Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du også en av de dottene som har stor tro på at vindkraft skal kunne endre på været om 100 år?

Dette spørsmålet er relevant:

Du står foran en stor og livsviktig hjerteoperasjon. Den tar ca 8 timer. Du kan velge mellom to ulike sykehus og tar en prat med legene der:

• Sykehus A (Merkel Hospital) : "Dette er et klimavennlig sykehus som kun driftes med vindkraft. Vi har det aller beste utstyret og topputdannede leger og annet personell. Operasjonen din blir vellykket hvis det blåser jevnt gjennom alle de åtte timene hele operasjonen varer. Stanser vinden, eller den blir så sterk at turbinen kobler ut, så får vi ikke strøm og du dør på flekken."
  • Sykehus B (Logisk Helse): "Dette er klimavennlig sykehus som får all strømmen fra bærekraftig vannkraft som hele nasjonen har mer enn nok av for mange, mange år til - antagelig til evig tid. Strømmen blir ikke borte og operasjonen din blir vellykket."

For at noe skal "virke" må det faktisk kunne levere strøm når strømmen trengs. At en vindturbin innimellom surrer rundt og lager strøm betyr ikke at den virker. Det finnes nemlig ikke en eneste person, bedrift, foretak, organisasjon eller gruppe som bare trenger strøm når det blåser akkurat nok (men ikke for mye) til at vindturbinen produserer strøm.

Og derfor - og så enkelt - vindturbiner virker ikke! For å mene det måtte du valgt sykehus A i eksempelet over. Og det gjør du vel ikke?

Så - hvorfor stemmer du på politikere som vil ha deg til å tro at vindkraft virker og bruker dine penger på å subsidiere dem?

Tenk litt mer selv.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vindkraft produserer strøm, følgelig virker den helt som den skal.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
PetterKanin skrev (14 minutter siden):

Du velger altså sykehus A i eksemplet?

Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Du velger altså sykehus A i eksemplet?

Nei, jeg velger et av sykehusene slik de er i virkeligheten.

• Liker 2
Skrevet
PetterKanin skrev (19 minutter siden):

Kan du gi et eksempel på en person, næring, foretak eller organisasjon som trenger strøm bare når det blåser?

Siden du kan hevde at det virker. Det må jo - i betydningen av å virke - fylle et ønske eller behov?

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Kan du gi et eksempel på en person, næring, foretak eller organisasjon som trenger strøm bare når det blåser?

Siden du kan hevde at det virker. Det må jo - i betydningen av å virke - fylle et ønske eller behov?

Nei. 

Ja, det fyller et ønske og behov, altså produksjon av energi. 

• Liker 2
Skrevet
A-hunter skrev (31 minutter siden):

Er du også en av de dottene som har stor tro på at vindkraft skal kunne endre på været om 100 år?

Du står foran en stor og livsviktig hjerteoperasjon. Den tar ca 8 timer. Du kan velge mellom to ulike sykehus og tar en prat med legene der:

• Sykehus A (Merkel Hospital) : "Dette er et klimavennlig sykehus som kun driftes med vindkraft. Vi har det aller beste utstyret og topputdannede leger og annet personell. Operasjonen din blir vellykket hvis det blåser jevnt gjennom alle de åtte timene hele operasjonen varer. Stanser vinden, eller den blir så sterk at turbinen kobler ut, så får vi ikke strøm og du dør på flekken."
  • Sykehus B (Logisk Helse): "Dette er klimavennlig sykehus som får all strømmen fra bærekraftig vannkraft som hele nasjonen har mer enn nok av for mange, mange år til - antagelig til evig tid. Strømmen blir ikke borte og operasjonen din blir vellykket."

For at noe skal "virke" må det faktisk kunne levere strøm når strømmen trengs. At en vindturbin innimellom surrer rundt og lager strøm betyr ikke at den virker. Det finnes nemlig ikke en eneste person, bedrift, foretak, organisasjon eller gruppe som bare trenger strøm når det blåser akkurat nok (men ikke for mye) til at vindturbinen produserer strøm.

Og derfor - og så enkelt - vindturbiner virker ikke! For å mene det måtte du valgt sykehus A i eksempelet over. Og det gjør du vel ikke?

Så - hvorfor stemmer du på politikere som vil ha deg til å tro at vindkraft virker og bruker dine penger på å subsidiere dem?

Tenk litt mer selv.

Jeg har tenkt...og nå ler jeg meg ihjel over hi...

Skrevet
PetterKanin skrev (10 minutter siden):

Nei. 

Ja, det fyller et ønske og behov, altså produksjon av energi. 

Det fyller virkelig ikke verken ønske eller behov når det ikke leverer strøm når noe trenger.

At det lager strøm når det blåser akkurat passe er det ingen tvil om. Men det VIRKER ikke av den grunn. 

Kan du - bare for ordens skyld - gi noen andre eksempler på ting du mener virker - men som ingen trenger, ønsker eller som fyller et behov? Lungekreft?

• Liker 2
Skrevet
A-hunter skrev (Akkurat nå):

Det fyller virkelig ikke verken ønske eller behov når det ikke leverer strøm når noe trenger.

At det lager strøm når det blåser akkurat passe er det ingen tvil om. Men det VIRKER ikke av den grunn. 

Kan du - bare for ordens skyld - gi noen andre eksempler på ting du mener virker - men som ingen trenger, ønsker eller som fyller et behov? Lungekreft?

Jo, det betyr jo akkurat at det virker. Vindkraftverk er laget for å produsere strøm når det blåser. Produserer de strøm når det blåser gjør de altså akkurat det de skal.

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Jo, det betyr jo akkurat at det virker. Vindkraftverk er laget for å produsere strøm når det blåser. Produserer de strøm når det blåser gjør de altså akkurat det de skal.

Nei, det gjør ikke at "de virker". 

Det det gjør er å destabilisere all form for kraftproduksjon fordi det må stå en hel masse kullkraftverk på standby til det slutter å blåse. Kullkraftverk som spyr ut CO², men som ikke engang leverer strøm når det blåser - altså til ingen verdens nytte. Vet du hvor lang tid det tar å starte/stoppe et kullkraftverk? For lenge til at man noensinne kan skru det av...

Vindkraft virker ikke.

• Liker 1
Skrevet
A-hunter skrev (47 minutter siden):

Tenk litt mer selv.

Si heller at du synes vindkraft er en for dårlig greie, enn at det ikke virker. Da slipper du så mange kverulerende svar...

• Liker 2
Skrevet

Batterier har du ikke hørt om?

• Liker 10
Skrevet

Den tilfører strøm som ikke var der fra før av. Selvfølgelig virker det. 

• Liker 2
Skrevet

Det er som om du tror at strømmen går direkte fra opphavet til bruksstedet, med en gang!? Men det er jo ikke riktig. energi lagres, omdannes til elektrisitet og balanseres ut. Og mange bygninger med høy energibruk, hvor sykehus sikkert er førstemann på lista fra statens side, har batterier og aggregat som kan gi nødvendig strøm i dagesvis så ingen dør på operasjonsbordet osv. 

• Liker 5
Skrevet
pautina skrev (9 minutter siden):

Batterier har du ikke hørt om?

Noe av problemet med hvordan vindkraft brukes i dag er at det ikke brukes til å lade opp batterier, med batterier så mener jeg demninger. For å utnytte vindkraften så burde vindmøllene også brukes til å pumpe sjøvann opp i høydebassenger sånn vannet senere kan brukes til vannkraft når det ikke blåser.

Dette gjøres blant annet på den spanske høya El Hierro med stor suksess, der er de helt selvforsynte med "grønn" energi. Overskuddet av vindkraften brukes til å pumpe sjøvann opp i høydebassenger som igjen tappes når det er vindstille og vindmøllene ikke fungerer.

Problemet med vindmøller og sjøvann i høydebassenger er at selve infrastrukturen kan være veldig ødeleggende for lokal natur, saltvann er ikke spesielt bra for plantelivet hvis det kommer på avveie og vindmøller er heller ikke spesielt enkle å resirkulere etter at de er utrangert.

