Gå til innhold

Voksne barn som bor hjemme

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forventer du at de gir beskjed hvis de ikke kommer hjem en kveld? 

Har ei på 20 år som bor hjemme. En gang i blant drar hun på fest og kommer ikke hjem før dagen etter. Jeg vil at hun skal gi beskjed om det, men hun skjønner ikke hvorfor. Hva mener dere? 

Anonymkode: 61d37...664

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er voksen og bestemmer selv. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

hun er vel voksen nok til å klare seg selv...      

Anonymkode: dc708...e70

Skrevet
Lacuna skrev (1 minutt siden):

Hun er voksen og bestemmer selv. 

Ehh nei.. så lenge man bor hjemme så bestemmer forelderen. Vil du være selvstendig kan du flytte ut

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å kreve beskjed når hun ikke skal komme hjem. Så slipper du å bekymre deg

• Liker 4
Skrevet

Ja, så lenge hun bor hos deg så anser jeg det som vanlig folkeskikk å gi beskjed om hvorvidt hun kommer hjem eller ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når voksne barn bor hjemme så skal de gi beskjed til sine nærmeste. Jeg bodde sammen med foreldre i mange år etter jeg fylte 18 år og jeg ga alltid beskjed hvor jeg skulle. Det beroliget dem og hadde et godt forhold til de. Spesielt min mor jeg var så glad i da hun levde. Det er denne "tryggheten" som faller til ro hos forelder når de får beskjed. Skulle dem være engstelig så vet dem hvor dem kan lete. 

Det er dette med tryggheten som dem setter så stor pris på for sin kjærlighet for sine barn 💘

Anonymkode: 741d9...f05

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun bor under ditt tak, må hun innordne seg husets regler.  Det gjør jo vi ektefeller også. 

Anonymkode: b669a...ef9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er delt her. Jeg forstår godt 20-åringen. 

Anonymkode: 6c8ec...133

• Liker 2
Skrevet

Jeg bodde hjemme da jeg studerte. Sa alltid ifra hvor jeg var og når jeg tenkte meg hjem. Handler om respekt. 

• Liker 2
Skrevet

Når man bor sammen med andre, gir man beskjed om sånt, uansett alder. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har ei på 20 år som bor hjemme. En gang i blant drar hun på fest og kommer ikke hjem før dagen etter. Jeg vil at hun skal gi beskjed om det, men hun skjønner ikke hvorfor. Hva mener dere? 

Ja, det hadde jeg forventet. Hun er voksen og bestemmer selv, men - hun velger og får lov til å bo hjemme. Da må hun forholde seg til at du/dere også bor der. Hun kan i prinsippet flytte ut - da vet du ikke når hun fester, når hun kommer hjem osv  - men da må hun jo også forholde seg til alt det innebærer å flytte ut. 

Alt du kan kreve er at hun melder fra når hun kommer hjem/ikke kommer hjem. Ikke noe mer. En utleier kan jo ikke kreve dette. Velg selv. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Anonymkode: 018ea...812

AnonymBruker
Skrevet

Min regel er at man gir beskjed til de man deler hus med, om hvor lenge man tenker å være borte når man drar ut - enten det er fest eller fisketur. Send mld om du bestemmer deg for å overnatte, så slipper du å bli etterlyst.

Dette gjelder uansett alder og hvilken "posisjon" man har i husstanden. Man trenger ikke fortelle hvor man er, men at man tenker å komme hjem cirka da og da. 

Hva tenker dere voksne hjemmeboende om mor eller far drar ut og ikke kommer hjem, og ikke gir beskjed? 

Anonymkode: ac50e...b77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rimelig å forvente at hun gir beskjed. Men hun er 20 år og ser ikke dette selv. Sånn er 20 åringer. Jeg bodde hjemme ett år etter videregående og forstod ikke viktigheten av å gi beskjed. Mitt liv og jeg var voksen og greide å ta vare på meg selv. 

Da jeg var i 30 årene bodde jeg, min far og mine to små barn under samme tak. Litt spesielt, men dette fungerte supert for oss, og det er en annen sak. 

Poenget er at da jeg var over 30 gav jeg jo beskjed til pappa om når jeg kom hjem. Han visste ikke alltid hvor jeg var og i detalj hva jeg drev med. Men jeg var voksen nok til å forstå at en tekstmelding betydde at han slapp å uroe seg. Bor man under samme tak, så klart man lurer på hvor den andre er, og blir urolig. Selv om man er voksen og klarer seg selv. 

Anonymkode: f49e7...0de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du forklart hvorfor? At det ikke dreier seg om kontrollbehov, men at dette er normal folkeskikk når man bor sammen uansett alder, itilfelle noe skulle skje. 

Jeg ga beskjed da jeg bodde hjemme til 21 år. Noen ganger var planen å dra hjem, så sov jeg plutselig hos en venninne isteden, da sendte jeg alltid melding hjem. Da jeg bodde med en venninne så ga vi hverandre også beskjed om vi ikke kom hjem.

Anonymkode: 1e088...c53

• Liker 1
Skrevet

Så lenge hun bor under ditt tak er greit å gi beskjed om hun kommer hjem eller ikke. Du blir jo bekymret om hun ikke kommer hjem. 

Skrevet (endret)

Jeg så det som en selvfølge å sende melding til mamma når jeg bodde hjemme. Søsteren min derimot var ofte litt glemsk på akkurat det der, og mente det ikke var så farlig i 18-20 års alderen. Svarte ofte ikke på meldingene en gang. Det har heldigvis endret seg nå :)

Bor i kollektiv nå, men der sier vi ikke ifra direkte at vi blir borte. Dog har alle på snapmap og vi har blitt enige at det er innafor å sjekke hvem som er hjemme i leiligheten! :) 

Endret av Tulla25j
Skrevet

Når jeg bodde hjemme i en alder 22 år, så sa jeg selvsagt ifra. De hadde ikke en forventning eller et krav om når jeg kom hjem, men jeg holdt de alltid oppdatert 🙂 

Skrevet
Milky skrev (30 minutter siden):

Ehh nei.. så lenge man bor hjemme så bestemmer forelderen. Vil du være selvstendig kan du flytte ut

Ehh, okei. 

Da har vi kanskje vokst opp under forskjellige vilkår. Fra jeg var 18 fikk jeg bestemme selv, og min far bestemte ikke over  meg lengre. Selfølgelig bidro jeg hjemme og alt det der, men jeg sto helt fritt til å komme og gå sånn som jeg ville. Jeg ga beskjed om jeg skulle på fest, men det var ingen som krevde noen beskjed om noe som helst. 

Begge deler er ikke noe mindre riktig enn den andre.  

• Liker 1
Skrevet
Lacuna skrev (1 minutt siden):

Ehh, okei. 

Da har vi kanskje vokst opp under forskjellige vilkår. Fra jeg var 18 fikk jeg bestemme selv, og min far bestemte ikke over  meg lengre. Selfølgelig bidro jeg hjemme og alt det der, men jeg sto helt fritt til å komme og gå sånn som jeg ville. Jeg ga beskjed om jeg skulle på fest, men det var ingen som krevde noen beskjed om noe som helst. 

Begge deler er ikke noe mindre riktig enn den andre.  

Men da ga du jo beskjed… problem solved

hadde du ikke gitt beskjed ville kanskje far spurt? Er helt vanlig å informere foreldre om man kommer hjem når man bor hjemme. Handler ikke om å bestemme over noen

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...