Gå til innhold

Forelsket 5-åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror det kan være sundt at begge ungene oppfordres til å leke med andre også, ikke bare at de to skal henge sammen. Både fordi gutten ikke skal dilte etter henne og fordi jenta kan bli helt fra seg den dagen gutten finner andre "bestiser" og ikke vil leke med henne mer. Har selv en jente som er veldig forelsket i en gutt og gjerne vil ha han for seg selv, men oppmuntrer henne til å ikke bli avhengig av han men også finne seg andre og leke med. Hun lager gaver til han og de har også kysset, noe jeg ser på som veldig uskyldig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Han er 5!!

Det jeg ikke liker er denne holdingen er at alt er greit.

At man leker to og to er en ting , men når det er herse teknikker som blir brukt er det ikke greit

Jenta er vel også 5?

"Maktbalansen" dem to imellom er det sannsynligvis så godt som umulig å endre på. Mener du virkelig at det er bedre å nekte dem å leke sammen, når han snakker om henne hele tiden hjemme, og vil ringe og dra på besøk? Bare fordi det er en skjevhet i forholdet deres, noe som er helt normalt på den alderen?

Skrevet
Gutten velger det jo selv! Hadde han syntes at hun var for kontrollerende, så hadde han trukket seg ut av hmmm "forholdet".

Husker du ikke hvordan det var i den alderen? For min del var det mest to- og to- jenter, da men. Disse var "bestevenninner", og en av partene var gjerne "den sterke". "Den sterke" var den mest kontrollerende, og bestemte gjerne hvem, og eventuelt om, de skulle leke med av andre barn. Og "den svake" fant seg i det, fordi h*n ville beholde vennskapet. Et par ganger kom det til slosskamp, husker jeg, fordi to jenter sloss om hvem av dem som skulle være bestevenn med ei tredje jente. De to som sloss var begge av typen "den sterke".

At sånne konflikter er ukjente for deg synes jeg er rart, men om de er det, så forklarer jo det hvorfor du reagerer så sterkt på hovedinnlegget. Deres forhold har ingenting å gjøre med et voksent kjærlighetsforhold.

Dette skjedde min datter, at to jenter sto og dro i henne for ingen ville at den andre skulle leke med henne. Og hun er ikke spesielt svak. Min datter er en jente som ikke har noe problemer med å leke med flere, men bestevenninnen ville ikke dele henne med andre. Heldigvis tok barnehagen affære og fulgte opp alle tre, og etter hvert fant de ut at det var like morsomt å leke tre sammen.

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet

Og hallo cruel?! Fint at folk i bhg. har tro på seg selv og sitt opplegg, det ER mye fint folk der, men det er faktisk VÅRE barn, og det er faktisk opp til oss. De ansatte bør ha litt høyere respekt for foreldrenes synspunkter enn det du gir uttrykk for, synes jeg. Mor er mor, og det skal hun være lenge etter at arbeidsdagen i bgh. er slutt. Det er jobben hennes å bekymre seg, jeg synes det er FLOTT at hun tenker som hun gjør! Godt jobba, mor!

Skrevet
Jenta er vel også 5?

"Maktbalansen" dem to imellom er det sannsynligvis så godt som umulig å endre på. Mener du virkelig at det er bedre å nekte dem å leke sammen, når han snakker om henne hele tiden hjemme, og vil ringe og dra på besøk? Bare fordi det er en skjevhet i forholdet deres, noe som er helt normalt på den alderen?

Det går an å gjøre noe med maktbalanser hvis man går inn for det. Det har de iallfall skjønt i den barnehagen hvor mitt barn gikk tidligere.

Skrevet
Dette skjedde min datter, at to jenter sto og dro i henne for ingen ville at den andre skulle leke med henne. Og hun er ikke spesielt svak. Min datter er en jente som ikke har noe problemer med å leke med flere, men bestevenninnen ville ikke dele henne med andre. Heldigvis tok barnehagen affære og fulgte opp alle tre, og etter hvert fant de ut at det var like morsomt å leke tre sammen.

Jeg er helt enig i at man må forsøke å få til noen slags megling når det er snakk om et "trekantdrama", gjest.

Skrevet
Og hallo cruel?! Fint at folk i bhg. har tro på seg selv og sitt opplegg, det ER mye fint folk der, men det er faktisk VÅRE barn, og det er faktisk opp til oss. De ansatte bør ha litt høyere respekt for foreldrenes synspunkter enn det du gir uttrykk for, synes jeg. Mor er mor, og det skal hun være lenge etter at arbeidsdagen i bgh. er slutt. Det er jobben hennes å bekymre seg, jeg synes det er FLOTT at hun tenker som hun gjør! Godt jobba, mor!

Hmmm, skjønner ikke helt hva du svarer på her. Mener du at det er opp til foreldrene å bestemme hvem barnehagepersonalet skal la barna deres leke med? :ironi: For det er jo det vi diskuterer her. I så fall synes jeg det er greit at barnehagepersonalet ikke er så respektfulle som du ønsker.

Skrevet
Hmmm, skjønner ikke helt hva du svarer på her. Mener du at det er opp til foreldrene å bestemme hvem barnehagepersonalet skal la barna deres leke med?  :ironi: For det er jo det vi diskuterer her. I så fall synes jeg det er greit at barnehagepersonalet ikke er så respektfulle som du ønsker.

Jeg synes barnehager bør ta hensyn til om noen foreldre ikke ønsker kyssing og doktorleker. Ikke alt man kan få gjort noe med, men avledning kan man jo ihvertfall forsøke. Jeg skjønner også godt at foreldre synes det er leit om barnet ikke får lov til å leke med andre, og jeg ville selv ha forventet at barnehagen møtte meg med respekt for mitt synspunkt for dette.

Skrevet
Det går an å gjøre noe med maktbalanser hvis man går inn for det. Det har de iallfall skjønt i den barnehagen hvor mitt barn gikk tidligere.

Flott hvis dere har fått det til, Gjest. Min erfaring er imidlertid at i den alderen henger sånt sammen med barnas mentale utvikling. At jenter blir "sjefen" over gutter i den alderen er nok derfor veldig normalt, for de er jo litt tidligere ute enn gutta.

Jeg snakker altså om forholdet mellom to- og to barn. Hvis noen blir utestengt, og det mer en gjengmentalitet, virker det som det er enklere å endre på ting.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Jeg synes barnehager bør ta hensyn til om noen foreldre ikke ønsker kyssing og doktorleker. Ikke alt man kan få gjort noe med, men avledning kan man jo ihvertfall forsøke. Jeg skjønner også godt at foreldre synes det er leit om barnet ikke får lov til å leke med andre, og jeg ville selv ha forventet at barnehagen møtte meg med respekt for mitt synspunkt for dette.

:Nikke:

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet

Disse foreldra har ikke noe spesifikt ønske om hvem barnet deres skal leke med. De har et ønske om at barnet ikke skal herses med av at annet barn i barnehagen. Og DET skal personalet ha respekt for. :klappe:

Gjest gjest 0
Skrevet

Dere sier at de som jobber i barnehage er fagpersonell.....

I've got news for you!!

Det er svært få av de som jobber i barnehagen som er fagpersonell!!! Hvem som helst får jobb i barnehage. Jeg kjenner mange som adri har tatt i et barn før som har fått jobber der! En kamerat av meg jobber i barnehage nå. Han var av den typen som ikke likte barn da han begynte der :overrasket: Men han var arbeidsledig og tok det han fikk, og ettersom barnehager ofte etterlyser menn havnet han altså i en slik jobb likevel...

Hvis dere vil ha et fornuftig svar fra barnehagen må dere iallefall snakke med en av de som er utdannet eller avdelingslederen. De andre har man ingen garanti for at vet hva de driver med. (Jeg sier ikke at de ikke kan passe barn da.... Men de har ikke fagkunnskapene)

Skrevet

I got news for you too..........

Doktorleker er i perioder vanlig i barnehagen. Det betyr ikke at vi voksne syns det er ok. Vi setter klare grenser, men all den dag man ikke er flusst av personal i barnehagen er det umulig å sørge for at alle tyve holder buksene på hele tiden. Men jeg kan garantere at det stoppes umiddelbart så snart en av de voksne rår snusen i det.

Maktbalansen blandt ungene er skjevt fordelt og vil alltid være det. Sånn er det når man har tyve forskjellige personligheter. Men oftest ser vi at ungene gjenspeiler sine foreldre.

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet

Enig med deg, Vampyra. Barnehagen vår er stor og flott, masse flotte folk. Men vi ser jo at stort sett er de med utdanning på seminar eller sitter i møter for å planlegge, og i det daglige blir barna ivaretatt av helt ufaglærte folk. De blir holdt tørre. får mat og blir satt til aktiviteter, men når det oppstår konflikter og problemer som dette, blir det veldig personavhengig hva som gjøres. Fagkunnskapen om barns utvikling, psyke og relasjoner er ikke tilstede. Ting kan fort bare "settes på vent" fordi ngen tar anvar.

Skrevet
Enig med deg, Vampyra. Barnehagen vår er stor og flott, masse flotte folk. Men vi ser jo at stort sett er de med utdanning på seminar eller sitter i møter for å planlegge, og i det daglige blir barna ivaretatt av helt ufaglærte folk. De blir holdt tørre. får mat og blir satt til aktiviteter, men når det oppstår konflikter og problemer som dette, blir det veldig personavhengig hva som gjøres. Fagkunnskapen om barns utvikling, psyke og relasjoner er ikke tilstede. Ting kan fort bare "settes på vent" fordi ngen tar anvar.

*riste kraftig på hodet*

Skrevet

Egentlig så er jeg litt enig i det med fagpersonell. Samtidig så finnes det mange flotte ufaglærte ansatte i en barnehage som gjør fantastiske jobber. Disse nurde vært tatt mere vare på og blitt kurset al mass.

Det er nå en gang slik at det er avdelingslederne som sitter i møter og planlegger og slikt, og mye faller på de andre ansatte i barnehagene.

Hva kan man gjøre med det? All den tid man faktisk er underbemannet. Og det er mange av de som jobber i assistentstillinger som har utdannelse; barne. og ungdomsarbeidere og barnepleiere for å nevne noen.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg er riktiknok kritisk til barnehagen i noen situasjoner men det går på faglærtre, styrer eller en assistent - spiller ingen rolle, men er du så kritisk, burde du kanskje vurdere om barnhagen er det rette stedet for deg og ha barnet ditt

Skrevet
Flott hvis dere har fått det til, Gjest. Min erfaring er imidlertid at i den alderen henger sånt sammen med barnas mentale utvikling. At jenter blir "sjefen" over gutter i den alderen er nok derfor veldig normalt, for de er jo litt tidligere ute enn gutta.

Jeg snakker altså om forholdet mellom to- og to barn. Hvis noen blir utestengt, og det mer en gjengmentalitet, virker det som det er enklere å endre på ting.

Siden jenten er mer "moden" enn gutten, skal hun få lov til å holde på som hun gjør? Beklager, men jeg håper virkelig ikke du jobber i barenhagen, for svarene du kommer med her skremmer vettet av meg.

Dette gjelder jo ikke bare to og to barn, men der den ene blir nektet å leke med andre. På tide å komme ut av dvalen, og lese det som står, for gutten sier jo selv at jenten nekter han å leke med andre jenter. Mener du at hun skal få lov til det, fordi hun er jente og mer mentalt utviklet?

Skrevet

Hvorfor ikke be om en foreldresamtale for å ta det opp med dem?

Skrevet

Doktorleker ble ikke nevnt av trådstarter, det er noe som har kommet inn i diskusjonen etter hvert. Synes også det høres utrolig ut at dere mener at man kan forvente at barnehagen skal behandle hvert barn i forskjellig, ettersom hva foreldrene ønsker.

- Nei, hun der får ikke lov til å kysse noen, stoooopp!

- Nei, Per får ikke lov til å leke med Pål, mamma'n til Per mener at vennskapet deres ikke er bra for Per.

- Uff nå leker Tuppen og Lillemor igjen, foreldrene til Lillemor har gitt beskjed om at for nære vennskap virker ekskluderende i forhold til andre barn.

Hvis foreldrene virkelig mener at det er usunt for barnets utvikling å ha en bestevenn (og ja, bestevenn innebærer faktisk at forholdet er eksluderende i forhold til andre barn!), så får de vel snakke med barnet om det selv? Jeg kan nesten garantere at barnet vil si at h*n ønsker å leke nøyaktig så mye med bestevennen som h*n gjør akkurat nå, og at det er "kjedelig" å leke med andre barn (akkurat nå).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...