Gå til innhold

refernanser og jobbsøking


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal i gang med jobbsøking, og har mange referanser å velge mellom. Men hvilke skal jeg velge? Har pleid å ha med to på søknaden, men lurer på hva jeg skal legge vekt på hos referanser. Faglige kvalifikasjoner, at det kjenner meg personlig eller hva? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ha en av hver?

Det er jo bra at dette er to referanser som sammen kan danne et godt bilde av deg.

Lite poeng å ha to like referasner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger ikke referanser ved søknaden. Du skriver i søknaden eller i cv'en at "referanser oppgis ved forespørsel" eller noe i den dur. Når du så blir innkalt til intervju tar du med deg navn og telefonnummer til referansepersonene dine og kopier av attester. Du velger de beste og de som er mest relevant for jobben du søker.

Husk at du tar kontakt med de personene som skal være referanse for deg FØR du oppgir dem til potensiell arbeidsgiver. Det gir forferdelig dårlig inntrykk hvis referansepersonen svarer at dette er noe som de ikke vet noe om.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde mange arbeidsgivere kontaktet referansepersoner før de innkalte til intervju?!? Dermed blir det mest logisk å skrive referanser i søknaden (eller CVen).

Lurt å velge personer som du vet vil si mye positivt om deg!

Var på jobbsøkekurs for to dager siden, og da sa de at man skulle ha minst 2, maks 5 referansepersoner, og de sa at 3 var et fint tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Orakel - ikke oppgi referanser i søknaden. Jeg gjør aldri det. Har til og med oplevd å ikke blitt spurt om referanser før 2. gangs intervju. De som ønsker å vite mer om deg, gidder å spørre.

Hvis du oppgir fritidsinteresser i CV'en (noe du bør gjøre dersom du har en hobby eller er aktiv med trening, forening el.) så få referanse fra både arbeidsliv og fritid. Du er ulik i jobb og fritidssammenheng, og det er flere sider av deg som din nye arbeidsgiver kanskje vil se.

Og ja, avtal alltid med referansene dine på forhånd, og ikke bare generelt, men ring for hvert intervju og fortell hva du skal på, så personen vet konkret hva det er snakk om og det vil merkes at h*n venter telefonen.

Samme med attester, sender aldri med det dersom det ikke blir suprt etter det spesifikt. Jeg sender søknad (1 side maks) og CV.

Lykke til med jobbsøkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusenfryd - det var meg som startet tråden, ser jeg ikke var innlogget. Men har det ikke noe å si hvilke typer jobber man søker? Jeg mener - om man er mange om benet så luker de kanskje ut dem som ikke har papirer og referanser med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltid en sjanse å ta. Men jeg sender dem aldri mer enn de ber om, og ber de ikke om referanser i stillingsannonsen - vel, så sender jeg ikke det.

Jeg tror en velskrevet søknad, med vekt på den som er vesentllig for stillingen - og som svarer på det de spør om er viktigst. maks en side - og en vedlagt CV - og evt. attester hvis de ber om det. Legg alltid med CV uansett - for det er oversiktlig og greit.

Men vi er alle forskjellige selvsagt, og dette med jobbsøking er ikke lett. Jeg ble aldri innkalt til noe som helst tidligere, og endte opp med å gi det oppdraget til et vikarbyrå som jeg jobbet for i amnge år og stortrivdes. Så begynte jeg å søke jobber igjen etter å ha blitt lært å skrive søknad - og ble innkalt på stort sett det jeg søkte på. Husk at en søknad er kun en mulighet / søknad for å komme på intervju - det er der du selger deg - ikke på et papir.

Hvis du er arbeidsledig nå, sjekk om det finnes jobbsøkeklubber der du bor, kanskje i regi av aetat.

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...