Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #1 Del Skrevet 16. oktober 2002 Jeg har en sønn som snart er 5år.Han må ennå bruke natt bleier.Han har også ofte tisse uhell på dagen.Det medfører ekstra arbeid,slitasje på sengetøy og klærne.Så lurer jeg altså på om man kan få noen slags stønad for dette?Synes å ha hørt om dette men er ikke sikker Og så en ting til når barnet krever oppmerksomhet hele tiden,må aktiviseres,sitte ved senga hver kveld,er hissig og kan kaste rundt seg med det som er i nærheten.Pappa må av og til komme hjem for å hjelpe mor med å få ungen til barnehage.Pappa taper lønn pga.dette.Ungen bor i et strøk uten unger så å ta ungen ut av barnehagen går ikke.Er det noen slags hjelp å få,hvor er den beste plassen å henvende seg til,kan man få fri barnehageplass.Kanskje må det lege erklæring til?Jeg vet ikke,blir fortvila tiltider. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dahlia - ikke innlogget Skrevet 16. oktober 2002 #2 Del Skrevet 16. oktober 2002 Jeg er ingen ekspert, men virker som om noe plager ungen, ingen unger er slik med vilje Snakk med barnehagen om det er noen som erter eller om de kan observere barnet i lek med andre en periode for å se om det er noe som er vondt for barnet ditt. Om du allerede har gjort dette, kan du f.eks kontakte helsestasjonen, du er ikke den eneste som sliter med barnet ditt og der vil du kunne få hjelp til å takle dette. lykke til og håper det ordner seg for dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tirill Skrevet 16. oktober 2002 #3 Del Skrevet 16. oktober 2002 Heisann! Jeg leste innlegget til "gjest"... Kan ikke hjelpe deg når det gjelder tiltak etc. Men jeg må bare få informere Dahlia om at du kan ikke poste innlegg som det der om du ikke har peiling! Mange unger kan tisse på seg uten at noe plager dem... Det er faktisk svært normalt at gutter tisser seg ut til de er ganske gamle. Gutter kan være sengevætere til i elveårs alderen uten at man kan finne en årsak til det. klart det finnes en årsak, og en enkel årsak kan være at han ikke kjenner at han gjør det om natten. En grunn om dagen kan være at han synes det er veldig praktisk å gjøre det der å da, enn å løpe på do... Kanskje er ungen så aktiv at han ikke merker at han må på do før det er for sent... (beklager at jeg har skrevet han hvis det er en hun... det bare falt seg sånn...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #4 Del Skrevet 16. oktober 2002 Ja det kan være mange grunner til problemene deres. Og det er tydelig at dere vil ha hjelp. Ta kontakt med helsestasjonen slik noen foreslår, disse kan hjelpe dere, eller fortelle hvor dere skal henvende dere, og hvilke stønader dere evt. har krav på. Jeg vil tro at barnet blir undersøkt av lege, for å finne hvorfor han tisser på seg. Det trenger ikke være et fysisk eller psykisk problem, men det vil sikkert hjelpe dere å finne ut av dette så dere slipper å være bekymret. Når det gjelder adferden til barnet, så høres dette slitsomt ut, her vil også helsestasjonen være behjelpelig med å finne ut hvorfor barnet oppfører seg slik. Barn er forskjellige, så det er ikke sikkert at han plages av noe spesiellt eller alvorlig, men igjen: det er best å få hjelp til å finne dette ut for deres og barnets del. Dere kan da få råd og tips til hvordan dere skal reagere når barnet slår seg vrang. Lykke til Reservemamma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2002 #5 Del Skrevet 16. oktober 2002 Mitt søskenbarn var sengeveter i mange år. Han tisset ofte ut seg på nettene (ikke på dagtid). Han fikk hjelp av Soneterapaut for disse plagene, og han ble kvitt disse. Han var sengeveter til han var ca 8 år. Nå er jeg ingen ekspert da, man det er jo et tips. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mortie Skrevet 16. oktober 2002 #6 Del Skrevet 16. oktober 2002 Dette kan ses på to måter synes jeg, har selv en sønn som var sengevæter helt opp til 5 års alderen, men det hadde en, i ettertid, åpenbar grunn. Jeg kjenner også til historier om barn som var sengevætere helt opp til ti års alderen, uten noen påviselig grunn. Men når barnet gir så sterke reaksjoner også på andre måter, et ganske typisk protest-adferdsmønster virker det som, så tror jeg dere som foreldre også må lete etter årsaken hos dere selv, i barnehagen eller i andre yttre miljøer. Ikke er jeg noen barnepsykolog, og ikke vil jeg dømme eller råde noen utfra innlegget, men jeg snakker av egen erfaring med min egen sønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bleiemamma Skrevet 16. oktober 2002 #7 Del Skrevet 16. oktober 2002 Vil bare si at når det gjelder tissingen på natten så er det slettes ikke noe unormalt at en 5 åring fortsatt bruker nattbleie. All forskning på sengevæting viser også at det meget skjelden skyldes psykiske årsaker. Det er som regel at barnet enten sover for tungt og at hjernen ikke registrerer signalene fra blæren om at den må tømmes, eller at barnet mangler nok av et hormon som skal sørge for å redusere urinproduksjonen om natten. Tissingen på dagtid derimot kan kanskje skyldes en psykisk reaksjon på noe, men det kan også rett og slett være latskap mot å gå på do tidsnok fordi de er opptatt av lek ol. Så når det gjelder stønad til vaske, klesslitasje og bleier så tror jeg regelen er slik at man kan få støtte fra barnet er 5 år om barnet har problemer med tørrhet på dagen. Støtte til bleier for nattvæting derimot får man ikke før etter at barnet har fylt 8 år, rett og slett fordi det anses som normalt at barn i denne alderen fortsatt kan ha problemer med å holde seg tørr og trenger bleie av naturlige årsaker. Hva slags hjelp dere kan få til adferdsproblemene vet jeg ikke, men det må vel være gjennom helsesøster eller legen deres i en eller annen form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 16. oktober 2002 #8 Del Skrevet 16. oktober 2002 Helsestasjon er et godt utgangspunkt for å få råd, både når det gjelder at barnet tisser på seg, og når det gjelder atferd. I tillegg ville jeg bedt om en samtale med en av førskolelærerne i barnehagen. Der kan du lufte din bekymring for atferden til barnet. Kanskje dette er noe som bare opptrer hjemme, eller kanskje de ser noe av det i barnehagen også. Barnehagen kan også hjelpe deg å ta kontakt med PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste). De kan gi råd, de kan observere og de kan eventulet teste barnet ditt - hvis det er grunn til det. De kan også gi tips til tiltak - og tiltak som du kan klare å gjennomføre. Men det er ikke uvanlig at nesten 5-åringer trasser. De skal frigjøre seg litt mer fra mor og far, nå, og de oppdager for alvor seg selv. Temmelig selvsentrerte, er de. Og det er store individuelle forskjeller..... Men det er lurt å be om råd, og helsestasjon, barnehagen og PPT er alle instanser som kan være behjelpelige med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tone Bolling Skrevet 16. oktober 2002 #9 Del Skrevet 16. oktober 2002 Siden dere allerede har bleier i hus som han bruker om natten, ville jeg også ha satt på han bleie om dagen i de periodene der han tisser på seg. Det reduserer stress og frustrasjonen hos både barn og foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten Skrevet 17. oktober 2002 #10 Del Skrevet 17. oktober 2002 Må bare få tipse deg om at kiropraktorer Kan hjelpe! Min sønn fikk 3 behandlinger (samlet sum kr: 800,-) og ble helt tørr, etter ti år med sengeveting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. oktober 2002 #11 Del Skrevet 19. oktober 2002 Jeg har selv en datter som aldri har vært tørr hverken dag eller natt,hun er til tider veldig utagerende. Jeg har prøvd alt med henne,ingenting av det som virket på de to eldste gir noen form for virkning på henne,tvert i mot så blir hun bare verre. Men nå er jeg ganske sikker på at jeg har svaret,og har funnet en taktikk som vil virke,kan ikke komme inn på alt her men jeg ber deg om å kjøpe eller låne boka "barns kamp med voksne". De to dagene jeg brukte på å lese boka var en sammenhengende aha-opplevelse for meg,jeg kjente både meg som mor igjen(sårbarhet) og min datter så til de grader igjen. Boka kan forøvrig anbefales til alle foreldre da fighter relasjon er noe alle oppegående barn prøver seg på før eller senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fortvilet mor Skrevet 19. oktober 2002 #12 Del Skrevet 19. oktober 2002 Jeg har selv en datter som aldri har vært tørr hverken dag eller natt,hun er til tider veldig utagerende. Bruker hun også bleier? Men nå er jeg ganske sikker på at jeg har svaret' date='og har funnet en taktikk som vil virke,kan ikke komme inn på alt her men jeg ber deg om å kjøpe eller låne boka "barns kamp med voksne". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anett2 Skrevet 20. oktober 2002 #13 Del Skrevet 20. oktober 2002 Jeg har en sønn som snart er 5år.Han må ennå bruke natt bleier.Han har også ofte tisse uhell på dagen.Det medfører ekstra arbeid,slitasje på sengetøy og klærne.Så lurer jeg altså på om man kan få noen slags stønad for dette?Synes å ha hørt om dette men er ikke sikker Og så en ting til når barnet krever oppmerksomhet hele tiden,må aktiviseres,sitte ved senga hver kveld,er hissig og kan kaste rundt seg med det som er i nærheten.Pappa må av og til komme hjem for å hjelpe mor med å få ungen til barnehage.Pappa taper lønn pga.dette.Ungen bor i et strøk uten unger så å ta ungen ut av barnehagen går ikke.Er det noen slags hjelp å få,hvor er den beste plassen å henvende seg til,kan man få fri barnehageplass.Kanskje må det lege erklæring til?Jeg vet ikke,blir fortvila tiltider. Takk for svar Hei mamma til nesten 5 åring :-) Når det gjelder dette med å tisse på seg, mange barn gjør dette av forskjellige grunner, det kan være at de ikke klarer å huske på at de skal tisse, det kan være at de er for opptatt av andre ting og det kan være at de har for løs mekanisme som holder på urinen (urinblæra) og psykologiske faktorer. Hva med å prøve å innføre rutiner? Ikke gi drikke en stund før leggetid, det siste han gjør før han legger seg er å tisse, innfør faste tissetider, som f.eks e mat osv og ros han veldig og belønn han når det har gått bra feks en ukes tid. Synes også at dere bør ta kontakt med helsestasjonen, ev lege for henvisninig og utredning. Dersom det er pga feil i urinrør/blære så er det ikke noe han kan for,men må få behandling for. Det du kan få er blå respet på bleier, det etter en undersøkelse/samtale med lege som viser at dette er et problem (kronisk ) hos barnet. Og mulig også på slike tisselaken som fåes på apoteket. Kan gutten din ha hatt urinveisinfeksjon som har ført til dette? Så til dette med trass, den alderen er jo ganske spesiell når det gjelder trass, siden du må få far hjem for å hjelpe til, kan det være at du ikke er for streng mot han? Han trasser og da trenger han jo strengere regler ettersom han ikke hører etter dere? Eller bare prøve å overse trassen hans for en periode? Er dere sikre på at det ikke er noe som plager han? Om det er noe han veldig ønsker seg, avtal på forhånd, lag en timeplan der dere krysser av med smil eller surt fjes og ved X antall smil og han har vært grei så la han få en liten ting at det han ønsker seg. Fokuser mer på å være konsekvent,og ros mye.. Vel dette var bare ord fra meg.. dette snues ikke på en dag :oops: , men tror at over tid kan det jo bli bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2002 #14 Del Skrevet 20. oktober 2002 Til fortvilet mor. Må først og fremst få si at når jeg svarte på innlegget så var det ikke bare tissinga jeg tenket på,men like mye den kampen mor har med gutten både på tur til barnehage og under legging. Min datter er 6 år om noen uker,hun har på disse årene hatt 1,5 mnd hvor hun var tørr,det var i vår.Hun bruker bleie om natten,men ikke på dagtid.Når man har et barn som tisser og gjør seg ut er det viktig å finne en helhet i situasjonen,er det andre ting? Utrygghet,raserianfall,spesielle situasjoner hvor tissinga skjer o.s.v. Barnehagen og ppt kan hjelpe deg å finne "lys i andre enden" Boka "barns kamp med voksne" beskriver hvordan barna klarer å trykke på våre ømmeste punkt og dermed oppnå akkurat det de vil,vi har til tider sett på vår datter at tissinga øker på når ting endres rundt henne,og derfor trodd at dette dreide seg om utrygghet. Men når jeg ser hele situasjonen under et så viser det seg at det det handler er hvordan hun kan ta "styringen". Hvis vi skal bort en kveld så blir hun helt umulig,hun gjør seg mest mulig vanskelig for at vi skal være hjemme med henne,og i denne kampen bruker hun alle "våpen" hun har,f.eks å tisse seg ut. Dette medfører at vi er veldig lite borte,og som jeg nå føler er en ganske uutholbar situasjon. Hun styrer våre liv rett og slett. Boka gir en enkel rettledning om hvordan man kan snu disse situasjonene,for det er ikke barna eller de voksne det er noe feil med,men situasjonene. En annen viktig ting med barn som er i fighter relasjon med voksne er at vanlige pedagogiske tiltak gir stikk motsatt virkning. Vår datter spiser svært lite og er også veldig tynn,derfor har det blitt en del mas og vi har gitt til kjenne ovenfor henne at vi er bekymret når hun spiser så lite,dermed har hun oppnådd det hun ville ,massevis av oppmerksomhet ved matbordet. Dette var et lite eksempel på hvordan vår hverdag er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. oktober 2002 #15 Del Skrevet 20. oktober 2002 Kjære fortvilte mor! I din situasjon er det lett å føle at en ikke strekker til eller at en gjør noe galt. Det er derfor viktig for meg som selv er tobarnsmor og førskolelærer med 6 år på baken og fortelle deg at du ikke er alene. Mange foreldre er redde for å bli dømt eller sett på som dårlige foreldre dersom en søker hjelp, noe som er helt feil!! Har lest de svarene du allerede har fått og synes at det er mye bra i det. Først og fremst bør du kontakte barnehagen ditt barn går i. Mest sansynlig er de nok også enig i at dere trenger hjelp. Du kan enten la pedagogisk leder kontakte PPT i deres kommune, eller gjøre det selv. Mange synes ofte at det er godt å la noen andre ta den biten. Når PPT kommer på banen kan de komme med råd og eventuellt observere barnet deres i barnehagen og/ eller hjemme. PPT sitter også med mye kunnskap om deres rettigheter om ulike stønadsordninger. Når det gjelder det at barne ennå ikke er "tørr" tror jeg kanskje det er en del av hele bildet, men der er også viktig å undersøke om det er medisinske årsaker til problemet. Her kan nok helsestasjonen hjelpe deg med eventuelle henvisninger til spesialister på dette feltet. Du har en tøff tid foran deg, men det er så viktig for barnet at vi voksne griper tak i slike problemer og hjelper det på et tidlig tidspunkt. Ønsker deg lykke til, og tror at med litt god hjelp og veiledning vil tingene rette seg for dere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå