Gå til innhold

Far står uten bosted - vi har 50/50

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Er det noen her inne som har opplevd dette? Vi har et barn på 11 år, som vi har hatt 50/50 siden barnet gikk i 1. klasse. Før det var han hos meg 100%. 

Nå står far uten bolig, da han har blitt kastet ut grunnet at han ikke har betalt husleia på flere måneder. Jeg fikk beskjed om dette noen få dager før boligen skulle overleveres til eier. 

Jeg ringte Familievernkontoret for time, men der var det flere måneders ventetid - bør jeg ringe NAV for å høre hvordan vi gjør dette videre? Barnet må jo bo hos meg 100% nå og vi må jo finne ut av barnebidrag osv. Nå skal det sies at far har mye gjeld og jeg er usikker på hvor mye han har igjen når gjeld er trukket fra (tror han blir tvangstrukket). 

Føler meg veldig trist på barnets vegne, som elsker å være med pappa og jeg er så usikker på hvordan vi skal løse dette fremover. Slik situasjonen er nå kan ikke jeg og barnefar omgås, da det er litt turbulent mellom oss og vi kunne virkelig trengt en nøytral person til å megle mellom oss.. 

Usj, skjønner at dette ble mer en utblåsning enn spørsmål, men om det er noen som har noen gode råd? Jeg må ringe arbeidsgiver også, for jeg kan ikke jobbe slik jeg gjør i dag lenger (jobber kvelder annenhver uke, dvs når barnet er hos far). 

Anonymkode: 5c7c4...38e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må huske på at barnebidrag går før all annen gjeld han måtte ha. Så søk om 100% bidrag og la det gå til tvangstrekk.

Har en sånn sjarmklump til barnefar jeg også. 

Anonymkode: d0b04...981

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barnet må jo bo hos meg 100% nå og vi må jo finne ut av barnebidrag osv. Nå skal det sies at far har mye gjeld og jeg er usikker på hvor mye han har igjen når gjeld er trukket fra (tror han blir tvangstrukket). 

Hans gjeld blir det ikke tatt hensyn til ved beregning av bidrag. Barnebidrag går også før gjeld, så han må da evt kontakte de for at tvangstrekket hans på gjelden blir redusert.

Det er Nav Innkrevning som krever inn bidrag om du velger å ta de via de. Du får jo da ikke noe før han evt betaler regningen. Betaler han ikke den (forfall den 25.) sendes det den 10. ut purring. Når purring nr.3 ikke er betalt, kan Nav kontakte arbeidsgiver og ta tvangstrekk. For å få fortgang i dette, anbefaler jeg å ringe til de hver måned.

Husk å huk av på bidragsforskudd, så får du i det minste noe hver måned. Dette kommer om han da ikke betaler, og blir trukket fra når pengene fra han kommer inn.

Anonymkode: 322d3...8d3

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei.

Er det noen her inne som har opplevd dette? Vi har et barn på 11 år, som vi har hatt 50/50 siden barnet gikk i 1. klasse. Før det var han hos meg 100%. 

Nå står far uten bolig, da han har blitt kastet ut grunnet at han ikke har betalt husleia på flere måneder. Jeg fikk beskjed om dette noen få dager før boligen skulle overleveres til eier. 

Jeg ringte Familievernkontoret for time, men der var det flere måneders ventetid - bør jeg ringe NAV for å høre hvordan vi gjør dette videre? Barnet må jo bo hos meg 100% nå og vi må jo finne ut av barnebidrag osv. Nå skal det sies at far har mye gjeld og jeg er usikker på hvor mye han har igjen når gjeld er trukket fra (tror han blir tvangstrukket). 

Føler meg veldig trist på barnets vegne, som elsker å være med pappa og jeg er så usikker på hvordan vi skal løse dette fremover. Slik situasjonen er nå kan ikke jeg og barnefar omgås, da det er litt turbulent mellom oss og vi kunne virkelig trengt en nøytral person til å megle mellom oss.. 

Usj, skjønner at dette ble mer en utblåsning enn spørsmål, men om det er noen som har noen gode råd? Jeg må ringe arbeidsgiver også, for jeg kan ikke jobbe slik jeg gjør i dag lenger (jobber kvelder annenhver uke, dvs når barnet er hos far). 

Anonymkode: 5c7c4...38e

Søk Nav om bidrag, med en gang. Det går foran all annen gjeld.

Men har far familie han kan være hos, for å oppretteholde noe samvær? For barnets beste? Feks. annenhver eller hver helg hos fars foreldre, slik at barnet får treffe far jevnlig. Far trenger jo ikke ha eget bosted for å få til det. 

Ellers kan du vel kanskje beholde noen kveldsvakter, et så stort barn som en 11-åring vil nok bare elske at du er borte noen kvelder :) 

Anonymkode: 1d14b...fbe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må huske på at barnebidrag går før all annen gjeld han måtte ha. Så søk om 100% bidrag og la det gå til tvangstrekk.

Har en sånn sjarmklump til barnefar jeg også. 

Anonymkode: d0b04...981

Og du må huske på at det er ikke alle som vil gjøre det fordi det gjør kanskje ting verre for far og dermed barn.

Anonymkode: f03b2...277

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det en mulighet at far har samvær hos deg mens du er på jobb? Da slår man jo to fluer i en smekk: du kan jobbe som vanlig mens barnet får ha samvær et kjent sted. Du skriver jo at dere ikke kan være sammen, så mulig du ikke er bekvem med at han er hos deg mens du ikke er der, men det var bare en tanke.

Anonymkode: 3f5e1...c17

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...