AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Fikk avslag fra DPS i dag, avslag nr 2. Orker ikke skrive hva jeg sliter med, for da blir tråden sikkert sletta. Men jeg er veldig syk og trenger hjelp 😭 Noen som har erfaring med å klage? Og hva skjer videre? Skal jeg bare sitte her å bli sykere og sykere? Fastlegen min er sykemeldt, så jeg har fortiden en vikarlege som er lite forståelsesfull og snakker dårlig norsk. Lite hjelp å få derifra. Anonymkode: c1a02...3b4 1
Silva Pluvialis Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Jeg føler med deg. Det er forferdelig å være så langt nede og bli møtt med avslag. Man mister helt motet. Har du forsøkt å klage på avslaget? Sendt inn rettighetsklage via HelseNorge? Klag, og hvis du får avslag igjen vil saken automatisk oversendes til statsforvalteren. Ellers, hvis du kjenner at du er helt på bristepunktet og trenger akutt hjelp, har du vurdert å be om en innleggelse? ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Det kommer jo an på hva slags behandling du har fra før av. Det er vanlig med medikamenter f.eks. hvis du er så syk som du sier. Anonymkode: 45682...6d8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Prøv å søk kommunal hjelp. Anonymkode: e7b2c...b41 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fikk avslag fra DPS i dag, avslag nr 2. Orker ikke skrive hva jeg sliter med, for da blir tråden sikkert sletta. Men jeg er veldig syk og trenger hjelp 😭 Noen som har erfaring med å klage? Og hva skjer videre? Skal jeg bare sitte her å bli sykere og sykere? Fastlegen min er sykemeldt, så jeg har fortiden en vikarlege som er lite forståelsesfull og snakker dårlig norsk. Lite hjelp å få derifra. Anonymkode: c1a02...3b4 Ta kontakt med kommunen. Dem har også veiledere som tilbyr "samtaleterapi" og følger opp sine "pasienter". Hva med støttegrupper? Hva med å finne likesinnede du kan få råd og dele erfaringer med? Anonymkode: cf7e6...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Uff, skjønner at dette er vanskelig!! Kan du undersøke om det finnes et "lavterskel" tilbud i kommunen din? De kommer man ofte raskt til, og man trenger ingen formel henvisning. De kan også hjelpe med videre henvisning om de skulle vurdere det som nødvendig. Og skulle ting være skikkelig vanskelig nå, så foreslår jeg at du i tillegg ringer mental helse eller lignende hjelpetelefon og får snakket litt med noen der som kan hjelpe deg ❤️ Lykke til!! Anonymkode: 1ce64...7bd 2
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Helsevesenet har ikke kapasitet til å hjelpe alle som føler at de trenger hjelp. At man føler seg alvorlig syk betyr ikke at man har en alvorlig psykisk lidelse. Hvis du har en alvorlig psykisk lidelse har du rett på behandling, gitt at det finnes virksom behandling for dine plager. Hvis behandling har vært prøvd uten at det har ført frem så kan det godt hende at DPS ikke tilbyr deg behandling fordi de ikke har virksom behandling å tilby. Hvis du ikke har vært i systemet før så kan også hende at DPS ikke tror at du kommer til å få utbytte av behandlingen. Begrunnelsen står i avslaget. Hvis du fikk avslag fordi DPS mener at du ikke er syk nok så må du enten klage en gang til, eller be legen om å skrive en ny henvisning. Du kan også få hjelp hos kommunen. Anonymkode: d3d68...d58 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Uten din generelle psykdomshistorikk og diagnoser så er det vanskelig å mene noe som helst. Er du svingdørpasient, har du fått mye hjelp tidligere, men ikke tatt til deg hjelpen tidligere, går du på medisiner, misbrukt medisener tidligere mm? Anonymkode: 3e34e...09b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 Har du pengene til det, så kan du selvfølgelig gå privat også. Anonymkode: d2d99...9a5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Ikke direkte det du spurte om. Men jeg søkte hos DPS og fikk først vite at jeg måtte vente 2-3 måneder. Dette selv om jeg hadde en enorm trang til å ta selvmord. Ble absolutt ikke tatt på alvor av de første som tok meg i mot. Så tok min mor(jeg var for svak) kontakt på nytt og kom inn til akutt-teamet og ble deretter lagt inn. Min erfaring er absolutt at man må kjempe for å få hjelp. Anonymkode: 741d5...d7c
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du svingdørpasient, har du fått mye hjelp tidligere, men ikke tatt til deg hjelpen tidligere, går du på medisiner, misbrukt medisener tidligere mm? Kjenner igjen den nedlatende skrivestilen din og håper som vanlig at du er pasient og ikke behandler. Anonymkode: d996f...f90 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 Kanskje bytte fastlege? Hvis fastlegen ikke tar det seriøst, så er kanskje søknaden videre til DPS også veldig useriøs Anonymkode: 2e654...788 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 Jeg fikk også avslag og vet hvor tøft det føles når man virkelig sliter. Selv takket jeg ja til kommunens lavterskel tilbud. Tenkte det var bedre enn ingenting. Nå innser jeg at det var over all forventning! Den psykiatriske sykepleieren jeg prater med er svært dyktig og kanskje til og med bedre enn mange psykologer jeg har truffet opp i gjennom årene. Hun er enig i en diagnose jeg har sterk mistanke om at jeg kan ha, og hun skal nå ut i fra samtale timene med meg skrive en ny henvisning til DPS. Hun opplever at det ofte er færre avslag når henvisninger sendes fra dem etter flere samtaler og vurderinger av pasientene. Husk legen kjenner deg relativt dårlig. Ihvertfall om han er vikarlege og snakker dårlig norsk. Det er antagelig også derfor du fikk avslag. Dårlig skrevet henvisning som ikke vektla de vesentligste problemområdene. Dermed kommer ikke alvoret frem. Jeg vil gå så langt som å si at det henvisningen, og hvor nra den er skrevet, som i stor grad er det avgjørende for å få bevilget henvisning til DPS.😌 Lykke til❤️ Anonymkode: 59090...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du pengene til det, så kan du selvfølgelig gå privat også. Anonymkode: d2d99...9a5 Har alltid lurt på hvordan normalt dødelige- arbeiderklasse nordmenn har råd til å betale 1200 kr for en samtale med psykolog… Vi som nesten kollapser om bensinprisen stiger med noen 10-kroner i måneden🙈 Anonymkode: 59090...3ce 2 1
Maskinfører Skrevet 22. april 2022 #15 Skrevet 22. april 2022 Arbeiderpartiet lovte mere til psykisk helsehjelp men det ble som med alt annet Se ann/vurdere nøye
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #16 Skrevet 22. april 2022 Gå privat! Hvis du har 4000kr å avse i måneden.... De beste psykologene jobber i det private, dessverre Anonymkode: eb182...2fc
Hedvig88 Skrevet 22. april 2022 #17 Skrevet 22. april 2022 Hei TS! Skjønner at dette er demotiverende, og jeg kan forsøke å hjelpe deg litt (om du ønsker så kan du sende meg en PM). Jeg har en del erfaring fra sykehus, vurderingskriterier og henvisninger både privat og i jobb. Det aller første du bør sjekke er henvisningen som ble sendt. Er henvisningen mangelfull har de ikke så veldig mye å vurdere ut i fra prioriteringsveilederen og da blir den avslått. Videre bør du sjekke hva de har skrevet i avslaget. Har de bedt om mer informasjon? Har de avslått med tips om annen behandling? Mener de fastlegen skal følge opp i stedet? Et eksempel fra jobb, DPS. En vikarlege i distriktet sendte en latterlig enkel henvisning på ny pasient. "Pasienten sover ikke. Virker lei seg. Burde ha en samtalepartner". Det er ingen informasjon i de linjene som tyder på at pasienten trenger hjelp, eller med hva, hvor alvorlig det er etc. (Vi avslo med beskjed at vi ønsket mer informasjon for å vurdere og listet opp noe av det vi trengte å vite). Det kom ny henvisning og denne gangen med informasjon som vi trengte jmf. prioriteringsveilederen. Så, les gjennom henvisningen. Les på avslaget. Dersom du mener det er god nok informasjon i henvisningen som skulle tilsi at du har behov for hjelp så sjekk opp mot prioriteringsveilederen hva den sier om symptomer, varighet, alvorlighet samt sosiale forhold. Er det fare for sykemelding/lang sykemelding? Er du sykemeldt eller på AAP og har behov for hjelp til å bli frisk? Har du barn/hvor mange. Hvordan påvirker dette deg i hverdagen, og hvordan påvirker det eventuelle barn og partner? Er det vanskelig å gjøre dagligdagse gjøremål og hygiene. Alt sånt teller med. Igjen så kan jeg prøve å hjelpe deg om du ønsker. (Og nei, jeg jobber ikke lenger med dette, ei signerer jeg som helsepersonell).
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #18 Skrevet 22. april 2022 Hedvig88 skrev (3 timer siden): Hei TS! Skjønner at dette er demotiverende, og jeg kan forsøke å hjelpe deg litt (om du ønsker så kan du sende meg en PM). Jeg har en del erfaring fra sykehus, vurderingskriterier og henvisninger både privat og i jobb. Det aller første du bør sjekke er henvisningen som ble sendt. Er henvisningen mangelfull har de ikke så veldig mye å vurdere ut i fra prioriteringsveilederen og da blir den avslått. Videre bør du sjekke hva de har skrevet i avslaget. Har de bedt om mer informasjon? Har de avslått med tips om annen behandling? Mener de fastlegen skal følge opp i stedet? Et eksempel fra jobb, DPS. En vikarlege i distriktet sendte en latterlig enkel henvisning på ny pasient. "Pasienten sover ikke. Virker lei seg. Burde ha en samtalepartner". Det er ingen informasjon i de linjene som tyder på at pasienten trenger hjelp, eller med hva, hvor alvorlig det er etc. (Vi avslo med beskjed at vi ønsket mer informasjon for å vurdere og listet opp noe av det vi trengte å vite). Det kom ny henvisning og denne gangen med informasjon som vi trengte jmf. prioriteringsveilederen. Så, les gjennom henvisningen. Les på avslaget. Dersom du mener det er god nok informasjon i henvisningen som skulle tilsi at du har behov for hjelp så sjekk opp mot prioriteringsveilederen hva den sier om symptomer, varighet, alvorlighet samt sosiale forhold. Er det fare for sykemelding/lang sykemelding? Er du sykemeldt eller på AAP og har behov for hjelp til å bli frisk? Har du barn/hvor mange. Hvordan påvirker dette deg i hverdagen, og hvordan påvirker det eventuelle barn og partner? Er det vanskelig å gjøre dagligdagse gjøremål og hygiene. Alt sånt teller med. Igjen så kan jeg prøve å hjelpe deg om du ønsker. (Og nei, jeg jobber ikke lenger med dette, ei signerer jeg som helsepersonell). Nå har ikke Ts kun fått avslag en gang, så det er veldig godt mulig at Ts tenker selv at hun er sykere enn det hun er. Nå sier ikke jeg at dette stemmer men ut i fra opplysningene i hovedinnlegget er det veldig vanskelig å vite. Anonymkode: 46118...a4f 1
Silva Pluvialis Skrevet 22. april 2022 #19 Skrevet 22. april 2022 Hedvig88 skrev (3 timer siden): Hei TS! Skjønner at dette er demotiverende, og jeg kan forsøke å hjelpe deg litt (om du ønsker så kan du sende meg en PM). Jeg har en del erfaring fra sykehus, vurderingskriterier og henvisninger både privat og i jobb. Det aller første du bør sjekke er henvisningen som ble sendt. Er henvisningen mangelfull har de ikke så veldig mye å vurdere ut i fra prioriteringsveilederen og da blir den avslått. Videre bør du sjekke hva de har skrevet i avslaget. Har de bedt om mer informasjon? Har de avslått med tips om annen behandling? Mener de fastlegen skal følge opp i stedet? Et eksempel fra jobb, DPS. En vikarlege i distriktet sendte en latterlig enkel henvisning på ny pasient. "Pasienten sover ikke. Virker lei seg. Burde ha en samtalepartner". Det er ingen informasjon i de linjene som tyder på at pasienten trenger hjelp, eller med hva, hvor alvorlig det er etc. (Vi avslo med beskjed at vi ønsket mer informasjon for å vurdere og listet opp noe av det vi trengte å vite). Det kom ny henvisning og denne gangen med informasjon som vi trengte jmf. prioriteringsveilederen. Så, les gjennom henvisningen. Les på avslaget. Dersom du mener det er god nok informasjon i henvisningen som skulle tilsi at du har behov for hjelp så sjekk opp mot prioriteringsveilederen hva den sier om symptomer, varighet, alvorlighet samt sosiale forhold. Er det fare for sykemelding/lang sykemelding? Er du sykemeldt eller på AAP og har behov for hjelp til å bli frisk? Har du barn/hvor mange. Hvordan påvirker dette deg i hverdagen, og hvordan påvirker det eventuelle barn og partner? Er det vanskelig å gjøre dagligdagse gjøremål og hygiene. Alt sånt teller med. Igjen så kan jeg prøve å hjelpe deg om du ønsker. (Og nei, jeg jobber ikke lenger med dette, ei signerer jeg som helsepersonell). Hjelp. Ikke rart mange får avslag med så elendige henvisninger. Hva er det legene tror selv? At pasientene skal få plass med så dårlig henvisning som det der? De belaster jo pasientene mer enn de hjelper.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2022 #20 Skrevet 22. april 2022 Jeg går hos onlinepsykologene siden ejg er ufør får jeg ingen hjelp da alt er utprøvd for mange år siden så må betale selv. Men alt for helsa🙂 Anonymkode: 594a7...fa5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå