Gå til innhold

Hva blir utfallet av Putins krig i Ukraina?

TorB

Anbefalte innlegg

Utfallet av Putins innvasjon i Ukraina er vanskelig å spå.  Men jeg håper selvfølgelig at krigen fører til Vladimir Putin og regimets fall, slik også  "CrossRoad" formulerer sitt innlegg.

Men det kan også bli en "diplomatisk" løsning der partene inngår et "kompromiss" for å avslutte krigen.

Problemet blir da at russiske innbyggere vil få en svært vanskelig tid fremover, hvor de stadig blir mer "isolert" fra omverdenen som følge av både Russiske og Vestlige sanksjoner.  Putins krig har allerede skapt et "politisk jordskjelv" i vesten. Vi vil få en en politisk situasjon som blir utfordrende og vanskelig så lenge Vladimir Putin blir sittende med makten.

Endret av TorB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at Ukraina mister de østlige regionene, enten at de blir selvstendige eller at de blir en del av Russland. Sånn sett vinner Russland krigen. 

Russland skulle blitt stoppet av vestlige land for lenge siden, men vestlige ledere er livredde og bryr seg bare halvveis om ødeleggelsene, at millioner av ukrainere må flykte osv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro at Ukraina mister de østlige regionene, enten at de blir selvstendige eller at de blir en del av Russland. Sånn sett vinner Russland krigen. 

Russland skulle blitt stoppet av vestlige land for lenge siden, men vestlige ledere er livredde og bryr seg bare halvveis om ødeleggelsene, at millioner av ukrainere må flykte osv. 

Ja tenk å ikke ønske en tredje verdenskrig som kan føre til en atomkrig på verdensbasis, som kan ta livet av hundrevis av millioner om ikke milliarder av mennesker verden over.

Virker nesten som noen faktisk ønsker at tredje verdenskrig skal skje, fordi det er det som vil skje om NATO går til krig mot Russland. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om Russland vinner krigen og disse områdene virker det helt meningsløst. Befolkningen på Krim var mer vennlig innstilt mot Russland en det resten av Ukraina noensinne vil bli etter det Russland har gjort og det har ikke gått bra på Krim etter at de ble russisk (i Russlands øyne i allefall). Russland har også bombet alt i stykker, der Russlands økonomi ikke vil bli normalisert på flere år og der nye områder også blir underlagt sanksjoner om de blir russisk. På Krim visste det seg og at Russland egentlig bare var ute etter å bruke området som militærbase for å kunne true flere land, så kanskje det er eneste plan for øst-Ukraina også. Linker opp en youtube-video som sier litt om den "vellykkede" annekteringen av Krim. 

https://www.youtube.com/watch?v=lzO7gIT5GYU

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (33 minutter siden):

De sitter jo ikke igjen med mer enn de hadde før krigen, og i tillegg er det russiske militæret avslørt som ubrukelig og en papirtiger. De blir latterliggjort verden over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (40 minutter siden):

De sitter jo ikke igjen med mer enn de hadde før krigen, og i tillegg er det russiske militæret avslørt som ubrukelig og en papirtiger. De blir latterliggjort verden over.

Den russiske hær i dag, kan minnes litt om den russiske keiserlige hær før Krimkrigen (1853-1856). Stor men ikke ikke så mektig som man trodde.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (4 timer siden):

Ja tenk å ikke ønske en tredje verdenskrig som kan føre til en atomkrig på verdensbasis, som kan ta livet av hundrevis av millioner om ikke milliarder av mennesker verden over.

Virker nesten som noen faktisk ønsker at tredje verdenskrig skal skje, fordi det er det som vil skje om NATO går til krig mot Russland. 

Den sjansen mener jeg at man må være villige til å ta. Russland gjør som de vil mot gamle sovjetstater og vi vet ikke hva det neste blir.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (4 timer siden):

At de østlige regionene blir selvstendige eller innlemmes i Russland (nå eller senere) er utvilsomt en seier for Russland. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (4 timer siden):

Samme for meg. Spiller ingen rolle fra eller til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (5 timer siden):

Den sjansen mener jeg at man må være villige til å ta. Russland gjør som de vil mot gamle sovjetstater og vi vet ikke hva det neste blir.

Vil aldri forstå meg på folk som ønsker en verdenskrig.

Endret av Gereon Rath
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (11 timer siden):

Du skjønner at mye kunne vært gjort på et tidligere stadie for å hindre krigsmaskineriet til Russland å vokse? Man kunne sanksjonert landet i 2007 når Putin kom med krigserklæringen sin. Vi kunne latt være å gitt de idrettsarrangement som Ol og fotball-vm. Vi kunne plent nektet å samarbeide med dem på den måten som er gjort, og latet som om det ikke var tydelig at vi hadde med en autokrat med atomvåpen å gjøre. På den måten hadde Russland aldri fått vestlige varer og velstandsøkning, og Putin hadde hatt nok med å holde på makten i hjemlandet i stedet for å bygge opp militæret å angripe resten av nabolaget.

Det å ikke ville gjøre noe med Russland er å tilate at flere og flere land blir innlemmet dette voldsdyrkende diktaturet. Det ødelegger både EU og vest-europas relevans i verdensordenen og vil til syvende og sist gjøre oss til enkle mål for et stadig ekspanderende Russland. Hvem vet hvor ille etterfølgeren til Putin blir? Det er nok av krigshissige imperalister i Russland som ønsker å ha verdensherredømme. Ikke gjør vi det noe vanskeligere for dem ved å snu ryggen til og fortsette å ødelegge våre egne samfunn med den vestlige apatien, tolleransen for intolleranse og forståsegpå alle andre enn oss selv, og kvinnesentrisk politikk.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gereon Rath skrev (3 timer siden):

Vil aldri forstå meg på folk som ønsker en verdenskrig.

Nei vel. Jeg vet ikke hvorfor du mener at de som har atomvåpen skal få drepe og ødelegge i så stor grad med så lite motstand. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8. mai vil russerne erklære at de har nådd sine mål: De vil ha en viss kontroll i Donetsk og Luhansk, samt en fastlandskorridor til Krim. Det betyr ikke at det blir fred, for russernes grusomheter kan ikke tilgis. Zelinskyj vil fortsette som president i et mye mer samlet Ukraina som vil motta massiv støtte for å bygges opp igjen etter krigen, og landet vil på rekordtid bli medlem av EU og NATO. Putins posisjon vil være svekket, men det betyr ikke nødvendigvis at det blir noen demokratiseringsprosess i Russland.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Putins offensiv mot Donbass startet.   Jeg håper virkelig at Ukrainerne klarer å stå imot russerne.

Og jeg håper at Vesten forsyner Ukraina med nok våpen og slagkraft til å nedkjempe russerne.   

Dette kommer nok dessverre til å bli et blodig slag med mange drepte. Og det vil nok ikke bare ramme Donbass, men også mange andre områder i Ukraina.  Jeg håper så inderlig at Ukraina vinner kampen om Donbass området.  Det er viktig. 

Idioten Vladimir "Hitler" Putin må nedkjempes.

Endret av TorB
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (På 18.4.2022 den 17.36):

8. mai vil russerne erklære at de har nådd sine mål: De vil ha en viss kontroll i Donetsk og Luhansk, samt en fastlandskorridor til Krim. Det betyr ikke at det blir fred, for russernes grusomheter kan ikke tilgis. Zelinskyj vil fortsette som president i et mye mer samlet Ukraina som vil motta massiv støtte for å bygges opp igjen etter krigen, og landet vil på rekordtid bli medlem av EU og NATO. Putins posisjon vil være svekket, men det betyr ikke nødvendigvis at det blir noen demokratiseringsprosess i Russland.

Det kan hende Ukraina blir medlem av EU og NATO, men jeg tviler litt på at det vil skje raskt. Tviler også på at det blir demokratiseringsprosess i Russland så lenge Putin og hans nærmeste medarbeidere sitter med makten. Dessverre ser det heller ikke ut som at yngre krefter som for eksempel Dmitrij Medvedev vil reformere Russland i noen særlig grad - tvert i mot. 

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et mer og mer realistisk scenario er nå at hele verden blir forvandlet til en radioaktiv ørken. Russland anti-ukrainske propagandakampanje har løpt løpsk og har blitt en ukontrollert atomsnøball som ruller seg større og større og større og større og.... hat og blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russland kommer å pøse på med det de har en ukes tid for deretter å bli jaget tilbake til områdene de hadde før invasjonen...Mer og mer moderne vestlige våpensystemer vil bli sendt Ukraina og 8 mai kommer russerne til å grave seg ned der de er og erklære seier...

Så får vi se hva verden vil gjøre med olje/ gass eksporten til en terrorstat som Russland etter krigen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABM skrev (6 timer siden):

Russland kommer å pøse på med det de har en ukes tid for deretter å bli jaget tilbake til områdene de hadde før invasjonen...Mer og mer moderne vestlige våpensystemer vil bli sendt Ukraina og 8 mai kommer russerne til å grave seg ned der de er og erklære seier...

Så får vi se hva verden vil gjøre med olje/ gass eksporten til en terrorstat som Russland etter krigen...

Det kan virke som at russerne vil forsøke å utvide det opprinnelige annekterte området i øst noe og skape en landkorridor ned mot Krim. Det er vel også det området de stort sett har delvis kontroll over per i dag. Så får vi se om de klarer å holde på det. Er usikker på om 8. mai vil være dagen Putin erklærer seier - tenker det avhenger mer av områdene de faktisk besitter 8. mai enn av selve datoen. 

Personlig håper jeg at avhengigheten av olje og gass på generelt grunnlag blir mindre i årene som kommer. Om man lykkes i å erstatte importen av spesielt russisk olje og gass i en overgangsperiode vil vise seg. Man kan jo håpe. 

Endret av CrossRoad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (21 minutter siden):

Det kan virke som at russerne vil forsøke å utvide det opprinnelige annekterte området i øst noe og skape en landkorridor ned mot Krim. Det er vel også det området de stort sett har delvis kontroll over per i dag. Så får vi se om de klarer å holde på det. Er usikker på om 8. mai vil være dagen Putin erklærer seier - tenker det avhenger mer av områdene de faktisk besitter 8. mai enn av selve datoen. 

Personlig håper jeg at avhengigheten av olje og gass på generelt grunnlag blir mindre i årene som kommer. Om man lykkes i å erstatte importen av spesielt russisk olje og gass i en overgangsperiode vil vise seg. Man kan jo håpe. 

Avhengiheten av olje og gass? 🤩....Akkurat der kjenner jeg framtida! 

Alternativ 1 er at vi klarer å unngå klimaktisen og redusere bruken av fossil energi med 43 % før 2030...Alternativ 2 klimakrisen gjør at milliarder av mennesker sulter/tørster ihjel eller dør av sykdommer før 2040...Døde mennesker brenner ikke diesel så avhengiheten av olje/ gass vil nok minke dramatisk ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...