Gå til innhold

Mannen min er opphengt i mitt tidligere sexliv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har vært sammen med kjæresten min i nesten fore år. Vi falt hodestups for hverandre og bestemte oss raskt for at det skulle være oss. Da vi først ble kjent var jeg i et forhold som da ble avsluttet. I våre første samtaler, mens vi ble kjent, kom det opp en god del spm om sex og tidligere partnere. Der og da så jeg på det som en måte å bli kjent på for to godt voksne mennesker, begge med lange forhold bak oss. I ettertid har kjæresten min hatt store problemer med det han fikk vite om min fortid og tar dette opp jevnlig. Han kan også slenge med leppa og komme med sårende kommentarer. Det er ikke noe rart med mitt tidligere sexliv. Men i forhold til min nåværende kjæreste har jeg hatt hyppigere sex og vært sammen med en mann der det var tillatt å være seg selv i forhold til egen seksualitet. 

Jeg har forsøkt å trygge min kjæreste i at jeg virkelig aldri har hatt så god kjemi, trygghet eller følt på er begjær så sterkt som for han, noe som er helt sant. Men det avfeier han bare og sier at det tror han ikke noe på….

Jeg blir både fortvilet og lei meg. Har noen noen råd? Forstår selvfølgelig at det var dumt å prate om dette. 

Anonymkode: fede7...dbf

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er noe HAN må jobbe med. Ikke du. Såe dump?

Anonymkode: 2ee26...4b9

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes folk kommer kjapt med dumpe-råd her. Min mann og jeg hadde lignende start på forholdet. Vi trodde begge det var et useriøst forhold, og pratet om tidligere erfaringer helt uten filter. Jeg har gjort mer seksuelt enn han, og han virket som han ikke synes det var et problem. Etter vi ble sammen kom det likevel opp her og der og vi hadde flere krangler over et par års tid. Han synes det var vanskelig å tro på meg at jeg var fornøyd med han og oss, og usikkerheten hans gjorde at han kunne anklage meg for utroskap eller hvor han bare ble furt og stille i dagesvis. Det var veldig slitsomt. 

Den siste krangelen med hans anklager skjedde da jeg var gravid med vårt første barn, men da satt jeg foten ned og sa at enten må han godta min fortid eller så måtte vi gå hvert til vårt. For det er umulig å ha et seriøst forhold og ha barn sammen om han skulle ha en underliggende mistro til meg konstant. 

Jeg tror han endelig innså alvoret, og siden den gang har han ikke tatt det opp og heller ikke blitt sur og stille. Det er nå fire år siden. Om det ikke hadde tatt slutt, hadde jeg nok ikke tatt ultimatumet mitt bokstavlig. Vi ventet tross alt barn sammen. Neste skritt var parterapi, men vi kom altså ikke så langt. Vi er imidlertid begge to åpen for å dra til parterapi i fremtiden om vi skulle støte på problemer i forholdet. 

Anonymkode: f8ff8...5e6

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var veldig lite spesifikt. 

Har du hatt vært i et swingers-miljø eller noe slikt? 

Hva er det han reagerer på at du har gjort? Har du gjort ting med andre menn som du ikke vil gjøre med ham, for eksempel?

Anonymkode: f1fc8...faf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes folk kommer kjapt med dumpe-råd her. Min mann og jeg hadde lignende start på forholdet. Vi trodde begge det var et useriøst forhold, og pratet om tidligere erfaringer helt uten filter. Jeg har gjort mer seksuelt enn han, og han virket som han ikke synes det var et problem. Etter vi ble sammen kom det likevel opp her og der og vi hadde flere krangler over et par års tid. Han synes det var vanskelig å tro på meg at jeg var fornøyd med han og oss, og usikkerheten hans gjorde at han kunne anklage meg for utroskap eller hvor han bare ble furt og stille i dagesvis. Det var veldig slitsomt. 