• Liker 3
Skrevet
NenehGoji skrev (8 minutter siden):

Det er som om du tror at strømmen går direkte fra opphavet til bruksstedet, med en gang!? Men det er jo ikke riktig. energi lagres, omdannes til elektrisitet og balanseres ut. Og mange bygninger med høy energibruk, hvor sykehus sikkert er førstemann på lista fra statens side, har batterier og aggregat som kan gi nødvendig strøm i dagesvis så ingen dør på operasjonsbordet osv. 

Akkurat vindkraft må brukes når den produseres, siden den ikke kan lagres på noen hensiktsmessig måte. Men f.eks vannkraft kan lagres på hensiktsmessig vis, og følgelig kan man benytte mindre lagret vannkraft når man benytter seg av større vindkraftproduksjon.

• Liker 1
Skrevet

Tyskland er svaret. De har bygd ut vindkraft med støtte av enorme subsidier i over ti år.

I 2004 påsto Tysklands daværende energiminister at overgangen til grønn energi ville koste husholdningene så mye som prisen på en iskrem pr. måned.

Hvor står de nå? Europa har aldri hatt så høye priser på energi. Selv om vindkraften bygges ut, kan ikke tradisjonelle kraftkildeer som kullkraft fjernes.

Fordi vindkraft virker utmerket, når vinden blåser passe sterkt. Og det har mennesker ikke noen kontroll over. Så når det ikke blåser nok, eller blåser for mye, så fyres kullkraftverkene opp.

Derfor er Tyskland så avhengig av kull og gass. https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2020/01/24/tyskland-skal-kutte-ut-kull-men-apner-nytt-kraftverk-forst/

Det finnes ingen batterier som kan lagre nok energi til å ta over industriens behov, eller å forsyne byer med varme og lys i kulda, når det er vindstille. Over hele verden brukes dieselgeneratorer som backup hvis strømmen går.

Derfor er vindenergi den dyreste formen for energi, siden den ikke kan erstatte noe. Den kan supplere, men helt uforutsigbart. Man kan ikke styre en bedrift uten å vite når man har strøm i kontaktene.

Hvis vindkraft var lønnsomt... så trengte den ikke subsidier. Vis meg grønn energi (Ikke vannkraft) som kan drives med fortjeneste, uten subsidier.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
PetterKanin skrev (13 minutter siden):

Akkurat vindkraft må brukes når den produseres, siden den ikke kan lagres på noen hensiktsmessig måte. Men f.eks vannkraft kan lagres på hensiktsmessig vis, og følgelig kan man benytte mindre lagret vannkraft når man benytter seg av større vindkraftproduksjon.

Det omdannes til hydrogen og må omdannes tilbake igjen til strøm

Men de har mange utfordringer det er riktig, og de har lett i mulighetene for store batterier, de bruker pumpekraftverk og turbiner, -og nå er det nye oppfinnelser på gang https://www.innovasjonnorge.no/no/tjenester/kundehistorier/2021/deep-purple/

Skal ikke si jeg er helt lærd på området, jeg konsentrer meg om å lære meg solenergi og er ikke 100% for vindkraft. Jeg har sett både her og i andre land hvor mye vindkraft på land ødelegger naturen og hvor mye det ødelegger for dyr og folk. Jeg er noen prosenter mer for havvind, de gjør mindre skade der. Men når de nå først er i gang, så er jeg også glad for at de får jobbet med utnytte den strømmen de lager på best mulig måte. Selv har jeg aggregat som langtidssparepost, når jeg kommer så lang så bor jeg forhåpentligvis i et land hvor solcelle er mye rimeligere i innkjøp enn her, og hvor jeg får utnyttet det mer. Håper jeg kommer til det punktet at jeg lager all privat-energi hjemme!

Endret av NenehGoji
Skrevet

Den eneste grunnen til at storkapitalen er blitt så ivrig på "grønn" energi er for å kunne utvikle mer effektive batteridrevne drapsdroner med kunstig intelligens.

Skrevet

Vannkraftverk er en genial kombinasjon med vindkraft, du kan til og med pumpe vann tilbake opp i magasinene hvis vindkraften produserer mer strøm enn du trenger.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...