AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #81 Del Skrevet 19. april 2022 Han kommer aaaaldri til å få opphold her så lenge hun er ufør. Inntekten hennes må være mye høyere. Dessuten har udi andre prioriteringer nå som folk fra Ukraina, så han hadde uansett havna langt bak i køen. Anonymkode: a4dcd...962 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #82 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det står bare at hun er ufør, eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Det kan variere stort, noen med uføretrygd har jobbet og tjent greie penger, og får dermed ganske greit utbetalt. Andre har forsikring som gir grei økonomi. Hvorfor synse rundt dette, tråden handler da ikke om økonomien til denne personen. Anonymkode: b5d4e...e0b Ts refererer til at venninna har psykiske problemer, så kan hende det er derfor h*n «synser». Økonomien til ts sin venninne spiller faktisk en stor rolle i søknadsprosessen hos udi. Anonymkode: a4dcd...962 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #83 Del Skrevet 19. april 2022 Skal hun neddover bør hun leie inn lokalkjente vakter å ha med. Forslår Joshua French. Anonymkode: c6cdd...572 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2022 #84 Del Skrevet 19. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han kommer aaaaldri til å få opphold her så lenge hun er ufør. Anonymkode: a4dcd...962 Tull. Anonymkode: 32240...b0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lunaris Skrevet 16. mai 2022 #85 Del Skrevet 16. mai 2022 (endret) Maleficenta skrev (På 18.4.2022 den 23.24): tviler på at hun er det. En uføretrygd her høres sikkert mye ut for han... *Endret pga siterte innlegg er endret* Endret 16. mai 2022 av Lunaris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #86 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 19.4.2022 den 2.45): Han kommer aaaaldri til å få opphold her så lenge hun er ufør. Inntekten hennes må være mye høyere. Dessuten har udi andre prioriteringer nå som folk fra Ukraina, så han hadde uansett havna langt bak i køen. Anonymkode: a4dcd...962 Stemmer ikke helt. Referansepersoner kan være ufør, og det kan tom være positivt fordi det er stabil inntekt. Dette står på udis sider: Du som er referanseperson, må ha en inntekt på minst 242 590 kroner hvis du har uføretrygd som gift eller samboende. minst 247 910 kroner hvis du har uføretrygd som gift eller samboende, som er en omregnet uførepensjon. minst 263 870 kroner hvis du har uføretrygd som enslig. Anonymkode: 32240...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #87 Del Skrevet 16. mai 2022 tirben skrev (På 18.4.2022 den 16.54): Norsk er ikke vanskelig! Norsk har forholdsvis enkel grammatikk og uttale. Dialekter kan være vanskelig å forstå. De færreste trenger 5-8 år på å lære seg et språk. Etter tre år greier de fleste å gjøre seg forstått. Det er ofte ikke nok å gjøre seg forstått for å få en jobb i Norge... AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 18.21): Du trenger ikke kunne flytende norsk for å få en eller annen jobb i Norge. Regner med at de fleste fra Kongo også kan engelsk og da kan man fint få enkelte jobber i Norge, selv om man ikke snakker flytende norsk Anonymkode: 12fc8...378 Du har virkelig ikke så mye peiling, du. Har du f.eks selv en afrikansk partner som har kommet seg til Norge, lært seg norsk og fått seg en stabil jobb? Min mann har bodd i Norge i snart 20 år. Han er ikke afrikansk, men mørkhudet, lite utdanning fra sitt hjemland, ingen utdannelse. Han har ikke gått lenge på norskkurs (det var noen måneder i 2007, vi hadde ikke råd, og han måtte jobbe når han fikk seg jobb), men snakker flytende norsk nå og har engelsk som morsmål. Av alle de 2-400 søknadene vi har sendt inn i løpet av disse årene, har han blitt kalt inn til intervju 2 ganger. Han gjør seg dårlig på papiret, men gir et veldig godt inntrykk når man møter han, og du ser og merker at han er en arbeidsmann. Men veldig få har møtt han, han får som regel ikke svar på søknadene i det hele tatt. Han har hatt masse forskjellige jobber her i Norge. I sitt hjemland drev han med håndtverk, musikk, kultur og arbeidet i bygningsbransjen, men uten utdannelse, datakunnskaper, førerkort og dårlig skolegang og lese- og skrivevansker, er det ikke bare å komme til Norge, lære seg norsk og få seg jobb. Du må tenkte litt lenger, enn å tro at alle som kommer fra fra den tredje verden lett kan lære seg et nytt språk på samme måte som kanskje du ville gjort. Du vet jo ikke hvor mye skolegang vedkommende har f.eks. Det å være født i et land der alle har rett til 10 års skolegang gir deg gjerne en helt annen kompetanse, enn å være født i et land der du er heldig om du får gått ferdig barneskolen før du blir nødt å ta deg arbeid for å forsørge familien. Det betyr dog ikke at du ikke innehar verdifull kompetanse uten utdanning, men at man gjerne må lete litt lenger eller gå litt utenfor malen for å innse det. Når det er sagt, så har dere helt rett, mange som arbeider i Norge, kan knapt engelsk. Hvordan de får jobb, er meg et mysterium. Jeg kjenner en dame fra Thailand som også har bodd i Norge i nesten 20 år. Hun har gått på norskkurs i flere år og har jobbet i rengjøringsbransjen i 18 år. Hun snakker og skriver/leser utrolig dårlig norsk, og ikke engelsk, og hun må ha hjelp til alt av papirarbeid osv. Men hun har et stort nettverk i Thaimiljøet. De hjelper hverandre med å skaffe jobb, bolig, lån, hva som helst... Det er forskjell på innvandrere også, på ressurser og miljø. For min mann, kan jeg si at på begynnelsen av 2000-tallet, var det en fordel at han snakket flytende engelsk i arbeidssammenheng (når han ikke kunne noe særlig norsk), mens det etterhvert kan virke som det nå er en fordel å snakke polsk/litauisk el.l. for å få seg en jobb her i Norge, og man må ofte ha førerkort, gode datakunnskaper osv. Million skrev (På 18.4.2022 den 19.47): Jeg får ofte leveranser på døren fra Oda, dagligvarenettbutikken. Av alle de gangene jeg har fått levering derfra, har jeg vel hatt en eller to som er norske og prater norsk. Alle de andre er som regel av polsk herkomst eller lignende, og de snakker overhodet ikke norsk, men bare noen få nødvendige engelske ord. Jeg tipper 98% av sjåførene til Oda ikke snakker særlig norsk. Min erfaring i alle fall, etter å ha fått jevnlig levering på døren de siste tre årene. Kjæresten til ts venninne kunne sikkert fått sjøfør- og leveringsbud-jobb hos sånne firmaer, med bare engelsk i bagasjen. Har opplevd det samme, men som du skriver, er de fleste utenlandske sjåførene østeuropeiske. Jeg har merket meg at det er er et ganske stort marked for disse, her i Norge, men det er veldig sjeldent jeg ser at disse arbeiderne er noe annet enn østeuropeiske. Dette gjelder de fleste transport- og bemanningsbransjer. Mange bemanningbransjer er til og med drevet av øst-europeere, og de ansetter visst helst sine egne. Til og med teksten i den utlyste stillingen står skrevet på f.eks polsk... og hvem ønsker vel å jobbe i den råtne bemanningsbransjen uansett? Anonymkode: 7c27d...7d1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 16. mai 2022 #88 Del Skrevet 16. mai 2022 Jeg tror at dette er hennes måte å få oppmerksomhet fra vennene i Norge. Hun har jo ikke peiling på hvordan søkeprosessen gjennom UDI foregår. Så lenge hun ikke har startet på det, så er det bare en dagdrøm hun sitter og spinner på. Hun sier "jeg skal ha han hit med det samme" og så prøver alle å si nei, nei, nei, slik må du ikke gjøre. Men hun bestemmer ikke. UDI bestemmer om hun får han inn, og det er vanskelig. Hun får han ikke inn uten å jobbe for det. Jeg vil anbefale å ikke være for hard med henne. Hold en åpen og forsiktig positiv tone. Da kan du for eksempel høre om hun har begynt å sende penger til han, fordi hun snakker mye friere med deg når du har roet ned et hakk. Det verste er vel om hun tar opp lån på huset, og begynner å forsørge han. Han kan godt holde på med flere internettkjærester og ha et damer som kommer på besøk til han. Den som har mest penger og som faktisk starter med å få han til Europa, velger han. Hvis du ikke virker for negativ, så kan du påvirke henne i rett retning. Får hun nøytral informasjon, så kan det gjøre større inntrykk. Kanskje hun blir skremt av hvor dårlig helsevesenet hun er der, spesielt hvis hun har dårlig helse selv. Det er ingen offentlig helsetjeneste som fungerer, og private klinikker bare i Kinshasa og noen større byer. Så det er ikke så lett å bare sette seg på flyet en dag. Det kreves forberedelser. Hvis hun bare snakker om det, uten å bestille time for å ta vaksiner, så er det bare en dagdrøm, det også. For eksempel bør man ta malariamedisiner og må være vaksinert mot gulfeber før man reiser. Rabies er veldig vanlig i Kongo, og skal hun besøke han utenfor et turistområde, så streifer det masse løshunder omkring. Kolera, malaria, tarmsykdommer og Covid 19. Vaksine mot Covid 19 gir ikke 100% beskyttelse. https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_drkongo/id2416057/ 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #89 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 13.17): Det står bare at hun er ufør, eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Det kan variere stort, noen med uføretrygd har jobbet og tjent greie penger, og får dermed ganske greit utbetalt. Andre har forsikring som gir grei økonomi. Hvorfor synse rundt dette, tråden handler da ikke om økonomien til denne personen. Anonymkode: b5d4e...e0b Det er sånn at man må ha viss mye i årsinntekt for å kunne invitere noen hit på turistvisum. Usikker på hva det er, synes å huske jeg så 520 K et sted, så uføretrygd er ikke nok og søknaden vil ikke bli godkjent. Så litt relevant er økonomien hennes. Hun kan alltids flytte til Kongo da. Anonymkode: 3e779...931 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #90 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er sånn at man må ha viss mye i årsinntekt for å kunne invitere noen hit på turistvisum. Usikker på hva det er, synes å huske jeg så 520 K et sted, så uføretrygd er ikke nok og søknaden vil ikke bli godkjent. Så litt relevant er økonomien hennes. Hun kan alltids flytte til Kongo da. Anonymkode: 3e779...931 Er egne regler for når man har uføretrygd. Det regnes som enormt sikker inntekt, det er bedre med lav inntekt enn høy lønn i vikariat/som selvstendig næringsdrivende. Man må ha 264 000 kr i årsinntekt som ufør. Anonymkode: 32240...b0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #91 Del Skrevet 16. mai 2022 tirben skrev (På 18.4.2022 den 16.54): Norsk er ikke vanskelig! Norsk har forholdsvis enkel grammatikk og uttale. Dialekter kan være vanskelig å forstå. De færreste trenger 5-8 år på å lære seg et språk. Etter tre år greier de fleste å gjøre seg forstått. Norsk er ganske vanskelig for mange, f eks øst-asiatere. Mange fra Vietnam og Thailand f eks snakker veldig gebrokkent og utydelig etter mange år i Norge, fordi lydene er så forskjellige. Enkel uttale er det absolutt IKKE for dem. For europeere er det noe annet, særlig germanske språk (tysk, nederlandsk), men engelsk og latinske språk er også «gjenkjennelig» nært norsk. Så er det heller ikke alle som har språkøre. For noen er språk lett, for andre vanskelig. Anonymkode: ec6c6...26c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 16. mai 2022 #92 Del Skrevet 16. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 12.06): Min venninne har kommer i kontakt med en mann som bor i Kongo. De FaceTime’er og hun er så forelsket. De har møttes på nettet, og hun er helt fortapt. (Aldri møttes) Nå holder hun på å skal få han til Norge så de kan leve lykkelig alle sine dager. Vil legge til at min venninne er ekstremt naiv og sliter psykisk. Hun er ufør Vi venninnene har sagt til henne at hun må være forsiktig da det ikke er bare bare å få en afrikansk mann hot til Norge. At hun er pliktig til å forsørge han osv. hun tror at det er bare å få han hit så kan de gifte seg og han finne seg en jobb på sikt. Det er ikke så enkelt å få en afrikansk mann til Norge. Har forklart at han evt får bare 3 mnd opphold om gangen hvis han i det hele tatt får visum. Dette benekter hun og tror han kommer hit for godt om han kommer. Hun er også der at hun vil reise ned dit alene å besøke han. Vi venninnen ønsker henne alt godt, men er bekymret for dette. Er vi hysteriske eller er dette gjennomførbart? Anonymkode: ede18...92c Jeg har hatt mange afrikanske nettvenner, og vi har drømt om å møtes. Men det er voldsomt dyrt. Selv om afrikaneren kanskje føler noe kan det ligge desperasjon i bunnen. Andre ganger er de det man i Nigeria kaller yahoo-boys, dvs con men på nettet. Man har ingen mulighet til å sjekke noe. Afrikanerne drømmer om Europa, og hopper på første tilgjengelige fly ut av afrika med en gang de får penger. Det finnes imidlertid områder i afrika hvor levestanderen er bedre enn i Kongo. Nabolandet Rwanda, f.eks har en voksende levestandard, men undertrykking av en del opposjon. Angola i sør er voldsomt todelt økonomisk, men gjennomsnittet er sikkert bedre enn i Kongo, og Botswana er greit også, tror jeg. Men jeg har bare sett tall, aldri vært i noen av disse landene. Når jeg møter afrikanere nå på nettet, så prøver jeg heller gi dem informasjon om hvor det kan være litt bedre i Afrika. Jeg vet hvor vanskelig det er å komme til Europa. Mange tror at afrikanerne er dumme eller late. Det er de ikke. De jobber alt de orker. Akkurat som i de fleste fattige land. Det er bare ikke nok. Hvis det da er jobb å få? numbeo.com har mye gratis statistikk. Endret 16. mai 2022 av Michaelhe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2022 #93 Del Skrevet 16. mai 2022 At noen i det hele tatt vurderer å få besøk av en fremmed skjønner jeg ikke. Hvorfor kan ikke hun flytte til Kongo ? Hvorfor skal de alltid komme hit? Anonymkode: 21b13...ab3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 16. mai 2022 #94 Del Skrevet 16. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At noen i det hele tatt vurderer å få besøk av en fremmed skjønner jeg ikke. Hvorfor kan ikke hun flytte til Kongo ? Hvorfor skal de alltid komme hit? Anonymkode: 21b13...ab3 Men thai-damene kommer jo? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymburker Skrevet 16. mai 2022 #95 Del Skrevet 16. mai 2022 Heter han Bongo? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 17. mai 2022 #96 Del Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Norsk er ganske vanskelig for mange, f eks øst-asiatere. Mange fra Vietnam og Thailand f eks snakker veldig gebrokkent og utydelig etter mange år i Norge, fordi lydene er så forskjellige. Enkel uttale er det absolutt IKKE for dem. For europeere er det noe annet, særlig germanske språk (tysk, nederlandsk), men engelsk og latinske språk er også «gjenkjennelig» nært norsk. Så er det heller ikke alle som har språkøre. For noen er språk lett, for andre vanskelig. Anonymkode: ec6c6...26c Det er jeg enig i! Det er vanskelige å få god uttale når man er fra sørøst Asia. Kjenner flere som har lært seg norsk, og har tatt høyere utdannelse i Norge, men uttalen er fortsatt veldig gebrokken selv etter 30 år i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 17. mai 2022 #97 Del Skrevet 17. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 13.06): Min venninne har kommer i kontakt med en mann som bor i Kongo. De FaceTime’er og hun er så forelsket. De har møttes på nettet, og hun er helt fortapt. (Aldri møttes) Nå holder hun på å skal få han til Norge så de kan leve lykkelig alle sine dager. Vil legge til at min venninne er ekstremt naiv og sliter psykisk. Hun er ufør Vi venninnene har sagt til henne at hun må være forsiktig da det ikke er bare bare å få en afrikansk mann hot til Norge. At hun er pliktig til å forsørge han osv. hun tror at det er bare å få han hit så kan de gifte seg og han finne seg en jobb på sikt. Det er ikke så enkelt å få en afrikansk mann til Norge. Har forklart at han evt får bare 3 mnd opphold om gangen hvis han i det hele tatt får visum. Dette benekter hun og tror han kommer hit for godt om han kommer. Hun er også der at hun vil reise ned dit alene å besøke han. Vi venninnen ønsker henne alt godt, men er bekymret for dette. Er vi hysteriske eller er dette gjennomførbart? Anonymkode: ede18...92c Det er ikke gjennomførbart av så mange grunner. Bare pass på at hun ikke sender ham penger. Selv om de klarer å lure UDI at ekteskapet er ekte (de har ikke møtt hverandre en gang, så det skal MYE til for ham å få opphold på grunn av ekteskap), så kommer det ikke til å vare. De blir skilt i det han har fått permanent opphold. Dere er ikke hysteriske. Dere må passe på venninna deres. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2022 #98 Del Skrevet 17. mai 2022 Hvor gamle der dere, er hun en desperat dame som føler seg uatraktiv og i panikk alder ? Anonymkode: 8497a...c9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 19. mai 2022 #99 Del Skrevet 19. mai 2022 Nå er det en perfekt tid til å begynne å snakke om Apekopper med henne! 😄 Og varianten i Kongo er ti ganger mer dødelig enn den Vestafrikanske varianten. Så blir hun kanskje ikke ivrig på å reise ned og besøke han. Quote It is usually mild, although there are two main strains: the Congo strain, which is more severe – with up to 10% mortality – and the West African strain, which has a fatality rate in about 1% of cases. https://news.yahoo.com/explainer-why-monkeypox-cases-rising-190259884.html Nærkontakt... som i kyssing... kan også være seksuelt overført... klær som er brukt av en med smitten. Hu huff! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2024 #100 Del Skrevet 5. august 2024 Du burde gjerne passe på venninne din , men vit at det er mange gode folk i alle disse landene og jeg tviler ikke på at de kan ville blitt forelsket og ville være med henne. Som i alle steder så er det noen dårlige folk som må lukes bort. Men de fleste her i tråden som skriver allt dette om svindel og å bruke henne for å komme til Norge basert på infoen som fu har gitt er bare latterlig. Det ser hun når hun snakker med han og møter han. selvsagt må hun dra å møte han. UDI krever at hun drar ned flere ganger og dokumenterer det med bilder for et turistvisum søknad for han. Jeg har gått gjennom det samme med ei fra Filippinene som er helt ekte kjærlighet. Etter det kan hun få han hit om han har bånd til hjemlandet og så kan de eventuelt gifte seg her. Hun må og burde dra å møte, tilbringe tid med han før hun tar et valg så viktig som giftemål. jeg heier på kjærlighet og det er vakkert når man finner den med andre og klarer å ha kompromiss mellom kulturelle ting . Det er også veldig spennende å lære en ny kultur. Bare vær sikker på at hun vet hva hun vil og at han er reel. Anonymkode: 613c2...b53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå