Gå til innhold

Hvorfor er så utrolig mange antivaxxer/Coronafornektere også Putin tilhengere?

Laraa

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til det på overalt på sosiale medier. De sprøeste antivaxxerene, altså ikke de som er litt skeptiske, redd for bivirkninger eller ikke ønsker å ta vaksinen, men den fullstendig sprø gjengen som mener at det dør flere av vaksinen enn Corona, at viruset er skapt på laboratoriet for at Pfizer skal bli enda rikere eller for å gjøre barn autistiske og at verden kontrollere av big Pharma. De er nesten alltid Putin tilhenger. Legger ut masse drit om at sivilbefolkningen i Ukraina ikke lider, fake news, det er russiske soldater som blir drept i hopetall av lokalbefolkningen, ingen barn har dødd i krigen. Det er ingen krig. 

Hvorfor er det sånn at Coronafornekter = krig i Ukraina fornekter =  dessuten også veldig ofte også SIAN tilhenger. Hva linken mellom antivaxxer, SIAN og krigen i Ukraina? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laraa skrev (2 timer siden):

De er nesten alltid Putin tilhenger.

Du kritiserer folk for å være ensporet, ved å bruke et ensporet "argument" eller ensporet oppfatning av sannheten? Jeg håper virkelig ikke denne svart - hvit innstillingen til Covid,vaksiner osv får spre seg også til dette underforumet. 

Jeg er ikke en såkalt "antivaxxer", men er grunnleggende spørrende til informasjon som utgir seg for å være "det eneste rette". Jeg er derfor også noe spørrende til den nærmest betingelsesløse tiltroen vi har til Ukrainske kilder, mens holdningen til Russiske kilder er ditto tvilende. Ta denne artikkelen som eksempel https://www.nrk.no/urix/skanner-ansikter-til-dode-russere-for-de-sender-bilder-til-foreldrene-1.15933694. Jeg tenker at forsker Hare har et veldig godt poeng: Når bilder av døde soldater sendes til russiske foreldre, så anses det som en "krigsstrategi" vesten/USA godtar. Men hadde russiske soldater gjort det samme mot Ukrainske foreldre, hadde vesten/USA kalt det grusomt og bestialsk.

Jeg tenker at akkurat som ved Covid og vaksiner, så er det fornuftig å ha noe mer perspektiv og kritisk tenkning til den informasjonen media leverer om handlinger på Ukrainsk og Russisk side, enn den som helt umiddelbart virker sann eller ikke sann. Som oftest er det langt flere sider av en "sannhet" enn bare to.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (44 minutter siden):

Du kritiserer folk for å være ensporet, ved å bruke et ensporet "argument" eller ensporet oppfatning av sannheten? Jeg håper virkelig ikke denne svart - hvit innstillingen til Covid,vaksiner osv får spre seg også til dette underforumet. 

Jeg er ikke en såkalt "antivaxxer", men er grunnleggende spørrende til informasjon som utgir seg for å være "det eneste rette". Jeg er derfor også noe spørrende til den nærmest betingelsesløse tiltroen vi har til Ukrainske kilder, mens holdningen til Russiske kilder er ditto tvilende. Ta denne artikkelen som eksempel https://www.nrk.no/urix/skanner-ansikter-til-dode-russere-for-de-sender-bilder-til-foreldrene-1.15933694. Jeg tenker at forsker Hare har et veldig godt poeng: Når bilder av døde soldater sendes til russiske foreldre, så anses det som en "krigsstrategi" vesten/USA godtar. Men hadde russiske soldater gjort det samme mot Ukrainske foreldre, hadde vesten/USA kalt det grusomt og bestialsk.

Jeg tenker at akkurat som ved Covid og vaksiner, så er det fornuftig å ha noe mer perspektiv og kritisk tenkning til den informasjonen media leverer om handlinger på Ukrainsk og Russisk side, enn den som helt umiddelbart virker sann eller ikke sann. Som oftest er det langt flere sider av en "sannhet" enn bare to.

Desinformasjon, løgn og propaganda har ingenting med nyansering av fakta å gjøre. Og samme om noe av informasjonen som kommer fra Ukraina er ikke-verifiserte påstander som viser seg å være falsk, endrer ikke det at det helhetlige bildet som er dannet av journalister i hele verden om krigen i Ukraina er sant. Det er overhodet ikke sammenlignbart med "sannheten i Russland" (og andre land med mediesensur) der befolkningen ikke har fri tilgang til informasjon. Dersom Putin ønsker at jorden er flat, så blir jorden flat i Russland. 

