Gå til innhold

Vi som sminker oss - bør vi styre unna sminke med talk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste litt om talk og at det KAN være asbest i det. Sminkeverdenen er jo ikke så veldig strengt regulert.

Så gjennom all sminka mi, og det var jo talk i absolutt alle øyenskygger, blusher og puddere. 

Ville vi ikke visst det nå hvis det var skikkelig krise? Bør jeg kaste denne sminke og gå til innkjøp av sånn "naturlig" dårlig sminke med dårlig fargeutvalg?

Trenger ikke svar ala "livet er farlig uansett!" som jeg føler man ofte får her inne. Lurer spesifikt på dette med talk. 

Anonymkode: 91e8d...d6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville nok styrt unna talk ja, asbest er ikke noe å kødde med.

For den saks skyld hadde jeg også styrt unna sminke med mica i, for det er produkt av barnearbeid.

Anonymkode: d847e...f9d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ville nok styrt unna talk ja, asbest er ikke noe å kødde med.

For den saks skyld hadde jeg også styrt unna sminke med mica i, for det er produkt av barnearbeid.

Anonymkode: d847e...f9d

Hvis man skal styre unna talk, styrer man unna ALLE øyenskygger, puddere, blusher fra alt fra Loreal til Lancome til Dior til Urban Decay til Maybelline - ja, alle, bortsett fra de som reklamerer med å unngå å bruke talk. 

Synes det er veldig rart at det ikke er mer snakk om dette hvis det er så farlig/dårlig regulert.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nightcrawler00 skrev (På 18.4.2022 den 14.33):

Hvis man skal styre unna talk, styrer man unna ALLE øyenskygger, puddere, blusher fra alt fra Loreal til Lancome til Dior til Urban Decay til Maybelline - ja, alle, bortsett fra de som reklamerer med å unngå å bruke talk. 

Synes det er veldig rart at det ikke er mer snakk om dette hvis det er så farlig/dårlig regulert.

Det går an å finne øyenskygger uten talk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/17/2022 at 6:51 PM, AnonymBruker said:

Leste litt om talk og at det KAN være asbest i det. Sminkeverdenen er jo ikke så veldig strengt regulert.

Så gjennom all sminka mi, og det var jo talk i absolutt alle øyenskygger, blusher og puddere. 

Ville vi ikke visst det nå hvis det var skikkelig krise? Bør jeg kaste denne sminke og gå til innkjøp av sånn "naturlig" dårlig sminke med dårlig fargeutvalg?

Trenger ikke svar ala "livet er farlig uansett!" som jeg føler man ofte får her inne. Lurer spesifikt på dette med talk. 

Anonymkode: 91e8d...d6c

Nå var det vel primært snakk om asbest-funn i talkum brukt i billig-kosmetikk, som f.eks. Claire's. 

https://www.asbestos.com/products/makeup/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunter7 skrev (På 19.4.2022 den 21.58):

Nå var det vel primært snakk om asbest-funn i talkum brukt i billig-kosmetikk, som f.eks. Claire's. 

https://www.asbestos.com/products/makeup/

Men så vidt jeg forstår/har lest, er talkindustrien dårlig regulert, og man vet egentlig ikke om talken er ren for asbest eller ikke? Synes det er merkelig at jeg ikke finner mer om det, når jeg søker dukker det opp mest blogger fra folk som er redd for 5G også.

Men vil jo anta at vi ville visst mer om dette hvis det var et alvorlig problem? Eller var det sånt de sa før i tiden om røyking? 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaledonia skrev (På 19.4.2022 den 14.40):

Det går an å finne øyenskygger uten talk.

DET er faktisk ikke lett. Da må du se etter øyenskygger hvor de bruker mica eller corn starch i stedet for talk, og det er det ikke mange som gjør. Det er nesten bare såkalte "mineralmerker" som IDUN, Bare Minerals osv.

Endret av Nightcrawler00
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nightcrawler00 skrev (5 timer siden):

Men så vidt jeg forstår/har lest, er talkindustrien dårlig regulert, og man vet egentlig ikke om talken er ren for asbest eller ikke? Synes det er merkelig at jeg ikke finner mer om det, når jeg søker dukker det opp mest blogger fra folk som er redd for 5G også.

Men vil jo anta at vi ville visst mer om dette hvis det var et alvorlig problem? Eller var det sånt de sa før i tiden om røyking? 😅

Med ekstremt stort forbehold så tror jeg dette med talk er problem om man puster det inn - type løspudder(?). 

Eller er jeg helt borte nå? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Fløff skrev (På 22.4.2022 den 18.14):

Med ekstremt stort forbehold så tror jeg dette med talk er problem om man puster det inn - type løspudder(?). 

Eller er jeg helt borte nå? 

Nei, du er nok ikke det. Det er fare for lungeskade (hvis det nå skulle finnes asbest i talken), så løspudder bør helst være i noe annet enn talk, da det er veldig lett å puste det inn. Hvis man sminker seg hver dag kan det jo være fint å se seg om etter alternativer. 

Endret av Nightcrawler00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Nightcrawler00 skrev (På 18.4.2022 den 14.33):

Her er en nyttig video som forklarer litt hvorfor det ikke er blitt mer snakk om det og hvor farlig talkum er:

Anonymkode: 9ea08...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ting som heter "talk"🤪 Talc er det samme som talkum på norsk.....

Anonymkode: 39d07...457

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...