunktet og derfor trodde jeg hun overdrev når hun fortalte om dette, men det gjorde hun faktisk ikke!

Disse ungene blir sluppet ut på morgenen og er ute i timesvis. Det er så klart veldig bra, men når sirenen står på fra morgen til kveld så skjønner jeg godt at naboene er på vei til å bli sprø. Det går ann og leke og kose seg uten å lage den høyeste lyden man kan absolutt hele tiden. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis folk var hyggelig og inkluderende til å begynne med, og så endret dette seg samtidig som klager på støy dukket opp, så tenker jeg at hele nabolaget er lei av bråket til ungene til TS. Det er jo ikke sånn at folk blir sure og urimelige fordi det blir vår. Her er det nok litt myrsnipementalitet hos TS.

Vi hadde en slik nabo. Ungene deres hadde ikke utestemme, de brølte for å brøle. Foreldrene syntes det var helt greit. De naboene som forsøkte å si ifra fikk beskjed om at barn måtte få være barn og at de tross alt var utendørs. Man gir litt opp med sånne mennesker. Det endte med at foreldrene falt utenfor fellesskapet i nabolaget. Ingen orker å forholde seg til mennesker som ikke evner å se egne feil. Det verste var nok at andre unger ikke ville leke der mer heller. Da sønnen vår kom i 8-9-års alder fortalte han meg at han fikk vondt i hodet av å være der... Hvis det er sånn dere vil ha det ts, så fortsett i samme spor. 

Anonymkode: ab3e5...d53

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirah skrev (6 minutter siden):

Ja jeg ble helt satt ut over lydnivået! Jeg har mye kontakt med barn på jobb så "barnebråk" vil jeg si at jeg er rimelig godt på å "stenge ute". Min venninne er ikke overdrevent glad i barn i utgangspunktet og derfor trodde jeg hun overdrev når hun fortalte om dette, men det gjorde hun faktisk ikke!

Disse ungene blir sluppet ut på morgenen og er ute i timesvis. Det er så klart veldig bra, men når sirenen står på fra morgen til kveld så skjønner jeg godt at naboene er på vei til å bli sprø. Det går ann og leke og kose seg uten å lage den høyeste lyden man kan absolutt hele tiden. 

Kunne ikke vært mer enig.

For å si det sånn: finværshelger hvor våre naboer er bortreist nytes til det fulle! Og da er jo fortsatt alle de andre ungene rundt her, null problem med det!!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Leste du hi mittt? Vi ble godt mottatt i høst, er først nå når det har blitt vår at klagene har kommet

Så hvorfor skriver du at det er naboene som ikke liker dere når sannheten er at det er dere som er problemet?

Anonymkode: d0912...b68

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kommer jo an på når man gjør dette. 

I loven om helligdagsfred står det: 

•  «På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm». 

Om naboen bråker utover rimelighetens grenser på en helligdag, vil loven kunne gi en et godt grunnlag for klage. Denne loven er mye mer spesifikk enn granneloven (naboloven), og gir tydelig uttrykk for når støyen fra naboen ikke er tillatt. Hvis naboen din ikke er stille innenfor disse tidsrommene, og heller ikke gir seg med bråket hvis du sier ifra, kan politiet gripe inn hvis de har tid. 

Ellers er det jo stille fra 2300 – 0600 som gjelder. 

Anonymkode: 7bc57...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I høst flyttet vi (to voksne, 2 barn) inn i et nytt hus. Det er et ganske etablert nabolag, og snittinntekten er median høy. Variert baby, skolealder og tidlig pensjonister.. I høst virket alle imøtekommende, og inviterte oss over på kaffe og slikt. Men etter at våren nå kom, og barna leker ute får vi plutselig masse klager på bråk! Den ene naboen sa at det måtte være stille etter 17:30 fordi da skulle deres baby sove. En annen sa veldig bastant at utestemme ikke behøvde å være skriking og roping. 
Barna våre hopper på trampoline, sykler og koser seg. Blir helt forfjamset.. er det for mye bråk å leke helt normalt som barn?!? Kan jeg si noe? Dette er ikke en blokk eller rekkehus, men eneboliger i et nabolag. 

Bor du i rekkehus/blokk bør de tåle litt bråk og barnelek. Det gale om de bare gamer. Det er gale om de leker og har det gøy. Hva f. skal de gjøre da? 

Trenger ikke gaule helt sykt men å le og ha det gøy må være lov!

Anonymkode: a1505...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig lek burde man tåle. Derimot så har jeg et nabobarn borti gata her som skriker som en hylende gris. DET kan være forferdelig for oss andre naboer

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når man bor på boligfelt så får man da tåle at det bor folk der! Jeg blir helt satt ut jeg! De som vil ha fred og ro bør IKKE bosette seg på et boligfelt hvor hus og hager ligger tett i tett! 

Anonymkode: b0b6c...8d0

Yeah right.. Det er dessverre en begrensning for hvor mange øde øyer man kan bosette seg på...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bråk og støy de ikke liker, ikke dere. 

Anonymkode: 3768e...370

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mmmmm, derfor vi bor laaangt ut i gokk. Det er så fredlig og digg.

Anonymkode: e528c...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen foreldre er regelrett døve for at barna deres bråker unormalt mye. Eller immune mot det kanskje, fordi de er vant til roping og hyling fra barna konstant. Det er virkelig et mareritt med slike foreldre og deres barn. De fleste foreldre ber faktisk barna dempe seg om det er for mye unødvendig lyd.

Var på felleshytte med mor og slikt barn for en stund siden. Etter tre timer ønsket jeg å reise hjem. Jeg er vant til 10-12 barn i den hytta, men har aldri opplevd så mye støy som det ene barnet laget, og det uten at mora en eneste gang reagerte og hysjet. Det var ikke grining, det var rop, hvining og bare konstant høy lyd. 

Om naboer vant til barn reagerer bør du kanskje ta til deg at det er unormalt mye lyd i dine barn. Det er veldig plagsomt isåfall, om det aldri så mye er hvining og hyl av lek og begeistring. 

Anonymkode: 57efc...2cb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...