Den siste krangelen med hans anklager skjedde da jeg var gravid med vårt første barn, men da satt jeg foten ned og sa at enten må han godta min fortid eller så måtte vi gå hvert til vårt. For det er umulig å ha et seriøst forhold og ha barn sammen om han skulle ha en underliggende mistro til meg konstant. 

Jeg tror han endelig innså alvoret, og siden den gang har han ikke tatt det opp og heller ikke blitt sur og stille. Det er nå fire år siden. Om det ikke hadde tatt slutt, hadde jeg nok ikke tatt ultimatumet mitt bokstavlig. Vi ventet tross alt barn sammen. Neste skritt var parterapi, men vi kom altså ikke så langt. Vi er imidlertid begge to åpen for å dra til parterapi i fremtiden om vi skulle støte på problemer i forholdet. 

Anonymkode: f8ff8...5e6

Her er det nok mye fornuftig å ta til seg, avhengig av deres situasjon, TS.

Anonymkode: 2286e...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Les deg opp om narsissisme. Nå

Anonymkode: dec26...f30

Nok en gang en idiot som slenger ut av seg denne idiotdiagnosen. Nei, det er ikke alle som har denne diagnosen selv om om de oppfører seg som usikre barn.  

Skjønner du ikke at det eneste du oppnår med å sette merkelappen på absolutt alt er at ingen lenger tar denne diagnosen seriøst. 

Anonymkode: 314f1...85a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts

nei, ikke noe spesielt.. Helt normal sex, i mine øyne, kanskje bare en større hyppighet enn jeg har inntrykk av at er vanlig i småbarnstiden. 

Han har også hengt seg opp i at min ex må ha en mye større penis enn han. Det har jeg imidlertid ikke sagt noe om men han er overbevist om det. 
Han kan komme med stygge kommentarer som «du tenker vel bare på den store kuken til….»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min eks holdt også på slik. Han spurte og grov om fortiden min. Viste virkelig interesse, helt til han snudde helt om og ble helt krakilsk og kalte meg hore bare jeg hilste på mannlige venner på gata. Gjorde han noe galt, og jeg tok det opp, fikk jeg en halvtimes kjennepreken på hvor løs og ekkel jeg var pga min ekle seksuelle fortid. Som forøvrig var helt normal og gjennomsnittlig. Men han var jomfru. Han benyttet hver anledning til å bruke dette mot meg. Vise at han var mer verdt enn meg pga min "stygge" fortid. Det gikk faktisk over da vi fikk barn og jeg la på meg 10 kg. Vet ikke om det var pga at han så på meg som mer moderlig og uskyldig, eller om han ble mindre sjalu pga at jeg ble mindre attraktiv og han tenkte at jeg ikke hadde sjans på andre? 🤔

Sykt er det uansett. Jeg tenker at du ikke skal godta dette!! (jeg angrer på at jeg gjorde det (bortsett fra at vi fikk verdens herligste barn ❤️)) ihvertfall kreve at han får hjelp til sjalusien hvis dere skal fortsette forholdet.

Angående narsissisme, så har eksen min mange narsissistiske trekk etter å ha vokst opp med en alkoholisert mor. Narsissister spør gjerne ut om ting i starten som de kan bruke mot deg senere.

Anonymkode: 84fed...5a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, så alle menn som er sammen med en dame som har noe å jobbe med skal dumpe henne? Da blir jo samtlige damer på planeten plutselig enslig. Høres ut som en dårlig idé. 

Anonymkode: e009d...402

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts

nei, ikke noe spesielt.. Helt normal sex, i mine øyne, kanskje bare en større hyppighet enn jeg har inntrykk av at er vanlig i småbarnstiden. 

Han har også hengt seg opp i at min ex må ha en mye større penis enn han. Det har jeg imidlertid ikke sagt noe om men han er overbevist om det. 
Han kan komme med stygge kommentarer som «du tenker vel bare på den store kuken til….»

Slike kommentarer hadde jeg ikke godtatt, og hadde han ikke sluttet så hadde det ikke hvert liv laga framover. 

Anonymkode: ee73e...cf5

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett ned foten, rett og slett. Det der er ikke greit i det hele tatt. Alle har jo rett til å ha sin fortid. Det som betyr noe er jo nåtid. Skal du begynne å legge deg oppi hans tidligere sengepartnere? 

Han høres ut som han oppfører seg som om dine tidligere erobringer er utroskap. Og det er det jo ikke. 

Hadde motsatt problem, der mannen min stadig ville jeg skulle det ex, gjorde. Da ga jeg grei beskjed at hvis det var så viktig for han så fikk han gå tilbake dit. For mer du maser om det jo mindre vil jeg med deg. Så da kan vi jo bare gi opp med en gang. Han ga seg ikke helt. Så da begynte jeg å sammenligne mine tidligere partnere med han på samme vis. Til han syntes det var ubehagelig. Og jeg fortalte at akkurat slik føler jeg det også når du drar inn at du syntes jeg skulle gjøre som ex din. Menn skjønner ikke annet enn det de føler er kjipt selv. Har de ikke kjent på det, er det ikke problem for dem. 

Anonymkode: 2877b...d29

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nok en gang en idiot som slenger ut av seg denne idiotdiagnosen. Nei, det er ikke alle som har denne diagnosen selv om om de oppfører seg som usikre barn.  

Skjønner du ikke at det eneste du oppnår med å sette merkelappen på absolutt alt er at ingen lenger tar denne diagnosen seriøst. 

Anonymkode: 314f1...85a

For det første: Det er fåtall av dem som har narsissistiske trekk som får diagnose - de første av de faktiske narsissistene går til terapi for å få anerkjennelse, ikke hjelp til egne problemer, de ville ikke innrømmet at de hadde et problem. Jeg slengte ikke ut en diagnose - jeg ba ts lese om narsissisme - idiot kan du være selv.

For det andre; Å opplyse seg om narsissistiske trekk er viktig - for alle. Fordi nettopp denne type oppførsel er utrolig skadelig for en partner - men han/hun gjenkjenner kanskje ikke dette som emosjonell mishandlig - noe det er. Jeg sier ikke at han er narsissist og jeg sier ikke at ts blir mishandlet - men det å grave i fortiden og så bruke det mot noen er et klassisk narsissistisk trekk. Ja han må ha flere trekk for å være narsissist, men les om det for å forstå, og kunne tenke over hva som er greit og ikke greit. 
ps: å bli overtalt til å flytte dammen raskt er også klassisk narsissist

Anonymkode: dec26...f30

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS

Takk for svar! Dette er et vanskelig tema.  Jo mer jeg prøver å trygge han, jo mer føler jeg at det blir brukt i mot meg. Det er akkurat som om han ikke hører hva jeg sier….

Det hører med til historien at han også synes jeg brukte lang tid på å avslutte mitt forhold til exen. Dette blir han heller aldri ferdig med. Fra vi traff hverandre og til jeg flyttet it av soverommet tok det 6 uker. Jeg har barn med eksen og er absolutt ikke enig i at det tok lang tid. Dette tar han også hyppig opp og mener at jeg har gjort han urett. 

Hører hjerne flere meninger om dette….!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel begrenset hva vi kan bidra med. Sexolog eller parterapeut er kanskje det rette?  

Det har satt seg en usikkerhet hos ham. På ett eller annet tidspunkt kom det nok fram at eksen var bedre på noen ting, selv om du ikke mente det slik i samtalen?   Vi menn er forskjellige på sånt. Hos noen trigges kåtskapen av å høre om tidligere erfaringer, mens hos andre trigges kun usikkerhet, og følelse av å aldri nå opp.  Det med størrelsen er jo en klassiker. Husker tråden om han som aldri forsonte seg med at hun hadde ligget med en mørkhudet mann. 

Anonymkode: 9adf9...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det hører med til historien at han også synes jeg brukte lang tid på å avslutte mitt forhold til exen. Dette blir han heller aldri ferdig med. Fra vi traff hverandre og til jeg flyttet it av soverommet tok det 6 uker. Jeg har barn med eksen og er absolutt ikke enig i at det tok lang tid. Dette tar han også hyppig opp og mener at jeg har gjort han urett. 

Var du kjærester med eksen i starten av de 6 ukene da du traff din nåværende?

Hvor lang tid tok det før dere ble forelsket?

Hvor lang tid tok det før du gjorde det slutt med eksen? Det var 6 uker?

Var du utro?

Presset din nåværende på at du skulle gjøre det slutt?

Var følelsene dine for eksen over før du traff din nåværende?

Når forsvant følelsene dine for eksen?

Anonymkode: 84fed...5a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Takk for svar! Dette er et vanskelig tema.  Jo mer jeg prøver å trygge han, jo mer føler jeg at det blir brukt i mot meg. Det er akkurat som om han ikke hører hva jeg sier….

Drt er et stort rødt flagg for meg at han har dratt deg ut av et forhold og inn til seg etter bare 6 uker. Kanskje det var riktig å dra fra din eks men å gå så fort sammen med en annen (og til og meg med barn) er ikke bra. I tillegg er han sur for at det gikk for fort??

https://www.healthline.com/health/mental-health/am-i-dating-a-narcissist

Jeg skal ikke si at du ikke har funnet den store kjærligheten men vær forsiktig! 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor er det dere finner alle disse idiotene, damer? Og hvorfor er dere sammen med dem? 

Anonymkode: 02828...5a4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skjønner godt at dette innlegget er best likt i denne tråden, for det er jo så riktig at med det minste problem i et forhold, så må man skrive dump han. KG på sitt beste, og ikke minst et veldig reflektert svar på både store og små problemer i et forhold. Dump han altså. Det er så imponerende at dere har dette rette svaret klart med en gang, tenker vi andre må bøye oss i støvet for de populære og gode svarene! Alle dere som skriver dette øyeblikkelig når dere ser en tråd burde blitt møtt med stor ærbødighet, og kanskje en jobb på Familievernkontoret i tillegg, tenk hvordan dere hadde kortet ned ventetidene med deres innsiktsfulle ''dump han'' to minutter ut i hver samtale.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Har vært i samme situasjon som deg, og problemet var at jo mer jeg forklarte og trygget hun (min samboer), så desto mer tenkte hun på mine tidligere seksualpartnere. Man kjenner jo ikke et menneske så godt i starten av et forhold, og i ettertid ser jeg at jeg ikke skulle snakket om dette i det hele tatt. Noen mennesker (blant annet min samboer) er laget slik at jo mer informasjon de får, desto flere historier lager de seg i sitt mentale indre. Det er ting som tyder på at din mann er i denne kategorien. Dersom han er det fungerer det, å gi trygghet gjennom åpenhet, motsatt vei. det gjør egentlig ting verre. Din åpenhet gjør situasjonen verre.  Du bør også være forberedt på at mennesker i denne kategorien hekter seg opp i detaljer som ikke er viktige, for å blåse opp historiene. Jeg sa at det var ei jeg hadde en kortvarig relasjon med som jeg hadde truffet for sex 3-4 ganger, neste gang vi pratet om det hadde jeg tydeligvis sagt 4-5 ganger. Da handlet det tydeligvis om at jeg ikke var til å stole på siden jeg hadde sagt forskjellige antall ganger. Den detaljen er helt uviktig for meg, men er mat for folk som allerede ikke takler at man har levd et liv før de. Tenker at her handler det om at han må få en tidslinje hvor han får lov å bearbeide din fortid, men etter en dato dere blir enige om så er det hans oppgave å være ferdig med dette. 

Anonymkode: bee53...7f4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...