AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #21 Skrevet 17. april 2022 Litt morsomt at omtrent alle som poster om egne overvektige barn her inne understreker at barna omtrent er supersportye som det går ann å bli og trener omtrent hver bidige dag uten å gå ned så mye som et gram. Anonymkode: e12a4...746 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #22 Skrevet 17. april 2022 Trening fire dager i uka er ikke å være veldig aktiv. Er man veldig aktiv, trener man minst fire ganger i uken. Går, sykler, danser eller gjør annen fysisk aktivitet hver eneste dag i tillegg. Pluss eventuelle familieaktiviteter i helgene som skitur, klatring osv. Men nå er det ikke aktivitet man bør se på for vektkontroll. Jeg tenker dere først å fremst må finne ut av ungdommen er frisk. Jeg regner med dere snakker med hen? Spør hva hen selv tenker om vekten? Om hen har noen ide om hvorfor det er sånn? Anonymkode: bc2ba...43b 1
kraftwerk Skrevet 17. april 2022 #23 Skrevet 17. april 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Nei, vi foreldre har ikke høy forbrenning. Jeg som mor er veldig påpasselig på hva jeg spiser. Var overvektig helt fram til jeg ble 30. Etter det la jeg om kosten, samme med pappaen. Var jo også for at vi ville at barna skulle ha gode forutsetninger mtp kosthold. Hen er mye ute med venner, vi mistenker at det går mye i drittmat. Men det er ikke så ofte at det skal ha det store utslaget. Før forsvant det mat fra skuffer og skap. (Snop). Har derfor ikke det i hus lenger. Til helg har vi popcorn, ikke det beste, men bedre en f.eks potetgull. Til sommeren har vi bestilt tur til Hellas. Men hen vil ikke, mistenker at det er pga vekten. Alt av blodprøver var fine. Anonymkode: ccdfe...c33 Når man er i puberteten er det ganske vanlig å plutselig bli lubben, noen blir til og med fete. Jeg selv ble plutselig lubben, men så strakk jeg meg nesten 10 cm på ett år. Hvis ungen har et normalt kosthold og ikke overspiser samt er mye aktiv, så er det enten puberteten eller en sykdom i grunn. Og istedenfor å bruke bikini kan ungen bruke badedrakt, det skjuler mer av kroppen så man slipper å «kjenne på det» hvis man er i svømmehall eller på stranda. Syntes jo ungen skal bli med til Hellas selv om en er lubben, her er det jo dere foreldre som også er med på å shame stakkar.. Dere kommenterer og gjør ting veldig direkte virker det som. Istedenfor hadde den beste løsningen vært om du eller far, dro regelmessig å jogget og trente med 14-åringen. Endret 17. april 2022 av kraftwerk
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #24 Skrevet 17. april 2022 Hvordan ser kostholdet ut på en normal dag? Det må jo tydeligvis komme inn en del kalorier.. Spiser han mye brødmat? Brød har mye kalorier, kan med fordel byttes ut med havregrøt eller knekkebrød. Hva spiser han til lunsj på skolen? Er det kantine og fine baguetter? Siden barnet trener så mye som dere sier, så må han jo spise en del for å veie opp, og barn i den alderen er ofte sultne. Vitkig å da gi næringsrike ting som metter lenge. Anonymkode: b24e6...3c0 1
kraftwerk Skrevet 17. april 2022 #25 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan ser kostholdet ut på en normal dag? Det må jo tydeligvis komme inn en del kalorier.. Spiser han mye brødmat? Brød har mye kalorier, kan med fordel byttes ut med havregrøt eller knekkebrød. Hva spiser han til lunsj på skolen? Er det kantine og fine baguetter? Siden barnet trener så mye som dere sier, så må han jo spise en del for å veie opp, og barn i den alderen er ofte sultne. Vitkig å da gi næringsrike ting som metter lenge. Anonymkode: b24e6...3c0 Havregrøt har jo like mye om ikke mer, kalorier enn brød. Havregrøten er ren karbo og jeg personlig kan ikke spise det. 2
kraftwerk Skrevet 17. april 2022 #26 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan ser kostholdet ut på en normal dag? Det må jo tydeligvis komme inn en del kalorier.. Spiser han mye brødmat? Brød har mye kalorier, kan med fordel byttes ut med havregrøt eller knekkebrød. Hva spiser han til lunsj på skolen? Er det kantine og fine baguetter? Siden barnet trener så mye som dere sier, så må han jo spise en del for å veie opp, og barn i den alderen er ofte sultne. Vitkig å da gi næringsrike ting som metter lenge. Anonymkode: b24e6...3c0 Havregrøt har jo like mye om ikke mer, kalorier enn brød. Havregrøten er ren karbo og jeg personlig kan ikke spise det. Da er det bedre med grøt lagd på chiafrø o.l
kraftwerk Skrevet 17. april 2022 #27 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan ser kostholdet ut på en normal dag? Det må jo tydeligvis komme inn en del kalorier.. Spiser han mye brødmat? Brød har mye kalorier, kan med fordel byttes ut med havregrøt eller knekkebrød. Hva spiser han til lunsj på skolen? Er det kantine og fine baguetter? Siden barnet trener så mye som dere sier, så må han jo spise en del for å veie opp, og barn i den alderen er ofte sultne. Vitkig å da gi næringsrike ting som metter lenge. Anonymkode: b24e6...3c0 Havregrøt har jo like mye om ikke mer, kalorier enn brød. Havregrøten er ren karbo og jeg personlig kan ikke spise det. Da er det bedre med grøt lagd på chiafrø o.l 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #28 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Litt morsomt at omtrent alle som poster om egne overvektige barn her inne understreker at barna omtrent er supersportye som det går ann å bli og trener omtrent hver bidige dag uten å gå ned så mye som et gram. Anonymkode: e12a4...746 Det stemmer, foreldre mener ofte at barna bare spiser gulrøtter og drikker vann, men det er ikke helt i tråd med sannheten. Når det er sagt, er genetikk dessverre en mye større komponent i overvektsproblematikk enn kosthold og (i særlig grad) aktivitet. Anonymkode: e568f...d79 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #29 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Trening fire dager i uka er ikke å være veldig aktiv. Er man veldig aktiv, trener man minst fire ganger i uken. Går, sykler, danser eller gjør annen fysisk aktivitet hver eneste dag i tillegg. Pluss eventuelle familieaktiviteter i helgene som skitur, klatring osv. Men nå er det ikke aktivitet man bør se på for vektkontroll. Jeg tenker dere først å fremst må finne ut av ungdommen er frisk. Jeg regner med dere snakker med hen? Spør hva hen selv tenker om vekten? Om hen har noen ide om hvorfor det er sånn? Anonymkode: bc2ba...43b Ballsporten er 4 ganger i uka. I tillegg kommer sykling til/fra trening, i ballbingen etter skoletid, i helgene er vi som familie enten på langrenn eller i skitrekket nå på vinteren, om vår/sommer er vi mye i høyt og lavt-klatreparken. ts Anonymkode: ccdfe...c33
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #30 Skrevet 17. april 2022 Takk for svar. Brødmat er det godt mye hen spiser for mye av. Blir gjerne 1 skive til frokost, 3 skiver til lunch og 2-3 skiver til kvelds… I følge legen var det helt innafor, siden det er ungdom i vekst ts Anonymkode: ccdfe...c33
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #31 Skrevet 17. april 2022 Er det noe depresjoner eller psykiske problemer inni bildet? Og veit du om ungdommen smugspiser eller noe? Anonymkode: 158ca...52b
Gjest Dævendøtte Skrevet 17. april 2022 #32 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Litt morsomt at omtrent alle som poster om egne overvektige barn her inne understreker at barna omtrent er supersportye som det går ann å bli og trener omtrent hver bidige dag uten å gå ned så mye som et gram. Anonymkode: e12a4...746 Hvorfor er det morsomt? Hva om det er sant? De som har overvektige barn som sitter rolige hele dagen og fråtser i mat og godteri, de forstår jo hvorfor barnet er overvektig. Og trenger derfor ikke skrive om det på et forum. Men det er ganske mange utspekulerte tenåringer, og det kan jo tyde på at TS sitt barn kanskje lurer i seg litt mat som mor ikke får med seg. Greit å lufte det for andre, det er sikkert noen som har hatt samme utfordringer.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #33 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for svar. Brødmat er det godt mye hen spiser for mye av. Blir gjerne 1 skive til frokost, 3 skiver til lunch og 2-3 skiver til kvelds… I følge legen var det helt innafor, siden det er ungdom i vekst ts Anonymkode: ccdfe...c33 Smører hen selv? Blir det mye smør og majones? Påleggsalater som rekesalat og italiensk salat? Dobbelt pålegg? Salami eller andre fete pålegg? Tykke skiver? Spiser hen en skive mens hen smører resten? Jeg vet noen mener man ikke bør plage hen med overvekten. Men hen har et problem med vekten dersom hen ikke vil til Syden pga det. Da tror jeg heb får bedre livskvalitet om vekten blir litt lavere. Hva med litt "snacks" i stedet for brødmat til kvelds? Det blir jo brødmat frokost og lunsj. Smoothie, oppskjært frukt, fruktsalat med kesam, gronnsaksstaver med dipp. Eller en suppe (uten for mye fløte)? Anonymkode: 2ec59...c08
Marleah Skrevet 17. april 2022 #34 Skrevet 17. april 2022 Har hatt dette problemet med min sønn. Han er nå myndig og har hatt liten eller ingen hjelp av sykehusoppfølging. Hjelpen besto av å møte opp hver tredje måned, bli veid og få den samme leksa hver gang om hva han skulle spise og ikke samt hvor mye han skulle røre på seg. Han mistet etter hvert helt lysten til å dra på sykehuset for disse timene, selv om han selv så frem til den oppfølgingen han ble lovet. Det er nå en gang sånn at det ikke er så gøy og finne på noe med foreldre selv om vi forsøkte med det meste. Det vi og han hadde ønsket var at det kunne ha vært satt i gang noen grupper for overvektig ungdom, sånn at de som var i samme situasjon kunne ha nytte og glede av hverandre. F eks dra på svømming sammen. Det vi opplevde var at hans mat/godtebehov ble mye verre etter disse samtalene og selv om vi etterlyste hjelp for å snu tankegangen hans, fikk han ikke noe som lignet en gang. Det er sikkert mye bra hjelp der ute, men det er vanskelig å vite hva man skal spørre om og forvente når man ikke har vært borte i sånt tidligere. Nå er han som sagt myndig og har fått starte med Saxenda. Dette er noe som har hjulpet hans vektnedgang og vi har snakket en del om hvor fint det hadde vært om dette hadde vært en del av tilbudet mens han gikk til samtaler på sykehuset. Det er dessverre veldig lett å sitte som normalvektig og fortelle hva man skal gjøre og hva man skal spise, men uten å ha vært personlig borte i dette, synes jeg man skal være forsiktig med hva man sier. Dette med overvekt og overspising sitter veldig mye i hodet og hvis det hadde vært så enkelt som å bare kutte ut det ene og gjøre det andre, hadde det ikke vært noe problem for noen, spesielt ikke en ungdom. 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #35 Skrevet 17. april 2022 Jeg tipper han spiser mer mellom måltidene eller i skjul enn det dere er klar over. I alle fall om dere er så skrive. Jeg gjorde det da jeg var ungdom. Var aldri kjempetykk, bare lubben, men som voksen etter at jeg begynte å ta litt grep, så var det ikke vanskelig å identifisere kaloriene. Så det viktige her er kanskje å være helt sikre på at det er full åpenhet om hvorfor han er der han er i dag. Altså at han ikke skjuler noe for dere. Anonymkode: 34c3c...032 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #36 Skrevet 17. april 2022 Det handler utelukkende om kosthold. Hjelper ikke hva dere serverer hjemme hvis han spiser for mye av det, og hvis det i tillegg blir burger, boller, snop og cola når han henger med venner. Dessuten må han selv være med på at han skal ned i vekt, ellers nytter det ikke hva dere gjør. Anonymkode: 22b17...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #37 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Brødmat er det godt mye hen spiser for mye av. Blir gjerne 1 skive til frokost, 3 skiver til lunch og 2-3 skiver til kvelds… I følge legen var det helt innafor, siden det er ungdom i vekst ts Anonymkode: ccdfe...c33 Noen synes det er vanskelig å bli mett på brødskiver. Prøv å bytte ut noe av brødmåltidene med egg, f.eks. eggerøre, omelett, kokt egg. Anonymkode: 22c9b...94c 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #38 Skrevet 17. april 2022 En annen ting hvor mye sover han, søvnunderskudd er kjent å være knyttet til overvekt. Anonymkode: 993be...caf 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #39 Skrevet 17. april 2022 Det kan være at han egentlig tar endel muskler, så legges fett over og han ser mye større ut enn han er Hvis han er så aktiv som du skriver kan det være at han trenger mer mat som holder blodtrykket mer stabilt og jevnt. hvis ikke vil han spise mer for å kompensere. Anonymkode: ed087...114
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #40 Skrevet 17. april 2022 Ville forsøkt å bytte ut en del brødmat med egg/omelett eller supper/salat om barnet liker det. Det er desverre også sånn at noen legger lettere på seg og tåler mindre av den typiske norske kosten. Anonymkode: 0db7c...9c2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå