AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #41 Skrevet 17. april 2022 når jeg var barn / ungdom, så pleide moren mine å "løse" dette ved å hele forbanna tiden å kommentere hva folk spiste. hvis jeg for eksempel tok en brødskive (eller en banan) som kveldsmat, så kommer hun med "enda mer mat?" i ett utrolig negativt tonefall. Alle og enhver forstår jo selvfølgelig at dette er utrolig negativt. eller hun kunne stå rett ved siden meg, når jeg skulle lage frokost. En eller to brødskiver med frokost med brunost eller leverpostei, så fikk jeg garantert kommentarer om at dette var alt for mye av typen "hvis du spiser så mye, så kommer du til å bli alt for feit!" men resultatet var jo selvfølgelig at jeg spiste langt mer enn jeg egentlig burde. Hver eneste mulighet jeg fikk, så forsøkte jeg å snike inn en brødskive eller noe. Fordi det var plent umulig å finne seg noe når hun var til stede. Anonymkode: ad139...881 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #42 Skrevet 17. april 2022 Løsningen ligger nok i det som blir spist utenfor hjemmet.. En halvliter cola daglig eller noen skolebrød, så stiger vekta.. Anonymkode: 50e93...50c 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #43 Skrevet 18. april 2022 Takk for svar alle. Er nok alt han spiser utenfor husets vegger som nok er problemet. Håper vi får hjelp på sykehuset slik han får veiledning til å ta rette valg. I verste fall må vi dra inn kortet hans. Anonymkode: ccdfe...c33
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #44 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Takk for svar alle. Er nok alt han spiser utenfor husets vegger som nok er problemet. Håper vi får hjelp på sykehuset slik han får veiledning til å ta rette valg. I verste fall må vi dra inn kortet hans. Anonymkode: ccdfe...c33 I verste fall? I verste fall bruker han alle pengene sine på mat/godt/brus/junk slik at han blir så alvorlig overvektig at spesialisthelsetjenesten må inn. Og der er dere. Klart dere kan kontrollere pengetilgangen. Bare sett lommepenger og andre penger over til en sparekonto, avtal med ham hva det skal gå til, overfør/Vipps ham ved behov hvis han skal noe spesifikt, følg med, spør om pengebruken. Oppmuntre ham til å kjøpe/spare til klær, ting, opplevelser, ikke sløse bort på mat. Tilby dere å kjøpe mat/sende med. Det er klart at når en meny på McDonald’s koster mindre enn en smoothie på smoothieexchange, velger en 14-åring mc. Men hvis dere spanderer på smoothiestedet, og det ikke finns penger til mc? Anonymkode: e4ab5...ec0 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #45 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I verste fall? I verste fall bruker han alle pengene sine på mat/godt/brus/junk slik at han blir så alvorlig overvektig at spesialisthelsetjenesten må inn. Og der er dere. Klart dere kan kontrollere pengetilgangen. Bare sett lommepenger og andre penger over til en sparekonto, avtal med ham hva det skal gå til, overfør/Vipps ham ved behov hvis han skal noe spesifikt, følg med, spør om pengebruken. Oppmuntre ham til å kjøpe/spare til klær, ting, opplevelser, ikke sløse bort på mat. Tilby dere å kjøpe mat/sende med. Det er klart at når en meny på McDonald’s koster mindre enn en smoothie på smoothieexchange, velger en 14-åring mc. Men hvis dere spanderer på smoothiestedet, og det ikke finns penger til mc? Anonymkode: e4ab5...ec0 Vi bor ikke i en by. Her er verken McDonald’s eller andre plasser man kan få tak i junk. Vi har 2 nærbutikker eneste. Vi har forøvrig full kontroll på hva penger han bruker. Men ikke hva han bruker disse pengene på. Stort sett er det null kr på kortet. Mesteparten av pengene er på sparekonto. Men får jo noen ganger penger til kino osv. Anonymkode: ccdfe...c33
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #46 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 18.47): Takk for svar. Brødmat er det godt mye hen spiser for mye av. Blir gjerne 1 skive til frokost, 3 skiver til lunch og 2-3 skiver til kvelds… I følge legen var det helt innafor, siden det er ungdom i vekst ts Anonymkode: ccdfe...c33 Hvis det er kjøpe-brød, så ville jeg absolutt byttet det ut med noe som ikke er ultraprossessert. Kjøpe-brød inneholder mye tilsetningsstoffer, bare ta en kikk på ingrediensene. (7 skiver brødmat synes jeg er mye, og ensidig kost.) Anonymkode: f4a9c...54f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #47 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi bor ikke i en by. Her er verken McDonald’s eller andre plasser man kan få tak i junk. Vi har 2 nærbutikker eneste. Vi har forøvrig full kontroll på hva penger han bruker. Men ikke hva han bruker disse pengene på. Stort sett er det null kr på kortet. Mesteparten av pengene er på sparekonto. Men får jo noen ganger penger til kino osv. Anonymkode: ccdfe...c33 Jammen , kjøper han ikke mat, da hjelper det jo ikke å inndra kortet. Kjøper han BARE mat, så selvsagt. Hvis det ikke finns kantine, kiosk, og han aldri kjøper klær og gadgets (for det er vel ikke andre butikker heller), da er det jo mat han kjøper? Er det alltid null på kortet, da blir han ikke tykk av det. Anonymkode: e4ab5...ec0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå