AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #1 Skrevet 17. april 2022 Vi blir nå endelig henvist til sykehuset for å få hjelp til overvekten hos 14 åringen vår. Jeg, far og søsken er normal-vektige. Men vi er disponert for overvekt. Hen er veldig aktiv, ute og sykler, står på snowboard, ski og driver med ball-idrett. Gikk tidligere på fotball, men det ble for tungt. Det er tydelig kosten det skranter på. Hjemme har vi ett helt vanlig kosthold, vann til tørstedrikk. Tok kontakt med lege for ca 6 mnd siden. Ble da tatt blodprøver, fikk beskjed om å følge retningslinjene for ett norsk kosthold å komme tilbake om 6 mndr om vekten ikke hadde begynt å gå ned. Tvert i mot har den bare gått opp. Hen sliter med å finne klær. Må opp i XL hos vanlige kjede-butikker. Hen elsket å svømme før, men vil ikke bli med i svømmehallen lenger. Noen som har erfaring med hva slags hjelp vi vil få på sykehuset? Anonymkode: ccdfe...c33
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #2 Skrevet 17. april 2022 Hvordan virker fordøyelsen hans? Har han normal avføring? Ubalanse i bakteriefloraen kan ofte gi overvektsproblematikk. Anonymkode: 22c9b...94c 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #3 Skrevet 17. april 2022 Hvis dette er ei jente, hvordan er vekta fordelt? Er det ekstra mye på lår, legger, rumpe, overarmer eller lignende, eller er den jevnt fordelt? Anonymkode: 2fa10...0af 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #4 Skrevet 17. april 2022 Fordøyelsen er helt normal, vekta er fordelt overalt. Anonymkode: ccdfe...c33
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #5 Skrevet 17. april 2022 Henger på her. Har en på 10 som spiser lite, kjempe kresen og har vært aktiv. Vi var hos legen for 6 mnd og skal tilbake nå i mai Tatt masse blodprøver Han går ikke ned i vekt:( Anonymkode: fb700...cfc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #6 Skrevet 17. april 2022 Husk at det ikke trenger å være kosten. Det kan være stoffskifte eller feks pcos om det er jente. Hvor mye spiser dere? Har dere høy forbrenning og kan spise større porsjoner, mens hen har lav forbrenning og kanskje ikke kan spise like mye? Forsvinner mat hjemme? Vet dere om hen kjøper mat selv? Er hen mye hos venner og spiser der? Anonymkode: 2ec59...c08 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #7 Skrevet 17. april 2022 Til ts.. Som jeg skrev over var vi med sønnen vår hos barnelege for 6 mnd siden...han hadde da vært og veid seg på skolen i juni tror jeg...og på 3 mnd hadde han gått opp 5 kg..vi fant også ut at han hadde en periode sneket i godte skuffen..som et borte nå. Men vi tok en haug med blodprøver..også hasimoto ...ingen ting kom opp.. Vi skrev ned alt han spiste i 1 mnd...dette skal vi vise frem i mai. Han svømmer også 3 ganger i uken. Men får ikke ned i vekt...og han er mest hjemme. Blir kommer nok til å bli sendt videre...han er ikke tykk sånn sett..men stor mage og dobbel hake...mens bein og armer er normalt. Så jeg er spent på hva mer vi kan gjøre...kan legge til at han spiser ikke poteter, saus,eller ris...og han får små porsjoner til middag... Jeg bryr meg ikke om hvordan han ser ut..men jeg er jo redd for mobbing...og at som du sier må kjøpe store str i butikken. Nå må vi kjøpe klær på herreavdeling på.hm etc...og selv hvor stor str klær er så stikker magen ut. Anonymkode: fb700...cfc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 Ts her. Nei, vi foreldre har ikke høy forbrenning. Jeg som mor er veldig påpasselig på hva jeg spiser. Var overvektig helt fram til jeg ble 30. Etter det la jeg om kosten, samme med pappaen. Var jo også for at vi ville at barna skulle ha gode forutsetninger mtp kosthold. Hen er mye ute med venner, vi mistenker at det går mye i drittmat. Men det er ikke så ofte at det skal ha det store utslaget. Før forsvant det mat fra skuffer og skap. (Snop). Har derfor ikke det i hus lenger. Til helg har vi popcorn, ikke det beste, men bedre en f.eks potetgull. Til sommeren har vi bestilt tur til Hellas. Men hen vil ikke, mistenker at det er pga vekten. Alt av blodprøver var fine. Anonymkode: ccdfe...c33
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #9 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Til ts.. Som jeg skrev over var vi med sønnen vår hos barnelege for 6 mnd siden...han hadde da vært og veid seg på skolen i juni tror jeg...og på 3 mnd hadde han gått opp 5 kg..vi fant også ut at han hadde en periode sneket i godte skuffen..som et borte nå. Men vi tok en haug med blodprøver..også hasimoto ...ingen ting kom opp.. Vi skrev ned alt han spiste i 1 mnd...dette skal vi vise frem i mai. Han svømmer også 3 ganger i uken. Men får ikke ned i vekt...og han er mest hjemme. Blir kommer nok til å bli sendt videre...han er ikke tykk sånn sett..men stor mage og dobbel hake...mens bein og armer er normalt. Så jeg er spent på hva mer vi kan gjøre...kan legge til at han spiser ikke poteter, saus,eller ris...og han får små porsjoner til middag... Jeg bryr meg ikke om hvordan han ser ut..men jeg er jo redd for mobbing...og at som du sier må kjøpe store str i butikken. Nå må vi kjøpe klær på herreavdeling på.hm etc...og selv hvor stor str klær er så stikker magen ut. Anonymkode: fb700...cfc Håper dere får hjelp. Her angrer jeg på at vi ikke har tatt tak før. Vært lubben helt siden 10-års alderen, men vi har tenkt at når hen strekker seg vil det jevne seg ut. Men her har hen strekt seg, men også lagt på seg i bredden. Anonymkode: ccdfe...c33
Embla Othea Skrevet 17. april 2022 #10 Skrevet 17. april 2022 Ungdom bør ikke slanke seg med mindre det er snakk om farlig overvekt. Man bør heller tilrettelegge for sunt kosthold, trening og sunne vaner. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #11 Skrevet 17. april 2022 Embla Othea skrev (5 minutter siden): Ungdom bør ikke slanke seg med mindre det er snakk om farlig overvekt. Man bør heller tilrettelegge for sunt kosthold, trening og sunne vaner. Ja, og om du leser innlegget så er det det vi har gjort. Hen er kjempeaktiv, spiser varier og familien har sunne vaner. Men alikevel fyker hen opp i vekt. Derfor har vi nå blitt henvist til sykehuset. Anonymkode: ccdfe...c33 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #12 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, og om du leser innlegget så er det det vi har gjort. Hen er kjempeaktiv, spiser varier og familien har sunne vaner. Men alikevel fyker hen opp i vekt. Derfor har vi nå blitt henvist til sykehuset. Anonymkode: ccdfe...c33 Henge med ts her...at ikke alltid at dette er lett... Vi sliter med "sunt" kosthold da våres sønn ikke spiser noe grønnsaker da han nekter...og vi passer op hele tiden i forhold til sunne vaner...vi er så strenge at når vi er ute på tur på sommeren så får han nesten ikke is:( og han er aktiv..men han har aldri vært den som har gitt 100% i det han gjør...og vi har prøvd å motivere ..men lite nytte Det er vanskelig som foreldre med dette med barn og overvekten. Som ts sier hen barn er ute med andre og da det ikke lett å vite hvor mye barna våre får i seg. Jeg liker ikke når våres sønn skal i bursdager etc .for da vet jeg at han spiser mye... Vi har snakket om dette .men vi vet at det er tynn linje mellom å ha sunt forhold til vekt og spise..til at man kan gjøre barn syke av dette. Anonymkode: fb700...cfc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #13 Skrevet 17. april 2022 Ha skritteller på armen og ha aktivitetsmål. Mange barn kan man tro er aktive fordi de går på trening 3-4 ganger i uka, men så viser det seg at de knapt beveger seg. F.eks rusler gjennom oppvarming og egentlig mest står og ser på. Ang sykling, hvor mye er i bakker. Har dere sjekket bankkortet, hvor mye penger blir det brukt på butikken. Synes altfor mange sier at barnet er aktiv, men det stemmer ikke alltid. Vår eldste må være aktiv flere dager enn kompisene fordi han løper mindre per trening enn kompisene. Samt at han har ikke like god porsjonskontroll og luker restemat bedre enn brødskiver med pålegg. Han kunne lett vært veldig overvektig om vi ikke tidlig tok grep. Nå er han litt på grensen selv med ganske mye kontroll, men vi merket at under korona så var det vanskelig å holde samme aktivitetsnivå, og det ble noen kg som det tok lang tid å bli kvitt. Anonymkode: 993be...caf 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #14 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Håper dere får hjelp. Her angrer jeg på at vi ikke har tatt tak før. Vært lubben helt siden 10-års alderen, men vi har tenkt at når hen strekker seg vil det jevne seg ut. Men her har hen strekt seg, men også lagt på seg i bredden. Anonymkode: ccdfe...c33 Dette er et av de største problemene. Foreldre som forteller seg selv at kiloene helt sikkert kommer til å jevne seg ut, noe som i de aller fleste tilfellene aldri skjer. Anonymkode: e12a4...746 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #15 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, og om du leser innlegget så er det det vi har gjort. Hen er kjempeaktiv, spiser varier og familien har sunne vaner. Men alikevel fyker hen opp i vekt. Derfor har vi nå blitt henvist til sykehuset. Anonymkode: ccdfe...c33 Da er han nok ikke så «kjempeaktiv» som dere tror at han er. Anonymkode: e12a4...746 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #16 Skrevet 17. april 2022 Ts her. Hen er kjempeaktiv. Trener ballidrett hardt 4 ganger i uka, og hen er en av dem beste på laget. Er også i dialog med treneren, så vet at der gir hen alt. Vi er jo også ute hele familien, sparker ball, er i klatreparker, står på ski. Så vil si at hen er over gjennomsnittet aktiv. Anonymkode: ccdfe...c33 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #17 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Nei, vi foreldre har ikke høy forbrenning. Jeg som mor er veldig påpasselig på hva jeg spiser. Var overvektig helt fram til jeg ble 30. Etter det la jeg om kosten, samme med pappaen. Var jo også for at vi ville at barna skulle ha gode forutsetninger mtp kosthold. Hen er mye ute med venner, vi mistenker at det går mye i drittmat. Men det er ikke så ofte at det skal ha det store utslaget. Før forsvant det mat fra skuffer og skap. (Snop). Har derfor ikke det i hus lenger. Til helg har vi popcorn, ikke det beste, men bedre en f.eks potetgull. Til sommeren har vi bestilt tur til Hellas. Men hen vil ikke, mistenker at det er pga vekten. Alt av blodprøver var fine. Anonymkode: ccdfe...c33 Kan dere spørre om hen har spist med venner? Mener ikke at dere skal a klage. Men om hen har spist på burgerking med venner, så bør jo hen kanskje ikke spise middag i tillegg. Det er også viktig å tenke på om årsak kan være psykisk. Feks overspising for å håndtere et eller annet. Svømming 3 ganger uken gir ikke det store utslaget. Kosten dominerer. Men viktig å være litt aktiv, men høres ut som det holder slik hen trener nå eller kanskje svømming kan byttes ut? Mulig det blir mer lek i vannet enn svømming?. Ellers blir det altoppslukende med for mye aktivitet å rekke over. Husk også på at "sunne" matvarer kan inneholde en del kalorier. Enkelte typer frukt, knekkebrød (Hjemmelagde med mye korn som er tykke), pålegg som majones osv, fløte i middag. Anonymkode: 2ec59...c08 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #18 Skrevet 17. april 2022 Han smugspiser i større mengder og er ikke ærlig om det Anonymkode: e1e41...04b 2 1 3
AprilLudgate Skrevet 17. april 2022 #19 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts her. Hen er kjempeaktiv. Trener ballidrett hardt 4 ganger i uka, og hen er en av dem beste på laget. Er også i dialog med treneren, så vet at der gir hen alt. Vi er jo også ute hele familien, sparker ball, er i klatreparker, står på ski. Så vil si at hen er over gjennomsnittet aktiv. Anonymkode: ccdfe...c33 Men hva tenker du generelt om dette med at han/hun nå får endel fokus på dette med vekten - og ikke vil være med på ferie? Jeg støtter jo at man sjekker om noe faktisk er galt. Men jeg kan ikke skjønne at man skal gjøre så mye mer for folk som ikke har helseproblemer som følge av under/overvekt. Som du ser i denne tråden insisterer jo endel på at her må man måle og detaljloggføre alt. Hvor er livskvaliteten i det? 🤷♀️ Er det riktig at han/hun ikke skal kunne spise noe usunt sammen med andre? Jeg tenker ikke det. Om han/hun i tillegg er en av de beste på sportslaget……altså. Sjekk om noe er galt, men ellers: la ungen få fred fra trigging av spiseforstyrrelser. Lev som normalt. 1
Gjest tullerikke Skrevet 17. april 2022 #20 Skrevet 17. april 2022 Ungen spiser tydeligvis mye dere ikke er klar over, i tillegg til maten han får hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå