Gjest Gjest Skrevet 4. november 2005 #1 Skrevet 4. november 2005 Vår sønn på 5 år er forelsket i ei jevngammel jente i barnehagen. Han snakker ikke om annet enn Helene, og vil hele tiden ringe henne når han ikke er i barnehagen. De voksne i barnehagen synes dette er kjempesøtt, og forteller historier om hvordan de går hånd og hånd, stjeler til seg små kyss og alltid skal sitte sammen. Denne Helene er blitt veldig eiesyk overfor vår lille sønn, og han har taleforbud med andre jenter i barnehagen og forbud mot å engasjere seg i andre aktiviteter enn henne. Foreldrene hennes synes også det er veldig søtt at jenta deres har fått sin første kjæreste, og hjelper henne å lage små gaver, skrive kort etc. til gutten vår. Da vi tok han ut av barnehagen i tre dager fordi vi skulle på en liten høstferie gråt denne Helene fra morgen til kveld fordi Adrian var borte. Min mann og jeg er derimot ikke så veldig begeistret. Vi har også tatt opp dette med barnehagen som avfeide oss og sa det vil gå over av seg selv. Men nå har det pågått i snart 2 måneder, og blir bare verre og verre synes vi. Vi har prøvd å snakke med Adrian og fortalt at når man er 5 år er alle venner med alle. At voksenverden slippes over de små synes vi rett og slett er usunt, og vi hadde ønsket at barnehagens ansatte også tok oss mer på alvor. Vi vil at Adrian skal ha et sunt og naturlig venneforhold til jenter - alvoret kommer tidsnok. Hva synes dere?
Gjest Piper Skrevet 4. november 2005 #2 Skrevet 4. november 2005 Jeg er helt enig med deg, for det har gått for langt når hun nekter han å være sammen med andre jenter. Stå på ditt, og si at du beklageligvis ikke syns det er søtt, når din 5 åring blir nektet å leke med andre jenter av kjæresten. De kan gjerne være kjærester, men de må også kunne leke med andre i den alderen.
Gjest Gjest_søta_* Skrevet 4. november 2005 #3 Skrevet 4. november 2005 Jeg er også enig i at barnehagen må ta på alvor at jenta faktisk nekter gutten å leke med andre. Dette er også noe som kan skje ellers også, at enkelte barn dominerer andre og hindrer dem i å leke med andre barn. Synes barnehagen det er like søtt da? Selvølgelig er det søtt at de er forelsket, men man trenger ikke å fyre opp under med å oppmuntre med gaver o.l. Dette vil gå over når det ikke blir satt fokus på lenger, mens den dominerende væremåten må tas på alvor og at barnehagen hjelper dem til å kunne leke som de vil.
Kittykat Skrevet 5. november 2005 #4 Skrevet 5. november 2005 (endret) Å ha kjæreste er søtt, men når jenta/gutten blir eiesyk, da er det på tide å sitte foten ned. Jeg tror jeg hadde gjort det meget klart for barnehagen hva jenten nekter din sønn og jeg hadde forlangt at de hadde gjort noe. Ellers så hadde jeg rett og slett snakket med jenten og foreldrene hennes selv. På en pen måte selvsagt. Endret 5. november 2005 av Kittykat
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2005 #5 Skrevet 5. november 2005 Gi det fjorten dager, så er det over Vi har denne typen koallisjoner i barnehagen hele tiden. Det er sikkert ikke så ille som du tror, og jeg kan garantere deg at de voksne i barnehagen ikke tillater at Helene hersker over sønnen din
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2005 #6 Skrevet 5. november 2005 Sånn egentlig hørtes det søtt ut, MEN skummelt siden jenta gjør som hun gjør. Hvordan forklare for en 5 åring at barn er mer venner enn kjærester? Dattern min hadde en kjæreste da hun var 4, men de kysset ikke. De lekte sammen med de andre barna. Han stod opp og forsvarte henne, men det var det. De var forresten kjærester frem til 2-3. klasse, fortsatt som venner og lekte med de andre..
Annie Skrevet 6. november 2005 #7 Skrevet 6. november 2005 Syns ikke det er så greit når 5 åringer kysser jeg da. Ikke at hun er eiesyk heller. Ville sagt i fra til barnehagen og bedt dem om å respektere deres synspunkk. Ferdig med det!