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trampstamped skrev (4 minutter siden):

Desinformasjon, løgn og propaganda har ingenting med nyansering av fakta å gjøre. Og samme om noe av informasjonen som kommer fra Ukraina er ikke-verifiserte påstander som viser seg å være falsk, endrer ikke det at det helhetlige bildet som er dannet av journalister i hele verden om krigen i Ukraina er sant. Det er overhodet ikke sammenlignbart med "sannheten i Russland" (og andre land med mediesensur) der befolkningen ikke har fri tilgang til informasjon. Dersom Putin ønsker at jorden er flat, så blir jorden flat i Russland. 

Du overser totalt poenget mitt: det er ikke nødvendigvis kildene det kommer an på, men hvordan vi velger å tolke og forholde oss til de ulike parters handlinger. Og det til tross for,slik NRK artikkelen viser til, kunne være helt lik. 

I denne sammenheng er ikke Putin problemet. For de fleste på vår side av mediavirkeligheten vet at mye av det han formidler er forvrengt. Problemet er at vi i motsatt retning i stor grad tilsynelatende tar mye av det Zelenskjy sier som sannhet. 

Og i likhet med den mest opphetede diskusjonen om covid og vaksiner, blir man nærmest halshugget for å stille spørsmål ved sannhetsgehalten i det media formidler. 

Jeg er helt enig i at putins fremferd er grusom. Men jeg klarer ikke å godta at vi samtidig har så stor tiltro til motparten.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (3 minutter siden):

Du overser totalt poenget mitt: det er ikke nødvendigvis kildene det kommer an på, men hvordan vi velger å tolke og forholde oss til de ulike parters handlinger. Og det til tross for,slik NRK artikkelen viser til, kunne være helt lik. 

I denne sammenheng er ikke Putin problemet. For de fleste på vår side av mediavirkeligheten vet at mye av det han formidler er forvrengt. Problemet er at vi i motsatt retning i stor grad tilsynelatende tar mye av det Zelenskjy sier som sannhet. 

Og i likhet med den mest opphetede diskusjonen om covid og vaksiner, blir man nærmest halshugget for å stille spørsmål ved sannhetsgehalten i det media formidler. 

Jeg er helt enig i at putins fremferd er grusom. Men jeg klarer ikke å godta at vi samtidig har så stor tiltro til motparten.

Jeg har observert at mediene i større grad nå ofte legger til "ikke bekreftede påstander" også når det kommer informasjon fra ukrainsk hold. Jeg tror ikke folk ukritisk tar alt for god fisk fra Ukraina heller, men man kan allikevel i stor grad konkludere med at troverdigheten til Kreml og russiske nyheter har nådd et bunnivå uten sidestykke med servering av beviselige løgner dag etter dag etter krigens start. At ukrainske troverdighet vil vinne kampen om sannheten med en slik motpart er ikke noe stort kunststykke. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MorTil2 skrev (1 time siden):

Media informerer jo her om hva som foregår. Det du ikke ser ut til å forstå er at dette handler om angripende part og forsvarende part. Ukraina forsøker naturlig nok å gjøre det de kan for å spre informasjon til russere om hva som foregår i landet deres forårsaket av Russland, de forsvarer seg på de måtene de kan. Medier fordømmer ikke, de informerer. Folk fordømmer, og hvis flere var interessert i å fordømme handlingene til Ukrainerene hadde mediene gitt de rom til det.

Ikke forstår jeg helt hva du mener ukrainerene gjør galt her heller. Intensjonene er å få russere til å ønske å slutte å angripe dem med de midlene de har til rådighet. En tilsvarende kampanje fra russerene ville vært en intensjon om å fått et land til å overgi seg. Hvordan kan dette sidestilles? Andre ting medier for eksempel har gjort, er å ukritisk gjengi de seneste bombingene rundt Kyiv som et svar på Russland på angrepene av ukrainere inne på russisk territorium, noe ukrainerne benekter at de står bak. Likevel rapporteres det i vg som en sannhet, og ikke en påstand fra russere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/16/2022 at 2:10 PM, MorTil2 said:

Poenget er at det er Russland som invaderer Ukraina , ikke omvendt. Skjønner du ikke at Ukraina er et land under angrep som prøver å bruke alle midlene de har for å forsvare sitt hjem? Kan du forestille deg en desperasjon de føler nå? Tviler på det.

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 16
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor du mener at vestlige medier tar alt fra Ukraina som sannhet. Seneste for et par dager siden hevdet Ukraina å ha truffet flaggskipet "Moskva" med 2 missiler og at skipet hadde sunket i Svartehavet. Russland og USA hevdet det hadde vært brann på skipet men at det fortsatte sin ferd i nærmere ett døgn. Siden bekreftet både USA og Russland at skipet hadde sunket. Russland hevdet at bakgrunnen for skadene som senket skipet er "ukjent", men at ukrainsk angrep ikke var årsaken, for så å straffebombe Ukraina for noe de hevdet Ukraina ikke hadde gjort. Ukraina og USA hevder begge at skipet sank pga skader av 2 Neptun-missiler, som er Ukrainas egenproduserte missiler som brukes av det ukrainske kystforsvaret. Hvordan er dette å sluke det Ukraina sier rått? 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElectricScum skrev (45 minutter siden):

Jeg har observert at mediene i større grad nå ofte legger til "ikke bekreftede påstander" også når det kommer informasjon fra ukrainsk hold. Jeg tror ikke folk ukritisk tar alt for god fisk fra Ukraina heller, men man kan allikevel i stor grad konkludere med at troverdigheten til Kreml og russiske nyheter har nådd et bunnivå uten sidestykke med servering av beviselige løgner dag etter dag etter krigens start. At ukrainske troverdighet vil vinne kampen om sannheten med en slik motpart er ikke noe stort kunststykke. 

Siden starten av krigen har mediene typisk presisert om påstandene ikke er bekreftet, selv når de kommer fra ukrainsk hold. 

Kreml news er det lite poeng å se på da de aktivt går inn for å forfalske og forvrenge etter sitt eget narrativ.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som påstår vaksiner er laget for å gi kreft, fjerne befolkningen, gjøre kvinner ufruktbare +++ og også at Putin er misforstått, at nynazismen regjerer i Ukraina og at de angriper seg selv for å legge det på Russland, at president Zelensky er både nazist og fascist, og polakker lyver om at det kommer ukrainere dit som flyktninger.

Man blir bare sittende og lese hans fb poster med haka nede på gulvet og innser at det er hverken ironisk eller et dårlig forsøk på humor, men ramme alvor. 

Utrolig nok har han flere med seg på dette, så det er noe jeg har lagt merke til, ja. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi disse folkene har en dyp mistro til myndigheter, autoriteter og ikke minst MSM, og jeg mistenker at de «liker» (lever av) å være opposisjon til den «gemene hop» som de liker å kalle for saueflokken. 

Endret av Fjugur
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (2 timer siden):

Det er vel fordi disse folkene har en dyp mistro til myndigheter, autoriteter og ikke minst MSM, og jeg mistenker at de «liker» (lever av) å være opposisjon til den «gemene hop» som de liker å kalle for saueflokken. 

Det må være noe annet. De må sitte med et dypt og inngrodd hat mot demokrati, frihet og menneskeverd. Utgangspunktet er ikke mistro, men en trofasthet mot den brutale nazi-aktige diktatoren Putin fordi det lønner seg for å undergrave vestlige verdier. Det er null mistro til russiske myndigheter, tross alt.

Jeg tror rett og slett det er et hat mot det vestlige, og Putin er den sterke mannen de kan hekte seg på for å undergrave sin egen kultur.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er så merkelig er at svært mange ikke innehar et snev av kritisk sans, og de tror på alt de leser og media, og de stoler blindt på myndighetene. Uten å stille spørsmål om hvorfor ting er som det er. Alt er ikke bare svart hvitt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitstrietapet skrev (3 timer siden):

Kjenner en som påstår vaksiner er laget for å gi kreft, fjerne befolkningen, gjøre kvinner ufruktbare +++ og også at Putin er misforstått, at nynazismen regjerer i Ukraina og at de angriper seg selv for å legge det på Russland, at president Zelensky er både nazist og fascist, og polakker lyver om at det kommer ukrainere dit som flyktninger.

Man blir bare sittende og lese hans fb poster med haka nede på gulvet og innser at det er hverken ironisk eller et dårlig forsøk på humor, men ramme alvor. 

Utrolig nok har han flere med seg på dette, så det er noe jeg har lagt merke til, ja. 

Lurer på om vi har samme Facebook-venn.  Eventuelt finnes det to av samme slag der ute. Min er også overbevist om at Trump er verdens frelser. Jeg klarer ikke slette personen for det er som å se på en togkrasj utspille seg. Man klarer bare ikke se vekk 🙈

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (30 minutter siden):

Det som er så merkelig er at svært mange ikke innehar et snev av kritisk sans, og de tror på alt de leser og media, og de stoler blindt på myndighetene. Uten å stille spørsmål om hvorfor ting er som det er. Alt er ikke bare svart hvitt.

Hvem er disse "mange"? Og hvor har du denne informasjonen om disse "mange" fra? Er det forskning? Statistiske undersøkelser? Eller rett og slett egen diktning? Altså at du beskriver deg selv når du beskylder andre for svart-hvitt-tenkning?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jabx skrev (33 minutter siden):

Hvem er disse "mange"? Og hvor har du denne informasjonen om disse "mange" fra? Er det forskning? Statistiske undersøkelser? Eller rett og slett egen diktning? Altså at du beskriver deg selv når du beskylder andre for svart-hvitt-tenkning?

Nei det gjør jeg ikke. Jeg stiller spørsmål og er kritisk til alt myndigheten og media forer oss med. Tror du vet hvem disse mange er. Forskningen har tatt feil mer enn en gang. Som sagt, man skal ikke svelge rått alt vi blir foret med. Dessverre er det mange som gjør det. Viktig å følge saueflokken vet du.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 timer siden):

Det må være noe annet. De må sitte med et dypt og inngrodd hat mot demokrati, frihet og menneskeverd. Utgangspunktet er ikke mistro, men en trofasthet mot den brutale nazi-aktige diktatoren Putin fordi det lønner seg for å undergrave vestlige verdier. Det er null mistro til russiske myndigheter, tross alt.

Jeg tror rett og slett det er et hat mot det vestlige, og Putin er den sterke mannen de kan hekte seg på for å undergrave sin egen kultur.

Jeg tror du bommer littegrann, de er nok egentlig for demokrati, frihet og menneskeverd, men har sannsynligvis fått USA og det mlitærindustrielle kompleks aldeles i vrangstrupen. De tror USA har utpekt Russland til hovedfiende, og av denne grunn så har de full tilllit til Russland og null tillit til USA. De forstår ikke at Putin i stor grad er fascist.

Jeg tror jeg forstår litt av tankegangen siden jeg mistet all tillit til USA på et tidspunkt (Libyakrigen?), men jeg avviker fra disse Putinistene fordi jeg anser Putin for skurk og løgner og begynte plutselig å tro på ALT stygt om Putin etter 24. februar.   Jeg vet om ett nettmiljø som kryr av USA-skeptikere, og ca 1/3 av disse framsto som Putinister etter 24.februar mens ca 2/3 er sterkt imot Putin og krigen hans (tallene ar absolutt unøyaktige og baserer seg på min slurvete tolkning av "likes".

Endret av I Grosny
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (4 timer siden):

Jeg tror du har helt rett, Jabx. Jeg diskuterte det med noen her om dagen og vår teori er at det ofte er mennesker som føler seg sviktet av samfunnet de lever i på et eller annet nivå som faller for konspirasjonsteorier. Utdanningsnivå spiller trolig også inn.

Jeg ville ikke blitt overrasket over å finne en korrelasjon mellom manglede tillit til barnevern, helsevesen, NAV, politi/rettsvesen og tro på konspirasjonsteorier om korona og vestlig "imperialisme". Hadde vært interessant å se en slik statistikk - om dette finnes. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrossRoad skrev (19 minutter siden):

Jeg ville ikke blitt overrasket over å finne en korrelasjon mellom manglede tillit til barnevern, helsevesen, NAV, politi/rettsvesen og tro på konspirasjonsteorier om korona og vestlig "imperialisme". Hadde vært interessant å se en slik statistikk - om dette finnes. 

Alt dette du nevner her, ser man ganske tydelig

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...