Gå til innhold

svigermor :-(

Gjest Gjest_mamma1_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Ingenting gjør meg så fly forbanna som når svigermor kommer inn dørene og er bedreviter på hvordan dagen min har vært med sønnen min på 3 måneder. Jeg kokte over... holdt kjeft og har bestemt meg for å låse døra. Forbanna megge!! og mannen min støtter HENNE... har mest lyst til å stappe begge to opp der sola ikke skinner lenger.... åssen skal jeg holde ut med sånt da?? :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva nøyaktig er det mannen din støtter henne i?

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

at jeg oppfatter det svigermor sier feil og at hun prøver å trøste meg og støtte meg.. hun trår meg midt oppe på risten med stiletthæler jo... " sønnen din har ikke hatt vondt i magen han, liksom.. åssen i h... kan hun vite det da :frustrert:

Skrevet
Ingenting gjør meg så fly forbanna som når svigermor kommer inn dørene og er bedreviter på hvordan dagen min har vært med sønnen min på 3 måneder. Jeg kokte over... holdt kjeft og har bestemt meg for å låse døra. Forbanna megge!! og mannen min støtter HENNE... har mest lyst til å stappe begge to opp der sola ikke skinner lenger.... åssen skal jeg holde ut med sånt da?? :frustrert:

Skjønner at det ikke er greit, men for egen del ville jeg prøvd å få en annen holdning til svigermor. Forhåpentligvis skal du( eller iallefall sønnen og barnebarnet!!) ha henne i livet i mange år til, og din holdning overfører du til egne barn... :forvirret:

Snakk med mannen din og be han fortelle henne hvor grensen ligger. Man ringer på døra og alt som har med barnet å gjøre kan hun mene og synes hva hun vil med , men du/dere bestemmer!! Gjør ikke han det kan du gjøre det selv på en voksen måte. Drittslenging funker aldri!

Ikke hyggelig å gå å irritere seg over et annet menneske sånn hele tiden heller. :forvirret:

Lykke til! Og tell til ti og pust ut... ;)

Skrevet
at jeg oppfatter det svigermor sier feil og at hun prøver å trøste meg og støtte meg.. hun trår meg midt oppe på risten med stiletthæler jo... " sønnen din har ikke hatt vondt i magen han, liksom.. åssen i h... kan hun vite det da  :frustrert:

Kan det hende hun har litt mere erfaring enn deg...?

Sier ikke at du ikke har det, men ikke nødvendigvis sikkert at hun gjør dette for å være slem.

Kan det hende du overreagerer...?

Vet at jeg selv hadde noen "opp i vrangstrupen" da jeg hadde en nyfødt med kolikk. Jeg var så sliten at jeg reagerte på ALT!!

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

det er vel der det ligger... her er jeg totalt utslitt etter en lang dag der junior har vært urolig, så braser svigermor inn døren, uten forvarsel og ordlegger seg som en idiot og sitter på rompa i timesvis og skal bli oppvartet og på toppen av alt er jeg den som skal være forståelsesfull?

Skrevet

Og jeg blir provosert når det til enhver tid er den nybakte mamman som er "bitchy svigerdatter", og skal sørge for at alle får sitt, når hun selv føler seg tråkket på, overkjørt, behandlet som noe katta dro inn!!

Les stykket "Mor/bestemor", VIS det til kjerringa!!! (og til dotten av en mann)

http://heksa.substituttet.com/

NEI så faen om svigerdattera er "fødekua" for alle helvetes svigermødre i verden som ikke skjønner at de bør ta et skritt tilbake!

Skrevet

Uff... :overrasket:

Godt jeg ikke har hatt ei slik svigermor du tydligvis har hatt. :forvirret:

Når jeg en dag får barnebarn håper jeg virkelig ikke jeg tråkker svigerdatteren min slik på tærne at hun føler det slik som du... :riste:

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet
Og jeg blir provosert når det til enhver tid er den nybakte mamman som er "bitchy svigerdatter", og skal sørge for at alle får sitt, når hun selv føler seg tråkket på, overkjørt, behandlet som noe katta dro inn!!

Les stykket "Mor/bestemor", VIS det til kjerringa!!! (og til dotten av en mann)

http://heksa.substituttet.com/

NEI så faen om svigerdattera er "fødekua" for alle helvetes svigermødre i verden som ikke skjønner at de bør ta et skritt tilbake!

kunne ikke fått bedre trøst, tusen takk.... både ler og griner... fy flate så sliten jeg er..

Skrevet

Dette høres utrolig slitsomt ut :klem:

Hva med å ta en lang prat med mannen din hvor du legger vekt på å formidle hvordan du føler dette? Prøv å ikke komme med beskyldninger om svigermor samtidig, men få fram at du blir sliten når hun kommer på besøk fordi du ikke har krefter etter en lang dag etc. Hvis svigermor kommer på besøk får hun gjøre det når mannen din er hjemme slik at han selv kan varte opp sin egen mor. Jeg synes det er ganske drøyt at hun kommer hjem til deg som har et så lite barn og forventer oppvartning. Det er ikke rart at du blir sliten av dette - og jeg kan ikke skjønne annet enn at mannen din burde ha forståelse for det.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet
Dette høres utrolig slitsomt ut  :klem:

Hva med å ta en lang prat med mannen din hvor du legger vekt på å formidle hvordan du føler dette? Prøv å ikke komme med beskyldninger om svigermor samtidig, men få fram at du blir sliten når hun kommer på besøk fordi du ikke har krefter etter en lang dag etc. Hvis svigermor kommer på besøk får hun gjøre det når mannen din er hjemme slik at han selv kan varte opp sin egen mor. Jeg synes det er ganske drøyt at hun kommer hjem til deg som har et så lite barn og forventer oppvartning. Det er ikke rart at du blir sliten av dette - og jeg kan ikke skjønne annet enn at mannen din burde ha forståelse for det.

Har sagt dette til mannen min, han mener hun kommer for å hjelpe.. men hun sitter jo som et mehe borti sofaen og da venter på kaffe og kaker. Kunne dratt seg ut på kjøkkenet selv og ordnet det. En annen ting er at hun bor bare 15 minutt unna og tråkker over dørstokken opptil 3 ganger i uka ofte uanmeldt.. og da sitter hun der i TIMESVIS... jeg har faen meg ikke sett på maken minimum 5 timer på besøk hver gang og det er ikke kødd engang. Det hadde holdt med 1 time toppen og hun kunne brukt hue når hun lukter lunta at dagsformen tilsier at hun bør pelle seg til he.... hjem igjen.. hvordan sier man til folk at de bør gå hjem da, og da mener jeg litt høfligere enn jeg har ordlagt meg idag... :frustrert:

Skrevet

Det er greit at svigermoren din kanskje har gode intensjoner, men mannen din bør jo forstå at det ikke er noe hjelp i praksis. Du får nesten bare være veldig tydelig med henne da, og si ting som "Nei, nå er jeg sliten og tror jeg skal legge meg og slappe av litt" etc. Eller skjønner hun ikke sånt heller?

Skrevet

Du kan si noe sånt som:" Vet du hva, det var hyggelig at du stakk innom. Men du husker kanskje hvordan det var selv med små barn, nå er jeg så sliten at jeg bare må sette meg å slappe av og ikke snakke med noen en stund. Ta gjerne med deg poden en tur ut og trill!" :)

Er du så direkte kan hun vel ikke si noe, og gjør hun det ja da er det bare å være like direkte tilbake. "Du får komme tilbake etter kl. ?, da har jeg vilt meg litt."

Hun vil vel bare være nær barnebarnet sitt så mye som mulig. Har hun tid til å sitte hos dere 5 timer i slengen, har hun sikkert bare godt av å ta med poden på en liten luftetur - da betror du svigermor din sønn hvliket hun sikkert blir veldig glad for :), og du får noen minutter for deg selv. :)

Har du forresten tenkt over hvordan du ville reagert om dette hadde vært din mor? Hvordan ville du reagert da? Og hva ville du sagt til henne? Si det samme til svigermor.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet
Du kan si noe sånt som:" Vet du hva, det var hyggelig at du stakk innom. Men du husker kanskje hvordan det var selv med små barn, nå er jeg så sliten at jeg bare må sette meg å slappe av og ikke snakke med noen en stund. Ta gjerne med deg poden en tur ut og trill!" :)

Er du så direkte kan hun vel ikke si noe, og gjør hun det ja da er det bare å være like direkte tilbake. "Du får komme tilbake etter kl. ?, da har jeg vilt meg litt."

Hun vil vel bare være nær barnebarnet sitt så mye som mulig. Har hun tid til å sitte hos dere 5 timer i slengen, har hun sikkert bare godt av å ta med poden på en liten luftetur - da betror du svigermor din sønn hvliket hun sikkert blir veldig glad for :), og du får noen minutter for deg selv. :)

Har du forresten tenkt over hvordan du ville reagert om dette hadde vært din mor? Hvordan ville du reagert da? Og hva ville du sagt til henne? Si det samme til svigermor.

For det første mammaen min har nå vett til å la oss være litt i fred hun, enda så småvill hun er etter babyer, hun er nesten forlite på besøk.. Dessuten har min mor fått mange lekser av meg både voksent saklig snakk og usaklig snakk men hun er kjøtt og blod og tilgir og tåler sånt bedre.

Ang. svigermor har jeg selv gått ut på trilletur når hun har dukket opp upassende men hun sitter like forbandt i sofaen hun når jeg er tilbake (etter 2 timer) sukk... Jeg har prøvd å si fra til henne men da bare smiler hun forlegent og sier jaja og blir like forbandt sittende. Så ser jeg på hvordan sønnen og dattera hennes svarer henne i blandt og det er heftig tiltale.. da først reagerer hun.. så kanskje det er sånn jeg skal snakke til henne.. men jeg har vanskelig for å være så pyton..

og når jeg er trøtt og sliten og det passer så dårlig med besøk så er det så forbanna vanskelig å bruke energi på å fortelle andre hva de bør og ikke bør gjøre..

Skrevet
For det første mammaen min har nå vett til å la oss være litt i fred hun, enda så småvill hun er etter babyer, hun er nesten forlite på besøk.. Dessuten har min mor fått mange lekser av meg både voksent saklig snakk og usaklig snakk men hun er kjøtt og blod og tilgir og tåler sånt bedre.

Ang. svigermor har jeg selv gått ut på trilletur når hun har dukket opp upassende men hun sitter like forbandt i sofaen hun når jeg er tilbake (etter 2 timer) sukk... Jeg har prøvd å si fra til henne men da bare smiler hun forlegent og sier jaja og blir like forbandt sittende. Så ser jeg på hvordan sønnen og dattera hennes svarer henne i blandt og det er heftig tiltale.. da først reagerer hun.. så kanskje det er sånn jeg skal snakke til henne.. men jeg har vanskelig for å være så pyton..

og når jeg er trøtt og sliten og det passer så dårlig med besøk så er det så forbanna vanskelig å bruke energi på å fortelle andre hva de bør og ikke bør gjøre..

Jeg vet ikke om jeg ville snakket til min svigermor slik som hennes barn hvis det er "heftig tale"... :forvirret: Vi må tross alt ha litt respekt - selvom du kanskje føler (og muligens med rette!) at respekten ikke er gjensidig. Gjør deg ikke like "dum" som henne så har du ditt på det tørre skulle det være noe...

Og får man ikke gjennom til henne at hun besøker dere for ofte, ja da får du la være å åpne døra da. Du hørte ikke klokka for du sov!! ;)

Skrevet

Du kan også åpne døra og si: "Hei svigermor, det passer litt dårlig nå, men du kan kanskje komme tilbake senere?"

Skrevet

Hei!

Jeg har ikke barn, men har en svigermor og en svigerfar som, i en periode hvor jeg ikke bodde hjemme, la seg til en vane å reise på besøk til oss hver eneste lørdag. De kom gjerne på formiddagen, og dro på kvelden. I og for seg var det ganske koselig med besøk, og hun hjalp meg med ting jeg lurte på, ikke hadde fått gjort osv, men... I tillegg kom også svigerinne og svoger på ettermiddagene, og vi skulle da liksom lage mat og prate og se de de ville på tv, osv. I lengden ble dette faktisk ganske slitsomt, min samboer er lite hjemme både i ukedager og i helger, og vi fikk liksom ikke så mye tid alene. I tillegg endte det med at ingen andre kom innom på vei hjem fra handletur o.l som de pleide, for vi hadde jo folk... Til slutt fikk jeg på en måte nok. Snakket med svigermor på en høflig måte, og forklarte at noen ganger syntes jeg det var litt slitsomt, ikke at de ikke kan ordne seg selv, men jeg følte jeg måtte underholde litt, og de presiserte hele tiden at de syntes det var så koselig å komme på besøk til ¨hjemgården¨, og faren hennes hadde gjort det i alle år...

Så gikk det en stund til, og så snakket vi sammen igjen, på en høflig måte sa jeg i fra, igjen, og vi ble enige om en løsning der jeg skulle ringe hvis det ikke passet. Etter en stund merket jeg at hun aldri ringte hit mer, men at hun ringte min samboer, og avtalte med han... Som ikke var hjemme, og kunne spørre meg om det passet :overrasket:

Så jeg eksploderte litt ovenfor min svigerinne, som selvfølgelig sladret til sin mor, som igjen ikke ville snakke med meg på en liten stund, men det er forbi nå. Jeg har fått det som jeg ville, at faktisk jeg har litt bestemmelsesrett over hvem som kommer til meg, når det passer meg, og ikke alle andre..

I alle fall, en litt lang greie, men.. Jeg valgte i alle fall å ikke inkludere mannen min i detalj på hva som egentlig skjedde, fordi han hele tiden mente det ikke var noe problem... Jeg valgte å handle først, og så fortelle han min versjon seinere. Kanskje ikke dette fungerer for alle, men i mitt tilfelle fungerte dette helt fint. Jeg følte jeg fikk sagt greit i fra, fra mitt ståsted, fordi jeg følte det var meg som ble sittende med ¨besøket¨, samtidig som jeg lot han slippe å sitte mellom barken og veden.

Håper det ordner seg for deg i alle fall! Jeg er av den oppfatningen av at man skal respekteres i sitt hjem, og det gjelder også den nære familien.

Det at din samboer ikke ser problemet, er synd, men jeg tror det ofte har lett for å bli sånn. Håper du finner din måte å få en orden på dette på, uten at det går ut over forholdet dere voksne imellom, det ville være synd!

Men, hvis du har tenkt å snakke med din svigermor om dette, tror jeg kanskje du burde ordlegge deg litt anderledes enn du har gjort i innleggene dine i denne tråden... :ler:

Skrevet

HVa med å spørre svigermor om hun kan være barnevakt noen timer, hjemme os henne. Sånn at du kan få slappet av litt og evt kommet ajour med husarbeid eller shopping. ALENE!

Hun mener nok bare godt, men det er ikke alltid vi ser det på samme måten når vi er overslitne og hårsåre.

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet
HVa med å spørre svigermor om hun kan være barnevakt noen timer, hjemme os henne. Sånn at du kan få slappet av litt og evt kommet ajour med husarbeid eller shopping. ALENE!

Hun mener nok bare godt, men det er ikke alltid vi ser det på samme måten når vi er overslitne og hårsåre.

Kunne godt spurt svigermor om å være barnevakt noen timer men slik hun durer på føles det å gi fanden lillefingen.. Skjønner ikke hvorfor hun skal mase seg gjennom dørene og prøve å styre og bestemme.. og hvorfor hun skal ha rett til det???

Skrevet

Tror nok ikke det bare er svigermor som er vanskelig her. Du burde nok jobbe litt med innstillingen din du også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...