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2005 #8 Skrevet 7. november 2005 Noen femåringer kysser. Sånn er det bare. De er opptatt av å utforske og å finne ut av, men mest av alt er det morsomt fordi mange voksne gir positive tilbakemeldinger på det, som fex å så søte dere er eller er dere kjærester dere da. Det finnes ikke farlig på noe vis. Og som jeg har sagt før, denne jenta er garantert ikke så herskesyk som man kan få inntrykk av. Husk at de voksne i barnehagen er sammen med dem hele tiden.
La Guapa Skrevet 7. november 2005 #9 Skrevet 7. november 2005 Jeg synes dere som foreldre har rett til å si ifra at nå har det gått for langt. Lille Helene høres ut som om hun er på randen til å koke kaniner! :-) La Guapa
Gjest Piper Skrevet 7. november 2005 #10 Skrevet 7. november 2005 (endret) Noen femåringer kysser. Sånn er det bare. De er opptatt av å utforske og å finne ut av, men mest av alt er det morsomt fordi mange voksne gir positive tilbakemeldinger på det, som fex å så søte dere er eller er dere kjærester dere da. Det finnes ikke farlig på noe vis. Og som jeg har sagt før, denne jenta er garantert ikke så herskesyk som man kan få inntrykk av. Husk at de voksne i barnehagen er sammen med dem hele tiden. ← Du avfeier jo det like galant som de i barnehagen, og det er jo akkurat det mor er frustrert over. Kan dere forstå at foreldrene kan bli bekymret? Hvordan kan du si at det sikkert ikke er så ille, siden dere har slike ting hele tiden i barnehagen hos dere? Har du fått med deg hva mor skriver i det hele tatt? Hvordan skal foreldre forholde seg til dette, når de føler at barnehagen bare avfeier det på samme måte som du gjør her inne? Ikke alle slike situasjoner går over etter 14 dager, ei heller er alle slike saker like. Derfor syns jeg det er skremmende at du kommer med en slik uttaleser, når mor skriver at det har pågått i snart to måneder. To måneder er lengre enn dine to uker, så hva skal mor nå gjøre da, vente nye to uker? Eller sette mer press på barnehagen? Endret 7. november 2005 av Piper
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2005 #11 Skrevet 7. november 2005 Mor bør ta det med ro og innse at de i barnehagen er voksne folk som ser dette i en helt annen stetting enn det mor gjør. Femåringer overdriver, femåringer lyver og femåringer gir ofte et ikke så veldig nyansert bilde av sannheten. Hvis barnehagen mener at det ikke er grunn til bekymring, er det mest sannsynlig ikke grunn til bekymring. Og jeg kan love deg at dersom mor fortsetter å mase om dette i barnehagen, etter at hun har tatt det opp på skikkelig vis og fått svar, kommer de til å himle med øynene over henne.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #12 Skrevet 7. november 2005 Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette er noe å ta sånn på vei for, men det er jo mulig jeg har misforstått noe. Det går nok over, og går det over stokk og stein så stoppes nok denne frierinnen
Gjest Piper Skrevet 7. november 2005 #13 Skrevet 7. november 2005 Mor bør ta det med ro og innse at de i barnehagen er voksne folk som ser dette i en helt annen stetting enn det mor gjør. Femåringer overdriver, femåringer lyver og femåringer gir ofte et ikke så veldig nyansert bilde av sannheten. Hvis barnehagen mener at det ikke er grunn til bekymring, er det mest sannsynlig ikke grunn til bekymring. Og jeg kan love deg at dersom mor fortsetter å mase om dette i barnehagen, etter at hun har tatt det opp på skikkelig vis og fått svar, kommer de til å himle med øynene over henne. ← Det du egentlig sier er at foreldre skal ikke bry seg om hva som hender i barnehagen, for da er det andre som skla styre alt, har jeg forstått det riktig?
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2005 #14 Skrevet 7. november 2005 Helt enig med Evelina her. Og hvis mor blir opprørt over at noen her inne avfeier denne saken på samme måte som barnehagepersonalet, hallo?! Det kan jo tenkes at fagpersonalet har... rett? Men da var det kanskje ikke det hun ville høre allikevel? Klart foreldre bør følge med på det som skjer i barnehagen. Men så lenge det virker som barnet har det bra og er fornøyd, så er det vel ingen grunn til å gå inn og endre på hvem barnet leker med. At barna leker to og to en periode betyr ikke at de blir ute av stand til å leke med andre barn. Det bidrar i stedet til å lære barnet å forme tette relasjoner med andre.
Gjest Gamle Alex Skrevet 7. november 2005 #15 Skrevet 7. november 2005 (endret) De voksene i barnehagene får ikke alt med og seg. Kyssing synes jeg vel er uskyldig ,men når datteren min gikk i barnehagen var det full utforskning på gang, så fort de hadde mulighet var det av med klærene. Jeg tok dette opp mange ganger på en ordenlig måte. Tilbakemeldingen var at barn var barn, det var helt naturlig ( det kan jeg være enig i) og a de kunne ikke være alle steder åpå en gang. det var ikke veldig betryggende. Du gir i mine øyne Evelina et "typisk" barnehage svar Endret 7. november 2005 av Gamle Alex
Gjest Piper Skrevet 7. november 2005 #16 Skrevet 7. november 2005 (endret) Skal et lite barn læres opp til å bli nektet å leke med andre, fordi det har "vennen" sagt? Helt greit at barn leker to og to av og til, emn da bør det være fordi barnet har valgt det selv, ikke fordi en annen har nektet barnet å leke med andre. Ser dere egentlig forskjellen? Eller er det helt greit at noen får lov til å styre på denne måten, bare fordi de liksom er "kjærester"? De fleste hadde hylt og skreket om dette hadde vært voksne folk, emn fordi det er små barn er det liksom helt greit? Vel, hvem skal lære de to barna at slik oppfører man seg ikke, når de voksne som er sammen med barna hele dagen bare syns det er søtt? Hva lærer man ikke denne jenten, jo at det det er helt greit å nekte den du liker å være sammen med andre. Og en lærer denne lille gutten, at det er helt greit å bli nektet å leke med andre når "kjæresten" sier så. Jeg personlig syns det er skremmende, at folk som jobber i barnehagen ikke klarer å se det. De skal liksom være utdannet. Men så feil kan jeg ta, og jeg er utrolig glad for at jeg ikke har barna mine i de barnehagene dere jobber i. For jeg finner det ikke søtt, at en 5 åring nekter en annen 5 åring å leke med andre. Skremmende er det også, at voksne mennesker syns det er helt ok Endret 7. november 2005 av Piper
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2005 #17 Skrevet 7. november 2005 Gutten velger det jo selv! Hadde han syntes at hun var for kontrollerende, så hadde han trukket seg ut av hmmm "forholdet". Husker du ikke hvordan det var i den alderen? For min del var det mest to- og to- jenter, da men. Disse var "bestevenninner", og en av partene var gjerne "den sterke". "Den sterke" var den mest kontrollerende, og bestemte gjerne hvem, og eventuelt om, de skulle leke med av andre barn. Og "den svake" fant seg i det, fordi h*n ville beholde vennskapet. Et par ganger kom det til slosskamp, husker jeg, fordi to jenter sloss om hvem av dem som skulle være bestevenn med ei tredje jente. De to som sloss var begge av typen "den sterke". At sånne konflikter er ukjente for deg synes jeg er rart, men om de er det, så forklarer jo det hvorfor du reagerer så sterkt på hovedinnlegget. Deres forhold har ingenting å gjøre med et voksent kjærlighetsforhold.
Gjest Gamle Alex Skrevet 7. november 2005 #18 Skrevet 7. november 2005 (endret) dobbelt Endret 7. november 2005 av Gamle Alex
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 7. november 2005 #19 Skrevet 7. november 2005 Ar femåringer er kjærester og nusser på hverandre ville jeg ikke bekymret meg over, det er spennende og utforskende og temmelig uskyldig og normalt. Men denne herske-biten synes jeg absolutt du må ta på alvor! Personalet greier ikke å følge opp alt, og mener veldig ofte at ting skal være normalt og gå over. Kankje det, ofte, men det er DITT barn. Femåringer som hersker kan faktisk være ganske fæle, og med tanke på skolestarten er det vesentlig hva som foregår i bhg ift dannelse av koalisjoner og selvbildet til gutten din. Skal ikke bli vant til at andre skal bestemme over han. Det er IKKE greit. Han skal bestemme hva han skal gjøre. Hadde det vært mitt barn ville jeg tatt fri og tilbrakt masse tid i bhg., snakket alvorlig både med foreldrene og personalet, og faktisk hvis ingen bedring ville jeg søkt overflytting til annen barnehage!
Gjest Gamle Alex Skrevet 7. november 2005 #20 Skrevet 7. november 2005 Gutten velger det jo selv! Hadde han syntes at hun var for kontrollerende, så hadde han trukket seg ut av hmmm "forholdet". ← Han er 5!! Det jeg ikke liker er denne holdingen er at alt er greit. At man leker to og to er en ting , men når det er herse teknikker som blir brukt er det ikke greit
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå