AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Del Skrevet 16. april 2022 Jeg spør kanskje dumt nå, men når man sikrer når noen klatrer, er det mulig å miste grepet så klatreren faller ned? Har klatret noen få ganger og synes det er veldig kjekt så jeg vurderer å melde meg på klatrekurs. Men om det er slik at man kan risikere at personene man sikrer kan falle ned fra så stor høyde tror jeg ikke at jeg tør, jeg er så redd for slikt å gjøre noe feil. Også er jeg ganske klønete og. Anonymkode: 23380...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Del Skrevet 16. april 2022 Kanskje litt klønete formulert. Jeg tenker altså på om en mister grepet om tauet. Anonymkode: 23380...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakron Skrevet 16. april 2022 #3 Del Skrevet 16. april 2022 (endret) Ja, hvis den som sikrer slipper tauet vil det ikke være noe som holder klatreren ved et fall. Dette er årsaken til at man ALLTID skal ha minst en hånd på den delen av tauet du bremser med. Finnes assisterte og halvassisterte taubremser, men en skal likevel ha minst en hånd på tauet, da disse hjelper deg bare med å holde igjen, du skal aldri la utstyret gjøre jobben alene. Dette er noe du lærer på et kurs. Instruktøren vil sikre at dette er automatisert før du får topptau-/brattkort. edit: rettet skrivefeil Endret 16. april 2022 av Kokosmakron 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Del Skrevet 16. april 2022 Kokosmakron skrev (1 minutt siden): Ja, hvis den som sikrer slipper tauet vil det ikke være noe som holder klatreren ved et fall. Dette er årsaken til at man ALLTID skal ha minst en hånd på den delen av tauet du bremser med. Finnes assisterte og halvassisterte sikringer, men en skal likevel ha minst en hånd på tauet, men disse hjelper deg bare med å holde igjen, du skal aldri la utstyret gjøre jobben alene. Dette er noe du lærer på et kurs. Instruktøren vil sikre at dette er automatisert før du får topptau-/brattkort. Jeg regner med at personen da vil falle rett i bakken? Om man har en assistert sikring vil det si at unngår det? Altså, hva vil skje om man mister grepet om tauet da med en slik sikring? Og er det vanskelig å lære? Anonymkode: 23380...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 16. april 2022 #5 Del Skrevet 16. april 2022 Ja om en bruker en vanlig brems, men det har kommet nye 'selvsikrende' bremser på markedet. Disse nye låser tauet selv om den som sikrer glipper tauet, så du kan helt sikkert få opplæring i hvordan du kan sikre med en slik brems i stedet for den gamlere typen som er avhengig av at du (sikrer) holder tauet i en nedover posisjon for å bremse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakron Skrevet 16. april 2022 #6 Del Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg regner med at personen da vil falle rett i bakken? Om man har en assistert sikring vil det si at unngår det? Altså, hva vil skje om man mister grepet om tauet da med en slik sikring? Og er det vanskelig å lære? Anonymkode: 23380...766 I verste fall vil klatreren falle i bakken, ja. En assistert taubrems skal låse seg automatisk, forutsatt at du bruker den riktig, men du skal aldri stole 100% på det. Alltid minst en hånd på bremsetauet. Man bør alltid lære seg sikring med vanlig taubrems og bli trygg på det før man evt går over til assistert/halvassistert taubrems. Det er ikke vanskelig å lære. Det handler om teknikk og om å øve nok til at det blir automatisert. Korrekt sikring er hovedfokus på alle kurs for de som er nybegynnere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #7 Del Skrevet 17. april 2022 Mt3 skrev (12 timer siden): Ja om en bruker en vanlig brems, men det har kommet nye 'selvsikrende' bremser på markedet. Disse nye låser tauet selv om den som sikrer glipper tauet, så du kan helt sikkert få opplæring i hvordan du kan sikre med en slik brems i stedet for den gamlere typen som er avhengig av at du (sikrer) holder tauet i en nedover posisjon for å bremse. Så bra at disse selvsikrende bremsene finnes, om jeg kunne brukt en slik tror jeg at jeg kunne ha meldt meg på klatrekurs og sikret andre. Anonymkode: 23380...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #8 Del Skrevet 17. april 2022 Kokosmakron skrev (12 timer siden): I verste fall vil klatreren falle i bakken, ja. En assistert taubrems skal låse seg automatisk, forutsatt at du bruker den riktig, men du skal aldri stole 100% på det. Alltid minst en hånd på bremsetauet. Man bør alltid lære seg sikring med vanlig taubrems og bli trygg på det før man evt går over til assistert/halvassistert taubrems. Det er ikke vanskelig å lære. Det handler om teknikk og om å øve nok til at det blir automatisert. Korrekt sikring er hovedfokus på alle kurs for de som er nybegynnere. Hvorfor bør man lære seg sikring med vanlig taubrems først, egentlig? Anonymkode: 23380...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokosmakron Skrevet 17. april 2022 #9 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor bør man lære seg sikring med vanlig taubrems først, egentlig? Anonymkode: 23380...766 For å få den riktige teknikken, og for å ha kjent på den direkte forbindelsen mellom deg som sikrer og den som klatrer. Den som klatrer legger livet sitt i hendene på den som sikrer. Det er så fort gjort å hoppe over det grunnleggende og bli «lat» på sikringen hvis du går direkte på assistert taubrems, fort gjort å tenke at den gjør jobben. Men det er min mening. Jeg hadde aldri latt en som ikke har lært seg å sikre med vanlig taubrems, men kun assistert, sikre meg. Og jeg vet at de fleste jeg klatrer sammen med har samme mening som meg der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå