Gå til innhold

Bør vi ha bonusbarna i bryllupet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
jeg har møtt kjærligheten i voksen alder og vi har nylig forlovet oss. Han har vært gift før og har «store barn» (19 og 21) fra forrige ekteskap. Vi ønsker ikke å ha noe bryllup eller fokus på det. Vi vil bare være gift med hverandre og planen er å gifte oss på en romantisk ferie i utlandet med bare oss og ikke si noe til familien. 
Men begynner å kjenne litt på at det kanskje er feil å ikke ha med barna, iallfall spørre om de vil være med (og kanskje være vitner?). Mannen mener det er helt uproblematisk å ikke si noe til de, men jeg er usikker. Prøver å tenke hva jeg ville følt om en av foreldrene mine giftet seg, uten at jeg visste det eller fikk delta. 
Jeg har ett godt forhold til barna, de hadde vært skilt i årevis før jeg kom inn i bildet, men de var også såpass store at de ikke har sett på meg som noen stemor. Flyttet heller ikke sammen før de hadde flyttet ut. (Yngste bor her litt, studerer i annen by.)

Hva tenker dere, vil det ikke være best å snakke med de og høre hva de tenker vs. Ikke si noe før etter vi er gift? Hadde ingen av oss hatt barn tenker jeg at det er helt innenfor å gifte seg i smug, med redd det kan ødelegge relasjonen mellom barna og far/meg. 

Anonymkode: f5265...e8b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En venninne ble knust over noe tilsvarende. Så snakk med barna 

Anonymkode: fc50f...725

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pappa giftet seg uten å si noe til oss barna. Jeg var 30 år da. Alle vi blei skuffet. Si noe før dere gifter dere, det er mitt råd. 

Anonymkode: 7ab77...bdb

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far giftet seg på den måten, syns du skal snakke med barna selv om de er voksne☺️ Ikke en gøy hendelse å ikke bli inkludert i..

Anonymkode: 360fb...4b0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal snakke med barna og her hva de mener. De er de viktigste utenom dere.

Jeg synes det er veldig fint at du tenker på dem. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ut som en veldig fin idé å spørre om de vil være med og være vitner 💖

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke blitt skuffet over å ikke bli invitert på tur hvis ønsket er å reise bort uten bryllupsfest osv, men ville blitt superskuffet over å ikke ha blitt fortalt det i forkant! Har full forståelse for at man ønsker gjøre det i smug ovenfor andre familiemedlemmer og venner, men akkurat barn synes jeg jo bør bli fortalt. Det hadde definitivt gjort vondt å ikke bli inkludert i den "hemmeligheten" før avreise...

Jeg spurte min bror nå, og han tror ikke han ville brydd seg nevneverdig, så muligens kommer det an på hvor emosjonelt anlagt man er. Min bror er en følelsesmessig robot 😂

Anonymkode: e039f...0f1

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, stol på magefølelsen din😊

Anonymkode: 623d1...2d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn på 20 som har flyttet ut pga. studier. Det kunne aldri falt meg inn å gjøre noe av såpass (om ikke mer enn symbolsk) betydning uten å snakke med han først. Uansett hvor bra den kommende konen måtte være.

Rett og slett fordi han er og har vært en så integrert del av livet mitt at jeg synes det hadde blitt helt feil.

Anonymkode: ba07b...eff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er del av søskenflokk hvis far mente og gjorde som mannen din. De fikk vite det i etterkant. Helt enkelt, det ga ikke relasjonen til fars nye kone en særlig god start. 
Helt greit og ikke la de være med, men si det i forkant hvis dere ønsker at du skal ha en ok relasjon til de!

Anonymkode: bde0f...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa giftet seg i hemmelighet da jeg var i 20-årene. Ble bare glad på deres vegne og ble ikke lei meg på grunn av at jeg ikke var involvert eller informert. De måtte jo få velge å gifte seg på den måten de ønsket, uten at jeg skulle ta det personlig. 

Anonymkode: b9a45...427

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også dere bør snakke med dem. Jeg hadde blitt veldig skuffet om jeg ikke hadde vist at pappa giftet seg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere MÅ si noe til barna.

Enten at dere skal dra alene uten vitner, eller, invitere dem med om ønskelig for dere.

Men dere må fortelle. 

Anonymkode: 908fa...088

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far og hans samboer giftet seg (etter nesten ti års samboerskap) med bare forlovere til stede. Jeg synes det var helt greit og deres valg - men jeg hadde nok synes det var litt sårt om de ikke hadde fortalt oss om det på forhånd.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei. 
jeg har møtt kjærligheten i voksen alder og vi har nylig forlovet oss. Han har vært gift før og har «store barn» (19 og 21) fra forrige ekteskap. Vi ønsker ikke å ha noe bryllup eller fokus på det. Vi vil bare være gift med hverandre og planen er å gifte oss på en romantisk ferie i utlandet med bare oss og ikke si noe til familien. 
Men begynner å kjenne litt på at det kanskje er feil å ikke ha med barna, iallfall spørre om de vil være med (og kanskje være vitner?). Mannen mener det er helt uproblematisk å ikke si noe til de, men jeg er usikker. Prøver å tenke hva jeg ville følt om en av foreldrene mine giftet seg, uten at jeg visste det eller fikk delta. 
Jeg har ett godt forhold til barna, de hadde vært skilt i årevis før jeg kom inn i bildet, men de var også såpass store at de ikke har sett på meg som noen stemor. Flyttet heller ikke sammen før de hadde flyttet ut. (Yngste bor her litt, studerer i annen by.)

Hva tenker dere, vil det ikke være best å snakke med de og høre hva de tenker vs. Ikke si noe før etter vi er gift? Hadde ingen av oss hatt barn tenker jeg at det er helt innenfor å gifte seg i smug, med redd det kan ødelegge relasjonen mellom barna og far/meg. 

Anonymkode: f5265...e8b

Ettersom det kan forkludre arv etc så må dere nesten fortelle det til dem. Hvis ikke kan det bli veldig sure miner. Det er ikke sånn at dette ikke har noe å si for dem, sånn rent praktisk. 

Anonymkode: 59de4...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er poenget med å utelate barna i en sånn viktig anledning ? 
Hva er grunnen til at en vil holde det hemmelig?  Ikke pga respekt iallefall. 
Dere kan godt reise og gifte dere alene, men invitér barna ut på en middag og fortell dem rett før dere reiser. 
Det vil dere tjene på i lengden 

Anonymkode: 2981d...225

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mamma og pappa giftet seg i hemmelighet da jeg var i 20-årene. Ble bare glad på deres vegne og ble ikke lei meg på grunn av at jeg ikke var involvert eller informert. De måtte jo få velge å gifte seg på den måten de ønsket, uten at jeg skulle ta det personlig. 

Anonymkode: b9a45...427

Jeg var på noen ukers ferie når pappa og hans samboer giftet seg i all enkelhet på rådhuset. Fikk vite det da de hentet meg på Gardermoen da pappa stakk en konvolutt med bilder til meg i baksetet. Ble ikke skuffet, men positivt overrasket. Han hadde særeie, sånn hvis det er dette folk tenker på, arven. 

Anonymkode: 5be12...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt dritforbanna på dere om jeg ikke hadde fått muligheten til å være med!

Anonymkode: 6af81...f29

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fortelle dem om planen - dere vil giftes på enkelt vis, overveier å gjøre det i utlandet - og se hva de sier. Ønsker de å være med, så kan det bli et rådhusbryllup hjemme og utenlandsferie etterpå (uten barna). Ellers kan dere følge den opprinnelige planen. 

Anonymkode: 26bf3...a0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...