Gå til innhold

Barnehage - does and don'ts

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får barnehagebarn om ikke så fyktelig lenge og lurer rett og slett på hvilke ting dere ansatte i barnehage ønsker og setter pris på at foresatte gjør og hva dere helst ser at vi ikke gjør? 😄

Arbeider selv på skole og vet hva som er med på å gjøre dagene lettere for oss der, men vil gjerne ha tips til barnehagestart! 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser forresten at det gikk litt fort i svingene med overskriften, men det får gå 😉

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke ha på body hvor vi må kneppe igjen hele bodyen fra topp til tå

Ikke ha på bleier hvor vi må ta av alle klærne

Ha navn på alt. Da mener jeg alt

Ikke bli sinte på oss om barna mister luer/votter/sokker etc. Vil du vi skal være der for barna, eller passe på klærne til de?

Vær "med" i tilvenningen og lytt til personalet.

Husk at tilvenning kan ta tid, så hvis du får telefoner fra avdelingen, ta det med et smil. Barnehagen har ikke lyst til å presse barnet å være der mer i starten enn det vil. Og det skal du være glad for. Det jeg sier er altså at tilvenningen kan ta tid og da er det lurt med korte dager i starten, de første ukene etc

Anonymkode: d5804...734

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke driv med micromanaging. Vi har god erfaring i hvilke klær som fungerer til hvilken tid, temperatur og vær. Vi bruker heller ikke tid på at klær skal matche.

Anonymkode: ef0d0...6e5

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk om barnet har nok klær (riktig klær for årstiden) med jevne mellomrom, og hvis dere får tilbakemelding om noe som mangler; ta det med til neste dag.

Anonymkode: 792de...526

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå jobber ikke jeg i barnehage lenger, men jeg har jo jobbet på småbarnsavdeling tidligere så jeg  svarer likevel 😊

* merke alt av klær. Velg gjerne noe unikt med bilde som både barnet og ansatte kjenner igjen lett. Vil du være ekstra kul så setter du selvfølgelig merkelappen lett synlig så man slipper å leite etter vaskelappen for å finne ut hvem genseren tilhører 🤪

* de fleste barnehager ønsker vanlige bleier fordi man ikke trenger å kle av barnet for å få på ny (ikke buksebleier mao) 

* fyll på med bleier og evt våtservietter ved behov, så slipper bhg å mase 😊

* sjekk skiftekurven ofte og fyll på ved behov. Vær raskt ute med å sende med varmere eller kaldere klær når været skifter

* smør barnet om morgenen og ha solkrem stående i bhg 

* velg behagelige og fornuftige klær. Ulltrøye og longs eller superundertøy er mye lettere å forholde seg til enn joggebukser i perioder hvor man trenger mellomlag under dress

Nå ble det sikkert mye som er selvsagt her, men skrev bare alt jeg kom på i farta 😅

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed hvis dere ikke kommer eller kommer seinere enn vanlig, gjerne innen 08.30. Lettere for de ansatte å planlegge/starte dagen jo tidligere vi får slike beskjeder.

Gjerne gi beskjed om fravær (evnt. Et tidsperspektiv), om barnet har vært syk/borte flere dager.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke driv med micromanaging. Vi har god erfaring i hvilke klær som fungerer til hvilken tid, temperatur og vær. Vi bruker heller ikke tid på at klær skal matche.

Anonymkode: ef0d0...6e5

Ja, men så er barn ulike. Mine er svært varme av seg, og titt og stadig henter jeg barn som er kliss våte av svette, noe som er vel så sykdomsfrembringene enn å være litt for kald.

Så om det er en does and dont`s til barnehagearbeidere er det jo nettopp dette : Å ikke tro at alle barn er like, og at det som funker på et barn funker på et annet. 

Anonymkode: 09de8...bb9

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ha tid og hvis interesse for tilbakemeldinger om barnehagedagen. Opplever at det er vanskeligere å ha et godt foreldresamarbeid med foreldre som virker uinteressert når man prater med de.

Har du det veldig travelt en under henting/levering en dag, så gjerne si det. Vi har full forståelse for tidsklemma.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk alltid beskjeder som kommer ut fra barnehagen; e-poster, månedskriv o.l. Pedagoger og barnehagelærere bruker mye tid borte fra barna (tid de helst skulle ønske å fått bruke på å være sammen med de) for at dere skal få et innblikk i barnehagedagen og viktig informasjon. Og da føles det ekstra surt når det er få foreldre som orker å ta seg tid til å lese seg opp.

• Liker 6
Skrevet

Ha orden på garderoben.

Nok skiftetøy etter årstid.

Vask uteklær ved behov. Det er lite gøy å måtte kle på et barn en gropskitten utedress.

Merk ALT, begge vottene, begge sokkene og så videre.

Ta i mot vikarer på en hyggelig måte. Da jeg akkurat hadde satt mine ben i barnehage som tilkallingsvikar opplevde jeg at en mor omtrent beskyldte meg for å ha rota bort lua til barnet hennes. Dette var kanskje 3. vakta mi på avdelinga, et par uker siden sist jeg var der.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar! 

Her var det en del ting som er kjekt å vite. Om noen andre har flere tanker er det bare å skrive i vei! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, men så er barn ulike. Mine er svært varme av seg, og titt og stadig henter jeg barn som er kliss våte av svette, noe som er vel så sykdomsfrembringene enn å være litt for kald.

Så om det er en does and dont`s til barnehagearbeidere er det jo nettopp dette : Å ikke tro at alle barn er like, og at det som funker på et barn funker på et annet. 

Eller som min som får varme utslett! Som gjør hverdagen vår og deres mer utfordrende med tenke på smøring og kløe.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vask ungen hver dag, etter nattbleia, spesielt i underlivet. (Utrolig ubehagelig med sterk urinlukt eller fett hår) 

Vær ærlig med de ansatte og ta imot tilbakemeldinger. 

Og generelt bare oppdra ungen. Lettere for alle:) 

Anonymkode: d0528...3c0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men dette lærer vi første dagen barnet går i barnehagen. Uansett hva foreldrene sier så må vi lære oss å kjenne barnet ditt.

Mange foreldre jeg har snakket med sier at barnet fryser så lett når de er ute. Men det er bare fordi de setter barnet på en huske og husker i 1 time, klart barnet fryser da! I barnehagen er de mer i aktivitet og blir varme. Derfor har det nada å si hva foreldrene sier, vi må lære barnet å kjenne i barnehagen.

Anonymkode: e1d50...139

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men dette lærer vi første dagen barnet går i barnehagen. Uansett hva foreldrene sier så må vi lære oss å kjenne barnet ditt.

Mange foreldre jeg har snakket med sier at barnet fryser så lett når de er ute. Men det er bare fordi de setter barnet på en huske og husker i 1 time, klart barnet fryser da! I barnehagen er de mer i aktivitet og blir varme. Derfor har det nada å si hva foreldrene sier, vi må lære barnet å kjenne i barnehagen.

Anonymkode: e1d50...139

Klart dere lærer barna å kjenne, men dersom man henter en unge som er gjennomvåt av svette under dressen er det jo greit å si i fra til de ansatte. Ellers finner de jo ikke ut at ungen hadde på seg alt for mye klær. 

Anonymkode: 1e3af...451

• Liker 9
Gjest Krokanrullene
Skrevet

Merk alt av utstyr, sørg for å ha nok klær til all slags vær og vær høflig :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke krangle når det ringes om at barnet er i dårlig form eller syk. Vi ser hva som kreves av barnet for å henge med på barnehagedagen, og det er annerledes enn hjemme. Så hvis barnet virker ålreit igjen når dere kommer hjem, så kan det være nettopp derfor, at dere nå er hjemme i ro og mak.

Her en dag var det en forelder som kom med nyoppstått øyekatarr på barnet sitt. Vi anbefalte å ta det med hjem igjen, og det gjorde vedkommende. Men dagen etter kom de med unge og apotekvarer som vi skulle smøre på øynene flere ganger i løpet av dagen. DON'T!

Anonymkode: 012a1...5be

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Klart dere lærer barna å kjenne, men dersom man henter en unge som er gjennomvåt av svette under dressen er det jo greit å si i fra til de ansatte. Ellers finner de jo ikke ut at ungen hadde på seg alt for mye klær. 

Anonymkode: 1e3af...451

Vi klarer ikke å kategorisere foreldre som fornuftig eller ufornuftig på første møte.

Husk at vi i barnehagen har foreldre som har tenkt ut hvordan og hvor og når de skal få ekstra hjelp for sine barn som, sannsynligvis, arver ADHD-symptomene.

Og vi har foreldre som ikke er i stand til å bruke Internett, ihvertfall ikke NAV sine nettsider sider eller vet hvilke stønader de har rett på. 

Og vi har alt imellom. Vis oss hvem du og barnet ditt er så vi i barnehagen kan tilpasse oss. 

Anonymkode: 86cbd...e65

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi klarer ikke å kategorisere foreldre som fornuftig eller ufornuftig på første møte.

Husk at vi i barnehagen har foreldre som har tenkt ut hvordan og hvor og når de skal få ekstra hjelp for sine barn som, sannsynligvis, arver ADHD-symptomene.

Og vi har foreldre som ikke er i stand til å bruke Internett, ihvertfall ikke NAV sine nettsider sider eller vet hvilke stønader de har rett på. 

Og vi har alt imellom. Vis oss hvem du og barnet ditt er så vi i barnehagen kan tilpasse oss. 

Jeg skulle legge til : ja vær så snill å gi tilbakemelding. Vi ønsker å gjøre en så god jobb som mulig og slike ting tilbakemeldinger er gull verdt! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...